Сімнадцяте(17) березня
Класна робота
Ділення розрядних чисел на одноцифрове. Задача.
Хід уроку
Зараз урок математика
60 = ... дес.,
600 = ... сот.
2. обчисли
9 ∙ 10 24 ∙ 10 7 ∙ 100
10 ∙ 5 10 ∙ 32 100 ∙ 9
3 ∙ 10 55 ∙ 10 2 ∙ 100
60 : 6 400 : 10 200 : 100
90 : 10 800 : 10 420 : 10
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми ознайомимось із способами ділення розрядних чисел на одноцифрове число .
1. Фронтальна робота (с. 121, завдання 766)
— Кожне із чисел замініть добутком за зразком.
30 = 3 ∙ 10 300 = 3 ∙ 100
2 ∙ 100 ∙ 3 = 2 ∙ 3 ∙ 10 = 600 10 ∙ 4 ∙ 2 = 10 ∙ (2 ∙ 4) = 80
— Які закони множення використали? (Переставний і сполучний закони множення)
Учні пропонують замінити кругле число 30 більш крупними лічильними одиницями — десятками: 30 = 3 дес.; помножити число десятків на 3:
30 ∙ 3 = 3 дес. ∙ 3 = 9 дес. = 90
— Що по кроках слід робити для обчислення значення такого добутку?
Аналогічно: 200 ∙ 4 = 2 сот. ∙ 4 = 8 сот. = 800
Пам’ятка
1) Замінюю кругле число більш крупними розрядними одиницями.
2) Множу число розрядних одиниць на одноцифрове число, отримую певне число розрядних одиниць.
3) Результат подаю в одиницях.
— Розгляньте записи праворуч.
— Чи можна так само міркувати при діленні розрядного числа на одноцифрове число?
60 : 3 = 6 дес. : 3 = 2 дес. = 20
600 : 3 = 6 сот. : 3 = 2 сот. = 200
— Порівняйте приклади на множення і ділення. (В обох випадках ми множимо або ділимо розрядне число на одноцифрове.)
— Що є спільного в міркуваннях при множенні і при діленні розрядних чисел на одноцифрове число? (В обох випадках розрядне число замінюємо більш крупними розрядними одиницями: десятками або сотнями, а потім множимо або ділимо число розрядних одиниць на одноцифрове число, в результаті отримуємо число, виражене в розрядних одиницях: десятках або сотнях; відповідь записуємо в одиницях.)
Узагальнена пам’ятка
Множення (ділення) розрядного числа на одноцифрове число
1) Замінюю кругле число більш крупними розрядними одиницями.
2) Множу (ділю) число розрядних одиниць на одноцифрове число, отримую результат, виражений в тих самих розрядних одиницях.
3) Результат подаю в одиницях.
40 ∙ 2 = 4 дес. ∙ 2 = 8 дес. = 80
40 : 2 = 4 дес. : 2 = 2 дес. = 20
400 ∙ 2 = 4 сот. ∙ 2 = 8 сот. = 800
400 : 2 = 4 сот. : 2 = 2 сот. = 200
V. Розвиток математичних знань
2. Робота над задачею (с. 121, завдання 771)
Розв’язання
1) 10 ∙ 4 = 40 (кг) — загальна маса моркви;
2) 30 ∙ 2 = 60 (кг) — загальна маса буряків;
3) 40 + 60 = 100 (кг) — загальна маса овочів.
х ∙ 4 = 800 600 : х = 100 х : 3 = 200
х = 800 : 4 х = 600 : 100 х = 200 ∙ 3
х = 200 х = 6 х = 600