Ділова атрибутика - Речі та предмети, що використовуються в діловій сфері і потребують виконання етикетних норм. Включає в себе: Візитні картки, Зовнішній вигляд в різних місцях Подарунки в діловій сфері, Мистецтво букета. У діловій практиці часто доводиться дарувати і приймати подарунки і сувеніри. Це покращує ділові зв'язки, демонструє доброзичливі відносини, свідчить про хороших взаєминах колег по роботі.
Подарунок офіційному особі- авторська картина, Діловому партнеру-шкатулка, записна книжка, ручка. З сувенірів переважно ті, які носять нац. характер: матрьошки, хохлома, гжель. Чи не дарують: ікони, хустки ніс. Перли, ножі, годинник. Грошовий подарунок допустимо в конверті. Крім подарунків доречні квіти, але потрібно знати їх символіку. Подарунок д. Б. добре упакований, д. б. вкладений текст привітання у вигляді листівки або на візитній картці. При виборі подарунка для іноз. фірми треба враховувати нац. особливості країн. За подарунок треба подякувати в усній формі або послати факс.
Візитна карта -з'явилася у Франції в 17 столітті. Посвідчує особу. ВИДИ: стандартна, представницька, сімейна. Функції:1. представлення ділових партнерів 2. підтвердження заінтересованності в ділових контактах 3. інформування про фірму, про її діяльність 4. здійснення ділових контактів. Розмір візитки 5х8 Розташування тексту українською та анг. на зворотньому боці. Вказуються всі реквізити. вручати візитку слід правою рукою, а лівою потрібно зробити такий жест, як якщо б ви підтримували картку від можливого падіння приймати чужу картку слід лівою рукою. Прийнявши картку співрозмовника, обов'язково потрібно уточнити дані, що містяться на візитці. Вручаючи ж свою візитку, слід вимовити свої координати вголос. Чи не обмінятися візитками - серед ділових японців це порушення табу, для них цей факт буде вагомою причиною, щоб запідозрити вас в неохайності і нереспектабельні. Також вважається поганим тоном пересилати візитку поштою. ВІЗИТНА КАРТКА
Жести, Міміка, Зовнішній вигляд: Підбираючи одяг, ділова людина повинна руководиться правилами: Єдність стилю, стиль в конкретній ситуації, розумна колірна гамма, сумісність матеріалів, відповідність аксесуарів, співвідношення віку, чистим та охайним. Під час переговорів, як правило, піджаки не знімають і краватки не розпускають.
Імідж організації може бути позитивним, негативним, нечітким. Метою організації є формування позитивного іміджу. Він підвищує її конкурентоспроможність на ринку, залучає споживачів іпартнерів, прискорює продажі й збільшує їх обсяг,полегшує доступ до різних ресурсів - фінансових, інформаційних, людських, матеріальних. Успішний процес формування корпоративного іміджу потребує планування, організації, контролю. Таким чином, імідж організації можна розглядати як існуючу в свідомості людей систему образів і оцінок.
Структура іміджу організації включає вісім складових:1. Імідж товару (послуги) - уявлення людей про унікальні характеристики, якими, на їхню думку, володіє товар:o функціональна цінність товару - це основна вигода або послуга, що забезпечує товар;o додаткові послуги (атрибути) - те, що забезпечує товару відмітні властивості (назва, дизайн, упакування, якість тощо).2. Імідж споживачів товару включає уявлення про стиль життя, суспільний статус і деякі особистісні (психологічні) характеристики споживачів.3. Внутрішній імідж організації - це уявлення співробітників про свою організацію. Основними детермінантами його є культура і соціально психологічний клімат.4. Імідж керівника або основних керівників організації включає уявлення про здібності, установки, ціннісні орієнтації, психологічні характеристики й зовнішність керівника.5. Імідж персоналу - це збірний, узагальнений образ персоналу, що розкриває найбільш характерні для нього риси. A. Професійна компетентність:■ мобільність (швидкість і якість обслуговування);■ акуратність у виконанні посадових обов'язків;■ точність виконання роботи;■ поінформованість (готовність надати клієнту довідку з питання, яке його цікавить).■ висококваліфікована професійна підготовка. Б. Культура:■ комунікабельність (привітність у спілкуванні, усміхненість);■ правильність мови;■ соціально-психологічні характеристики співробітників.
B. Соціально-демографічні і фізичні дані: ■ вік;■ стать;■ рівень освіти;■ наявність/відсутність фізичних дефектів Г. Візуальний імідж:■ діловий стиль в одязі;■ акуратна зачіска;■ обмеження у використанні прикрас і косметики (для жінок).Імідж персоналу формується на основі прямого контакту зі співробітниками організації. При цьому кожен з них розглядається як "особа", по якій судять про персонал фірми в цілому. Таким чином, важко переоцінити роль співробітників, які працюють безпосередньо з клієнтами, у створення цілісного позитивного іміджу організації.6. Візуальний імідж організації - уявлення про організацію, субстратом яких є зорові відчуття, що фіксують інформацію про інтер'єр офісу, торговельних і демонстраційних залів, фірмову символіку організації тощо.7. Соціальний імідж організації - уявлення широкого загалу про соціальні цілі й роль організації в економічному, соціальному й культурному житті суспільства.8. Бізнес-імідж організації - уявлення про організацію як суб'єкта ділової активності. Його складовою є ділова репутація, обсяг продажів, відносна частка ринку, інноваційність технології, широта асортименту товарів, гнучкість цінової політики тощо. Імідж організації має відносну стабільність.
Основні напрями досліджень іміджу організації:1. Сформованість іміджу організації.2. Оцінка окремих компонентів або складових корпоративного іміджу, тобто дослідження:o іміджу споживача (клієнта);o внутрішнього іміджу;o соціального іміджу;o бізнес-іміджу;o іміджу керівника;o іміджу персоналу тощо.