КЗО «Криворізька загальноосвітня школа-інтернат №7 І-ІІ ступенів»ДОР»
Ділова гра
Тема
«Екологічний бумеранг»
Підготувала:
ВИШНЕВСЬКА Т .
Кривий Ріг
2017-2018 н.р.
ДІЛОВА ГРА «ЕКОЛОГІЧНИЙ БУМЕРАНГ»
Мета: ознайомити учнів із наслідками впливу людини на природу, екологічними проблемами, які необхідно розв’язувати на сучасному етапі; розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати дбайливе ставлення до навколишнього світу.
Обладнання: картки для роботи в групах, відео супровід.
ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
I. Вступне слово вчителя
Учитель.
Наш дім — планета Земля! Ми знаємо вісім планет Сонячної системи, та не можна порівняти Землю із замороженим Марсом, Ураном, киплячою Венерою.
Що ж робить нашу Землю такою прекрасною серед планет Сонячної системи? (Життя)
— Звісно, життя. А без чого неможливе життя, відгадайте!
• Зірка, завдяки якій існує життя на Землі.
• Речовина, яка існує на планеті в трьох станах.
• Родючий шар Землі.
• Суміш газів.
Учитель.
Так! Життя неможливе без сонця, води, ґрунту, повітря. Природа переживає чимало потрясінь. Часто звучать слова: «несприятлива екологія», «екологічна криза», «екологічна катастрофа».
Проблема екології сьогодні є найважливішою у світі. Як вижити? Яким буде наше майбутнє? Ці питання постають перед кожною людиною. Адже ніякі блага цивілізації не замінять чистого повітря, прозорої води та нешкідливого харчування.
Наша гра називається «Бумеранг». Це означає: нерозумні дії людей планети Земля у найближчий час можуть обернутися великим нещастям, бідами для всього людства, адже «бумеранг» — це повернення.
Саме від нас залежить, чи будемо ми дихати чистим повітрям, чи залишимо ми своїм нащадкам гарну зелену планету.
II. Ділова гра
Учитель.
А зараз проведемо ділову гру, під час якої розглянемо екологічні проблеми та їх наслідки.
(Учена рада й опоненти підготовлені заздалегідь.)
• Питання 1
— З розвитком цивілізації вплив людей на природу ставав щодалі більш потужнішим і на сьогоднішній день став проблемою всіх людей на Землі. А чи існують у світі екологічні проблеми?
Учена рада.
Сьогодні перед людством постала низка екологічних проблем:
• забруднення ґрунтів і повітря;
• забруднення водойм токсичними речовинами;
• вимирання десятків видів рослин і тварин;
• озонові діри та ін.
Учитель.
Якими ви вважаєте ці проблеми: реальними чи надуманими?
Опоненти (по черзі):
— Проблема забруднення повітря і водойм є у кожному місці, де діють фабрики і заводи. Як часто показують у новинах, у водойми зливають відходи, з труб підприємства відходять стовпи диму.
— Автомобіль став найтихішим ворогом природи та самої людини. Автомобіль посідає перше місце за викидами шкідливих речовин. Рухаючись, транспорт відлякує диких тварин, і вони змушені лишати звичні місця проживання. А скільки необережних тварин гине під колесами автомашин!
— Сьогодні не в кожному місці можна побачити метелика, який живе тільки там, де чисте повітря.
— Жаби теж живуть тільки у чистих водоймах, який тепер не скрізь побачиш. І тому збільшується кількість комарів, яких поїдали жабки.
— У наш час стали дуже часто використовувати отрутохімікати для знищення комах, бур’янів. Ці речовини згубно впливають на структуру ґрунту, повітря й води на планеті.
Учитель.
Отже, на нашій планеті глобальних проблем більше, ніж радісних моментів.
• Питання 2
— А чи людина значно впливає на те, що відбувається на планеті?
Опоненти.
Так, саме людина є причиною різних екологічних криз. Наприклад, донедавна багато хто вважав болота «хворобливими лишаями» землі. І взялися їх осушувати. Ні до чого доброго це не призвело: почали пересихати річки. Все це призвело до зруйнування місць проживання багатьох рослин і тварин, деякі з них зникають, і тому занесені до Червоної книги.
Учена рада.
Хоча і пізно, та люди зрозуміли свою помилку і припинили осушувати болота. На території України болота охороняються державними заповідниками — це 35 великих болотяних ділянок.
Учитель.
Отже, людина частково винна в екологічних проблемах, але все ж вона намагається виправляти свої помилки.
• Питання 3
— Благородними справами займаються вчені, досліджуючи різні природні процеси. Чи повинні ми якось допомагати, чи, можливо, маємо просто стояти осторонь?
Опоненти.
У природі виникло таке явище, як ерозія. Учені довели, що прості люди є причиною ерозії ґрунту. При розпушуванні землі руйнувався шар родючого ґрунту: він з легкістю видувався, а опади вимивали поживні речовини. Від того чорноземи стали не такими родючими.
Ми ж не можемо прожити без продуктів харчування, а вони ж усі ростуть на землі. Хоча люди і завдають певної шкоди землі, але ж і створюють організації, партії із захисту навколишнього середовища.
Учена рада.
Так, у 1948 р. було створено спеціальну комісію з охорони зникаючих видів рослин і тварин, а згодом — Міжнародну Червону книгу.
У 1982 р. в Україні прийнято закон про Червону книгу, до якої занесено понад 800 видів рослин і тварин.
Ще в Україні існують спеціальні території — заповідники, заказники, ботанічні сади. Найбільший заповідник — Асканія-Нова.
Учитель.
Природа — це джерело краси, природа викликає в нас різні почуття — радість, здивованість, а іноді печаль. Коли ви бачите взимку голодних пташок, зламану гілку, поранену тваринку, які виникають почуття? (Сум, жаль, біль)
Отже, природа — джерело доброти. Будьте до неї уважнішими: вона вам обов’язково віддячить.
III. Робота в групах
Учитель.
Розвиток науки і техніки потребує величезної кількості вугілля, нафти, деревини. Для розвитку сільського господарства освоюються все нові землі. При зведенні гідроелектростанцій споруджуються греблі, змінюються русла річок, затоплюються великі території. За один рік у річки всього світу викидається 10 тонн сміття. Ми отримуємо світло і тепло, але при цьому губимо тисячі тварин і рослин. Заводи викидають в атмосферу десятки тисяч шкідливих речовин: газів і пилу. Йдуть кисневі дощі. Людина викидає тонни сміття.
Природа переробляє:
• пластикову склянку — за 100 років;
• телефонну карту — за 1000 років;
• скляну пляшку — за 4000 років.
Природа з цим уже не може впоратися самостійно.
Кожен знає, як повинні виглядати робоче місце, прибрана кімната.
Завдання для груп: перелічіть заходи підтримання порядку в довкіллі.
1-ша група. Охорона повітря
• Не вирубувати дерева.
• Не викидати сміття.
• Вихлопи машин.
• Викид фабрик і заводів.
• Аерозолі.
2-га група. Охорона води
• Економія води.
• Сміття.
• Миття машин, прання.
• Відходи заводів.
3-тя група. Охорона природи
• Не ламати дерева.
• Не рвати оберемками квіти.
• Не рвати гриби.
• Не брати до рук тварин і птахів.
• Не галасувати в лісі.
4-та група. Охорона ґрунту
• Видобуток корисних копалин.
• Хімічні відходи.
• Сміття.
• Вогнища.
Учитель.
Незабаром — Новий рік. У багатьох містах заборонено масове вирубування ялинок. Тільки одна з десяти доходить до покупця. Інші гинуть на торговельних майданчиках.
Шум у наш час є забрудником довкілля, оскільки сучасні машини, літаки видають такі сильні звуки, від яких люди можуть захворіти. Гучна музика викликає шумове сп’яніння, діє як наркотик. Різка музика руйнує слуховий апарат. А ось спокійна музика і розмова створюють комфорт.
У природі немає сміття, немає відходів. Давайте вчитися, друзі, у природи. Людина — істота розумна і користується всім, чим багата Земля. Але вона не повинна шкодити їй, адже тим самим вона шкодить собі.
IV. Складання ланцюгів забруднення
Учитель.
Ви вже знаєте, що таке ланцюг живлення. А тепер поміркуйте, що таке ланцюг забруднення?
— Складіть ланцюг забруднення.
• Дорога — гриби, зібрані край дороги, — споживання — отруєння.
• Скидання брудних вод — купання — захворювання шкіри тощо.
• Брудна вода — погане очищення — використання в їжу — захворювання.
• Несвіжі продукти — споживання — отруєння.
• Брудні руки — забруднення продуктів — отруєння.
• Довге знаходження у непровітреному приміщенні — потрапляння забрудненого повітря до організму — головний біль, погіршення здоров’я.
V. Підсумок заходу
Складання правил екологічної безпеки
Учитель.
Як же убезпечити себе? Які правила екологічної безпеки ви знаєте?
Орієнтовні відповіді дітей
— Не залишатися у зачиненому приміщенні під час роботи двигуна автомобіля.
— Провітрювати приміщення.
— Розводити кімнатні рослини.
— Робити вологе прибирання в приміщенні.
— Не купатися біля промислових стоків.
— Пити кип’ячену воду або очищену за допомогою побутових фільтрів.
— Не збирати гриби, ягоди, лікувальні трави поблизу доріг, звалищ, заводів.
— Мити руки перед їжею.
— Не вживати в їжу немиті овочі, фрукти.
Висновки
Але