Ділова гра «Обличчям для дітей»
Мета: формування умінь диференційовано підходити до організації роботи з батьками; оптимальні шляхи вирішення конфліктів; пошук нових способів поведінки в контактах з батьками; набуття досвіду спільної роботи педагогічного колективу.
Форма проведення: одна робоча група, одна експертна група.
Хід гри
1 Теоретична «Запитуємо-відповідаємо!»
Питання для першої групи:
1. Як ви розумієте, що таке робота з батьками?
2. Перерахуєте форми роботи з батьками.
3. Відвідини вдома. У яких випадках доцільно відвідати сім'ю?
4. Робота з важкими сім'ями. Яку сім'ю ви вважаєте важкими? Чи є у вас такі сім'ї? Яку роботу необхідно проводити з важкими сім'ями?
Питання для другої групи:
1. Які основні завдання стоять перед дошкільним закладом по роботі з батьками?
2. Анкетування. Що це таке? Назвіть позитивні і негативні сторони анкетування.
3. Чи вважаєте ви ефективними такі форми роботи з батьками, як День відкритих дверей, відкрите заняття, випуск Газети? Що це дає педагогам і батькам?
4. У якому випадку погана поведінка дитини обговорюється:
• у присутності дитини
• без дитини
• у присутності всіх членів сім'ї
2. Ігрова вправа "Сучасна сім'я - яка вона?"
Мета: провести зріз представлень педагогічного персоналу про сучасну сім'ю, проаналізувати ідеальні установки сім'ю вихованців і реальні умови.
Хід проведення.
• Робочій групі вручається набір журналів, папір для основи, клей, ножиці. Завдання педагогам: зобразити сучасну сім'ю у вигляді колажа за допомогою будь-яких ілюстрацій.
• Експертній групі зобразити сім'ю, ідеальну в їх уявленні.
Через 20-25 хвилин спільної роботи кожна група педагогів розповідає про своє уявлення сім'ї. (Ведучий педагогічної ради підводить підсумки виконаної роботи, підкреслюючи цінне і унікальне бачення в кожній мікрогрупі)
3. Рішення педагогічних ситуацій
Мета: ігрове моделювання способів поведінки педагога в ситуаціях вирішення протиріч між вихователем і батьками.
1. Під час зборів на прогулянку один з вихованців раптом вийняв з кишені пальта записку, адресовану вихователеві групи, з проханням матері не гартувати її дитини після денного сну. Причина не указувалася. Ви виконали б прохання батька? Якими будуть Ваші дії надалі?
2. Вихователь вирішив поговорити з матір'ю п'ятирічної дитини з приводу забіякуватості хлопчика. Як Ви почнете бесіду?
3. Вихователь запросив всіх батьків на суботник, помістивши інформацію про це на груповому стенді. Прийшли дві люди. Вихователь незадоволений. Суботник довелося перенести. Чим можна пояснити що відбулося? Що зробити надалі?
4. Вдень до дитячого саду під'їхала машина з піском для дитячих пісочниць. Пісок вивантажили на асфальт недалеко від входу. "Увечері попросите батьків перенести пісок", - запропонувала завідувачка педагогам. Як ви проситимете батьків про допомогу? А якщо вони стануть відмовлятися, якими будуть Ваші дії?
4. Скарбничка мудрих думок ”
Педагогам дається завдання, скласти вислів з обривків фраз.
1. “Людина народжується не для того, щоб безслідно зникнути нікому не відомою порошинкою. Людина залишає себе, перш за все, в людині. Якщо ти хочеш залишитися в серці людському, - виховай своїх дітей ”
В. А. Сухомлинский
2. Дитину можна порівняти з дзеркалом. Він відображає, а не випромінює любов. Якщо йому дати любов, він повертає її. Якщо нічого не дати, нічого і не отримаєш.
Р. Кемпбелл
5. “Рекламне агентство ”
Протягом 5 хвилин команди повинні придумати назву заходу з батьками, визначити його цілі, розробити план його проведення.
6. Підбиття підсумків ділової гри
"Дитина повинна з радістю йти в дитячий сад і радісно повертатися додому. Потрібно, щоб дитині в дитячому саду було весело, добре, цікаво, щоб він дружив з хлоп'ятами, знав, що удома його чекають дорослі, що люблять".
Рішення завдань співпраці з батьками вимагає, щоб педагоги брали участь в психолого-педагогічній освіті батьків; вивчали сім'ї, їх виховні можливості; залучення батьків до освітньої роботи дитячого саду.
Зразки відповіді
1. Що таке робота з батьками?
Робота з батьками - це складна і важлива частина діяльності педагога, що включає підвищення рівня педагогічних знань, умінь, навиків батьків; допомога педагогів батькам в сімейному вихованні для створення необхідних умов правильного виховання дітей; взаємодія вихователів і батьків в процесі розвитку дітей.
2. Які основні завдання стоять перед дошкільною установою по роботі з батьками?
• Вивчення сімей дітей
• Залучення батьків до активної участі в діяльності дошкільної установи
• Вивчення сімейного досвіду виховання і навчання дітей
• Освіта батьків в області педагогіки і дитячої психології
3. Форми роботи з батьками.
I. Масові: - сумісні заходи педагогів і батьків
• батьківські збори
• конференції
• консультації
• вечори для батьків
• школа для батьків
• клуби по інтересах
- совм. заході педагогів, батьків і дітей
• Дні відкритих дверей
• КВН. вікторини
• Сумісна творчість
• свята
• випуск Газети
• концерти
• змагання
2. Індивідуальні
• бесіди
• відвідини вдома
• виконання індивідуальних доручень
3. Наочно-інформаційні
• інформаційно-просвітницькі (ознайомлення батьків з особливістю НЗ)
• інформаційно-аналітична (опити, зрізи, анкетування)
4. Анкетування. Що це таке? Назвіть позитивні і негативні сторони анкетування.
Слово "анкета" в перекладі з французької мови означає "список питань". Цей метод прийшов в педагогіку з соціології, анкетування припускає жорстко фіксований порядок, зміст і форму питань, ясну вказівку способу відповідей.
Розрізняють відкриті питання (варіанти відповідей не передбачаються) і закриті питання (варіанти відповідей заздалегідь передбачені).
За допомогою анкетування можна дізнатися склад сім'ї, особливості сімейного виховання, позитивні досвід батьків, їх труднощі, помилки, відповідаючи на питання анкети, батьки починають замислюватися про проблеми виховання, про особливості виховання дитини.
Можливість обхвату великої кількості батьків, простота обробки.
Недоліки: формалізм, несумлінне виконання завдань батьками.
5. Відвідини вдома. У яких випадках доцільно відвідати сім'ю?
Особливої уваги вимагають:
• діти, які мають нестійку поведінку, що супроводжується істотним ослабленням психосоматичного здоров'я і наявністю порушень у сфері міжособових відносин
• діти з асоціальною поведінкою (грубість, агресивність)
• діти, що мають різного роду неблагополуччя особистого плану: підвищену тривожність, депресивність, занижену самооцінку
• соромливі діти
Відвідини сім'ї дитини багато дають для її вивчення, встановлення контакту з дитиною, його батьками, з'ясування умов виховання.
Ефективне проведення даного заходу вимагає від вихователя делікатності, такту, високого рівня спостережливості, професіоналізму.
Не ставлячи прямих питань дорослим, вихователь може з'ясувати:
• мікроклімат сімейних відносин, культуру спілкування, атмосферу
• сімейний устрій (чи є традиції, які)
• організацію режиму дитини, його ігор, праці, занять.
6. Робота з важкими сім'ями. Яку сім'ю Ви вважаєте важкими? Чи є у Вас такі сім'ї? Яку роботу необхідно проводити з важкими сім'ями?
Неблагополучні сім'ї по своєму устрою життя дуже різні. Особливо помітні сім'ї, де є п'ючі батьки, ведучі аморальний спосіб життя (діти в так4их сім'ях, якщо вони педагогічно не запущені, піддаються впливу)
Інший тип сім'ї - зовні благополучний, де батьки забезпечені. Діти таких батьків рано починають усвідомлювати своє особливе положення серед інших. Дія на таких дітей і батьків украй скрутно.
Цим сім'ям необхідно надати допомогу у вихованні дітей з боку педагогів, психологів, керівника ДОУ. Найбільш ефективні індивідуальні форми спілкування, довірчі бесіди; привертати таких батьків до спостереження за дітьми.
7. Чи вважаєте Ви ефективними такі форми роботи з батьками, як День відкритих дверей, відкрите заняття, випуск Газети. Що це дає педагогам і батькам?
День відкритих дверей є достатньо поширеною формою роботи. Цього дня батьки активно відвідують заняття і інші заходи за участю дітей, заповнюють анкети за наслідками відвідин. Пишуть відгуки, побажання педагогам.
Ця форма роботи дозволяє побачити реальні досягнення кожної дитини.
Співпраця педагогів і батьків дозволяє краще дізнатися дитину, подивитися на неї з різних позицій, побачити в різних ситуаціях, а, отже, допомогти в розумінні його індивідуальних особливостей, розвитку здібностей дитини, в подоланні його негативних вчинків і проявів в поведінці, формування цінних життєвих орієнтацій.
Цікавою формою співпраці може стати випуск Газети. У створенні газети беруть участь адміністрація д\ з, педагоги, фахівці, батьки і діти.