1
Динаміка розвитку сили та швидкісно-силових якостей учнів підліткового шкільного віку
Актуальність вивчення проблеми силової підготовки визначається інтересом, попитом фізкультурної практики.
Створення вірної системи силової підготовки може бути вирішальним фактором в підвищенні спортивних досягнень у більшості видів спорту. Силова підготовка стимулює дієздатність м'язів, систем організмів в цілому, сприяє проявленню інших фізичних якостей, удосконаленню координації рухів та формуванню правильної осанки.
Метою роботи - зробити аналіз ступеню розвитку силових якостей у школярів підліткового шкільного віку.
Для розкриття мети в роботі були поставлені такі завдання:
1. Проаналізувати дані літератури і виявити найбільш сенситивні періоди розвитку силових якостей.
2. Зробити зріз силових і швидкісно-силових показників школярів підліткового шкільного віку за 5-ть років.
4. Розробити практичні рекомендації для розвитку силових якостей.
Дослідження проводилося у Тавежнянській ЗОШ, Харківської обл. Дослідженні проводилося з 2017 року в якому прийняли участь учні 5класу які сьогодні займаються у 9 класі. На протязі п’яти років регіструвалися показники рівня фізичного розвитку. Прийняття контрольних нормативів проводилося на початку 1-го семестру і в кінці 2-го семестру кожного навчального року. Отримані в ході дослідження результати фіксувалися в журналі контролю. Рівень фізичної підготовленості визначався такими тестами: підтягування на поперечині, вправи для м’язів живота ( з положення лежачи на спині, ноги зігнуті в колінах, руки за головою, піднімання тулуба та опускання у вихідне положення за 30 сек.), згинання рук в упорі лежачи, присідання за 30 сек., стрибки у довжину з місця, біг 30м. Нами також регіструвалися на початку і в кінці навчального року антропометричні показники: зріст, вага, об’єм талії.
Аналізуючи антропометричні дані, приведені в таблиці 1, можна сказати наступне, що зріст учнів змінювався в сторону збільшення з класу в клас в межах 5см.; вага збільшувалася в межах 2кг. в 5 і 6 класах, в 7 і 8 класах цей показник був стабільний, а в 9 класі спостерігається збільшення ваги в межах 1-2кг. З цього можна зробити висновок, що при стабільному збільшенні зросту, вага має незначні зміни, рухлива активність учнів значно більша, особливо у 7,8-х класах.
Об’єм талії у 5-му класі збільшився на 1см., у 6-му на 2 см., у 7,8,9-му класах залишилися практично без змін. Можна передбачити, що з віком об’єм талії дітей шкільного віку стабілізується.
Аналіз результатів отриманих у таблиці 2 показують, що силові та швидкісно-силові якості можна розвивати з 5 класу. З таблиці 2 видно, що результат з підтягування в 5-му і 6-му класах від початку навчального року до кінця виріс в на 4 рази. У цьому віці розвивається сила як у хлопчиків так і в дівчаток. У 7-му класі результат в підтягуванні збільшився у 2 рази, так як у цьому віці краще розвивати витривалість. У 8-му класі спостерігається приріст результату теж в 4 рази. У 9 класі спостерігається збільшення середньо групового результату в підтягуванні в 3 рази. У цьому віці добре розвивати і швидкісно-силові якості.
По даним таблиці 2 в якій приводяться результати по згинанню і розгинанню рук в упорі лежачи, свідчить про збільшення результатів на 4 рази тільки у 8 класі.
Наступним тестом була вправа для м’язів живота – піднімання і опускання тулубу за 30 сек. Ця вправа виконувалася із положення лежачи, ноги зігнуті в колінах, руки за головою. Аналізуючи дані, можна сказати, що з 5 по 7 класи результати зростали в середньому в 2 рази, тобто були стабільними. У 8 класі результати збільшилися в 6 разів і були самими високими. Ми припускаємо, що в цьому віці м’язи живота легко піддаються найбільшому розвитку і укріпленню. У 9 класі результати стали стабільними, але їх рівень нижчий ніж у 8 класі.
Присідання на швидкість – одна із підготовлених вправ для розвитку швидкісно-силових якостей. Аналізуючи тест на присідання за 30 сек., за яким можна визначити взривну силу ніг, ми встановили наступне: найвищий результат досягли учні в 6 класі, далі з віком цей результат погіршився. Можна провести паралель між результатами тесту на присідання і показниками бігу на 30м., так як швидкісні якості напряму залежать від взривної сили ніг, що і підтверджують дані.
Наступний тест – стрибок у довжину з місця теж залежить від швидкісно-силових якостей. Як видно з таблиці 2, то самий високий результат у учнів 8 класу. Напевно в цьому віці швидкісно-силові якості досягають свого піку.
З таблиці 2 видно динаміку розвитку тих силових якостей, які мають фізіологічні предпосилки в кожній із вікових груп. У 5-6 класах – сила, швидкісні якості, у 7,8,9 класах – сила та швидкісно-силові якості. Виходячи з вище сказаного, можна зробити висновок, що самий оптимальний для розвитку рухливих якостей, до складу яких входять силові і швидкісно-силові якості – учні 5-8 класів.
Таблиця 1
Середні показники антропометричних даних
Клас |
Зріст |
Вага |
Об’єм талії |
|||
Початок |
Кінець |
Початок |
Кінець |
Початок |
Кінець |
|
5 |
140,2 |
143,4 |
31,5 |
33,2 |
57,2 |
58,1 |
6 |
145,8 |
147,8 |
31,9 |
33,8 |
57,2 |
59 |
7 |
150,9 |
152,5 |
36,4 |
74,9 |
60,1 |
60,5 |
8 |
155,8 |
158,1 |
40,0 |
40,8 |
60,1 |
61,8 |
9 |
161,5 |
164,5 |
43,8 |
45,9 |
63,4 |
63,9 |
Таблиця 2
Середні показники результатів тестування
Клас |
Підтягування |
Згинання рук в упорі лежачи |
Вправи для м’язів живота |
Присідання за 30 сек. |
Стрибки в довжину з місця
|
Біг, м |
||||||
30 |
||||||||||||
|
Поч. |
Кінець |
Поч. |
Кінець |
Поч. |
Кінець |
Поч. |
Кінець |
Поч. |
Кінець |
Поч. |
Кінець |
5 |
5,2 |
5,6 |
8,5 |
11,9 |
9 |
10,7 |
28,3 |
29,8 |
144,7 |
146 |
5,9 |
5,8 |
6 |
6,2 |
7,8 |
10,9 |
13,5 |
17,1 |
19,9 |
30,3 |
32,2 |
148,9 |
153 |
5,4 |
5,3 |
7 |
8,1 |
8,7 |
15,9 |
17,7 |
14,4 |
17,3 |
28,6 |
28,8 |
143,5 |
149,4 |
5,9 |
5.5 |
8 |
9,1 |
9,6 |
17,4 |
21,3 |
22,8 |
28,6 |
26,8 |
28,8 |
154,7 |
165,7 |
6,16 |
5,7 |
9 |
9,8 |
10,5 |
19 |
22,2 |
22,9 |
26,8 |
27,1 |
28,9 |
163 |
170,7 |
5.58 |
5,47 |