Міністерство освіти і науки України
Вищий комунальний навчальний заклад
«Коростишівський педагогічний коледж імені І.Я. Франка»
Житомирської обласної ради
План-конспект
з уроку музичного мистецтва,
проведеного під час педагогічної практики
«Пробні уроки та заняття»
16.04.2019 року
в 2-В класі гуманітарної гімназії №5
м. Коростишева
студенткою 132 групи
відділення «Початкова освіта»
Карпчук надією Андріївною
Коростишів 2019
До уроку допускають:
учитель М. К. Чижевський
методист М. Л. Мегедь
Оцінка за урок
Зауваження і пропозиції
Тема. Динаміка у країні музики, А. Рубінштейн «Мелодія», українська народна пісня «Як діждемо літа».
Мета. Навчити учнів визначати життєвий та емоційний зміст музичних творів; продовжувати
формувати вміння виражати характер музичних творів пластичними рухами та виконанням;
Розвивати в учнів уміння сприймати музику та визначати засоби її виразності; розвивати вокально-хорові виконавські навички.
Виховувати музичну культуру та ціннісне відношення до класичної музики, пісні, творчої праці, бажання вчитися музики.
Музичний матеріал: А. Рубінштейн «Мелодія», поспівка, українська народна пісня «Як діждемо літа».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрет А. Рубінштейна.
Обладнання: ноутбук, баян, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.(1 хв)
- Мене звати Надія Андріївна, і сьогодні я проведу у вас урок музичного мистецтва.
1.Перевірка готовності класу до уроку
-Сядьте рівненько, покладіть руки на парту і розпочинаємо наш урок.
2. Музичне вітання
-Так як у нас урок музики, нам потрібно привітатись по-музичному. Станьте всі рівненько, руки опустіть і підійміть голівки. Під супровід музичного інструменту разом зі мною вітаємось. Спочатку граю і співаю я, а за кивком голови співаєте ви.
Добрий день вам діти.
Добрий день учитель.
- Молодці ! Сідайте тихенько на свої місця.
3.Оголошення теми і мети уроку Наша сьогоднішня тема звучить так - «Динаміка в країні музики». Сьогодні ми ознайомимося з композицією «Мелодія» видатного російського композитора Антона Рубінштейна , який увійшов в історію музичної культури як засновник першої в країні консерваторії. А для того щоб ми відчули себе в країні музики вам потрібно слухати мене уважно, не перебивати своїх співрозмовників і поводитися тихо, якщо я вас не запитала,тому давайте разом створимо цю казкову атмосферу.
ІІ. Пояснення нового матеріалу. Актуалізація опорних знань.
-Діти як ви вважаєте, що таке динаміка? Динаміка (від грецького dynamis – сила) в музиці – це сила звучання музичного твору.
Під час виконання музичного твору сила звучання змінюється, і ця зміна сили звучання зветься динамічними відтінками, або нюансами.У вас на партах є таблиця з динамічними позначеннями, розгляньте її уважно, ті слова,які я виділила вам потрібно запам’ятати.
Таблиця динамічних позначень
Повне італійське |
|
Вимова |
Значення |
pianissimo |
|
п’яніссімо |
дуже тихо |
piano |
|
п’яно |
тихо |
mezzo piano |
|
меццо-п’яно |
не дуже тихо |
mezzo forte |
|
меццо-форте |
не дуже голосно |
forte |
|
форте |
голосно |
fortissimo |
|
фортіссімо |
дуже голосно |
IІІ. Основна частина.
3.1. Розкриття теми.
Для позначення поступової зміни гучності використовуються такі терміни:
димінуе́ндо (італ. diminuendo), або декреше́ндо (італ. decrescendo) — поступове ослаблення. У нотах вони позначаються скорочено як cresc. і dim.
Динаміка є важливим виражальним засобом, здатним впливати на сприймання музики, викликати у слухачів різноманітні асоціації. Використання динаміки зумовлюється змістом і характером музики, особливостями її структури та стилю. Логіка співвідношення музичних звучань — одна з основних умов художнього виконання.
- Музика, як і людська мова наповнена безліччю звукових відтінків. Чим більше таких відтінків, тим вона більш виразніша. Ці звукові відтінки називаються динамічними - це своєрідні фарби, які розфарбовують мову або музику в різні кольори.
3.2. Вокально-хорова робота
- Для того щоб красиво співати нам потрібно провести розспівку, але перед цим давайте пограємо в гру пригадай правило. Я буду зачитуватиму початок правила, а ви продовжуйте
Діти послухайте нашу розспівку. А після прослуховування розспівки дайте відповіді на такі питання: який темп, характер, про що розповідається в даній розспівці?(Співаю і граю на інструменті)
Розучування розспівки «Котилася торба»
3.3. Розучування та виконання народної пісні «Як діждемо літа»
-Ви вже розспівались, тож розучимо нову пісню. Але перед цим вам потрібно прослухати її і дати відповіді на такі запитання: про що розповідається в даній пісні, який характер та темп.
- У кожного на партах є картки зі словами цієї пісні прочитайте їх уважно мовчки та скажіть чи є для вас незнайомі слова?
- Отже, переходимо до розучування. На минулому занятті ви вивчили 2 перших стовпчика української народної пісні «Як діждемо літа»,сьогодні ми вивчатимемо 3 і 4 куплет.
Я граю третій куплет, а ви уважно слухаєте. Будемо вивчати пісню по музичних фразах.
- Слухаємо першу музичну фразу.
Їжте, молодці,з медом паляниці.
Хлопцям та дівчатам пиріжечки з маком.
Ой, гоп, гопака,пиріжечки з маком.
Їжте, молодці,з медом паляниці.
Хлопцям та дівчатам пиріжечки з маком.
Ой, гоп, гопака,пиріжечки з маком.(2)
- Аналогічно виконуємо четвертий куплет. Давайте прочитаємо його по складах.
А старій Тетянці ще й млинці в сметанці.
Весело гуляйте,нас не забувайте!
Ой гоп, гопака,нас не забувайте!(2)
- Виконуємо лише четвертий куплет.
- Об’єднуємо ці два куплети і виконуємо другу частину пісні. А зараз виконуємо всю пісню з початку.
IV. Фізкультхвилинка (відео) (2 хв)
VI. Слухання музики (6 хв) - Сьогодні ми також познайомимося з відомим російським композитором –Антоном Рубінштейном та його виконанням під назвою мелодія.
- Навчався музиці спершу у матері, потім у Олександра Віллуана. З дев'яти років Рубінштейн вже виступав публічно в Москві, а з 1840 р. концертував за кордоном, справивши своїми виступами в Парижі сильне враження на Шопена і Ліста. У БреславліРубінштейн виконав свій перший твір для фортепіано «Ундіна». З 1844 до 1849 року жив за кордоном, де наставниками його були знаменитий контрапунктист Зігфрід Ден і композитор Мейєрбер.
Повернувшись до Петербургу в 1849 році, Рубінштейн заснував Російське музичне товариство і «Музичну школу», перетворену потім в Санкт-Петербурзьку консерваторію; багато років був її директором, професором. 4 роки провів за кордоном, концертуючи в Голландії, Німеччині, Франції, Англії, Італії. Його поїздка до Америки в 1872 році супроводжувалася особливо блискучим успіхом. З 1887 до 1891 року знову був директором Санкт-Петербурзької консерваторії.
Помер в 1894 в Петергофі. Був похований на Нікольському кладовищі Олександро-Невської лаври, пізніше перепохований в Некрополі майстрів мистецтв.
Ім'ям Рубінштейна названа вулиця в Петербурзі, на якій композитор жив з 1887 по 1891 рр. На будинку № 38 встановлена меморіальна дошка.
-Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «Мелодія»?Давайте разом створимо асоціативний кущ! Отже,які у вас припущення?
(ПОВТОРНЕ СЛУХАННЯ)
VII. Підсумок (5 хв)
1.Що таке динаміка?
2.Які темпи музики ми почули на уроці?
3.З творчістю якого композитора ми познайомились?
4.Що вам найбільше сподобалось на уроці?