Тема відродження і збереження українських народних звичаїв і обрядів у наш час є дуже актуальною. Дана розробка уроку музичного мистецтва "Пісенний календар" буде корисною як для вчителів молодших класів так і для старших учнів школи.
Тема: Пісенний календар.
Розучування та виконання українських народних обрядових пісень.
Мета: розповідаючи про народні свята різних пір року розширювати та поглиблювати знання про народні музичні традиції нашого народу та особливості місцевого фольклору; розвивати вокально – хорові навички, акторську майстерність та емоційне сприймання; виховувати інтерес та повагу до народних традицій.
Обладнання: слайд – презентація, карточки з прислів’ями, баян.
ТЗН: комп’ютер.
Музичний матеріал: збірник народних обрядових пісень.
Тип уроку: урок – мандрівка.
Хід уроку:
І. Пропедевтична практика. (3 хв.)
Вправа « мікрофон».
ІІ. Орієнтація. ( 4 хв.)
«Планування маршруту» (записати на дошці).
Щоб краще засвоїти матеріал та виділити особливості народних свят нам треба скласти маршрут нашої мандрівки.
ІІІ. Презентація. ( 20 хв.)
Кожну наступну зупинку презентують слайди «Пісенний календар».
Звучать у записі народна колядка «Добрий вечір тобі, пане, господарю».
Колядки.
7 січня - Різдво Христове, а напередодні - Святий вечір.
6 січня ввечері господар перед вечерею вносив у хату «дідуха», ставив на покуті. На столі - свічка і калач, що призначався для предків. Сідають до святої вечері коли на небі з’являється перша зірка. Обов’язкова страва - кутя.
Після святої вечері і протягом наступного дня діти ходили селом і поздоровляли родичів, односельців, колядували.
(Виконуємо класом).
Коляд, коляд, колядниця
Добра з медом паляниця.
А без меду не така -
Дайте, тітко, п’ятака,
А п’ятак не такий
Дайте рубель золотий.
Колядники підходять до кожної оселі, і запитують у господаря: «Чи можна колядувати, колядувати - дім звеселяти?» Спів колядок супроводжувало водіння « кози». Ця процесія обходила все село.
Щедрівки.
14 січня – Новий рік за старим стилем. У передноворічну ніч діти ходили щедрувати. Під вікнами сусідів співали віншувальні пісні, щедрівки:
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
прилетіла ластівочка
Стала собі щебетати,
господаря викликати.
Веснянки.
Початок весняних хороводів припадав на ранню весну, коли поступово оживала природа, зігріта сонцем. Вони продовжувалися і в період весняних польових робіт.
Створюючи ці пісні і виконуючи магічні обряди закликання весни, люди прагнули заручитись підтримкою природи, щоб мати в майбутньому щедрий урожай. З часом перетворились на веселі забави молоді:
Вийди, вийди, Іванку,
Заспівай нам веснянку,
Зимували – не співали
Весну зустрічали.
***
Ой виходьте, дівчата,
та в цей вечір на вулицю.
Будемо весну стрічати –
зиму проводжати.
Купальські пісні.
Свято Івана Купала припадає на 7 липня - день літнього сонцестояння за старим стилем. У цей день сонце встає рано, грає, купається у річці, трави мають чудодійні властивості, а опівночі цвіте папороть.
Напередодні свята хлопці установлювали обрядове дерево, а дівчата прикрашали його вінками, стрічками, квітами. Навколо нього водили хороводи, на воду пускали вінки і загадували свою долю.
Пливи вінок за водою,
Пливе доля за тобою.
Коли вінок плив на середину річки - то це означало щасливе життя, а коли вінок приставав до берегу - то дівчина ще залишалася жити у сім’ї. Потім запалювали вогнище і починалось свято.
Кругом Мариноньки ходили дівоньки
Стороною дощик іде.
Стороною, та й на мою руженьку червону.
Коли вогнище перегорало молодь стрибала через вогонь. Вірили, що очищається душа. А ще могли передбачить долю. Коли пара не пускаючи рук перестрибувала через багаття то і жити їм разом, а коли ж руки опускалися – то на молодих чекала розлука.
4 зупинка « Осінь».
Жниварські пісні.
Ці пісні пов’язані зі збором урожаю. Це завжди велике свято та підсумок роботи. Всі жнива супроводжувалися різноманітними цікавими дійствами та піснями:
Женчичок, бренчичок вилітає,
Високо ніженьку підіймає.
Як бито, набито, ніженьку пробито.
В зеленім лугу шукай собі другу.
***
Ой літає соколонька по полю
Та збирає челядоньку додому.
ІV. Практика на прикладах. (3 хв.)
Гра « Знайди пару».
Посієш жито в поспіх на ясну погоду.
Ранковий туман буде довга осінь.
Якщо багато павутиння незабаром дощ.
Гучно кумкають жаба то воно вродить на посміх.
V. Керована практика. (7 хв.)
Гра « З якого пісенного циклу ?»
Син Божий.
Дідух.
Щедрувальники.
Гаївки.
Веснянки.
Різдвяна зірка.
Косарі.
Колядники.
Купало.
Маринонька.
Коза.
VІ. Незалежна практика. (5 хв.)
Особливості українських обрядів.
Коротко записати особливості українських обрядів та вказати тематику пісень.
VІІ. Домашня практика. (2 хв)
Проект « Народний календар».
Пропоную учням об’єднатися в групи, обрати одне зі свят. Свої матеріали оформити на окремому аркуші з надписом назви свята, а потім всі разом виготовляють барвистий календар у вигляді книжки – розгортки.
По закінченню уроку учні виходять із класу під звучання колядки «Добрий вечір тобі, пане господарю».