Конкурс «Чи знаєте ви зміст Конвенції ООН про права дитини?»
Знайдіть права, які дійсно визначені у Конвенції:
1.Усі діти мають право на любов та турботу. (і)
2.Кожна дитина має право їсти лише гамбургери, чіпси та ход-доги. (в)
3.Дітей, які добре ставляться до своїх батьків, ті повинні особливо поважати. (х)
4.Усі діти рівні у своїх правах. (я)
5.Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства чи війни. (з)
6.Кожна дитина може нецензурно висловлюватися, якщо вона того захоче. (ь)
7.Особлива турбота – дітям-інвалідам. (н)
8.Усі діти мають право на повноцінне харчування. (а)
9.Усі діти мають право на відпочинок та дозвілля. (ю)
10.Жодна дитина не повинна мити посуд. (л)
11.Усі діти мають право на освіту. (к)
12.Кожна дитина має право користуватися посудом. (ш)
13.Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату. (ч)
14.Особлива турбота – дітям, які перебувають у конфлікті з законом. (о)
15.Особлива турбота – дітям біженцям. (н)
16.Діти мають право вільно висловлювати свої погляди. (в)
17.Кожна дитина має право відмовитися від обіду. (с)
18.Усі діти мають право на медичну допомогу.(є)
19.Усі діти мають право на вільне спілкування. (н)
20.Діти, які мають брата чи сестру, повинні отримувати додатковий захист. (ж)
21.Особлива турбота – дітям без сімей. (ц)
22.Жодну дитину не можна примусово залучити до праці. (і)
23.Усі діти мають право на інформацію. (ю)
24.Жодну дитину не повинні принижувати чи ображати. (о)
25.Кожна дитина має право отримувати сніданок у ліжко. (т)
26.Кожна дитина має право на свободу думки, релігії, поглядів. (о)
27. Кожна дитина має право безкоштовно розважатися. (р)
28.Жодна дитина не повинна бути об’єктом будь-якого насилля. (н)
Конкурс «Чи знаєте ви зміст Конвенції ООН про права дитини?»
Знайдіть права, які дійсно визначені у Конвенції:
1.Усі діти мають право на любов та турботу. (і)
2.Кожна дитина має право їсти лише гамбургери, чіпси та ход-доги. (в)
3.Дітей, які добре ставляться до своїх батьків, ті повинні особливо поважати. (х)
4.Усі діти рівні у своїх правах. (я)
5.Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства чи війни. (з)
6.Кожна дитина може нецензурно висловлюватися, якщо вона того захоче. (ь)
7.Особлива турбота – дітям-інвалідам. (н)
8.Усі діти мають право на повноцінне харчування. (а)
9.Усі діти мають право на відпочинок та дозвілля. (ю)
10.Жодна дитина не повинна мити посуд. (л)
11.Усі діти мають право на освіту. (к)
12.Кожна дитина має право користуватися посудом. (ш)
13.Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату. (ч)
14.Особлива турбота – дітям, які перебувають у конфлікті з законом. (о)
15.Особлива турбота – дітям біженцям. (н)
16.Діти мають право вільно висловлювати свої погляди. (в)
17.Кожна дитина має право відмовитися від обіду. (с)
18.Усі діти мають право на медичну допомогу.(є)
19.Усі діти мають право на вільне спілкування. (н)
20.Діти, які мають брата чи сестру, повинні отримувати додатковий захист. (ж)
21.Особлива турбота – дітям без сімей. (ц)
22.Жодну дитину не можна примусово залучити до праці. (і)
23.Усі діти мають право на інформацію. (ю)
24.Жодну дитину не повинні принижувати чи ображати. (о)
25.Кожна дитина має право отримувати сніданок у ліжко. (т)
26.Кожна дитина має право на свободу думки, релігії, поглядів. (о)
27. Кожна дитина має право безкоштовно розважатися. (р)
28.Жодна дитина не повинна бути об’єктом будь-якого насилля. (н)
Ведучий 2: Невід’ємні права кожної людини є тим загальнолюдським мінімумом, без якого суспільство не може існувати. Початок планетарному визнанню прав людини усіма державами було покладено в Загальній декларації прав людини 1948 року. Цей документ часто називають Біблією прав людини, Міжнародним каталогом прав людини, Міжнародним стандартом прав людини.
Ведучий 2: Україна була однією з 56 держав-членів ООН, які наприкінці 1948 року брали участь в обговоренні й прийнятті Декларації на 3-й сесії Генеральної асамблеї. Наша держава входила та й сьогодні входить до тих органів і установ ООН, на які покладено застосування, удосконалення чинних і проектування нових актів цієї організації щодо прав людини. Це, зокрема, такі спеціалізовані органи системи ООН, як Комітет з питань інформації, спеціалізований Комітет з питань тероризму, Дитячий фонд ООН(ЮНІСЕФ) з його виконавчою радою, Конгрес ООН з питань запобігання злочинності та поводження з правопорушниками, Міжнародна організація праці (МОП), Всесвітня організація охорони здоров’я та інші.
Ведучий 3: У Загальній декларації прав людини
Стаття 1 проголошує: «Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах».
У Статті 2 сказано: «.Кожна людина повинна мати всі права і всі свободи незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного чи соціального походження, майнового, станового або іншого становища».
А Стаття 3 наголошує: « Кожна людина має право на життя, на свободу і на особисту недоторканість».
Ведучий 3: Україна включила до своєї Конституції багато нормативних приписів, які відтворюють відповідні положення Декларації. Вперше в своїй історії Україна закріпила у чинній Конституції правило про те, що чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою, є частиною національного законодавства (стаття 9 Конституції України).
(Права людини – це можливості людини існувати й розвиватися як особистість, задовольняти свої потреби, здебільшого закріплені законодавством).
Ведучий 4: Сутність і призначення Загальної декларації прав людини неможливо усвідомити, не з’ясувавши, чому, для чого і яким чином її було прийнято.
Листопад 1945 року. Нещодавно перемогою держав-союзників антифашистської коаліції закінчилась Друга світова війна. У місті Нюрнберг почався суд над головними німецькими воєнними злочинцями, який чинив Міжнародний військовий трибунал, утворений під егідою ООН державами-переможницями: СРСР, Великобританією, Францією та США. Захищаючись, підсудні висували, зокрема, такі аргументи: на якій підставі їх судять? Як громадяни німецької держави, вони виконували її закони, накази її керівництва, а отже, діяли правомірно. Що ж до «злочинів проти миру» і «злочинів проти людяності», то немає юридичного документа, де було б визначено їх поняття та їхні ознаки… Однак обвинувачі спростували ці аргументи. «Так, - доводили вони трибуналові, - підсудні дійсно не порушували юридичних актів своєї держави. Однак справа в тому, що ці акти були несправедливими, анти правовими, оскільки суперечили природним правам людини, народів, людства – насамперед, права на життя, мир, свободу».
Ведучий 4: Сьогодні доводиться констатувати, що дотримання прав людини в Україні все ще залишається далеким від міжнародних стандартів. Початок нового тисячоліття засвідчив, що світ не став ні гуманнішим, ні безпечнішим. Але кожен з нас хоче жити в спокійному світі, де всі права людини будуть захищені і реалізовані, тобто всі ми мріємо жити в правовій державі.
Тема: Всесвітній День прав людини (10 клас)
Мета: познайомити учнів з Загальною декларацією прав людини та з історією її створення, розповісти про запровадження Всесвітнього дня прав людини, показати важливість дотримання прав людини в демократичному суспільстві;
розвивати вміння аналізувати нормативно-правові акти, розв’язувати юридичні задачі, висловлювати власну думку та творчо її відображати;
виховувати бажання жити в правовій державі, дотримуватись дисципліни, правопорядку та законності.
Хід виховної години
(Під презентацію)
Учитель: 10 грудня 2020 року відзначається 72-річчя встановлення Всесвітнього Дня прав людини.
Уся історія людства – і минула, і сучасна – це історія боротьби за свої права. Люди розмірковували про справедливість і свободу завжди. Згадайте хоча б «Устав» Володимира Мономаха, в якому заборонялось перетворювати на рабів селян за борги, що означало відстоювання права на свободу і особисту недоторканість, або зверніться до Березневих статей Богдана Хмельницького, де за народом України зберігалось право на обрання гетьмана та гетьманського уряду, право на самоврядування. А першим кроком до визнання прав людини було зроблено в Декларації незалежності США від 4 липня 1776 року (про це йтиме мова на уроках всесвітньої історії), яка урочисто проголосила: «Ми вважаємо очевидними наступні істини: всі люди створені рівними і всі вони обдаровані своїм Творцем невід’ємними правами; до цих прав належать життя, свобода і прагнення до щастя…»
Ведучий 2____________: Невід’ємні права кожної людини є тим загальнолюдським мінімумом, без якого суспільство не може існувати. Початок планетарному визнанню прав людини усіма державами було покладено в Загальній декларації прав людини 1948 року. Цей документ часто називають Біблією прав людини, Міжнародним каталогом прав людини, Міжнародним стандартом прав людини.
Ведучий 3_____________: У Загальній декларації прав людини
Стаття 1 проголошує: «Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах».
У Статті 2 сказано: «.Кожна людина повинна мати всі права і всі свободи незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного чи соціального походження, майнового, станового або іншого становища».
А Стаття 3 наголошує: « Кожна людина має право на життя, на свободу і на особисту недоторканість».
Ведучий 4_____________: Сутність і призначення Загальної декларації прав людини неможливо усвідомити, не з’ясувавши, чому, для чого і яким чином її було прийнято.
Листопад 1945 року. Нещодавно перемогою держав-союзників антифашистської коаліції закінчилась Друга світова війна. У місті Нюрнберг почався суд над головними німецькими воєнними злочинцями, який чинив Міжнародний військовий трибунал, утворений під егідою ООН державами-переможницями: СРСР, Великобританією, Францією та США. Захищаючись, підсудні висували, зокрема, такі аргументи: на якій підставі їх судять? Як громадяни німецької держави, вони виконували її закони, накази її керівництва, а отже, діяли правомірно. Що ж до «злочинів проти миру» і «злочинів проти людяності», то немає юридичного документа, де було б визначено їх поняття та їхні ознаки… Однак обвинувачі спростували ці аргументи. «Так, - доводили вони трибуналові, - підсудні дійсно не порушували юридичних актів своєї держави. Однак справа в тому, що ці акти були несправедливими, анти правовими, оскільки суперечили природним правам людини, народів, людства – насамперед, права на життя, мир, свободу».
(Відео «загальна декларація прав людини»)
Учитель : Міжнародний трибунал постановив у жовтні 1946 року обвинувальні вироки керівникам рейху, спираючись саме на доктрину природних прав людини. Вже тоді виявилась потреба закріпити ідеї й принципи цієї доктрини та нормативні положення, що з неї випливають у спеціальному документі, схваленого організованим світовим товариством в особі ООН. 10 грудня 1948 року делегації 48(з 56) держав-учасниць проголосували за Декларацію прав людини. А з 1950 року за рішенням ООН щороку 10 грудня відзначається в усьому світі як День прав людини.
Ведучий 2________: Україна була однією з 56 держав-членів ООН, які наприкінці 1948 року брали участь в обговоренні й прийнятті Декларації на 3-й сесії Генеральної асамблеї. Наша держава входила та й сьогодні входить до тих органів і установ ООН, на які покладено застосування, удосконалення чинних і проектування нових актів цієї організації щодо прав людини. Це, зокрема, такі спеціалізовані органи системи ООН, як Комітет з питань інформації, спеціалізований Комітет з питань тероризму, Дитячий фонд ООН(ЮНІСЕФ) з його виконавчою радою, Конгрес ООН з питань запобігання злочинності та поводження з правопорушниками, Міжнародна організація праці (МОП), Всесвітня організація охорони здоров’я та інші.
Ведучий 3_________: Україна включила до своєї Конституції багато нормативних приписів, які відтворюють відповідні положення Декларації. Вперше в своїй історії Україна закріпила у чинній Конституції правило про те, що чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою, є частиною національного законодавства (стаття 9 Конституції України).
(Права людини – це можливості людини існувати й розвиватися як особистість, задовольняти свої потреби, здебільшого закріплені законодавством).
Ведучий 4____: Сьогодні доводиться констатувати, що дотримання прав людини в Україні все ще залишається далеким від міжнародних стандартів. Початок нового тисячоліття засвідчив, що світ не став ні гуманнішим, ні безпечнішим. Але кожен з нас хоче жити в спокійному світі, де всі права людини будуть захищені і реалізовані, тобто всі ми мріємо жити в правовій державі.
«Права і обов’язки дитини»
Права
1 . Усі діти мають право на любов і турботу
2. Всі діти рівні у своїх правах
3.Особлива турбота — дітям-інвалідам
4. Усі діти мають право на повноцінне харчування
5. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля
6. Усі діти мають право на освіту
7. Особлива турбота — дітям, які перебувають у конфлікті з законом
8. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди
9. Всі діти мають право на медичну допомогу
10. Всі діти мають право на вільне спілкування
11 . Особлива турбота — дітям без сімей
12. Жодну дитину не можна примусово залучати до праці
13. Всі діти мають право на інформацію
14. Жодну дитину не можна ображати або принижувати
15. Всі діти мають право на життя
Обов’язки
1 . Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас
2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини
3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм
4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів
5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим
6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання
7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону
8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні
9. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби
10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету
11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас
12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці
13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах
1 4. Не ображати і не принижувати оточуючих
15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки.
Конвенція ООН про права дитини містить 54 статті. В них ти знайдеш 40 прав, які має дитина. Нижче наведені тільки ті статті Конвенції, які стосуються твоїх прав. Всі права можуть бути класифіковані за певними принципами.
Конкурс «Чи знаєте ви зміст Конвенції ООН про права дитини?» (роздруківки)
Команди одержують бланки із завданням – визначити справжні та жартівливі права. Кожному праву відповідає певна літера. Із цих літер треба скласти зашифровану ключову фразу («І я знаю Конвенцію ООН»). Написати цю фразу на аркуші.
Знайдіть права, які дійсно визначені у Конвенції:
1.Усі діти мають право на любов та турботу. (і)
2.Кожна дитина має право їсти лише гамбургери, чіпси та ход-доги. (в)
3.Дітей, які добре ставляться до своїх батьків, ті повинні особливо поважати. (х)
4.Усі діти рівні у своїх правах. (я)
5.Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства чи війни. (з)
6.Кожна дитина може нецензурно висловлюватися, якщо вона того захоче. (ь)
7.Особлива турбота – дітям-інвалідам. (н)
8.Усі діти мають право на повноцінне харчування. (а)
9.Усі діти мають право на відпочинок та дозвілля. (ю)
10.Жодна дитина не повинна мити посуд. (л)
11.Усі діти мають право на освіту. (к)
12.Кожна дитина має право користуватися посудом. (ш)
13.Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату. (ч)
14.Особлива турбота – дітям, які перебувають у конфлікті з законом. (о)
15.Особлива турбота – дітям біженцям. (н)
16.Діти мають право вільно висловлювати свої погляди. (в)
17.Кожна дитина має право відмовитися від обіду. (с)
18.Усі діти мають право на медичну допомогу.(є)
19.Усі діти мають право на вільне спілкування. (н)
20.Діти, які мають брата чи сестру, повинні отримувати додатковий захист. (ж)
21.Особлива турбота – дітям без сімей. (ц)
22.Жодну дитину не можна примусово залучити до праці. (і)
23.Усі діти мають право на інформацію. (ю)
24.Жодну дитину не повинні принижувати чи ображати. (о)
25.Кожна дитина має право отримувати сніданок у ліжко. (т)
26.Кожна дитина має право на свободу думки, релігії, поглядів. (о)
27. Кожна дитина має право безкоштовно розважатися. (р)
28.Жодна дитина не повинна бути об’єктом будь-якого насилля. (н)
Конкурс «Числа у правознавстві»
1.Яке відношення має число «450» до органів влади? (450 депутатів – конституційний склад Верховної Ради).
2.Чим знамените число «1710» в історії українського державотворення? (1710 рік – написана Конституція Пилипа Орлика).
3.Який зв'язок між числом «28» і сучасною Конституцією України? (28 червня – День Конституції України).
4.Що означає число «16» по відношенню до головного документу громадянина України? (16 років – вік одержання паспорту).
5.Знайдіть зв'язок між словом «Вибори» і числом «18»? (З 18 років громадянам України надається виборче право).
6.Яке відношення має «161» до Основного закону України? (161 – стаття в Конституції).
7.Що таке «15» у Кримінальному праві? (Максимальний термін позбавлення волі).
8.Що означає число «40» у трудовому законодавстві? (40 годин – максимальний робочий час на тиждень).
9.Що означає число «24» у трудовому законодавстві? (24 дні – мінімальний термін відпустки).
10.Для Президента України має значення число «35»?Чому? (35 років – мінімальний вік кандидата в президенти).
(Відео «Топ-5 порушень прав людини в Україні»)
Конкурс «Юридична консультація»
Уявіть собі, що ви стали юристами. До вас звертаються люди за юридичною допомогою. Надайте юридичні консультацію з таких ситуацій (команди вибирають аркуші із 2 ситуаціями – по 5 балів за повну відповідь).
Ситуація 1.
Хлопець, бажаючи похизуватися своєю силою, підняв дівчину на руки і за її згодою утримував її за огорожею балкону. Хлопець не втримав дівчину, і вона впала з 5 поверху, у наслідок чого отримала складні переломи. Було порушено Кримінальну справу. Чому? (Скоєно злочин через необережність).
Ситуація 2.
Покупець кілька днів тому придбав у магазині фотоапарат. Він виявився неякісним. Що робити покупцеві? (Звернутися до магазину, якщо є чек про придбання фотоапарату, вимагати повернення грошей чи обміну товару на якісний; у разі відмови – звертатися до суду).
Ситуація 3.
Після смерті громадянина Б залишилось його майно. Про своє бажання отримати це майно заявили 12-річна донька померлого, 83-літня мати, та 40-літній брат померлого. Хто із претендуючи осіб не отримає спадщину? (Брат не отримає спадщину, тому що є спадкоємці першої черги – неповнолітня донька і стара мати).
Ситуація 4.
До виборчої комісії звернувся громадянин України П (23 роки, проживає в Україні з 20-ти років, раніше не осуджений), із проханням зареєструвати його кандидатом у депутати Верховної Ради України. Чи буде задоволене його прохання? Обґрунтуйте відповідь.(Не буде, оскільки кандидат у народні депутати може бути громадянин України ,який прожив в Україні не менш, як 5 років).
РОЗДАТИ БУКЛЕТИ