"Україна – Європа: реальність, перспективи чи ….". - це урок - дискусія для учнів 10-11 класів. Захід направлений на: поглиблення знань учнів про Європейський Союз, розвиток морально-духовної культури, бажання стати свідомим громадянином своєї держави. Під час спілкування відбувається розвиток критичного мислення,уміння висловлювати власну точку зору і аргументувати її; уміння вести дискусію і вислуховувати опонента, толерантно ставитися до його думок; уміння організовувати промову. Учні навчаються культурі спілкування, вмінню користуватися різними джерелами інформації, застосовувати переконливу аргументацію для доведення своєї точки зору.
«УКРАЇНА – ЄВРОПА: РЕАЛЬНІСТЬ, ПЕРСПЕКТИВА, ЧИ …»
( урок - дискусія для учнів 10-11 класів)
Цілі та завдання:
1. Поглибити знання учнів про Європейський Союз.
2. Формувати в учнів європейські цінності – розуміння основних принципів
толерантності, міжкультурного діалогу, демократичних перетворень та поваги до верховенства права.
3. Формувати в учасників особистісні риси патріота України.
4. Розвивати громадянську позицію причетності до європейських цінностей.
5. Розвивати морально-духовну культуру, прищеплювати бажання стати свідомим громадянином своєї держави, виховувати любов до свого рідного краю.
6. Розвивати критичне мислення,уміння висловлювати власну точку зору і
аргументувати її; уміння вести дискусію і вислуховувати опонента, толерантно ставитися до його думок; уміння організовувати промову, навчити учнів культури спілкування.
7. Виховувати повагу до національних, культурних надбань та української
ідентичності в родині європейських народів.
8. Навчити учнів користуватися різними джерелами інформації, застосовувати переконливу аргументацію.
Тип заняття: дискусія.
Обладнання.
1. Державний Прапор України, Державний Герб України.
2. Прапор Євросоюзу.
3. Карта Європи та України.
4. Вислови і цитати по темі:
«Вітчизна – це не хтось і десь. Я – теж Вітчизна.» І.Світличний.
«Цінність держави визначається цінністю їх громадян.» Дж. Міль.
5. Музичний запис «Воїни світла» Л. Трубецького, «Океану Ельзи».
6. Стіна шани «Пантеон героїв» (фотографії бійців АТО і «Небесної сотні»).
7. Мультимедійні засоби, слайди – епіграф уроку, визначення ключових термінів, результати соціологічних досліджень.
8. Аркуші паперу, маркери.
Очікуваний результат:
1. Посилення світоглядної направленості особистості підлітків.
2. Розуміння європейського вибору України.
3. Усвідомлення себе громадянином - патріотом.
І. ПОПЕРЕДНЯ РОБОТА:
1. Визначення основних рис патріота України.
2. Підбір та вивчення теоретичного матеріалу «ЄС і Україна».
3. Робота в мікрогрупах (МІГ) – виготовлення сердечок, оформлення Стіни шани «Пантеон героїв», підбір музичного супроводу.
ІІ. ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
«Вітчизна – це не хтось і десь.
Я – теж Вітчизна».
І. Світличний
Мотивація діяльності.
Слово вчителя: Доброго дня, шановні панове та гості!
Я рада вітати Вас в стінах рідної школи, в нашому кабінеті. Ми всі присутні на дискусії, тема якої «Україна – Європа: реальність, перспективи чи ….».
Тема дискусії буде і проблемним питанням,на яке ми попробуємо дати відповідь. Щоб отримати задоволення від сьогоднішньої зустрічі ми повинні з повагою відноситися один до одного та цінувати кожну хвилину нашого життя, тому за дотриманням регламенту і правилами ведення дискусії слідкує «охорона часу» та працює «група науковців».
ПРАВИЛА ВЕДЕННЯ ДИСКУСІЇ:
Думай, про що говориш.
Головне – аргументи, логіка.
Сперечайся чесно.
Поважай думку опонента.
Май мужність визнати свою неправоту.
Роби висновок.
Сьогодні на нашому засіданні присутні гості (представлення гостей). Всіх присутніх ми запрошуємо до дискусії, разом подумати і порозмовляти.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
Учитель: Навчання без роздумів – стверджував китайський філософ Конфуцій – є даремним, однак і роздуми без навчання небезпечні.Працюючи над темою дискусії кожен із вас мав можливість створити власне розуміння теми. Сьогодні ми спробуємо з’ясувати якою є основа для цих роздумів і спрогнозувати майбутнє України.
Подивіться, будь ласка, у вікно: шепоче замріяний вітер слова кохання річці Аккаржанці, а день стоїть у шелесті останнього листя та морозного подиху зими. Обнялися голубе небо і пожовкла трава безкраїх степів. Такою ми бачимо щоранку під грудневим сонцем нашу неньку – Україну.З точки зору видатного психолога Карла Густава Юнга, людина протягом життя постійно набуває нових знань і вмінь, досягає нових цілей
і має змогу максимально реалізувати свої потенційні можливості, цей процес він назвав «самореалізацією». Визначення дає «група науковців».
Вправа: Вивчаємо цінності.
Асоціація.
- Як ви гадаєте, чи може людина самореалізуватися без любові до рідного краю? Чому?
- Як ви розумієте поняття «свідомий громадянин - патріот»?
Підберіть свою асоціацію до нього.
Обговорюють по два чоловіки з групи, гості, «науковці» (додаток 1).
Дійсно, складно осмислювати такі абстрактні поняття, як любов,чесність, відданість, патріотизм. Бо, незважаючи на те, що кожен з нас більш-менш розуміє їх значення, та все одно вкладає в них щось своє. Це не річ, яку можна побачити чи помацати. Це щось невидиме, проте реально існуюче, те, що наповнює наше життя смислом, тим самим роблячи нас людьми. У кожного із вас свої власні життєві приорітети, адже
ВИ ОСОБИСТІСТЬ, ІНДИВІДУАЛЬНІСТЬ.
Робота в МАГ
(«круглий стіл»)
Учитель: Під час роботи над якостями патріота, кожний із вас вибрав 10 найважливіших (додаток 2). Зараз в групах пропоную вам обговорити їх результати, вибрати із них три головні якості, записати і довести їх особливість. На обговорення дається 3 хвилини.
Звучить інструментальна музика.
Обговорюють, записують, доводять – 1 хвилина.
«Картинна галерея»
Учитель: Наша Батьківщина може пишатися тим,що зуміла виховати людей, здатних об’єднатися на Майдані, здобути волю,вибороти справедливість. Трагічні події в Україні, починаючи з листопада 2013р,хвилюють та не залишають байдужими жодного громадянина країни. Зверніть увагу на «Стіну шани». Перед вами «ПАНТЕОН ГЕРОЇВ», де кожна людина своїм життям довела чи доводить любов до України, свій патріотизм. Учні дають коротку характеристику героям,які зображені на портретах.
Перегляд запису відеокліпу «Воїни світла».
- А, чи притаманні вам патріотичні почуття? У чому вони проявляються?(Відповіді)
Кожному з нас необхідно усвідомити,за що боролися учасники Євромайдану, заради чого пожертвувала своїм життям «Небесна сотня», за що стоять на Сході відважні «КІБОРГИ» і навіщо ризикують своїм життям волонтери?
- Ми заявили про себе, як про велику націю, гідну зайняти достойне місце у світовій спільноті.
- Сучасний світ є полем розмаїття культур, міжнаціональних інтересів, співдружністю народів у багатоетнічному суспільстві. Важливо, щоб у сучасному світі відбувався міжкультурний діалог, рівноправним учасником якого є Україна. Одним із таких шляхів є знання традицій, культури, історії інших країн.
Діалог учителя з учнями:
- Усім знайомий вислів: «І чужому навчайтесь, і свого не цурайтесь».
- Хто є автором цих відомих рядків? (Т. Г. Шевченко).
- Як ви розумієте цей вислів?
Серед низки учнівських відповідей необхідно зосередити увагу на таких:
для успішного розвитку України, її процвітання необхідно сумлінно працювати,любити Батьківщину, знати та поважати історико-культурні
особливості держав – сусідів; вивчати досвід розбудови громадянського суспільства; український народ з його культурною спадщиною, гуманіс-тичною ментальністю достойний зайняти гідне місце в Європі.
«Мозковий штурм»
- Сьогодні країни усього світу дивляться на нас, сподіваючись, що наш незламний дух реалізується в конкретних справах, які підвищують авторитет і значення України у світі. Багато держав підтримують прагнення України до вступу в ЄС.
- Що ми знаємо про це? Що таке Євросоюз?
Учні, «група науковців» дають історичну довідку про ЄС. (додаток 3).
- Готуючись до дисусії, у вас виникло ряд питань. Я пропоную обговорити їх і озвучити. Покажіть своє бачення проблеми.
Робота в МАГ – 2 хвилини.
Обговорення проблемних питань за вибором (додаток 4).
Інтеграція України в ЄС – це наше сьогоднішнє життя. І яким воно буде залежить не тільки від нас але і від Вас – молодого покоління,від ваших бажань і від вашого бачення майбутнього, від вашого прагнення зберегти і підтримати державу.
«Обійми Україну теплом свого серця…»
(практичне завдання)
- Я повертаюся до пам’ятки патріота. На перше місце ви поставили «Україна в серці».
Здоров’я й сила від землі береться,
А волю загартовую свою.
Тепло долонь і розуму, і серця
Я Україні милій віддаю!
– Зараз кожен із Вас отримає маленьке сердечко. Пропоную Вам на них написати, за що ви любите нашу країну або побажання їй на майбутнє.
Ми їх розмістимо навколо ось такого схематичного зображення території
України (тобто карти), щоб наша Батьківщина була захищена любов’ю, теплом наших сердець. Ця карта буде в класі й ми завжди будемо пам’ятати, що ми – громадяни однієї держави і саме від нас залежить її майбутнє.
Ми її сини і доньки, а тому ми все робитимемо для того, щоб Вітчизна наша
процвітала і була могутньою державою.
«Відкритий мікрофон»
Учитель просить дітей висловити свою думку щодо перспектив подальшого розвитку України, зокрема, підводячи їх до думки, що людство спроможне вижити і розвиватися, якщо виключить насильство у вирішенні всіх проблем суспільства.
ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ РОБОТИ
Рефлексія:
Чи сподобався вам сьогоднішнє засідання?
Що саме сподобалось?
Що ви вважаєте вдалим, а що – ні?
Як ви почувались під час дискусії?
Чи досягли ми поставленої на початку заняття мети?
Яку б оцінку за 12-бальною шкалою ви виставили сьогодні собі, враховуючи вашу роботу вдома і на уроці, і класу в цілому?
- Ми не шукаємо з вами сьогодні ніякого консенсусу, адже правила як прожити своє життя не існує.
Кожна людина – творець своєї долі. Але кожна людина зобов’язана любити землю своїх батьків, поважати мову і культуру держави, в якій живе і у важку хвилину підтримати свою Батьківщину.
ПАМ’ЯТАЙТЕ – ВАШ УСПІХ – ЦЕ УСПІХ УКРАЇНИ!
ВІД ВАС ЗАЛЕЖИТЬ ЇЇ ДОЛЯ І ЇЇ МАЙБУТНЄ!
Дякую Вам за роботу!
Бажаю всім миру, міцного здоров’я, наснаги і великого успіху.
ДОДАТКИ ДО ТЕМИ
«УКРАЇНА – ЄВРОПА: РЕАЛЬНІСТЬ, ПЕРСПЕКТИВА ЧИ ...»
Додаток 1. Глосарій
Самореалізація – здатність людини об’єктивувати багатство власного
внутрішнього світу у будь-якій формі діяльності: праця, гра,
пізнання,спілкування (психологічний словник за загальною редакцією
П. Горностая і Т.Титаренко).
Громадянин –. це людина, яка має права, встановлені державою і
виконує обов'язки перед державою.
Патріот – той, хто любить свою батьківщину, відданий своєму
народові, готовий для них на жертви й подвиги.
ЄС – Європейський Союз (ЄС, інколи Європейська Унія англ. European Union) – економічний та політичний союз держав-членів Європейських Спільнот (ЄВС, ЄОВіС, Євратом), створений згідно з Договором про Європейський Союз (Маастрихтський Трактат), підписаним в лютому 1992 року і чинним із листопада 1993 р. Сьогодні в об'єднання входять 28 європейських держав із населенням понад 505 млн. людей. Загальний Валовий внутрішній продукт Європейського Союзу становить понад 18,4 трлн. $. (1-ше місце в світі). В ЄС запроваджується єдина валюта –
євро. Де-факто столицею Європейського Союзу є Брюссель.
Додаток 2. Пам’ятка патріота України
(http://www.magoga-ukr.narod.ru/N33.doc)
Спілкуйся українською мовою.
Працюй на користь Україні.
Поширюй інформацію з реальної історії України.
Пам’ятай, що українець з будь-якого терена є передусім українцем.
Допомагай брату-українцю в скрутній справі.
Шануй відкрито і урочисто символи держави.
Поводься чемно, культурно і толерантно.
Пам’ятай, що по тобі судять про цілу націю.
Підвищуй рівень своїх знань і умінь.
Гартуй свою волю, дух і тіло.
Не дозволяй, щоб поруч з тобою зневажалась Українська Державність.
Дій проти ворогів України безстрашно.
Поважай культуру та традиції України.
Україна – в серці.
Май активну громадську позицію.
СЛАВА ГЕРОЯМ! СЛАВА УКРАЇНІ!
Додаток 3. Інформаційна довідка
Угода про асоціацію між Україною та ЄС є вагомою подією в історії незалежної України. Угода про асоціацію між Євросоюзом і Україною пропонує нову перспективу співпраці в усіх аспектах:від торгівлі до сфери наукових досліджень, від захисту довкілля до освіти, від енергетики до мобільності людей. Договір дозволить: реформувати соціальні інститути, що є гарантами демократії, верховенства права, свободи слова; здійснювати адміністративно-територіальну реформу з наданням більшої самостійності місцевим органам влади; розвивати ринкову економіку та конкурентоспроможність українських товаровиробників; забезпечити зону вільної торгівлі між Україною і державами Євросоюзу; впроваджувати безвізовий режим із країнами ЄС; розбудовувати громадянське суспільство, а саме активну роль громадян у розвитку свого міста, селища; розвивати заходи щодо збереження екологічного клімату нашої країни та її енергоносіїв; координувати боротьбу з організованою злочинністю, незаконною міграцією, наркобізнесом. Угода про Асоціацію відкрила можливості для зближення України з ЄС. Сьогодні вже існують основні напрямки співробітництва між Україною та ЄС:
1. У напрямку енергетики – це співробітництво у сфері відновлювальної енергетики та енергоефективності; розвиток інфраструктури транспортування енергоресурсів, особливо транзит газу, ядерна безпека.
2. У напрямку торгівлі та інвестицій – це впровадження міжнародних стандартів у виробництво товарів, залучення інвестицій у виробництво, захист прав інтелектуальної власності та захист прав споживачів.
3. У напрямку юстиції і внутрішніх справ – це посилення сучасного розвитку у діяльності кордонів, питання міграції, судова реформа, боротьба з організованою злочинністю у всіх її формах, розширення ЄС, включаючи питання віз.
4. У напрямку охорони навколишнього середовища – упровадження Кіотського протоколу та вирішення проблем, пов’язаних з погіршенням екологічної ситуації на Дунаї та на Чорному морі, у тому числі очищення стічних вод.
5. Співробітництво у транспортній сфері включатиме подальшу інтеграцію української транспортної інфраструктури, зокрема портів, з європейською транспортною мережею.
Додаток 4. Питання для обговорення в МАГ
1. Які зміни чекають на Україну після вступу в Євросоюз.
2. Чи потрібна Україна Євросоюзу?
3. Як змінюється менталітет населення на шляху до євро інтеграції?
4. Скільки часу піде на те,щоб Україна стала повноправним членом ЄС,
з усіма правами та привілеями?
5. Чи потрібна Україні друга офіційна мова?
6. Що Зміниться в Україні після вступу в ЄС?