Відкрий у собі талант
Дискусія
Мета: допомогти учням осмислити сутність свого «Я», не боятися виявляти свої здібності, розвивати вміння аналізувати ситуацію і робити висновки; виховувати прагнення до самоствердження, реалізації здібностей і талантів.
І. Підготовча робота
Учні попередньо дізнаються про захоплення своїх батьків у дитинстві та юності.
II. Хід дискусії
1. «Щоб щось створити, треба чимось бути» (Й.Гете).
Кожна людина мріє стати великою. Бути знаменитим — ось чого, насамперед, прагнемо практично всі ми. Як же досягти визнання? Із чого розпочати? Де шукати свою родзинку, свій талант?
2. Із чого починається творчість?
Як правило, вона «починається із проблеми або запитання, із позитиву, здивування». Це виникає у процесі пізнання, коли людина дивується: «Я вважав, що це так, а виявляється не зовсім так».
Відомий російський учений Верткий писав, що індивідуальне, творче життя людини починається «із зустрічі, з дивом».
3. Як розвивати творчі здібності?
Пишуть, що Лев Толстой регулярно щоранку робив гімнастику розуму наступним чином. Брав звичайний предмет: стіл, стілець, книжку, подушку і описував його словами людини, яка ніколи цього раніше не бачила і не знає, що це таке і навіщо.
Вправа 1. Вільне фантазування. Пофантазуйте на тему «Рослини і тварини». Придумайте фантастичну рослину. (Приміром, на одній рослині одночасно ростуть усі фрукти.)
Вправа 2. Придумайте новий вид транспорту. Поясніть його переваги і скажіть, із якою метою ви його винайшли.
Вправа 3. Зараз ви можете перевтілитись у будь-кого з минулого, сьогодення чи майбутнього. Ким би ви хотіли стати на день, на рік, на все життя? Поясніть свій вибір.
4. Чому я схожий(а) / не схожий(а) на своїх батьків?
Порівняйте свої захоплення із захопленнями батьків у дитинстві та юності. У чому подібність? У чому відмінність? Як ви вважаєте, чому ваші здібності й захоплення збігаються (не збігаються)?
Багато людей переконані, що здатність творити вроджена, і її неможливо розвинути. Іронія долі в тому, що кожен природжений поет, художник, музикант, науковець, але вже з першого класу змушені стримувати свої бажання, ми маємо підкорятися багатьом правилам: учити, зубрити, іноді навіть не замислюючись навіщо.
5.Що ж підтримує вогонь творчості? Насамперед, цікавість.
Гра «Стати дитиною».
Спробуйте стати маленькими дітьми й вигадати «дитяче» запитання. (Приміром, «Звідки береться вітер?», «Чому сонце жовте?».)
6. Творчість пробуджує талант.
«Є десятеро людей, упевнених, що цього бути не може. І напевно знають це. Потім приходить один, хто цього не знає... от він і робить відкриття» (А.Ейнштейн).
Чи знаєте ви, що видатний учений почав розмовляти: у 3 роки? На які думки вас наштовхує цей факт?
III. Висновки
Кожна людина талановита по-своєму. Варто лише зуміти відшукати цей талант у собі й реалізувати його в житті.