ДИСПУТ
«Культура – повага до людей і до себе.
Чи вважаєш ти себе культурною людиною?»
Ведучий: Сьогодні ми поговоримо про культуру і повагу до людей і до себе. Чи вважаєш ти себе культурною людиною? Мета нашої зустрічі ознайомити вас з правилами культури поведінки, виховати ввічливість, доброту, людяність, чесність.
Ведучий: Ознайомтесь, будь ласка, с цими висловлюваннями відомих людей і замислюйтесь: „Краса тим відрізняється від добра, що добро ще потрібно доказати, що воно добро, а краса таких доказів не потребує” (Вольтер)
„Найважливіший капітал нації – моральні якості народу”. (М.Г, Чернишевський)
„Життя прожити – не поле перейти”
„Життя – це любов і помилки”
„Щасливий, хто мав змогу знайти щасливе життя. Але щасливіший той, хто вміє ним користуватись”. (Г. Сковорода)
«Нам счастья не сулит обида чья-то»
«Николи не помилятися – це риса богів» (Грецький філософ Демосфен У ст. до н.е.)
Ведучий: Ми запрошуємо вас до диспуту на тему про культуру і повагу до людей і до себе, який повинен проходити по таких правилах:
(записати на дошку або висвітлює на екрані монітора)
Ведучий: Якщо когось з вас запитають про культуру поведінки, то можна почути різні відповіді, наприклад: вміння бути ввічливим, скромність і акуратність, повага до старших. І кожна з ваших відповідей містить у собі долі істини. Насправді поняття про культуру значно ширше і важливіше. Поведінка людини – це її вчинки, справа, висловлювання. Власне, за поведінкою і визначається культура людини. Часто ми чуємо: це людина високої культури або це некультурна людина. То прошу вас до розмови.
Ведучий: Що ж таке культура?
1 учень: Це акуратність і ввічливість, чуйність і скромність, смак і культура мови. І це не вроджені властивості людини. Людина не народжується з ними, вона набуває їх в процесі життя. Кожен при бажанні може виробити в собі будь-яку рису характеру.
2 учень: Я вважаю, що культура – це щось особливе. І стати культурною людиною справа нелегка. Тут потрібне не тільки бажання, а й постійна праця, наполегливість, воля.
Ведучий: Якою повинна бути культурна людина?.
3 учень: Культурна людина, в першу чергу, повинна бути охайною.
4 учень: Культурна людина перш ніж щось сказати, подумає. Адже в народі говориться: „Слово – не горобець, вилетить – не впіймаєш”. Тому в розмові з іншими слід добирати такі слова, якими краще можна висловити свою думку, почуття. Слова ввічливості: прошу, будь ласка, добрий день, до побачення, вибачте і інше є цінним надбанням людства. Тому всі, при потребі, повинні вживати їх у своєму мовленні.
Ведучий: Але інколи трапляються випадки коли хтось образить тебе і, щоб показати свою культуру, каже: „Вибачаюся”. Чи правильно він вживає це слово?
- 5 учень: Ні, тому що „вибачаюся” означає, що він сам себе вибачає. У такій ситуації потрібне казати: прошу вибачити або пробачте, перепрошую.
- 6 учень: Культурна людина завжди скромна, вона не вихваляє себе, не прагне до чого надзвичайного, до слави, яку не може осягти. Бо, як говориться в прислів’ї: „Зрілий колос з зерном до землі гнеться, а порожній угору пнеться”.
- Ведучий: А чи вважаєш ти себе культурною людиною?
7 учень: Не завжди так тому, що буваю неуважним: не пропускаю при вході та виході старших, розмовляю під час їжи, голосно розмовляю в громадських місцях.
- Ведучій: Чи є у нашій групі культурні люди?
8 учень: Є, але ще не вистачає правил етикету поводження в громадських місцях та в спілкуванні з друзями. Наприклад, вживання в мові нецензурної лайки.
- Ведучий: Що потрібно для того, щоб стати культурним?
9 учень: Для цього потрібне бути уважним до себе та оточуючих тебе людей, бути поважним до старших і стриманим на зауваження педагогів.
- Ведучий: Чи потрібні культурні люди?
10 учень: Звичайно, потрібні, тому що культурні люди – це прогресивний напрямок людства, це є відношення до себе та до спільноти.
- Ведучий: Які приклади культури поведінки старших ви найчастіше спостерігаєте?
11 учень: Наприклад, мати смак до вміння одягатися, виконання правил поводження в громадських місцях, виконання правил внутрішнього розпорядку закладу: кинути сміття в урну, убрати одяг до шафи, не гуркати дверми, вимикати світло, економно ставитись до зберігання води, світла.
- Ведучий: Чому часто можна побачити хлопців які, зайшовши в приміщення, не скидають головних уборів?
12 учень: Тому що, не вистачає внутрішньої культури, хлопці повинні знати, що при вході в любе приміщання, а також у церков, кладовище, а також при знайомстві – треба знімати капелюха.
- Ведучий: З якою людиною вам краще спілкуватися: культурною чи некультурною?
13 учень: Звісно, з культурною тому, що культурна людина володіє більш різноманітним світоглядом і цім вона цікава.
- Ведучий: Чи вчать бути культурними кінофільми, телесеріали? Наведіть приклади.
14 учень: Фільми несуть інформативне навантаження як позитивне так і негативне. Позитивне – ставлення головного герою з його добрими якостями відношення до батьків, до молодших, до Батьківщини. Негативне – коли показує героя з його нізменними якостями. ( його відношення до алкоголю, наркотиків, вільного життя). Показ позитивного та негативного дає глядачу зробити свій вибір, тим самим проявити рівень своєї культури. В країнах Скандинавії прийнятий закон про не сприяння сцен насильства, зловживання алкоголю та тютюнопаління в кінематографії та театрах.
Ведучий: Рівень нашої культури знаходиться у прямій залежності від особистих прагнень, особистої ініціативи. Жити серед людей це значить вдосконалювати себе щоденно, або тільки в боротьбі зі своїми недоліками і слабинками може народитися прекрасне: і доброта, і чуйність, і чесність, і знання, і духовність. Жити серед людей – не просто. В суспільстві кожен відіграє певну роль. Потрібно постійно вчитися поводити себе згідно з прийнятими нормами поведінки.
Ведучий: Відомий педагог Василь Олександрович Сухомлинський заповідав молоді: „Умій відчувати поряд з собою людину, умій розуміти її душу, бачити в її очах складний духовний світ - радість, горе, біду, нещастя. Думай і відчувай, як твої вчинки можуть відбитися на душевному стані іншої людини. Не причиняти своїми вчинками, своєю поведінкою болі переживань іншим людям. Умій підтримати того, у кого горе. Пам’ятай, що воно може бути і у тебе. Умій виховати себе так, щоб ти ненавидів хамство, некультурність, неввічливість”
Ведучий: Зробимо висновки: риси характеру, які треба в собі розвивати:
(висвітлює на моніторі)
- тактовність, тобто поводитися треба так, щоб нікому не завдати прикрощів, болю, не образити, не скривдити;
- скромність, тобто вміння не ставити себе вище за інших, не принижувати нікого, тверезо оцінювати себе й свої вчинки;
- почуття гідності, тобто самоповаги;
- чесність;
- правдивість;
- уміння дотримати слово;
- точність;
- акуратність;
Риси характеру, яких треба позбутися:
- егоїзм, тобто надмірне самолюбство;
- заздрість;
- зазнайство;
- підлабузництво і недбальство;
- неточність;
- неакуратність;
- схильність говорити неправду;
Ведучий: Пам’ятайте! (написано на дошці або на моніторі)
Самовиховання – головний шлях удосконалення характеру. Не спихай і з себе вини за погані вчинки на характер – ти сам його творець.
Ведучий: А що таке правила поведінки в громадських місця? Це теж культура людини чи щось інше? Скажіть, будь ласка, а чи є будь-які особливі правила поведінки на вулиці? Мабуть, ні крім встановлених правил вуличного руху, які напевно відомі вам.
15 учень: -В нашій країні правосторонній рух, тому, знаходячись на вулиці, ми звичайно дотримуємось правий сторони. Якщо тротуар досить широк, краще не йти по середині, а тем паче – проти руху.
Книга з етикету вчить нас, що якщо вас іде троє по вулиці – два хлопця і дівчина, то дівчина повинна йти посередині, а якщо дві дівчини і хлопець, то хлопець повинен іти з лівої сторони від дівчат, тому що він повинен приділяти однаково увагу обом дівчатам.
-Ведучий: А якщо вас іде четверо друзів, або ще більше?
16 учень: Не потрібно ходити великою компанією у весь ряд, потрібно поділитись на групи, так буде зручніше і вам і навколишнім людям.
17 учень: Не культурно на вулиці голосно розмовляти, та дуже голосно сміятись. Вихована людина не буде обдивлятись навколишніх людей, а також їх обговорювати, чи оглядатись їм вслід.
Учень: Потрібно бути доброзичливими до тих, хто звертається до вас на вулиці з запитаннями. А якщо вам потрібно запитати будь-яку людину, то не забудьте при цьому вибачитись. Наприклад: „Вибачте, будь ласка, допоможіть мені знайти...
Не культурно їсти на вулиці, а тем більше йти з їжею крізь товпу.
Ведучий: А зараз згадайте, будь ласка, як потрібно поводити себе в громадському транспорті?
19 учень: Коли ви зайшли в транспорт не затримуйтесь коло дверей, а якщо вам недалеко їхати, то краще зайти останнім, щоб не заважати людям. Хлопці завжди повинні пропускати дівчат вперед, а коли виходити, то обов’язково допомогти вийти дівчині – подати їй руку. Великі сумки, рюкзаки не потрібно тримати на плечі, а зручніше буде якщо ви поставите під ноги. Молоді люди повинні вступати місце в транспорті похилим людям, вагітній жінці, інваліду або жінці з маленькою дитиною. Вступить місце можна зі словами „сідайте, будь ласка”, „прошу вас, сідайте”.
20 учень: Непристойно голосно розмовляти, сміятись. В транспорті не їдять і не смітять, якщо людина хвора, то вона повинна чихати в носову хустку, а не в руку.
21 учень: Магазин і заклад, кіно, театр – все це громадські місця. Ми йдемо туди по справах або відпочити, але завжди повинні пам’ятати, що поряд з нами люди, вони можуть бути нашими знайомими, але частіше це зовсім незнайомі люди і вони не повинні відчувати себе незручно із-за нашого невміння себе поводити.
Ведучий: Давайте підведемо підсумки. Правила нашої щоденної поведінки в громадських місцях – це:
написати на дошці
- ввічливість;
- доброзичливість;
- уважність;
- неголосна розмова;
- відсутність різких рухів, жестів.
Ведучий: А зараз ми дізнаємось, як у вас справи зі знанням правил хорошого тону. (провести анкетування ; можливо групу поділити на дві команди; напроти відповіді ставити +, - , 0
1. Як ви вчините, якщо з вами привітається незнайома людина?
а/ відповісте на привітання;
б/ здивуєтесь;
в/ промовчите;
2. Що ви зробите, якщо в гостях вам запропонують блюдо, яке вам їсти не хочеться?
а/ вибачитись і не будете їсти;
б/ рішуче відмовитись;
в/ трішечки, але з’їсте;
3. Як ви вчините, якщо, подзвонив по телефону, випадково помилитесь номером?
а/ вибачитесь;
б/ покладете трубку;
в/ будете лаятись;
4. Що ви завжди говорите, коли вам відрекомендують нового знайомого?
а/ „Мені про вас розповідали”;
б/ „Дуже приємно”;
в/ мовчки похитаєте головою.
5. В давно складену компанію ви приведете свого знайомого і...
а/ не відрекомендуєте;
б/ познайомите з хазяїном;
в/ відрекомендуєте всім;
6. Вам потрібно повідомити дещо знайомому, у якого ідуть важливі переговори. Ви...
а/ передасте, щоб зв’язався з вами;
в/ попросите, щоб перервали бесіду;
в/ втрутишся в розмову.
7. Під час розмови до вас підходить дехто, при якому ви не бажаєте розмовляти. Ви..
а/ замовчите;
б/ будете говорити на іншу тему;
в/ вибачитись і перейдете на іншу розмову.
8. Що ви зробите, якщо, ввійдя в приміщення, зштовхнетесь в дверях з будь - ким?
а/ пройдете бочком;
б/ пройдете першим;
в/ вступите дорогу;
9. Вітаєтесь ви з сусідами, знайомими?
а/ вибірково;
б/ обов’язково;
в/ з тим, з ким вважаю за потрібне;
10.Відомі вам чоловічі або жіночі елементи поведінки?
а/ так;
б/ тільки чоловічі;
в/ не всі;
1