Діти в правовій державі

Про матеріал
Мета. Формувати в учнів -здатність до самоконтро¬лю, поваги до моралі й правопорядку; -почуття відповідальності за свою поведінку шляхом правильного усвідомлення ними співвідношення понять «право» і «обов’язок»; -запалити віру у власні сили, почуття дружби, взаємопідтримки, довіри; -спрямувати пізнавальну активність школярів на самовдосконалення, творчий ріст особистостей; -сприяти вихованню доброти, чесності, гуманного ставлення до людей
Перегляд файлу

 

Діти в правовій державі

 

Мета. Формувати в учнів

-здатність до самоконтро­лю, поваги до моралі й правопорядку;

-почуття відповідальності за свою поведінку шляхом правильного усвідомлення ними співвідношення понять «право» і «обов’язок»;

-запалити віру у власні сили, почуття дружби, взаємопідтримки, довіри;

-спрямувати пізнавальну активність школярів на самовдосконалення, творчий ріст особистостей;

-сприяти вихованню доброти, чесності, гуманного ставлення до людей

 

Обладнання: вислови видатних людей, нормативні документи, картки із ситуаціями,відео.

 

 

Хід заходу

І.Мотивація

Учитель. Ми з вами сьогодні поговоримо про ва­ших друзів i ворогів. Без усякої містики скажу: вони невидимі, але цілком реальні. Одні постійно на сто­рожі,  оберігають вас від усього, що заважае на шляху до здійснення вашої мети, а інші,  вдаючи добрих, втягують вас у безодню, гальмують розвиток.

Здогадались, хто вони?

У невеличкій сценці ви зараз побачите й почуєте, як вони змагаються за владу над вами.

 Сценка.

( хлопчик, накрившись, лежить, удаючи сплячого. Дзвонить будильник. Герой накривається з головою. 3yci6iч до нього підходитъ Обов'язок, Совість, Лінь i Байдужістъ).

Обов'язок. Прокидайся, пора збиратись до школи.

Лінь. Поспи ще трішки, подушечка така м'якенька, ковдра така тепленька... А тобі не хочеться вставати, з приємним сном розлучатись..

.Обов'язок. Кілька гімнастичних вправ - i сон, як рукою зніме. А холодна водичка поверне бадьорість, подарує добрий настрій.

 Лінь.    Який ти немилосердний, Обов'язку! А я -добра, я жалію, я хочу добра.

Совість. Знаємо твою «доброту»! Послухавши тебе, учень не встигне зробити зарядку, одягнеться абияк, снідатиме похапцем. А це шкідливо для здоров'я.

Байдужість. Ой-ой! Усе ти ускладнюєш. А чого б то поспішати? Можна й поспати довше i встигнути...

Обов'язок. I на уроки спізнитись. А на першому уроці - підготовка до контрольної роботи. Без серйозної  підготовки не справитись.

Байдужість. Можна спокійно списати й одержати той самий бал, а іноді й вищий.

Совість. Тобто скористатись плодами чужої праці? I не соромно буде отримати незаслужений бал?

Лінь. Що таке сором? I задля нього тратити нервові клітини? Hi, краще без зайвих зусиль...

Обов'язок. А в результаті - Hi знань, Hi розвитку. Застій  i деградація. Цього ви бажаєте? Таке ваше доб­ро? Адже відомо, що «лінь — мати ycix вад Саме від лінощів починається падіння.

Лінь. Але дитина так любить тепло, ніжність, пестощі, а ви закликаєте її до труднощів.

Обов'язок. Бо «подолання труднощів - це шлях до cmiйкоcmi духу, мiuнocmi переконань».А без них немає особистості.

Байдужість. Ой, замучив: труднощі, завдання, обов'язок, дисципліна... Обійдемося без них!

Совість. Геть звідси! Baшої  влади тут нема!

Лінь. А це ми побачимо, чия влада сильніша. По­спи ще, хлопчику, подрімай, поніжся, нікуди твоя школа не втече...

Обов'язок. Пробуджуйся, друже, вставай! Тебе кличе обов'язок!

(Учень швидко eiдкидає ковдру, підводиться, застеляє ліжко).

Учень. Доброго ранку! Я вже на ногах.

(Лінь i Байдужістъ виходятъ).

Обов'язок i Совість. Ходімо, друже, у нас сьогодні не легкий, але цікавий день!  (Разом виходятъ).

 

Учитель. Як бачимо, учень свій ви6ip зробив. Чи вci ви  охоче робите такий вибір?

 

Відповіді дітей.

 

Презентація

 

1 слайд

Душа дитини складна, повна протиріч: прагну і не можу, знаю, що потрібно, і не вмію себе примусити. Я.Корчак.

 

2 слайд.

Посієш вчинок – пожнеш звичку, посієш звичку – пожнеш характер, посієш характер – і ти пожнеш долю. У.Теккерей

 

3 слайд

Школа – це майстерня, де формується думка підростаючого покоління, потрібно міцно тримати її в руках, якщо не хочеш випустити з рук майбутнє.

                               А.Барбюс

 

4 слайд

Цінність держави визначається її громадянами. Дж.-С Міль

 

5.слайд

Щоб зробити з людей хороших громадян, їм слід надавати можливість  виявити свої права громадян і виконувати права та обов’язки громадян.

С.Смайлс

 

6.

Право – система норм поведінки, встановлена в суспільстві.

7

Обов’язок – те, що слід безумовно, неодмінно виконувати.

 (У деяких випадках відмова від своїх обов’язків рівносильна злочину.)

8

Злочин – суспільно небезпечна дія з порушенням установлених правил і норм поведінки, яка заподіює людям зло.

9

Правопорушення – це антигромадський вчинок, який заподіює шкоду суспільству та іншим людям.

 

Вчитель.

Всі,хто вчинив злочин  або правопорушення обов’язково повинні бути покараними. Покараними СПРАВЕДЛИВО.

Тому сьогодні з нами  Феміда -богиня права і законного порядку .

(Див.додаток)

(Учитель роздає картинки із зображенням Феміди)

Напишіть , що ви просите у неї.

(Зачитуємо прохання учнів)

 

 

 

10.

У розділі 1 ст.3 Конституції України говориться: «Людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю».

 

11

Загальна декларащя прав людини була прийнята Генеральною Асамблеєю ООН, 10 грудня 1948 року, i цей день проголошений Генеральною Асамблеєю ООН як

День прав людини

Декларація складається з преамбули і30 статей, з яких 28 формулюють конкретні права і свободи, а дві – 29 і 30 - визначають обов'язки людини перед суспільством.
Загальна декларація прав людини - важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей загалом - і жодного слова про дітей. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави.
Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». Конвенція -це міжнародна угода. У ній держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також підписалася під цим документом, а значить -- пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.

Презентація «Я і мої права»

Учитель:
Ви дуже добре процитували й пояснили статті Конвенції про права дитини. Але  хотілося б дізнатися, чи добре ви знаєтесь на своїх правах і чи вмієте їх правильно реалізовувати

4. Проведення «Казкової правової вікторини»
Учитель:
Давайте проведемо «Казкову правову вікторину» і на прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз'яснити статті Конвенції про права дитини.
Вчитель проводить вікторину і по черзі описує негативні ситуації, у які потрапив той чи інший казковий герой. Учні мають визначити, яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя.
Ситуація 1
Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.
Яке право порушено стосовно Попелюшки?
(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь
у розважальних заходах, що відповідають її віку.)
Ситуація 2
За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?
(Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)
Ситуація З
Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?
(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)
Ситуація 4
Мауглі не вміє говорити людською мовою -- лише видавати незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?
(Ні в якому разі. Мауглі може бути визнаний неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонено будь-яке жорстоке поводження з дитиною, що принижує її гідність та шкодить фізичному й психічному здоров'ю.)
Ситуація 5
Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?
(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)
Ситуація 6
Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка?
(Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)
(Учитель відзначає учнів, які брали активну участь в обговоренні ситуацій вікторини.)


5. Обов’язки, які повинен виконувати кожен учень
Учитель:
«Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» -- ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права слугує виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін. Та слід знати не лише свої права, але й обов’язки.
(Учні перелічують обов’язки)
Обов’язки:
1 . Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.
2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини.
3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм.
4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів.
5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим.
6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання.
7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону.
8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні.
9. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби.
10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету.
11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.
12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці.
13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах.
1 4. Не ображати і не принижувати оточуючих.
15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки.
 

Вчитель. На твоєму людському шляху  багато каміння, яке ти повинен прибрати, щоб іншим було легше. Якщо за свое життя ти не побачиш жодного каменя i не прибереш його — ти не людина. Чи може людина відокремлювати особисте щастя життя  від життя суспільства? 

                       

ЗвичайноHi. Ця людина небайдужа. Бона відчуває свою відповідальність за все, людина, яка не мириться зi злом i несправедливістю. А для цього потрібно мати громадську мужність i чесність. Це людина-громадянин. 

            

Вчитель. Яка, на вашу думку, найважливша риса громадянина?  ( Почуття обов'язку, тобто коли людина відчуває три речі: можна, не можна i треба.)

 

Вчитель. Перевіримо, яке ваше почуття обов'язку. Я зачитую твердження, а ви підносите таблички  «можна», «не можна» чи «треба».

1.  Керувати своїми емоціями, незалежно від того, яким темпераментом наділила тебе природа. (Треба)

2.  Спокійно й байдуже ставитися до товаришів, ягі глумляться над іншими, вживають алкогольні напої, палять. (Не можна)

3.  Проявити свої найкращі людські якості, стати справжньою людиною, яку поважатимуть i яка сама поважатиме себе й своїх товаришів| (Треба)

4.   Не ображаючи іншого, без крику i галасу довести, що його думка хибна, а ваша — правильна. (Можна)

5.    Піклуватись про матір, батька, бабусю, молодших братів i сестер. Берегти рідних — найдорожче, що у вас є (Треба)

6.  Відмовитися від дорогих подарунків, ягі батьки готові вам зробити, відмовляючи co6i в найнеобхщнішому. (Можно або треба)

7.   Переглядаючи фільми, телепередачі брати для себе те, що наймодніше, навіть якщо воно суперечить нашим поглядам та моралі (Не можна)

8.  Намагаючись виховувати в co6i найкращі риси людяності, не забувати про оточуючих тебе людей. Пам'ятати, що існує розум, честь, совіть. (Треба)

 

Вчитель. МайбутнєУкраїни залежить від громадської позиції кожного з вас.

Треба займатись самовихованням, тобто уміти примусити себе діяти так, як треба, навиъ як­що цього не завжди хочеться.

ІІІ. Підсумок заходу.
Заключне слово вчителя:        
Від народження ви маєте певні права, які гарантовані і захищаються державою.
Їх ви повинні знати й реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не повинні порушувати права інших. З часом у вас збільшиться обов'язків і відповідальності. Існують закони, які визначають ваші обов'язки. Ви мусите їх знати.
Незнання закону не звільняє вас від відповідальності за ваші вчинки, дії або бездіяльність.
Пам’ятайте! Саме ви відповідаєте за своє здоров'я. Від вашого ставлення до здоров'я залежите не тільки ви самі. Ваша позиція впливає на ваших друзів, знайомих, батьків, на ваших майбутніх дітей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПАРНЕТА Н.В.

5-А клас. 14.12.2012.

 

 

doc
Додано
26 листопада 2021
Переглядів
474
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку