Методика дослідження дитячої самосвідомості та статевовікової
ідентифікації, за Н.Л. Бєлопольською
Спрямованість. Методика спрямована на визначення рівня здатності до статевої та вікової ідентифікації.
Зміст методики. Методика містить набір з 12 карток, де зображені люди чоловічої та жіночої статі різного віку (немовля, дошкільник, школяр, юнак, дорослий, старий), но 6 карток для кожної статі, та набір запи
Хід проведення. Перед дитиною розкладається весь набір карток у випадковому порядку, та експериментатор дає інструкцію, що складається з 7 запитань, що відповідають 7 завданням. Після кожного запитання дається час на виконання завдання, і лише після цього дається наступне запитання. Результати відповідей заносяться до протоколу.
тань, на які дитина повинна відповісти за допомогою маніпулювання даними картками.
Примітка. Для -зручності опису виконання завдання на зворотному боці картки пронумеровані від 1 до 6 у віковій послідовності та позначені літерою «Ч» - чоловіча стать та «Ж» - жіноча стать.
Інструкція для дитини
Завдання |
Інструкція |
1. |
Подивись на картки, що лежать перед тобою. Тут зображені різні люди. Як ти гадаєш, на кого з цих людей ти схожий зараз найбільше? Вибери картку та поклади її біля себе. |
2. |
А тепер знайди, яким ти був раніше? Вибери картку та поклади біля себе, попереду першої. |
3. |
А тепер знайди, яким ти будиш потім? Вибери картки та розклади їх за віком. |
4. |
А тепер розклади картки, що лишилися за віком для протилежної статі. |
5. |
Тепер знову подивись на всі картки, що лежать перед тобою. Покажи, на кого и більше всього схожий зараз? |
Примітка: 5. Завдання запропоноване для перевірки ідентифікації дитини за віком та статтю, особливо це доречно, коли на перше питання дитина дала неправильну відповідь.
Типи допомоги:
Тип І. Заохочення-натяк - стимуляція відповіді дитини, непряме звернення її уваги на помилку (А далі яку картку треба поставити? Подивись, чи правильно ти виконав завдання, може щось необхідно змінити?);
Тип II. Пряма підказка - конкретна вказівка на помилку. (А що зображено на цій картонці і куди її необхідно покласти? А ця картонка підходить чи ні?).
Оцінювання результатів Кількісна оцінка результатів: Бали визначаються окремо для 1 питань. Бали визначаються за рівнем виконання дитиною завдання: |
- 4 |
Рівень виконання завдання |
Бал |
Дитина самостійно та правильно виконує завдання. |
3 |
Дитина виконує завдання, але потребує допомоги у виконанні завдання першого типу - заохочення-натяку. Навіть коли дитина робить помилку, вона при звертанні на неї уваги експериментатора самостійно виправляє помилку |
2 |
Дитина потребує значної допомоги у виконанні завдання. На цьому рівні застосовується допомога другого типу. |
1 |
Дитина має труднощі у виконанні завдання навіть з допомогою експериментатора. |
0 |
Примітка: Якщо у 5 завданні дитина виправила свою помилку якої припустилася у першому, то нараховується додатково 0.5 бали.
Одержані бали складаються, та визначається рівень усвідомлення дитиною своєї статі та віку:
Бали |
Рівень |
12 10 |
Високий рівень |
9 6 |
Середній рівень |
5-2 |
Низький рівень |
1 - 0 |
Дуже низький рівень |
Якісна оцінка результатів'. При виконанні завдання варто відмічати характер помилок які робить дитина у ході діагностики. Помилки описуються у колонці «Примітки» бланку відповідей. Там важливо відмічати, які картки дитина плутає місцями або неадекватно вибирає. Під час якісної оцінки визначається: адекватність статевої та вікової ідентифікації, здатність адекватно ідентифікувати себе з минулим та майбутнім, здатність встановлювати вірну та повну вікову послідовність стосовно своєї та протилежної статі. Якісна оцінка представлена описово.