Диво калинове, рідна наша мова

Про матеріал
Виховувати любов до рідної мови, усної народної творчості, до України; виховувати колективізм, партнерство та взаємовиручку, розвивати мовлення, вміння творчо підходити до розв’язання завдань, фантазувати, логічно мислити, аналізувати та робити висновки; навчати учнів через гру пізнавати та відкривати для себе нові знання та черпати їх з книг та підручників.
Перегляд файлу

Захід: конкурс знавців української мови

 

Тема. Диво калинове, рідна наша мова

 

Мета: виховувати любов до рідної мови, усної народної творчості, до України; виховувати колективізм, партнерство та взаємовиручку, розвивати мовлення, вміння творчо підходити до розв’язання завдань, фантазувати, логічно мислити, аналізувати та робити висновки; навчати учнів через гру пізнавати та відкривати для себе нові знання та черпати їх з книг та підручників.

 

Обладнання: мультимедійна дошка, рушники, дидактичний матеріал, ребуси,

                         пісковий годинник, нагороди учасникам.

 

Вчитель. Доброго дня шановні вчителі, діти, батьки. Ми раді вас бачити на святі «Диво калинове, рідна наша мова».

                

                 У нас сьогодні свято мови,

                 В колисці гойданій, та скупаній в росі.

                 У нас сьогодні свято слова –

                 Зручніш влаштовуйтеся гості всі.

 

Ведучий. Щороку 21 лютого всі народи землі відзначають Міжнародний день рідної мови.

 

Ведучий. Зараз це свято крокує по всій планеті , і кожен громадянин будь – якої країни ще більше відчуває свою приналежність до свого народу , народності , нації.

 

Ведучий. Мова – це той інструмент , який єднає націю, народність , народ до єдиного цілого. Це великий скарб , який треба шанувати , берегти і розумно збагачувати.

 

Пісня «Гімн українській мові»

 

Учень. Чудова наша мова – міцне моє коріння,

             А як же я без нього могла б на світі жить!

              Тоді б мене чекало духовне зубожіння,

              Бо мову і Вітчизну не можна розділить!

 

Учень. Люблю тебе, моя Вітчизно мила,

             Твої поля і небо голубе,

             Бо ти дала мені малому крила.

             То як же не любить мені тебе!

 

Учень. Люблю тебе я , мила Україно!

             І все зроблю, щоб ти завжди цвіла.

             Я буду вчитись в школі на відмінно,

             Щоб мною ти пишатися могла!

 

Учень. Батько, мати, брат, сестричка

             І всі інші члени роду.

             Всі належать до одного –

             Українського народу.

 

Учень. Кохаю край свій золотий

             Квітучу Україну,

             Як хочу я, аби зрости

             Вітчизні гідним сином.

 

Учень. Нема ріднішої, повір

             За нею пречудову,

             Люби, шануй, піднось до зір

             Її пісні і мову.

 

Пісня « Квітуча Україна»

 

Ведучий. Щасливі ми , що народилися на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – в нашій славній Україні.

Ведучий. Тут жили наші діди, прадіди, тут живуть наші батьки. Тут основа роду українського, що сягає сивої давнини.

 

Ведучий. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово.

 

Учень. Як довго ждали ми своєї волі слова,

             і ось воно співа, бринить,

             бринить, співає наша мова,

             чарує, тішить і дзвенить.

 

Учень. Вона ніколи не вмирала,

             Вкраїнська мова голосна

             І хоч не раз її топтали

             Знов оживала, мов весна.

 

Учень. Не раз над нею насміхались,

              Були такі, сказати слід

              І все ж бо нею розмовляли

              І прадід і увесь мій рід.

Учень. І ми шануймо нашу мову,

             Топтать нікому не дамо.

             Бо наше слово, вільне слово

             Для нас українців дано.

 

Учень. Рідна мово українська,

              Ти – душа мого народу,

              Будь від роду і до роду,

              Рідна мово материнська!

 

Учень. Солов’їну, барвінкову,

             колосисту навіки

             українську рідну мову

             в дар дали мені батьки.

 

Учень. Не цурайтесь мови, люди,

              Рідного джерельця,

              Хай вона струмочком буде,

              Хай дійде до серця.

 

 

Учень. Берегти її, плекати

             буду всюди й повсякчас,

             бо ж єдина, так як мати,

             мова в кожного із нас!

 

Ведучий. Можна багато говорити про значення рідної мови для кожного з нас. Адже з першої хвилини нашого життя ми чуємо материнську ніжну мамину мову. А мами мова – то мова нашого народу, нашої України.

 

Ведучий. То ж сьогодні ми зібралися в цьому залі, щоб переконатися в тому, що ми мову любимо, вивчаємо і знаємо. В нашому конкурсі знавців рідної мови змагаються учні 3 – іх класів.

 

Ведучий. То ж запрошуємо команди на сцену. Вас вітає команда «Всезнайки», капітан команди ______________________

 

Команда – «Всезнайки»

Ми зібрались в залі дружно,

Щоби позмагатись.

І про мову нашу рідну

Цікаве дізнатись.

Наш девіз: Чим важче завдання,

                    тим дорожча перемога.

 

Ведучий. Вас вітає команда «Розумники», капітан  команди _____________

 

Команда – «Розумники»

Тож до бою кличем, друзі.

До мовного бою.

Мово рідна, Україно,

 Ми завжди з тобою!

Наш девіз :Хто мову шанує свою,

                   хай той переможе в бою.

Ведучий. Наш конкурс оцінює справедливе журі.

 

Вчитель. Представляємо вам членів журі :

Директор школи ____________

Заступник директора з навчально – виховної роботи _______________

Заступник директора з виховної роботи__________________

Вчитель української мови і літератури  _______________________                                              

 

 І конкурс « Розминка» ( слайд)

    І так, команди до проведення конкурсу готові. Можна розпочинати. Як   вже стало традицією проведення конкурсів перед кожним стартом спочатку потрібно провести розминку.  То ж і в нас перший конкурс розминка.

     Я буду вам задавати по черзі запитання, а ви чітко повинні дати відповідь. За   правильну відповідь – 1 бал. Якщо команда відповіді не матиме, то право відповіді матиме команда – суперників. Приготувалися!

1. Воно буває усне і писемне.(Мовлення)

2. Книгозбірня, книгосховище.(Бібліотека)

3. Що означає вислів «як кіт наплакав»? (Мало, небагато)

4. Антонім до слова зима.(Літо)

5. Що виражає речення?(Закінчену думку)

6. Підмет відповідає на питання…(хто? що?)

7. Прикметник від слова зима.(Зимовий)

8. Скільки звуків у слові я?(два)

9. Спільна частина споріднених слів.(корінь)

10. Скільки літер в українському алфавіті?(33)

11. Найвищі гори в Україні.(Карпати)

12. Головна вулиця столиці України?(Хрещатик)

13. Дію предмета означає…(дієслово)

14. Жартівливі вірші.(гуморески)

15. Вірші пише поет, а музику…(композитор)

16. Чого більше у слові що: букв чи звуків?(звуків)

17. Антонім до слова радіє.(сумує)

18. Український народний танець.(гопак)

19. Скільки букв у слові день?(чотири)

20. Слова близькі за значенням.(синоніми)

 

 Молодці! Із завданням справилися. А журі оцінює роботу команд.

 

Танець з хустинками

 

Ведучий. Українська наша мова дійсно найчарівніша.

 

Ведучий. Вона мелодійна, співуча, пересипана перлами мудрості.

 

Ведучий. А мудрість кожен з нас черпає звичайно з книги.

 

ІІ конкурс « Лабіринт Мудрослів’їв»(слайд)

Вчитель.   То ж давайте перевіримо, як команди знають прислів’я та приказки. Кожна команда отримує картку з прислів’ями, які необхідно продовжити. Правильна відповідь – 1 бал. Час – 1 хвилина.

                                                       Прислів’я

 

Слово чемне кожному приємне.                                             

Гостре словечко коле сердечко.                                                 

Слово – не горобець, вилетить – не  піймаєш.                         

Ласкаве слово – що весняний дощ.                                   

Шабля ранить тіло, а слово – душу.                                  

Народ скаже – як зав’же.                                                 

 

   Молодці! Команди довели, що вони дійсно володіють мудрослів’ями. Просимо журі підбити підсумки за конкурс. А ми переходимо до наступного конкурсу.

 

ІІІ конкурс «Скажи без затримки»(слайд)

Вчитель. Я називаю слова, а ви повинні дібрати антоніми без затримки по черзі. У разі затримки відповідає суперник. Переможе той, у кого було найменше пауз та найбільше правильних відповідей. Правильна відповідь – 1 бал.

 

         І команда                                                        ІІ команда

Сміятися – плакати                                 високий - низький

Захід – схід                                              день - ніч

Працьовитий – лінивий                          хворіти - видужати

Зима – літо                                               північ - південь

Корисний – шкідливий                           багатий - бідний

Говорити – мовчати                                кислий - солодкий

 

    Молодці! Журі оцінює вашу роботу.

 

Ведучий. Для кожного народу своя мова – найкраща, але ніхто не заперечуватиме, що українська мова за милозвучністю і співучістю – одна з найкращих.

Ведучий. Ще 1928 року в Парижі на конкурсі мов визнали, що італійська, українська та французька мови наймилозвучніші. Ми, українці, пишаємося своєю мовою, її мелодійністю, чистотою та багатством звуків.

 

Ведучий. Один випадок, який яскраво засвічує багатство нашої мови.

 

Ведучий.  У купе вагона першого класу потяга Львів – Відень їхало четверо пасажирів-інтелектуалів: англієць, німець, італієць, четвертим був українець. Розмова точилася навколо різних тем. Нарешті заговорили про мову: чия краща, багатша, досконаліша і якій бути провідною у світі. Звісно, кожен почав вихваляти свою рідну мову. Першим заговорив англієць:

Англієць:

 - Англія – країна великих завойовників і мореплавців, які поширили славу англійської мови, рознесли по всьому світу.

Німець:

- Ха-ха – Німецька мова – то мова двох великих імперій – Великонімеччини й Австрії, які займають більше половини Європи.

Італієць:

 - Панове, ви обидва не маєте рації, адже італійська мова – це мова сонячної Італії, мова музики і кохання.

Українець:

 - Ви ж бо, по суті, нічого не сказали про багатство і можливості ваших мов. Чи могли б ви, скажімо, своїми мовами прочитати невеликий твір, у якому всі слова починалися б з однакової літери?

Англієць, німець, італієць:

 - Ні, ні, це неможливо!

 Українець:

- Ось вашими мовами це неможливо, а українською зовсім просто. Назвіть якусь букву.

Англієць:

 - Хай буде «ес».

Українець:

- Гаразд. Вірш називається «Самотній сад»

Сипле, стелить сад самотній

Сірий смуток – срібний сніг.

Сумно стогне сонний струмінь,

Серце слуха скорбний сміх.

Серед саду страх сіріє,

Сад – солодкий спокій – спить.

Сонно сипляться сніжинки,

Струмінь стомлено сичить.

Стихли струни, стихли співи –

Срібні співи серенад.

Стиха стеляться сніжинки –

Спить самотній сонний сад.

Англієць, німець, італієць:

 - Геніально! Неймовірно! Перфектно!

 

Ведучий. Потім усі замовкли. Говорити вже не було потреби.

 

ІV Конкурс капітанів «Дешифровщик»(слайд)

Вчитель. Ось і настала черга позмагатися нашим капітанам. Капітани повинні використовуючи порядкові номери букв алфавіта, розшифрувати прислів’я. 
 

15, 18, 11, 4, 1 - 6, 9, 7, 21, 7, 16, 19, 10, 18, 1, 18, 31 
(Книга – джерело знань.) 
 

18, 7, 15, 11, 6, 1, 14, 22, 16, 19, 3, 1, 18, 1, 3, 12, 23, 7, 21 
(Не кидай слова на вітер.) 

     Молодці капітани. А журі оцінює вашу роботу.

 

V Конкурс для вболівальників «Казкові перегони»(слайд)

Вчитель. Капітани виконують завдання, а ми проведемо конкурс для вболівальників. Я читаю уривок з казки, а ви відгадуєте назву казки.

 

• «...Стоять вони за коморою. Коли дивляться, аж із хати виходить дівчина з коромислом, така гарна! Тільки кривенька трішки...» («Кривенька качечка», укр. нар. казка) 
• «...І був тоді коло Києва змій, і щороку кияни йому давали данину: або парубка молодого, або дівчину...» («Кирило Кожум'яка», укр. нар. казка) 
• «Я дуже хочу з вами познайомитись, але соромлюсь своєї гидкої зовнішності...» («Гидке каченя», Г. К. Андерсен) 
• «Пішла до бабусі, понесла їй пиріжки...» («Червона Шапочка», Ш. Перро) 
• «Терміново викликали лікувати звірів до Африки...» («Айболить», К. Чуковський) 
• «Ми з Гердою у саду садимо троянди...» («Снігова королева», Г. К. Андерсен) 

Вчитель. Молодці діти.

 

Танець

 

VІ конкурс «Незвичайна математика»(слайд)

Вчитель. Кожна команда отримує картку із завданням: виконайте дії та запишіть утворені результати. 2 бали за кожну правильну відповідь. Час – 1 хвилина.

По + спа - а + ішак - к + йко = ... (Поспішайко) 
Небо - бо + знак - к + й + ко = ... (Незнайко) 
Вчинок – нок + тель = … (вчитель)

Золото – лото + шит= … (зошит)

 

Вчитель. Молодці команди.

 

Ведучий. Не було би українське свято,

                  Коли б ми не стали жартувати.

                 

Ведучий. Україна – то велика сила,

                  Плюс ще добрий гумор і сатира.

Ведучий. Наш народ дуже любить жартувати. Тож давайте і ми пожартуємо.

 

Учень.       

                   Хто кричав?

         Йшов з лікарні Гнат селом,

         А дружки й спитали:

  • Що, брат, боляче було,

Коли зуба рвали?

  • Ні, - хлопчина їм сказав,-

Не дуже боліло…

  • А чого ж ти так горлав

В лікаря щосили?

  • Так то ж лікар заволав,

Бо я став брикаться,

Йому щипці поламав

І… вкусив за пальця!

 

Учень. – Не вірю я приказкам.

  • Чому?
  • Приказка говорить, що «мовчання – золото». Я на уроці мовчав, мовчав, а вчитель мені 12 балів так і не поставив.

 

Учень. – Тату, сьогодні після обіду ти повинен піти на маленькі батьківські            

                 збори.   

  • Що це за маленькі батьківські збори?
  • Та на них будеш тільки ти і наша вчителька.

 

 

Учень.                  Пряма мова

— Що таке пряма мова? — запитує вчителька Василька.

— Ну, це коли людина про щось говорить відверто!

— Наприклад?

— Я не вивчив уроку.

 

Учень.

— Ти чому запізнився в школу?

— Я хотів порибалити, а батько не взяв мене.

— Правильно зробив. Він, мабуть, пояснив тобі, чому треба йти до школи, а не рибалити.

— Звичайно. Він сказав, що черв’яків мало, на дві вудочки не вистачить.

 

Учень.                "Бідні" французи

Група школярів повернулася з Парижа. Директор школи цікавиться:

—Чи були у вас труднощі з французькою мовою?

—У нас — ні! Були у французів.

 

Учень.                   А де ж Юрко?

На уроці малювання вчителька запитала в Петька:

— Що це таке зображено на твоєму малюнку?

— Пустун Юрко, який впав з дерева.

— Дерево-то я бачу, а де ж Юрко?

— Він вдарився і побіг додому.

 

VІІ конкурс «Словникова скринька»(слайд)

Вчитель. Використовуючи літери із запропонованих слів (не повторюючи), скласти їх у нові слова. За кожне нове слово - 1 бал.

 

Ластівка – лава, кава, сік, світ, стіл, ліс, віл, вік, ласка, вістка.

 

Жайворонок – жар, ворона, край, нора, кора, рак, ранок.

 

Вчитель.  Молодці команди. Журі оцінює роботу команд, а ми продовжуємо наш конкурс.

 

VІІІ конкурс «Домашнє завдання»(слайд)

 

Вчитель. До цього конкурс ви готувалися вдома. Представники кожної команди мають розказати вірш напам’ять.

 

РІДНА МОВА
Велична, щедра і прекрасна мова. 
Прозора й чиста, як гірська вода, 
Це України мова барвінкова, 
Така багата й вічно молода.

Рідна мова, мов гірська вода, 
Рідна мова вічно молода, 
Рідна мова, в серці з ранніх літ 
Гордо лине мова у політ!

Вона, як ніжна пісня колискова, 
Заходить в серце й думи з ранніх літ, 
Це мова, наче пташка світанкова, 
Що гордо лине у політ! Ю. Косинська

 

Вчитель. Дякуємо представникам за участь у конкурсі. А  журі оцінить вашу роботу.

 

ІХ конкурс «Круговий диктант»(слайд)

Вчитель. Команди отримують аркуш паперу, учитель диктує текст. Перший учасник записує слово і передає аркуш наступному учасникові, той записує одне слово і передає далі. І так до кінця тексту по одному слову. 12 балів за правильно виконане завдання. Журі перевіряє й за кожну помилку знімає по одному балу .

Рідна мова

Українська мова є державною мовою. Свою рідну мову ми любимо найбільше від усіх мов на світі. Українською мовою писали свої твори Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко. Вона мелодійна, співуча.

 

Вчитель. Молодці  команди . Ось і закінчився останній конкурс. Я хочу подякувати учням за їхні посмішки, за їхнє добросовісне відношення до свята. А зараз своїми враженнями поділяться члени журі й оголосять переможця.

Нагородження.

 

Учень.

Збережімо цю мову!

Вона цього варта!

Милу і чудову

Її варто вчити.

 

Учень.

Говорім красиво,

Щоб кохане слово

Стало справжнім дивом –

Дивом волошковим.

 

Учень.

Говорімо друзі,

Правильно і просто,

Щоб жилось не в тузі,

Не було тривожно.

 

Учень.

Мові нашій рідній

Мові нашій любій;

Говорімо гідно,

Ми ж бо мудрі люди.

Учень.

Не ламаймо слово,

Не верзім дурниці,

Не робімо з мови

Суржик – небилицю.

 

Учень.

Мова ж така гарна,

Вона душу має;

Трудиться не марно,

Хто її вивчає.

 

Учень.

Не цурайтесь мови,

Вчімось розмовляти,

Щоб слова чудові

Вміли оживати.

 

Учень.

Щоб усім народам

Піснею звучала

Мова наша горда,

Мова величава.

 

 Вчитель. Нам дуже хотілося сьогоднішнім святом запалити у ваших сердечках хоча б маленький вогник гордості за те що ми – українці. Будьте горді, чесні, розумні, любіть свій рідний край! Хай буде щасливою ваша дорога!

Любіть прекрасну Україну,

Цінуйте мову солов’їну,

Шануйте маму завжди, тата!

Працюйте, щоб жилось багато!

Ще посадіть вербу й калину,

Оберігайте Україну!

 

Пісня «Мова єднання»

docx
Додав(-ла)
Мойсюк Олена
Пов’язані теми
Українська мова, 3 клас, Сценарії
НУШ
Додано
3 січня 2022
Переглядів
901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку