ДІЯЛЬНІСНИЙ ПІДХІД НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ
Автор: Савчук В.І.
Діяльнісний підхід в освіті — це спрямованість освітнього процесу на розвиток ключових компетентностей і наскрізних умінь особистості, застосування теоретичних знань на практиці, формування здібностей до самоосвітита командної роботи.
Діяльнісний підхід в освіті задовольняє потреби в саморозвитку й самореалізації учнів Нової Української Школи:
● Діяльнісний підхід сприяє умінню працювати в команді та самостійно
● Результатом реалізації діяльнісного підходу є розвиток креативного мислення
● Діяльнісний підхід дає можливість творчого застосування знань
● Діяльнісний підхід залучає учнів до пошуку та досліджень
● Діяльнісний підхід сприяє розвитку навичок мислення високого рівня
● Діяльнісний підхід дає можливість відчути реальні результати своєї роботи
● Діяльнісний підхід посилює інтерес до навчання
● Діяльнісний підхід сприяє творчій самореалізації учнів і вчителів
Компетентнісний підхід — це результативно-діяльнісна освіта, що формує компетентності на основі міжпредметних, життєвих (ключових) компетентностей в учнів знання, уміння, навички, досвід, ставлення, особистісні якості та здатність успішно діяти.
Діяльнісний метод навчання — метод при якому дитина не отримує знання у готовому вигляді, а здобуває їх самостійно у процесі власної навчальнопізнавальної діяльності.
Компетентнісний підхід — це вміння застосовувати знання на практиці, а діяльнісний підхід — це ми вчимо дитину правильно вчитися.
Основним підходом до організації системи навчання в сучасній школі залишається класно-урочна система, за якої провідною формою організації навчальної роботи є урок.
У дидактиці під уроком розуміють основну одиницю освітнього процесу, чітко обмежену часовими рамками
(45 хвилин), планом роботи та складом учнів (класом).
Для сучасного уроку характерними ознаками є:
● Варіативність і гнучкість структури уроку;
● Спрямованість уроку на особистість учня;
● Оптимізація форм роботи на уроці;
● Формування найважливіших компетентностей учнів;
● Співпраця вчителя і учня;
● Оновлення змісту навчання;
● Демократизм;
● Використання індивідуального підходу;
● Самостійний творчий пошук;
● Розвиток творчих здібностей;
● Упровадження іноваційних технологій.
Основним постулатом уроку є: тема уроку повинна відповідати навчальній програмі.
Чітке визначення мети уроку — це завчасно запрограмований вчителем результат, який повинен бути досягнутим ним і учнем в кінці уроку.
Мета уроку визначає його тип, а тип — структуру заняття.
Типи уроків за дидактичною метою поділяються на:
● Уроки вивчення нового матеріалу;
● Уроки вдосконалення умінь та навичок;
● Уроки закріплення та застосування знань, умінь та навичок;
● Уроки узагальнення та систематизації знань;
● Уроки контролю і корекції знань, умінь та навичок;
● Комбіновані уроки.
Сучасний урок — це:
● Це урок, на якому вчитель викладає зрозуміло і доступно;
● Це веселий, пізнавальний, цікавий, неважкий урок, на якому вчитель і учні вільно спілкуються;
● Це різноманітний урок;
● Це урок, на якому враховують будь-яку твою думку, де людина вчиться бути людиною;
● Це урок, на якому почувають себе впевнено;
● Це урок без стресів;
● Це урок, на якому раціонально і комплексно використовують ті чи інші засоби навчання;
● Це об’єктивне, справедливе оцінювання рівня навчальних досягнень учнів.
Як же зробити урок цікавим для учнів і ефективним?
“Покажи мені — і я запам’ятаю. Дай мені діяти самому — і я навчуся”.(китайська мудрість)
Використовуючи діяльнісний підхід можна досягти цієї мети.
ЗРОБІТЬ УРОК БІЛЬШ ІНТЕРАКТИВНИМ
Інтерактивні технології кооперативного навчання:
● Робота в парах (узяти інтерв’ю, сформувати підсумок уроку, розробити питання до вчителя або до інших учнів, проаналізувати разом проблему, дати відповіді на запитання вчителя, скласти разом сенкан);
● Робота в малих групах (використовується для вирішення складних проблем, що потребують колективного розуму, коли завдання вимагає спільної, а не індивідуальної роботи); ● Тренінг — ефективний метод групової роботи.
Технології колективно-групового навчання:
● Обговорення проблеми в загальному колі;
● Технологія “асоціативний кущ”;
● Технологія “мікрофон”;
● Технологія “незакінчені речення”; ● Технологія “мозковий штурм”; ● Гра “розумний куб”.
Технології ситуативного моделювання (розігрування ситуацій за ролями)
Технології опрацювання дискусійних питань:
● Дискусії; ● Дебати.
Важливе місце належить організації диференціації самостійної роботи учнів на кожному етапі процесу навчання.
● “Самостійні думки виникають тільки з самостійно отриманих знань”. ● К. Ушинський
ОБОВ’ЯЗКОВО!
● Давайте учням можливість вибору.
● Ставтеся простіше до навчального процесу, внесіть трохи гумору.
● Пов’язуйте матеріал з життєвим досвідом учнів.
● Створюйте ситуації успіху.
● Розвивайте в учнів навички активного слухання (ефективне слухання: формула трьох “З”: Зосередитися. Зрозуміти. Запам’ятати).
● Розвивайте в учнів навички ефективного читання (ефективне читання
“ПЗ три П”: Переглянь! Запитай! Прочитай! Перекажи! Повтори!) ● Пропонуйте виконати проект.
“Задоволення і навчання рухаються пліч-о-пліч, але задоволення йде попереду”
Вільям Уордсворт