До питання організації навчання в середовищі MS Teams та формування компетентностей учнів

Про матеріал
Методичні рекомендації щодо організації дистанційного навчання в середовищі MS Teams. Приклад уроку з біології у 7-му класі по темі "Плазуни", організованого в MS Teams із застосуванням Блокноту для класу та віртуальної дошки White Board, презентатора PowerPoint і модуля тестування Forms.
Перегляд файлу

До питання організації навчання в середовищі MS Teams та формування компетентностей учнів

 

Зміни в суспільстві назрівають тривалий час, але відбуваються порівняно швидко. Телекомунікаційні технології вже досить давно застосовуються у навчальному процесі, але це зазвичай відбувалося несистемно - їх використовували переважно педагоги-ентузіасти, причому на нерегулярній основі. Але несподівані карантинні обмеження стали чинником, який пришвидшив процес упровадження у практику нових форм і методів взаємодії вчителя і учнів, заснованих на новітніх ІТ-розв’язаннях.

Сьогодні застосовуються різні технологічні платформи, які з точки зору організації навчального процесу дають змогу забезпечити окремі його елементи (електронні освітні ресурси, онлайн-комунікацію, тестування, електронне листування) або комплексні рішення. Серед найбільш доступних систем такого виду поширені Google Classroom та Microsoft 365 Education, яку розглянемо в загальних рисах.

У практиці можуть бути застосовані різноманітні підходи до використання цієї системи в навчальному процесі - від окремих додатків (OneDrive, Excel, PowerPoint, Stream, Sway, Forms та ін.) до формування повноцінної системи керування навчанням (Learning Management System, LMS). З огляду на специфіку навчального процесу в школі доцільно використовувати функціонал центру командної роботи MS Teams у поєднанні з додатковими модулями, залежно від навчальних цілей, реалізованих учителем. Також, у разі інтеграції електронних класів на рівні школи, можуть бути застосовані функції додатку Outlook - для формування переліку контактів учителів та учнів, формування груп (класів), ведення календаря та ін.

Загалом може бути реалізовано дві моделі організації взаємодії між учасниками навчального процесу - з оформленням корпоративної підписки з постачальником послуг хмарного сервісу або без неї. Звісно, при роботі не в корпоративній системі комунікації функціональні можливості такої LMS обмежені, але це не стає на заваді реалізації основних завдань педагога, які можуть бути повніше реалізовані в умовах поєднання віртуальної офлайн- і онлайн комунікації.

Звісно, електронне навчання має певні недоліки у порівнянні з очною взаємодією вчителя й учнів (відсутність “живого” контакту), але також має і певні переваги. Серед головних переваг - можливість формування вчителем цілісного інформаційного простору предмета - сфери комунікації з учнями, доповненої електронними освітніми ресурсами (документи, презентації, мультимедійні матеріали та ін.), яка створюється в середовищі MS Teams (команди предметів або класів). Для різних тематичних площин комунікації формуються окремі канали, створюються добірки й каталоги файлів. Навчальні матеріали доцільно розміщувати у створених в Teams блокнотах для класу а завдання формувати через модуль завдань Teams або додатково встановлений модуль планування (Planner).

Додаток “Блокнот для класу” дає змогу забезпечити повноцінну офлайн-основу для проведення уроків і розвитку компетенцій рівнів знань, аналізу і синтезу (за  Б. Блюмом). Основу компетенцій формуємо, керуючи роботою з розміщеними у розділі “Бібліотека вмісту” навчальними матеріалами - електронними освітніми ресурсами. Вміння розвиваємо, створюючи сторінки із завданнями для учнів у розділі “Лише для викладачів” і розповсюджуючи їх у блокнотах учнів та опрацьовуючи результати виконання.

Важливим компонентом “Блокнота для класу” є “Простір для співпраці”, який дає змогу формувати в учнів навички групової роботи і спостерігати за цим процесом у режимі реального часу.

Ефективність роботи у “Блокноті для класу” досягається саме завдяки його інтеграції з іншими модулями MS Teams - віртуальною дошкою, онлайн-нарадами, календарем, підключеними бібліотеками відео Stream, презентатором Sway, а також широким можливостям підключення спеціальних додатків відповідно до потреб предмета і на вибір учителя. Також у навчальному процесі використовуються можливості передачі керування програмними додатками, задіяними на комп’ютері вчителя, учням.

Звісно, важливим компонентом електронного навчання є тестування - у цьому аспекті функціонал додатку Forms дає змогу формувати питання різних рівнів складності й різних типів, а також проводити опитування.

Навчання в середовищі MS Teams дає принципово нові можливості, але й створює нові умови організації навчання. Доцільно застосовувати модель комунікації, засновану на використанні особистих пристроїв учнів і під час очного навчання (BYOD – Bring Your Own Device, візьми свій девайс із собою). Загалом, організувавши під час заняття роботу з лептопами, планшетами і смартфонами учнів, вдається нівелювати потребу навіть в мультимедійній техніці (мультимедійні проектори, інтерактивні дошки), оскільки кожен учень користується екраном презентації на власному пристрої (до того ж у вигляді інтерактивної дошки). А вчитель вільний у виборі мультимедійного контенту, доступного для презентації. Звісно, єдиною вимогою до технічного оснащення навчальних приміщень в такому разі є забезпечення стабільної роботи й швидкості безпровідної мережі передачі даних.

 

 

 


Приклад уроку з біології, організованого в MS Teams із застосуванням Блокноту для класу та віртуальної дошки WhiteBoard презентатора PowerPoint та модуля тестування Forms

 

ХІД УРОКУ

В СЕРЕДОВИЩІ MS TEAMS

ОНЛАЙН-НАРАДА TEAMS

1. Організаційний момент.

Відео - зображення вчителя

Всім доброго дня! Четвертий день весни . Хоча зима ще тримає свої позиції , але всі в очікуванні тепла і пробудження природи. Погляньте на схему. 

Презентація екрана комп’ютера вчителя

 

Відео - зображення вчителя

Як ви думаєте, а які тварини прокидаються найпізніше?(плазуни)

А чому? (Бо вони холоднокровні і їм потрібно більше тепла)

Сьогодні ми познайомимось з цими тваринами, здійснивши подорож до країни Плазунів .

 

Презентація екрана вчителя із зображенням символів чотирьох команд

Для цього ви заздалегідь об’єднались у 4 групи дослідників Прудкі, Мудрі, Врівноважені і Сміливі. (роздаю іграшки)

Щоб розпочати подорож необхідно придбати квитки, а для цього кожна група виконає своє завдання. Працювати ми будемо під таким девізом (прочитайте девіз на дошці) «Міркуємо – швидко , Відповідаємо - правильно, Працюємо – плідно!»

2. Актуалізація знань учнів.

Готові? Починаємо.

Презентація екрана вчителя із зображенням віртуальної дошки із рисунком та розділу із текстом, створеним у “Просторі для співпраці” у Блокноті для класу

Для «Прудких» (відео – ящірка відкидає хвіст)

Увага на екран (віртуальна дошка) Що це було? Для чого це робить? Як по біологічному це називається?

Для «Мудрих»

А ви мудрі вставте пропущені слова в текст (командна робота у “Просторі для співпраці”, учні використовують спеціальні поля для введення тексту).

 

 

Презентація екрана вчителя із правильними відповідями

Плазуни – це холоднокровні тварини. Розмножуються на суші. Шкіра суха з роговими лусочками. Череп рухомо з’єднаний із хребтом. Досконале легеневе дихання. Слина у плазунів містить ферменти. У шлуночку серця з’являється неповна перегородка. Ускладнена нервова система і органи чуттів. Запліднення внутрішнє, розвиток прямий. (перевіряємо)

Презентація екрана вчителя із зображенням, розміщеним на сторінці в “Просторі для співпраці” у Блокноті для класу

Для «Врівноважених»

Встановіть відповідність між термінами (командна робота у “Просторі для співпраці” учні використовують у роботі сенсорні екрани).

 

То яка кровоносна система в плазунів?

Для «Сміливих»

Демонстрація екрана із зображенням сторінки в Просторі для співпраці у Блокноті для класу із розміщеним там вікном тестування додатку Forms. Командна робота, відповіді вносить капітан команди.

Назвіть органи травної системи. (Перевіряємо) Які відмінності порівняно з земноводними?

(Язик прикріплений заднім кінцем, слина містить ферменти, наявні зуби і сліпа кишка)

 

Відео - зображення вчителя

Отже, всі справились із завданнями, отримали проїзні квиточки, можна вирушати в подорож, ось вони. Але поки що хай полежать тут.

3. Мотивація навчальної діяльності.

Відео - зображення відеороликів із додатку Stream

Сьогодні ми вивчатимемо тварин, які в одних людей викликають страх, огиду, а в інших – захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми цілителями, поклоняються їм, будують храми – а інші – злими і підступними.  Які ж вони насправді, ці герої багатьох легенд і казок, ми і дізнаємось вивчивши нову тему.

Відео - зображення вчителя

4. Повідомлення теми і мети уроку.

Запишіть тему уроку. «Різноманітність Плазунів, їх значення і охорона»

 

Демонстрація віртуальної дошки

Завдання які стоять перед нами :

  • Ознайомитись з систематичними групами  плазунів;
  • Вияснити значення їх у природі і в житті людини;
  • Вивчити представників, які занесені до Червоної книги України;
  • Дізнатись яких плазунів і чому, потрібно остерігатись.

5. Вивчення нової теми.

Демонстрація екрана вчителя. PowerPoint

Увага на екран. (слайд Класифікація плазунів).

Що це за схема? Проаналізуйте.

 У ваших персональних блокнотах інструктивні картки. В процесі знайомства з представниками рядів, вам потрібно підкреслити ознаки кожного ряду, певними позначками. Будьте уважні. В кінці уроку ви повинні скласти портрет представників вашої групи.

Отож до роботи!

(Робота з персональними блокнотами учнів)

Перша наша зупинка. «Ряд  Лускаті. Підряд Ящірки»

 

Це найчисельніша група плазунів. На своїх екранах ви бачите деяких представників із 3000 відомих ящірок. Чим вони схожі? (вкриті роговими лусочками.) Яке значення такого покриву ? Ще що їх об’єднує? (мають чітко виділені відділи тіла: голова, шия, тулуб, хвіст, 2 пари кінцівок)

Віталій  мав випереджаюче завдання і створив презентацію про ящірок. І зараз нам її представить. Не забувайте про завдання!

Демонстрація екрана учня

Презентація. (розповідь учня)

А як міняє колір глянемо на цьому відео.

У шкірі хамелеонів є спеціальні клітини – хроматофори, а в них утворюються пігменти – меланіни та каротиноїди, а також трапляється здатний відбивати світло гуанін. Завдяки хроматофорам хамелеони можуть змінювати забарвлення свого тіла залежно від оточення. Це допомагає їм маскуватися.

Демонстрація екрана вчителя. Відеоролик Stream

Ще подивіться про один унікальний вид. Що ви бачите?

Що ви бачите? (політ) Це не птах, а ящірка – літаючий дракон, представник агам з Південно-Західної Азії. Ця рептилія живе в густих лісах. Звичайно, вона не вміє літати по справжньому, але може планерувати на  відстань до 10 метрів. Ящірка у стрибку розтягує між ребрами бокові складки шкіри, перетворюючи їх на «крило».  Коли рептилія відпочиває. Ці складки притиснуті до тіла.

Зараз вам дається 1 хвилина щоб ви підкреслили ознаки ящірок. То чим особливі ящірки?

Робота учнів у персональних блокнотах

Ось такі чудернацькі і різноманітні представники підряду ящірок.  Про них можна було б розповідати ще довго, але нас чекають на наступній зупинці.

Зупинка номер 2.

 

 

Демонстрація екрана вчителя

Гляньте на екран.

До якого підряду належать зображені тварини? Кого ви впізнали?

Подивіться на таблицю.

 

 

Прочитайте де живуть відомі вам представники? Прочитали? Зробіть висновок про їх поширення.                                   (поширені всюди крім Антарктиди. )

Погляньте чим змії відрізняються від ящірок.

Змії безногі, хребет у них має кілька сотень хребців, груднина відсутня, що забезпечує гнучкість тіла. У них відсутня барабанна перетинка і відповідно середнє вухо, тому вони глухі. Вони не мають рухомих повік, очі прикриті прозорою шкірою, із-за цього погляд  змії немиготливий, вона ніби гіпнотизує. Прикриті  шкірою очі бачать не зовсім чітко, тому змія постійно висовує довгий тонкий язик, досліджуючи ним кожний предмет на своєму шляху. Всі змії хижаки. Вони ковтають свою здобич цілою. Це можливо завдяки рухомому сполученню кісток лівої  та правої частини щелеп.

 В отруйних змій передні зуби верхньої щелепи великі, вони мають борозни або канали по яких стікає отрута. Отрута виробляється видозміненими слинними залозами.

В отруйних гадюкових змій отруйні зуби в стані спокою пригинаються до піднебіння, а під час укусу випинаються вперед. Отрута стікає з отруйних  залоз і проходячи через канал у цих зубах, як шприцем вводиться в жертву. Серед отруйних найкрупніша за розмірами королівська кобра (5.5 м.). Отруйними є гримучі змії, гюрза, ефа, морські змії, мамба. В Україні живе 2 види отруйних змій : гадюка звичайна та степова. В нашій зоні зустрічається – гадюка звичайна. Ось як вона виглядає.

В гадюки на спині є чорна зигзагоподібна смуга, яка переходить на голову утворюючи малюнок у вигляді літери Х.

 Про небезпеку зустрічі і правила поводження зі зміями розповість лікар герпетолог.

Потокове відео. Демонстрація зображення гостя (лікаря) та його екрана

Розповідь лікаря.

F:\Урок Плазуни фото\IMG_0924.JPG

Найчастіше гадюки кусають у руку або ногу. Місце укусу швидко червоніє і набрякає, а потім опухає вся кінцівка, знижується температура  тіла. Якщо вам трапиться в лісі змія, не зачіпайте її, сама вона першою не нападе. Якщо ж змія все-таки вкусила то перше що слід зробити – це:

  • Не панікувати;
  • Забезпечити повну нерухомість ураженої кінцівки;
  • Дати випити потерпілому якомога більше гарячої рідини;
  • Доправити його, як найшвидше до мед. закладу, де потерпілому введуть протизміїну сироватку.

Не можна:

  • Робити надрізи;
  • Припікати місце укусу;
  • Накладати джгут;
  • Давати алкоголь;

Отож, пам’ятайте ці застереження і отримуйте лише позитивні емоції від спілкування з природою, а на згадку я дарую вам ці пам’ятки.

 

Потокове відео. Зображення вчителя

Дякуємо Вам, лікарю, ця інформація дуже важлива для збереження життя і здоров’я.

Але більшість змій неотруйні, вони вбивають здобич, за допомогою зубів або обвиваючись навколо неї, найбільшими серед них є пітони і удави. Сітчастий пітон, може сягати до 10 метрів, але його за масою переважає анаконда – масивна болотяна змія з Пд. Америки. Окремі екземпляри цього виду  бувають масою до 250 кг.

 

Демонстрація екрана вчителя

А яка неотруйна змія найпоширеніша в Україні? (вуж)

А хто зустрічався з вужем, чим він особливий?

 

 

На голові у вужа є дві оранжево – жовті або білуваті  плями. Тіло зверху темно-буре. Вужі розмножуються відкладаючи яйця, а гадюки живородящі – наприкінці літа народжують 10-15 гадюченят.

А зараз попрацюйте з картками. То які ознаки ви вибрали для змій.

Я думаю вам стане в пригоді отримана інформація , а нас чекають на наступній зупинці.

Зупинка номер 3

Ряд Черепахи

F:\Урок Плазуни фото\IMG_0954.JPG

 

 

Черепахи здавна вважаються символом повільності  і мудрості. Будова тварин настільки своєрідна що їх неможливо ні  з ким сплутати. З їх особливостями ви ознайомитесь прочитавши матеріал підручника на ст..164 і виправляючи помилки в тексті. Читаємо текст.

Текст «Впіймай помилку»

 

 

Гігантські черепахи живуть до  200 років,  невеликі грецькі 115, європейські болотні 70. З чим пов’язують вчені довгожительство даних тварин?  (наявність двох скелетів).

Панцир у черепах складається з верхньої  (пластрон) і нижньої ( карапакс) частин. Зовні вкритий роговими щитками, є надійним захистом від хижаків.

Найкрупніші за розмірами і вагою – зелена  (супова) черепаха (1 м – 450 кг), слонова (галапагоська) (2 м – 400 кг). Слонова живе на Галапагосах, а супова, як і інший вид біса (карета)(70 см – 55 кг) у тропічних і субтропічних морях. У морських черепах кінцівки перетворились на ласти. Дуже цікавою є далекосхідна шкіряна черепаха – в неї нема кісткового панцира. В Україні зустрічається лише один вид  - болотяна черепаха. Вона живе в озерах, болотах, ставках, а розмножується, як і всі інші, на суші.

 

 

 

 Я думаю вам цікаво буде познайомитись з домашнім улюбленцем Яни.

Яна розкажи як ти доглядаєш за нею?

(Будь ласка підкресліть риси які характеризують черепах) Озвучте.

Станція номер 4

 

 

Ряд крокодили

Уважно подивіться це відео, послухайте та після перегляду назвіть особливості крокодилів.

Відео про крокодила.

 

Демонстрація відеоролика Stream

 

Потокове відео. Зображення вчителя

То що про себе розповів нільський крокодил?

Це був представник родини Крокодилів, а є ще родина Алігаторів і Гавіалів. У крокодилів із закритої пащі виглядають по 4 зуби нижньої щелепи, в алігаторів зубів не видно, а у індійських гавіалів – вузька, довга морда.

 

Робота з персональними блокнотами учнів

Опрацюйте інструктивні картки. (Підкресліть ознаки крокодилів)

Отже,  ми познайомились з представниками різних рядів.

 

Робота у Просторі для співпраці

А зараз завдання в групах. Ось ваші проїзні квитки. На сторінках груп ви маєте смужки з рисами, відберіть ті, які стосуються ваших представників і створіть портрет вашого ряду. (3 хв)

Представте свої групи.

 

Демонстрація екрана вчителя

F:\Урок Плазуни фото\IMG_0952.JPG

Ви вже знаєте особливості плазунів, а яке ж значення вони мають? Розкажіть по цій схемі

Таке значне використання плазунів призвело до вимирання багатьох видів. Ось види плазунів занесених до Червоної книги України. (Екран)

 

 

Ось ми й завершили подорож. Дізнались багато нового.

Оцінювання

 

Робота з персональними блокнотами учнів. Розділ Домашнє завдання

Домашнє завдання. Опрацювати параграф   41     

Скласти кросворд  «Плазуни».

Заповніть діаграму Вена.

 

Потокове відео. Зображення вчителя та його екрана

А зараз у нас є ще кілька хвилин. Пограємо в гру «Вірю – не вірю».

 

  1. Є ящірки, що бігають по поверхні води;
  2. Серед птахів, є сміливці, які вільно прогулюються в пащі крокодилів;
  3. Є умільці, які можуть подоїти змію;
  4. На острові Святої Єлени живуть черепахи ,які зустрічались з Наполеоном, хоча він помер в 1821 р.

 

Робота з персональними блокнотами. Вікно тестування Forms

Вставити пропущені в тексті слова.

1 Варіант

Ряд  Лускаті – найчисленніша група плазунів _____________.

_______________  надзвичайно різноманітні: серед них є деревні, наземні і підземні види, хижі й рослиноїдні, маленькі (4 см) й великі (3 м). В Україні поширені _____________ видів _____________ з кінцівками (_____________,_______________, живородна тощо) та _____________ види ____________  ящірок - _____________ і жовтопуз.

____________ - група безногих лускатих плазунів. Кістки щелеп сполучені ___________ , відсутні _____________  _______________, барабанна перетинка і _______________ повіки; хребет складається з великої кількості ______________. У фауні України поширені ______________ видів неотруйних змій (______________,_________________) та ________________ види отруйних - ________________ і _____________ гадюки. Більшість отруйних змій (гримучі змії, гюрза, ефа, кобра) – мешканці _________.

2 Варіант

Представники ряду Черепахи характеризуються наявністю кісткового панцира, у якому міститься _________ тварини і куди у разі небезпеки можуть ховатися _______________, кінцівки та __________.

Переважна більшість видів ____________, але є _______________, які живляться безхребетними, рибою або земноводними. У фауні України відомий лише ____________ вид – болотяна черепаха, що живе до ________ років (довжина панцира до 20 см)

  Ряд Крокодили – група плазунів, пристосованих до _________ способу життя. Тіло видовжене, вкрите __________     _____________, довгий хвіст, між пальцями задніх ніг є __________   _______________. Серце ____________ . Хижаки, полюють із ____________, мешкають уздовж водойм. Поширені крокодили у субтропічних та тропічних регіонах: в Африці - _________   ___________, в Південно-Східній Азії - _____________ крокодил, на південному сході США - ______________ алігатор, в Індії - _________.

docx
Додав(-ла)
Свереда Ганна
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
11 січня 2021
Переглядів
746
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку