Урок "Загальна характеристика типу Кільчасті черви "

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань, формування практичних умінь та навичок. Мета: вивчити будову та особ¬ливості організації кільчастих червів;
Перегляд файлу

Загальна характеристика типу Кільчасті черви.

Лабораторна робота №4.

Вивчення зовнішньої будови та характеру рухів кільчастих червів.

Недостатньо тільки от­римувати знання, треба знати їх застосування.

Недостатньо тільки ба­жати, треба діяти.

Й.-Б.Гете

Мета: вивчити будову та особ­ливості    організації    кільчастих червів; на фіксованому матеріалі, мікроскопічних препаратах та схемах навчитися розпізнавати органи і системи органів кільчас­тих червів, спостерігати за рухом та процесами життєдіяльності кільчастих червів на прикладі до­щового черв'яка; формувати вмін­ня аналізувати одержані знання, розвивати навички самостійної дослідницької роботи; виховувати відповідальність, працелюбність, старанність, повагу до своєї праці та здобутків товаришів, спосте­режливість.

Обладнання: мікропрепарати поперечного зрізу дощового черв'яка, вологий препарат внут­рішньої будови дощового черв'я­ка, живий дощовий черв'як, лупа ручна, ванночка, пінцет, аркуш паперу, підручник, таблиці: «Бу­дова черв'яка дощового», «Внут­рішня будова кільчастих червів»; рельєфна таблиця «Внутрішня бу­дова дощового черв'яка».

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних умінь та навичок.

Хід уроку

I. Розминка

Аналіз епіграфа уроку

II. Актуалізація опорних знань

  1. Біологічний диктант Для всіх типів червів характер­на ... симетрія.
  2. Покриви червів представлені...
  3. На відміну від кишковопорожнинних, у червів формуються...

2) Аналіз дослідження

Через кілька днів помітили, що чорнозем і пісок у банці були перемішані. Із цього досліду мож­на зробити висновок про роль до­щових черв'яків у ґрунтоутворен­ні та збагаченні грунту перегноєм, поліпшенні його водо- і повітро­проникності.

///. Мотивація навчальної діяль­ності

Учитель. Учені підрахували, що сучасний тваринний світ на­раховує 12 тис. видів плоских чер­вів, ЗО тис. круглих червів і понад II тис. видів кільчаків. Вони на­селяють ґрунт, прісні водойми, моря, і навіть використовують як середовище існування інші ор­ганізми. Серед них є корисні та шкідливі види. Дані про дослі­дження червів можна знайти у па­пірусі Еберса, працях Гіппократа, Аристотеля. Вони були об'єктом уваги К.Ліннея, Ж.-Б.Ламарка, Ч.Дарвіна, свої дослідження їм присвятили В.А.Догель і академік АН України А.Б.Маркевич. Але вивчено ще не все. І, можливо, серед вас є майбутні вчені. Та спочатку треба засвоїти вже відо­мі біологічні факти.

Сьогодні ми побуваємо в лабо­раторії, де будемо досліджувати особливості зовнішньої та внут­рішньої будови представників типу Кільчасті черви.

IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1) Повідомлення учнів Особливості зовнішньої будови кільчаків

В Україні відомо близько 450 видів кільчастих червів, або кіль­чаків, які поширені у морях, пріс­них водоймах, грунті.

Ці тварини мають складнішу будову в порівнянні з плоскими та круглими червами. їм прита­манна двобічна симетрія, тіло поділене на сегменти (кільця — більш-менш подібні за будовою частини тіла, розміщені послідов­но одна за одною), від чого і по­ходить назва.

Тіло кільчастих червів поді­ляється на 3 частини: головний кінець, тулуб, який складається з кілець, та анальна лопать, на якій розташований анальний отвір. На сегментах тулуба в більшості кіль­частих червів є щетинки — пруж­ні та міцні шилоподібні утвори. Покриви представлені шкірно-мускульним мішком.

На відміну від первиннопорожнинних червів, у представни­ків типу Кільчасті черви є вторин­на порожнина тіла.

Розмножуються кільчасті чер­ви поділом тіла на кілька частин та яйцями. Живляться рештками листків і солодких плодів, які гниють.

Як дощовий черв'як готує нору

Черв'яки під час риття нори працюють подвійно. Коли грунт м'який, то вони свердлять його гострим кінцем тіла — наче сверд­ло чи веретено. Коли грунт твер­дий, черв'як діє інакше: схопить ротом грудочку землі й проковтне, потім візьметься за другу, третю і таким чином пробиває собі нору все глибше і глибше, а його шлунок і кишки в цей час наповнюються землею. Час від часу він викидає її на поверхню у вигляді грудочок екскрементів. Не день і не два пра­цює черв'як і, нарешті, досягає свого: підземний хід готовий. Те­пер залишається розширити трохи біля кінця — і дім готовий.

2) Робота дослідницьких груп у «Творчій лабораторії»

Клас об'єднується у різнорівневі групи і, працюючи з текстом підручника, вивчає матеріал, ви­значений учителем:

  • група 1 — особливості будо­ви  травної  системи  кільчастих червів;
  • група 2 — кровоносної сис­теми;
  • група 3 — нервової системи;
  • група 4 — видільної системи;
  • група 5 — органів чуттів;

 група 6 — статевої системи.
Учні працюють з підручником,

вологими препаратами, мікропрепаратами, рельєфною таблицею, таблицею «Внутрішня будова кільчастих червів».

Представник кожної групи презентує вивчений матеріал у формі, визначеній групою (схема, пояснення до таблиці тощо). Формується загальна характерис­тика типу Кільчасті черви.

Проблемне запитання

— Які системи органів з'яв­ляються в кільчастих червів упер­ше порівняно з типами безхребет­них тварин, про які ви вже дізна­лися раніше?

V. Осмислення об'єктивних зв'­язків

Вправа «Незакінчене речення» До  уроку  вчитель  готує  на кожну групу текст з пропущеними термінами і пропонує групам позмагатися на швидкість і якість виконання завдання.

Загальна характеристика тварин типу Кільчасті черви

Кільчасті черви — багатоклі­тинні тварини, у процесі їх роз­витку закладаються ... зародкові шари клітин. Вони мають ... си­метрію тіла. Середовище прожи­вання... Покриви тіла утворю­ють... Порожнина тіла... Травна система починається ..., через який їжа потрапляє в ... відділ ки­шечнику, що поділяється на... Всмоктування в кров поживних речовин відбувається у ... відділі, неперетравлені рештки їжі вики­дають через... Кровоносна систе­ма ... типу. Дихають тварини... Видільна система представлена... Центральна нервова система складається з... Запліднення може бути ..., розвиток...

VI. Рефлексія

Виконання лабораторної робо­ти (робота в парах)

Лабораторна робота № 4

Тема. Вивчення зовнішньої будови та характеру рухів кільчас­тих червів на прикладі дощового черв'яка.

Мета: ознайомитися із зов­нішньою будовою дощового черв'яка, провести дослідження за його рухами і реакцією на подразнення.

Обладнання і матеріали: живий дощовий черв'як, таблиця «Будо­ва черв'яка дощового», лупа руч­на, ванночка, пінцет» аркуш папе­ру, підручник.

VII. Корекція здобутих знань

Інтерактивна методика «Гронування»

Учні висловлюють свої дум­ки щодо зовнішнього вигляду і способу життя дощового черв'я­ка, використовуючи свої спо­стереження і дослідження, та будують «Гроно», у якому, мож­ливо, будуть відмічені такі особ­ливості:

  •      дощовий черв'як має видов­жене, майже кругле в попереч­ному зрізі тіло, поділене на сег­менти;
  •      у передній третині тіла є по­товщення — поясок, з боків кож­ного сегмента — по 2 пари корот­ких пружних щетинок, які допо­магають тварині під час пересу­вання у грунті;
  •      тіло має червонувато-корич­неве   забарвлення,   світліше   на плоскому черевному і темніше на опуклому спинному боці;

 

  • свою назву вони отримали через те, що після дощів, коли вода   заливає   їх   ходи,   дощові  черв'яки виповзають на поверхню грунту. На зиму риють нірки зав­глибшки до 2 м;
  • дощовий черв'як має здат­ність до регенерації.

VIII. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Моє враження»

Учні по черзі (за бажанням) висловлюють думки щодо органі­зації уроку, оцінюють свою робо­ту та роботу товаришів. Можна запропонувати план:

  1. Що сподобалося на уроці?
  2. Чи подобається вам вести дослідницьку роботу? Чому?
  3. Я хочу, щоб наступні уроки були...

IX. Домашнє завдання

  1.                      Вивчити відповідний § під­ручника.
  2.                      Творче завдання:

а) підготувати  повідомлення про представників типу Кільчасті черви   (класи   Багатощетинкові,
Малощетинкові, П'явки);

б) написати твір-мініатюру на тему «Роль дощових черв'яків у  процесах ґрунтоутворення».


docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
12 січня 2021
Переглядів
1646
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку