Загальна характеристика типу Кільчасті черви.
Лабораторна робота №4.
Вивчення зовнішньої будови та характеру рухів кільчастих червів.
Недостатньо тільки отримувати знання, треба знати їх застосування.
Недостатньо тільки бажати, треба діяти.
Й.-Б.Гете
Мета: вивчити будову та особливості організації кільчастих червів; на фіксованому матеріалі, мікроскопічних препаратах та схемах навчитися розпізнавати органи і системи органів кільчастих червів, спостерігати за рухом та процесами життєдіяльності кільчастих червів на прикладі дощового черв'яка; формувати вміння аналізувати одержані знання, розвивати навички самостійної дослідницької роботи; виховувати відповідальність, працелюбність, старанність, повагу до своєї праці та здобутків товаришів, спостережливість.
Обладнання: мікропрепарати поперечного зрізу дощового черв'яка, вологий препарат внутрішньої будови дощового черв'яка, живий дощовий черв'як, лупа ручна, ванночка, пінцет, аркуш паперу, підручник, таблиці: «Будова черв'яка дощового», «Внутрішня будова кільчастих червів»; рельєфна таблиця «Внутрішня будова дощового черв'яка».
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних умінь та навичок.
Хід уроку
I. Розминка
Аналіз епіграфа уроку
II. Актуалізація опорних знань
2) Аналіз дослідження
Через кілька днів помітили, що чорнозем і пісок у банці були перемішані. Із цього досліду можна зробити висновок про роль дощових черв'яків у ґрунтоутворенні та збагаченні грунту перегноєм, поліпшенні його водо- і повітропроникності.
///. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Учені підрахували, що сучасний тваринний світ нараховує 12 тис. видів плоских червів, ЗО тис. круглих червів і понад II тис. видів кільчаків. Вони населяють ґрунт, прісні водойми, моря, і навіть використовують як середовище існування інші організми. Серед них є корисні та шкідливі види. Дані про дослідження червів можна знайти у папірусі Еберса, працях Гіппократа, Аристотеля. Вони були об'єктом уваги К.Ліннея, Ж.-Б.Ламарка, Ч.Дарвіна, свої дослідження їм присвятили В.А.Догель і академік АН України А.Б.Маркевич. Але вивчено ще не все. І, можливо, серед вас є майбутні вчені. Та спочатку треба засвоїти вже відомі біологічні факти.
Сьогодні ми побуваємо в лабораторії, де будемо досліджувати особливості зовнішньої та внутрішньої будови представників типу Кільчасті черви.
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1) Повідомлення учнів Особливості зовнішньої будови кільчаків
В Україні відомо близько 450 видів кільчастих червів, або кільчаків, які поширені у морях, прісних водоймах, грунті.
Ці тварини мають складнішу будову в порівнянні з плоскими та круглими червами. їм притаманна двобічна симетрія, тіло поділене на сегменти (кільця — більш-менш подібні за будовою частини тіла, розміщені послідовно одна за одною), від чого і походить назва.
Тіло кільчастих червів поділяється на 3 частини: головний кінець, тулуб, який складається з кілець, та анальна лопать, на якій розташований анальний отвір. На сегментах тулуба в більшості кільчастих червів є щетинки — пружні та міцні шилоподібні утвори. Покриви представлені шкірно-мускульним мішком.
На відміну від первиннопорожнинних червів, у представників типу Кільчасті черви є вторинна порожнина тіла.
Розмножуються кільчасті черви поділом тіла на кілька частин та яйцями. Живляться рештками листків і солодких плодів, які гниють.
Як дощовий черв'як готує нору
Черв'яки під час риття нори працюють подвійно. Коли грунт м'який, то вони свердлять його гострим кінцем тіла — наче свердло чи веретено. Коли грунт твердий, черв'як діє інакше: схопить ротом грудочку землі й проковтне, потім візьметься за другу, третю і таким чином пробиває собі нору все глибше і глибше, а його шлунок і кишки в цей час наповнюються землею. Час від часу він викидає її на поверхню у вигляді грудочок екскрементів. Не день і не два працює черв'як і, нарешті, досягає свого: підземний хід готовий. Тепер залишається розширити трохи біля кінця — і дім готовий.
2) Робота дослідницьких груп у «Творчій лабораторії»
Клас об'єднується у різнорівневі групи і, працюючи з текстом підручника, вивчає матеріал, визначений учителем:
• група 6 — статевої системи.
Учні працюють з підручником,
вологими препаратами, мікропрепаратами, рельєфною таблицею, таблицею «Внутрішня будова кільчастих червів».
Представник кожної групи презентує вивчений матеріал у формі, визначеній групою (схема, пояснення до таблиці тощо). Формується загальна характеристика типу Кільчасті черви.
Проблемне запитання
— Які системи органів з'являються в кільчастих червів уперше порівняно з типами безхребетних тварин, про які ви вже дізналися раніше?
V. Осмислення об'єктивних зв'язків
Вправа «Незакінчене речення» До уроку вчитель готує на кожну групу текст з пропущеними термінами і пропонує групам позмагатися на швидкість і якість виконання завдання.
Загальна характеристика тварин типу Кільчасті черви
Кільчасті черви — багатоклітинні тварини, у процесі їх розвитку закладаються ... зародкові шари клітин. Вони мають ... симетрію тіла. Середовище проживання... Покриви тіла утворюють... Порожнина тіла... Травна система починається ..., через який їжа потрапляє в ... відділ кишечнику, що поділяється на... Всмоктування в кров поживних речовин відбувається у ... відділі, неперетравлені рештки їжі викидають через... Кровоносна система ... типу. Дихають тварини... Видільна система представлена... Центральна нервова система складається з... Запліднення може бути ..., розвиток...
VI. Рефлексія
Виконання лабораторної роботи (робота в парах)
Лабораторна робота № 4
Тема. Вивчення зовнішньої будови та характеру рухів кільчастих червів на прикладі дощового черв'яка.
Мета: ознайомитися із зовнішньою будовою дощового черв'яка, провести дослідження за його рухами і реакцією на подразнення.
Обладнання і матеріали: живий дощовий черв'як, таблиця «Будова черв'яка дощового», лупа ручна, ванночка, пінцет» аркуш паперу, підручник.
VII. Корекція здобутих знань
Інтерактивна методика «Гронування»
Учні висловлюють свої думки щодо зовнішнього вигляду і способу життя дощового черв'яка, використовуючи свої спостереження і дослідження, та будують «Гроно», у якому, можливо, будуть відмічені такі особливості:
VIII. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Моє враження»
Учні по черзі (за бажанням) висловлюють думки щодо організації уроку, оцінюють свою роботу та роботу товаришів. Можна запропонувати план:
IX. Домашнє завдання
а) підготувати повідомлення про представників типу Кільчасті черви (класи Багатощетинкові,
Малощетинкові, П'явки);
б) написати твір-мініатюру на тему «Роль дощових черв'яків у процесах ґрунтоутворення».