До уроку літератури рідного краю. Поети Кіровоградщини
Творчість Антоніни Корінь
Це її четверта книга, збірка, після прочитання якої, за словами авторки, «ворухнулось щось у душі», бо у віршах - дні віку, дні віку жінки-митця Антоніни Корінь.
Настане день, обтяжений плодами.
Не страшно їм ні слави, ні хули.
Мої суцвіття, биті холодами,
Ви добру зав'язь все-таки дали.
Ці слова Ліни Костенко можна взяти епіграфом до поезій А.Корінь, датованих 60-90-ми рокам» (у збірці «Віку мого день», виданій 2000 року видавництвом «Степ»).
Тридцятирічна творча спадщина поетеси є своєрідним ужинком доброго й щедрого врожаю на літературному полі, що блищить золотом непідробної мистецької вартості – талантом.
Чомусь у підзаголовку Антоніна Корінь скромно написала «Наївні вірші». У чому їхня наївність? Просте часом є геніальним... Доступне – захопливим... Зрозуміле – рідним та очевидним...
Добре розуміючи менталітет нації, знаючи психологію сучасного читача, котрий завжди кудись і чомусь поспішає, котрому завжди ніколи, авторка змушує зупинитись у вирі страшної та стрімкої буденщини, торкнутись потаємних струн свого серця. Розкриває очі на гаму кольорів нашого оточення, виділяючи два основних кольори - вишні і землі (червоного та чорного – відпливи і припливи), спонукає слухати музику «дивної дивини».
Чи полюбляє широкий загал читачів поеми, кількасторінкові поезії? Мабуть, лише фахівець-філолог за певних обставин працює над такими творами, або він читає те, що має хоч якусь художню для нього цінність.
А тут читаєш короткі рядки раз-вдруге, а потім запам’ятовуєш маленький вірш назавжди, і не просто віршик, а справжню поезію, в котрій є відповіді на найболючіші питання сучасності та попередньої епохи.
Твори збірки - здебільшого малі поетичні форми, які можна назвати етюдами, фрагментарними замальовками. Це 4-8-рядкові вірші, астрофічні монологи, роздуми.
Про що ж поезії уродженки Придесення й загартованої «зеленим вертепом» степовички? А про те, що у людському житті після непорозуміння обов'язково буде перемир’я; розлука обов'язково згодам віщує благо; Мавчина погроза – то мить щастя; одночасна дружба жінки з двома чоловіками означає вірність третьому, котрий ніколи не потрапить у список друзів цієї жінки; чорний колір – не тільки жалоба, то є таїна, якої й не хочеться розгадувати, а просто поринути в її пітьму; любовний трикутник – ритуальний танець утрьох, у якому є забаганка й жінки: ревнувати для подальшого щастя можна й авансом; на березі хули після золотої казки будуть ще припливи; природа прощає вітрові, котрий усіх підряд голубить, то як не прощати чоловікові, котрий любить двох? Душа може цвісти без гілок і стебел; прохання жінки не приходити означає її бажання зустрітись і готовність на всепрощення. Хіба це не є своєрідна філософія нашого буття, котру поетеса називає «Антонінологією для закоханих» у розділі «Любов – це початок». Хіба ж не з любові все починається на землі?
Якесь особливе піднесення відчуває людина, коли подумки поринає у минуле, ворушить світлу і вічну пам'ять. Тому цікаво читати наступний розділ «Хоровод». Від першого кроку до мами і аж до бабиного літа ми – діти своїх батьків. І яке це щастя, коли є до кого приїхати, кому допомогти, є кого оберігати. Про це ми читаємо у віршах «Перечитуючи мамині листи», «Вальс для мами», «Бабине літо», «Портрет самотності», «Диво» і відчуваємо себе вічними боржниками перед батьками, вболіваємо за нерозтрачене почуття обов'язку перед ними, самі, нарешті, дуже тяжко переживаємо самотність, особливо тоді, коли «літа... зозуленька чужим синам кує...»
А як добре після втоми трудового дня повертатися в казочку свого дому:
...Та серце розпускається,
побачивши на вішалці,
мов на сторожі щастя,
дитячі два пальта.
Між ними син-невтома
на «гойдалці» колишеться –
на сестриній скакалочці
він сам себе гойда.
І я сміюсь, бо вдома
знов легко мені дишеться,
бо знов до мене казочка
у очі загляда.
А ось як своєрідно про сенс нашого життя Антоніна Корінь говорить у вірші "Прикмети часу»:
Вже жовто-сині прапори несуть.
Вже син малює на стіні тризуб.
Вже й копійок не стало у кишені.
І вкотре ціни нас гризуть скажені.
І повен місяць, і вагітна жінка –
до вічності вторована стежинка.
Авторка не розмінюється на дрібниці в сірій масі, в стрімкому потоці життя, котре буквально загризає інформація, комп'ютеризація. Вона не боїться повернути книгу – свій «човник рятівний» — проти юрби, від якої стомлюється найбільше. В ній жінка вирізняється то зимницею (сорт яблуні), то бабусиним приворот-зіллям, то піснею, яку мама не співає, а вишиває...
Наступний розділ «Нехай святиться ваш поріг» – це посвяти близьким людям, рідним, побратимам по перу, митцям слова та пензля, акторам, художникам, співакам. Що відчуває кожен з них, коли йому або про нього пише справжній поет? Чим тоді проймається думка уже героя твору? І як у цьому творі виражається особисте ставлення художника слова, чи збігається воно з оцінкою героя читачем? Читач добре усіх знає і замислюється над тим, чому саме такою є Катерина Білокур, згадує її листи рідним, згадує її відомі картини: «Мальви», «Ружі», «Польові квіти».
Про Світлану Барабаш оригінальніше й точніше чи хто сказав? Пропливають образи Василя Марка, Володимира Панченка, Тамари Журби, Леоніда Куценка, Софії Ротару під єдиними вітрилами уже не човника, а великого ковчега, котрий рятує наше українське мистецтво від гибелі в потоці бездуховності.
Хто ж був літературним батьком, творчим натхненником чудової цієї літераторки? Це знає лише вона сама, як і те, хто надихнув її на чудодійне сприйняття істини та вміння донести її читачеві, а часом і в чомусь втішити, заспокоїти, від чогось лихого застерегти.
Та чомусь відчувається велика близькість, моногамна творча поєднаність ідейних задумів, форм, сюжетів саме з Володимиром Базилевським. Варто відкрити його «Краплі з весла» у збірці «Побачення з гобою» та «Добромову» Антоніни Корінь. В обох є щось від Григорія Сковороди, в обох — щось автобіографічне. Та немає ніякого копіювання, переспівування. А духовна близькість у мистецтві - то не гріх, а навпаки — багатство музи!
Отож, шановна Любодарко!
Ваші «ожини не віджили». Ваші «стежини не відгули». I чужі дружини ще не втихомирились, дон-жуани їх з Вами не віддружили, бо ще «...під льодом зеленіє осока, а з-за обрію дорога виника...»
Вам ще йти та йти цією дорогою! Нехай вона стелиться рушниковою долею на довге та щасливе життя. Відганяйте свій біль на край світу і продовжуйте писати туди листи, а ще пишіть їх нам, шанувальникам Вашої творчості. Ви завжди посміхаєтесь, тож і далі квітоносьте своїм словом.
І хочу Вам сказати:
Не сумуй, що серпень росянистий диха,
Бо в душі твоїй травневий зорепад.
Хоч і підкрадеться осінь дуже стиха,
А в душі буяє хай весняний сад.
Знайте: про Вас теж пишуть... Доказ тому - ось цей мій нарис, який допоможе старшокласникам у вивченні Вашої поезії.