Добір матеріалів для виготовлення виробу.

Про матеріал
Матеріал для вивчення і засвоєння учнями знань про переплетення ниток, неткані матеріали та їхній вплив на вибір тканини і ниток для виготовлення свого виробу: 1) Конспект уроку; 2) Інструкційна карта; 3) Практична робота; 4) Лист оцінювання; 5) Банк ідей; 6) Оформлення проєкту;
Перегляд файлу

КЗ «Запорізька загальноосвітня санаторна школа-інтернат № 7 І-ІІ ст.» ЗОР

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку:

 

Добір матеріалів
для виготовлення виробу.
 

 

 

 

Авраменко Людмила Петрівна

 

Вчитель вищої категорії,

старший вчитель

 

 

 

м.Запоріжжя

2020

Проєкт  «Підставка під гаряче»                  

Дата _27/01/2021____________

Урок 3

Тема.  Добір матеріалів для виготовлення виробу.

Мета:

навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань про переплетення ниток, неткані матеріали та їхній вплив на вибір тканини і ниток для виготовлення свого виробу;

розвивальна: сприяти розвитку уваги, спостережливості, вміння аналізувати та співставляти, узагальнювати й робити висновки;

виховна: виховувати уважність, акуратність, культуру праці під час виконання практичних робіт.

Міжпредметні зв’язки: фізика, біологія, природознавство.

Обладнання, матеріали та наочність: колекції тканин, обладнання для дослідження (лупа), інструкційні картки.

Тип уроку: засвоєння нових знань

                                              Хід уроку

I.Організаційний момент:     

- перевірка наявності учнів на уроці, підготовленості до уроку;

- створення позитивного емоційного настрою учнів.

Учитель заздалегідь записує на дошці алгоритм

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель: Діти, зверніть увагу на алгоритм, записаний на дошці. Я пропоную кожному з вас скористатись ним, дати собі установу на успіх.

Учні, виконують вправу «Очікування», озвучують свою установку на успіх. Наприклад:

Я хочу здобути нові знання.

Я можу бути уважним і працьовитим.

Я буду наполегливо працювати.

Учитель: Підсумовуючи вищеозначені установи учнів на успіх висловлюю побажання:

Я побажаю, діти, щоб вам хотілось вчитись,

Щоб ви могли багато корисного дізнатись,

Щоб  дружньо працювали і завжди успіх мали!

II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

Бесіда.

  1. Які види натуральних волокон вам відомі?
  2. Як поділяються волокна рослинного походження?
  3. З яких рослин отримують луб’яні волокна?
  4. Назвіть основні властивості тканини.
  5. Де і як виробляють пряжу?

IІІ. Мотивація  навчальної діяльності учнів.

Учитель: У мотивації вивчення матеріалу нам допоможе кросворд «Конструкційні матеріали», який ви розв’яжете.

Питання до кросворду:

  1. Його  використовують  для виготовлення  столових  приборів. (Метал)
  2. Із цього матеріалу виготовляють обкладинки до книжок, він цупкіший за папір.( Картон)
  3. Одноразовий посуд виготовляють з …….. . (Пластмаса)
  4. Що називають легенями планети? ( Дерево)
  5. Що може бути прозоре та крихке? (Скло)
  6. Знання одержують з підручників, а їх виготовляють з ……. . (Папір)
  7. Сировина з якої виготовляють одяг. (Тканина)

 

 

Кросворд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. м

 

 

 

 

 

 

 

 

е

 

2. К

а

р

т

о

н

 

т

 

О

 

 

 

 

 

 

а

 

Н

 

 

 

 

 

3.п

л

а

С

т

м

а

с

а

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

4.д

е

р

е

в

о

 

 

 

 

 

У

 

 

 

 

 

 

 

5.с

К

л

о

 

 

 

 

 

 

Ц

 

 

 

 

 

6.п

а

п

І

Р

 

 

 

 

 

 

 

Й

 

 

 

 

 

7.т

к

а

Н

и

н

а

 

 

 

 

 

І

 

 

 

 

 

 

ІV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

Учитель: Розгадування кросворда дасть нам чітке визначення теоретичного і практичного напрямку в нашій роботі. Що сьогодні ми будемо вивчати? Питання до кросворду:

  1. Скажіть назву. Що виготовляли в давнину за допомогою веретена?
  2. Дайте назву. Група матеріалів з натуральних і хімічних волокон, а також відходів хімічної промисловості, що поєднані між собою без застосування методів ткацтва.
  3. Дайте назву. Вивчає будову і властивості матеріалів, які використовують для виготовлення швейних виробів.
  4. Скажіть назву властивості, яка характеризує стійкість до зношування, зминання та механічних впливів до подовження і деформації.
  5. Назвіть властивості , які впливають на визначення характеру, фасону моделі, блиску, колориту, пофарбуванню.
  6. Скажіть назву властивості , яка відповідає за здатність тканин протистояти  різанню, обсипанню, зсіданню.
  7. Назвіть властивості. Здатність тканини зберігати тепло.
  8. Волокна створені природою?
  9. Дайте визначення. Сукупність матеріалів різноманітних за структурою, за зовнішнім виглядом, виготовлених із різної сировини але однакових за призначенням.
  10. Дайте назву. Волокна, які отримують після зстригання вівці.
  11. Як називають повздовжні нитки тканини?
  12. Назвіть. Дія або факт, який досліджує походження волокна тканини та його термостійкість.

                                   

 

 

 

 

 

 

 

1

п

р

я

ж

у

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

н

е

т

к

а

н

і

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

м

а

т

е

р

і

а

л

о

з

н

а

в

с

т

в

о

 

 

 

 

 

 

4

м

е

х

а

н

і

ч

н

і

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

о

п

т

и

ч

н

і

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

т

е

х

н

о

л

о

г

і

ч

н

і

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

т

е

п

л

о

з

а

х

и

с

н

і

 

 

 

 

 

 

 

8

н

а

т

у

р

а

л

ь

н

і

 

 

 

 

 

9

а

с

о

р

т

и

м

е

н

т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

в

о

в

н

я

н

і

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

о

с

н

о

в

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

г

о

р

і

н

н

я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель: Ми вивчаємо переплетення, для того щоб зрозуміти як вони впливають на властивості тканини, бо темою  нашого уроку є «Добір матеріалів для виготовлення виробу.» Ми продовжуємо роботу над проєктом «Підставка під гаряче». Зупинилися ми на конструкторсь-кому етапі. Сьогодні наше завдання полягає: навчитись розпізнавати переплетення та вибрати необхідний матеріал для свого виробу.

V. Вивчення нового матеріалу.

5.1. Лекція.

Властивості тканини залежить не тільки від властивостей волокон з яких складається, а й від виду ткацького переплетення.

Ткацькі переплетення поділяються на прості, дрібновизерункові, крупновизерункові та складні. До простих належать: полотняне, саржеве й сатинове (Додаток 1).

Для наочності, ткацьке переплетення прийнято розглядати з лицьового боку у вигляді сітки із темних і світлих клітинок.

Переплетення ниток основи і утоку у визначеному порядку називають рапортом, який визначається кількістю ниток необхідних для закінчення ткацького малюнка.

Найпростіше і найпоширеніше в текстильній промисловості є полотняне переплетення. Застосовується воно при виробництві різноманітних бавовняних тканин, наприклад: ситцю, бязі, шифону, батисту; вовняних – сукна, трико; шовкових – шовкового полотна, крепдешину, креп-шифону, фуляру, тощо.

У виробництві тканин з полотняним переплетенням кожна нитка піткання переплітається з кожною ниткою основи.

Тканина має однаковий вигляд з лицьового боку і вивороту. На основі одинарного полотняного переплетення роблять подвійне і , навіть, потрійне – це так звані репси і рогожки.

Саржеве переплетення застосовують при виробництві саржі, шовкових, підкладкових та ком вальних тканин: бостону, коверкоту, габардину тощо. У саржевому переплетенні піткання перекриває дві або три нитки основи, підходить під одну, а потім знову перекриває дві або три основні нитки і т.д. Таким чином, з лицьового боку тканини утворюються похилі рубчики, діагональні, що йдуть зліва на право.

Сатинове переплетення застосовують при виготовленні таких тканин, як сатин, еластик, атлас. Характерною ознакою сатинового переплетення є блискуча і гладенька поверхня з лицьового боку. Ці тканини не такі міцні, як тканини полотняного й саржевого переплетення, але вони м’які і еластичні.

При виготовленні тканин застосовують і більш складні переплетення – комбіновані та жакардові. Комбінованим переплетенням виробляють тканини з різноманітним дрібним малюнком. Тканини з жакардовим переплетенням (великовизерункові) мають різноманітні рисунки: від геометричних фігур до портретів. Виготовляють їх на жакардових машинах. Це перші в історії техніки машини із програмним керуванням.

Від будови тканини залежить її геометричні, фізичні, механічні властивості, а також особливості технології виготовлення швейних виробів.

Але ви пам’ятайте, що є група матеріалів, яка виготовляється без застосування методів ткацтва, – це неткані матеріали: фліс, фетр.

5.2. Фізкультхвилинка

Треба, діти, нам хвилинку приділити відпочинку:

Простягніть вперед ви ніжки, потягніться, наче кішка,

Помахайте головою, мов не згодні ви зі мною.

Вправо, вліво поверніться, до сусіда посміхніться.

Від роботи відпочили? Знов приймаємось за діло!

VI. Формування умінь і навичок

6.1. Практична робота. Визначення ткацьких переплетень. Вибір матеріалів для виготовлення виробу «Підставка під гаряче».

Ознайомлення з інструкційною картою по виконанню практичної роботи (Додаток 2).

6.1.1. Аналіз завдань практичної роботи.

6.1.2. Забезпечення  необхідними матеріалами і інструментами.

6.2. Правила безпечної праці.

Учитель: Перед роботою нам обов’язково треба  повторити правила техніки безпеки при роботі з ножицями, голкою, лупою.

Вправа «Мікрофон».

Правила безпечної праці.

  Під час роботи з голками

  1. Зберігати голки, шпильки слід у спеціальному місці – гольниці.
  2. Заборонено шити тупою та іржавою голкою.
  3.  Шити треба з наперстком.
  4. Заборонено вколювати голки в одяг.
  5. Прикріпляти викрійки до тканини слід гострими кінцями шпильок у напрямку від робітника.
  6. Зіпсовані голки та булавки треба скласти в спеціальну коробочку.

     Під час роботи з лупою

  1. Витріть пил зі збільшувального скла.
  2. Візьміть лупу за ручку й піднесіть до ока.
  3. Візьміть розглядуваний предмет другою рукою і поступово наближайте його доти, доки зображення не стане чітким.
  4. Закрийте ручку і помістіть лупу у футляр.

       6.3. Самостійне виконання завдань практичної роботи.

Практична робота

Учитель: На ваших партах лежать зразки різних тканин. Ваше завдання:

  1. Залежно від виду ткацького переплетення, тканини можуть мати різні властивості. (Додаток 3)

2.  Проведіть порівняльну характеристику тканин за зовнішнім виглядом в колекції:

  • з лицьового боку розсовуєте зріз тканини голкою;
  • визначаєте рапорт рисунка і вид ткацького переплетення.

3. Визначте тканини полотняного, саржевого та сатинового переплетень за допомогою лупи. Відповіді запишіть у листі оцінювання.

4. Підберіть, найкращу тканину для вашої підставки під гаряче. Запишіть висновки в зошиті.

       

         6.4. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів.

         6.5. Поточний інструктаж (індивідуальний, груповий).

         6.6. Самоконтроль та взаємоконтроль учнів.

         6.7. Фізкультхвилинка. 

Похожее изображение

         6.8. Підбиття підсумків практичної роботи. Короткий аналіз виконаної роботи.

  VII. Рефлексія

7.1.Вправа «Незакінчене речення»

Учитель заздалегідь пише на дошці незакінчені речення і пропонує учням зачитати і продовжити їх.

  • Найцікавішим для мене на сьогоднішньому занятті було…
  • Я дізнався для себе…
  • Опрацьований на занятті матеріал мені знадобиться для…

  VIII.Закріплення нових знань і вмінь учнів.

8.1. Використання метода «Акваріум».

Мікрогрупа учнів, які перебувають в центрі класу, обговорює доцільність використання оздоблення підставки, технологічну послідовність виготовлення виробу, після обговорення викладає результат, а решта групи слухає, не втручаючись.

8.2. Бесіда.

  • Які є види  текстильних волокон?
  • Які є види ткацьких переплетень?
  • Як впливає переплетення на властивості тканини?

IX.  Заключна частина (Підбиття підсумків).

  • Підраховуємо бали на листі оцінювання.
  • Виставлення оцінок за урок.
  • Прибирання робочих місць.

  X. Домашнє завдання.

  • Добір необхідних матеріалів і інструментів для виготовлення виробу.
  • Високий рівень: підготувати повідомлення або презентацію «Сучасні декоративні підставки – нове у дизайні»
  • Додаткове питання: «Чи може насправді моль так з’їсти джинси? Поясніть, чому джинси роблять саме з такої тканини?»

 

 

                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   

Інструкційна карта . Прості види ткацьких переплетень

Назва

Графічне зображення

Схематичне зображення

Характеристика

Використання

 

Полотняне

Картинки по запросу "прості переплетення""

 

 

Кожна нитка піткання переплітається з кожною ниткою основи

бавовняні тканини: ситець, бязь,шифон, батист; вовняні тканини: сукно, трико; шовкові тканини: крепдешин, креп-шифон, фуляр, шовкове полотно тощо

 

Саржеве

Нитка піткання перекриває дві нитки основи, підходить під одну, а потім знову перекриває дві нитки, зміщуючись на одну. У результаті з лицьового боку тканини утворюються косі рубчики, що йдуть зліва направо

 

саржа, шовкові підкладні тканини, камеольні тканини: бостон, коверкот, габардин тощо

 

Сатинове

Нитка піткання перекриває чотири нитки основи, проходячи під одну. У наступному ряді перекриває також чотири нитки основи, але зі зміщенням на дві нитки вліво. Характерною ознакою сатинового переплетення є блискуча і гладенька поверхня з лицьового боку

 

 

сатин, атлас, еластик

Додаток 2

Практична робота № 2

                   Перед початком роботи обов’язково ознайомся з основними правилами  роботи з лупою, ножицями та голкою.

ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ З ЛУПОЮ

  1. Витріть пил зі збільшувального скла.
  2. Візьміть лупу за ручку й піднесіть до ока.
  3. Візьміть розглядуваний предмет другою рукою і поступово наближайте його доти, доки зображення не стане чітким.
  4. Закрийте ручку і помістіть лупу у футляр.

ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ З ГОЛКАМИ Й ШПИЛЬКАМИ

1. Шийте з наперстком. Вушко голки повинно впиратися у наперсток, а гострий кінець — виступати з пальців приблизно на чверть довжини голки.

2. Не кидайте голку. Не встромляйте її в тканину чи свій одяг.

3. Зберігайте голки і шпильки в певному місці (спеціальній коробочці, подушечці та ін.), не залишайте їх на робочому місці (столі), у жодному разі не беріть голки і шпильки до рота.

4. Не використовуйте голку замість шпильки.

5. Не використовуйте для шиття іржаві голки.

6. Викрійку і тканину прикріплюйте гострими кінцями шпильок у напрямку від себе.

7. При ручному шитті не беріть нитку довше, ніж 80-90 см.

 

Дотримуйся правил безпечної праці!

Матеріали та інструменти: лупа, голки, колекція тканин.

1. Проведіть порівняльну характеристику тканин за зовнішнім виглядом:

  • з лицьового боку розсовуєте зріз тканини голкою;
  • визначаєте рапорт рисунка і вид ткацького переплетення.

2. Дослідить зразки тканин на розрив, різко розтягнувши їх пальцями.

3. Протягніть зріз тканини, стараючись висмикнути нитки. Виясніть, з якої тканини вони висмикуються легше і в більшій кількості.

4. Визначте тканини полотняного, саржевого та сатинового переплетень. Відповіді запишіть.

5. Підберіть, найкращу тканину для вашої підставки під гаряче. Запишіть висновки.

 

_______________ оцінка

Додаток 3

 

Таблиця 2

Ознаки та властивості тканин із різним переплетенням ниток

Ознаки та властивості тканин

Переплетення ниток

Полотняне

Саржеве

Сатинове (атласне)

Поверхня тканини

Рівна

Рубчик по діагоналі

Блискуча

Вигляд із лицьового і виворітного боку

Однаковий

Неоднаковий

Неоднаковий

Гладкість

Середня

Велика

Дуже велика

Обсипальність ниток

Мала

Середня

Велика

Розтяжність

Мала

Велика

Середня

М`якість

Середня

Велика

Дуже велика

Драпірувальність

Середня

Висока

Дуже висока

 

1

 

docx
Додано
14 травня 2022
Переглядів
1543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку