Конспект уроку трудового навчання 7
Тема уроку: Теми проекту - ключниця. Технологія обробки деревини. Оздоблення. Остаточна обробка виробу.
Мета уроку:
-
навчальна: формування вміння планувати й виконувати технологічні операції, забезпечити засвоєння учнями знань про технологічну послідовність виготовлення ключниці.
-
виховна: виховувати потребу проявити себе в різноманітних видах творчої діяльності; виховувати прагнення до досконалості виробів з деревини та вміння застосовувати одержанні знання на практиці.
-
розвиваюча: розвиток образного мислення та творчої уяви, вмінь аналізувати, порівнювати, узагальнювати та робити висновки.
Обладнання: ноутбук, проектор, дошка, зошити з трудового навчання, олівці, лінійки.
Дидактичне забезпечення: навчальний посібник, навчальні презентації, стенд з етапами проектування, роздаткові матеріали з зображеннями об’єктів, що вивчаються.
Об’єкт праці: ключниця.
Тип уроку: комбінований.
План уроку
-
Організаційна частина (1-3 хв.)
-
Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (3-5 хв.)
-
Повідомлення теми, мети та завдань уроку (2-3 хв.)
-
Мотивація навчально-трудової діяльності учнів (2-3 хв.)
-
Вивчення нового матеріалу (10-15 хв.)
-
Закріплення вивченого матеріалу (3-5 хв.)
-
Практична робота (10-15 хв.)
-
Заключна частина (3-5 хв.)
Хід уроку
-
Організаційна частина
-
перевірка присутності учнів на занятті (за журналом).
-
призначення чергових (за графіком).
-
перевірка наявності спецодягу.
-
Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
Фронтальне опитування:
-
Що таке проект ? З яких етапів він складається ?
-
Що люди проектують ?
-
Для чого потрібно проектувати вироби ?
-
Повідомлення теми, мети та завдань уроку
Хочу нагадати вам прислів’я «Як роботу розпочнеш, так її і закінчиш» та «Чим більше науки, Тим розумніші руки». Ці прислів’я говорять, що перш ніж щось розпочати робити, потрібно ретельно з’ясувати, обдумати, спланувати послідовність своєї роботи, тому й тема сьогоднішнього уроку така — «Вибір об'єкта проектування. Планування проектної діяльності. Поняття про комбінаторику. Моделі-аналоги ключниці.» (учні записують у робочий зошит тему уроку). На цьому уроці ми розробимо завдання проекту, спробуємо спроектувати, проаналізувати майбутній виріб.
Мета проекту:
-
Закріпити вміння по проведенню дослідницької роботи.
-
Сприяти підвищенню рівня зацікавленості, активізації творчої діяльності учнів, а також розвиткові важливих особистісних рис: комунікабельності, взаємодопомоги, здорового духу суперництва.
-
Удосконалити знання та вміння з виконання практичної роботи, додержання правил безпечної праці, санітарно – гігієнічних норм.
-
Виготовити виріб, використовуючи необхідні матеріали, обладнання та інструменти.
-
Мотивація навчально-трудової діяльності учнів
З давніх-давен людина прагнула до краси. Вона не тільки бачила й відчувала її, а й відтворювала у своїх виробах. Завжди цінувалися й цінуються речі, зроблені власноруч. І ми з вами навчимося творити красу своїми руками. Для цього нам потрібні будуть певні знання, уміння і, звичайно ж, бажання.
-
Вивчення нового матеріалу
1. Пригадайте поняття творчого проекту (прийом «продовжіть речення»).
Проектування – процес, який починається з моменту отримання завдання; розробка концепції, аналіз об’єкта, конструювання, макетування, проектна документація:
-
назва об’єкта;
-
функція, призначення;
-
габаритні розміри;
-
аналіз існуючих аналогів ( матеріал, форма, естетика…)
-
вимоги до дизайну об’єкта;
-
норми витрати матеріалу;
-
ескізи креслення виробу;
Базова модель – форма виробу, яку використовують для розробки цілого ряду подібних виробів.
Модель-аналог – це модель, що створена на основі базової моделі, але відрізняється формою деталей чи оздобленням.
2. Можливі теми творчих проектів
Обговорення запропонованих учителем тем проектів .
3. Пригадайте етапи проектування (Стенд з етапами проектування)
І. Організаційно – підготовчий етап.
-
Обґрунтування проблеми, що виникла, і необхідність її розв’язання.
-
Призначення проектованого виробу.
-
Вимоги до виробів даного призначення.
-
Вимоги до матеріалів.
-
Вибір об’єкту проектування.
-
Аналіз зразків-аналогів.
ІІ. Конструкторський етап.
ІІІ. Технологічний етап.
VІ. Заключний етап.
4. Поняття про комбінаторику
Нас оточує нескінченна кількість різноманітних форм. Водночас світ, у якому ми живемо, влаштований дуже економно: багато форм -це поєднання одних і тих самих елементів.
До природного формоутворення близький такий метод проектування, як комбінаторика -вона дає можливість багато разів і по-різному використовувати елементи конструкції. Як зауважив американський архітектор, творець одного з перших хмарочосів Луїс Генрі Салліван, «три елементарні форми - стовп, поперечина й арка... лише три букви, з яких розрослось мистецтво архітектури - мова така велична й чудова, що людина з покоління в покоління оприявнює з її допомогою мінливий потік думок».
Комбінаторика - це метод проектування, що полягає у знаходженні різних сполучень (комбінацій), поєднань, розміщень з обмеженої кількості елементів у певному порядку.
Основною одиницею комбінування є модуль.
Модуль (від лат. modulus - маленька міра) - це величина, яку беруть за основу розрахунку розмірів деталей чи будь-яких частин і елементів, з яких складається виріб.
Слід зважати, що модульний об’єкт або виріб не обов’язково має складатися лише з модулів одного типу - їх може бути кілька. Сам модуль може бути закінченим виробом чи складовою виробу, зокрема й іншого призначення.
-
Закріплення вивченого матеріалу
Фронтальне опитування:
-
Продовжіть речення: «Проектування – це …».
-
Яку проектну документацію ви знаєте ?
-
Поясніть різницю між базовою моделлю та моделлю-аналогом.
-
Що таке модуль?
-
Практична робота
-
Зміст завдань
Перш ніж приступимо до виконання практичної роботи проведемо дослідження:
-
Якими технологіями я володію.
-
Складання плану роботи з виконання проекту.
-
Вибір теми проекту, його обґрунтування. ( учні аналізують та обговорюють вибір «робота в малих групах»)
План роботи з виконання проекту
-
Визначити мету творчого проекту.
-
Обговорити тему з батьками на предмет необхідності такого виробу, його практичного застосування, виділення коштів на придбання матеріалів.
-
Дібрати інформацію про в інформаційних джерелах.
-
Проаналізувати моделі-аналоги виробів.
-
Виконати ескізний малюнок свого виробу.
-
Підготовити матеріали, дібрати обладнання та інструменти.
-
Розробити технологічні картки послідовності виготовлення виробу, підібрати технологію його виготовлення.
-
Виготовити виріб.
-
Розрахувати собівартість виробу.
-
Виконати міні-маркетингові дослідження.
-
Захистити проект.
Завдання:
-
Пошук аналогів та їх аналіз.
-
критерії, яким має вiдповiдати задуманий виріб: за призначенням, об’ємом, техніками виготовлення тощо.
-
робота з iнформацiйними джерелами, які мають бути моделі –аналоги ( учні одержували завдання дібрати літературу та зразки виробів кухонного приладдя)
-
Аналіз моделей – аналогів.
-
назва та вид виробу;
-
габаритні розміри;
-
технологія виготовлення;
-
оздоблення.
-
Вступний інструктаж
Перелік необхідного обладнання, інструментів, пристосувань, матеріалів, їхнє розміщення на робочому місці (за зонами).
-
Самостійна робота учнів (обходи)
-
перший обхід: перевірити дотримання санітарно-гігієнічних вимог, наявність необхідного оснащення, правильність організації робочого місця.
-
другий обхід: перевірити правильність тримання інструментів, пристосувань, виконання трудових дій, прийомів.
-
третій обхід: перевіряти дотримання технологічної послідовності виконання завдання, технологічних вимог до виконання кожної операції, проведення самоконтролю кожним учнем.
-
постійно перевіряти дотримання безпечних прийомів роботи та організацію робочого місця.
-
поточний інструктаж: контроль якості виконуваних робіт, вказати на недоліки в роботі і шляхи їхнього усунення.
-
Заключний інструктаж
-
короткий аналіз виконаної роботи;
-
акцентувати увагу на важливості наукової організації робочого місця (своєчасне його прибирання, догляд за інструментами після роботи тощо; виставлення оцінок за практичне завдання).
-
Заключна частина
Рефлексія:
-
Які завдання були визначені сьогодні на уроці?
-
Чи справились ви з цим завданням?
-
Які труднощі виникли у вас під час виконання практичної роботи?
Аналіз кращих робіт учнів.
Мотивація оцінок.
Контроль за прибиранням робочих місць
Робота зі щоденником (виставлення оцінок, повідомлення домашнього завдання: удосконалити аналіз моделей - аналогів спроектованого виробу; дібрати матеріали, інструменти та обладнання; підготовитись до конструкторського та технологічного етапів; уточнити технологічну послідовність виготовлення виробу)