1
АНОТАЦІЯ
Методична розробка містить нестандартну модель уроку «перевернутий клас» з елементами змішаного навчання при вивченні теми уроку «Технологія приготування та відпуск страв з відварних та припущених овочів» з дисципліни «Технологія приготування їжі з основами товарознавства» для спеціальності «Кухар 3 розряду» тривалістю 45 хвилин. Методи навчання, які використовуються на уроці, допомагають активізувати розумову діяльність учнів, розвивати пізнавальну, пошукову активність та самостійність; формувати вміння складати опорні конспекти; підвищувати рівень комунікативних здібностей учнів, працювати з різними програмами та платформами. Урок сприяє посиленню мотивації, створення інтересу до професії та вивчення предмета.
Пропонована методична розробка уроку може бути використана викладачами спеціальних дисциплін при проведенні уроку з предмета «Технологія приготування їжі з основами товарознавства».
ЗМІСТ
1. Вступ
2.Методична розробка уроку з теми «Технологія приготування та відпуск страв з відварних та припущених овочів»:
- Характеристика та навчально-виховні задачі теми
- План проведення уроку
- Методичні рекомендації щодо виконання домашнього завдання
- Технологічна карта уроку
- Хід уроку
3. Висновок
4.Використані джерела
5. Додатки
Сучасний урок - це твір
мистецтва, де педагогуміло
використовує всі можливості
для розвиткуособистості учня.
ВСТУП
Майбутні робітники з професії «кухар» повинні володіти глибокими знаннями та вміннями, новими прогресивними технологіями приготування їжі, тому що сучасний ринок праці потребує висококваліфікованих спеціалістів.
Рівень професійної підготовки учнів значною мірою залежить від рівня та якості викладання предметів. Перед викладачем постають важливі завдання – організувати навчальний процес так, щоб в учнів підтримувався постійний високий інтерес до майбутньої професії, до змісту навчального матеріалу, до активної пізнавальної діяльності. Досягнення цієї мети можливе тільки за умов ефективності проведення кожного уроку, поєднання різних форм навчання.
Стрімкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій призвів до того, що сучасному педагогу вже недостатньо мати професійні компетентності, що спрямовані на використання традиційних технологій навчання, а необхідно знати й оптимально використовувати можливості Інтернету для професійної діяльності, орієнтуватися в педагогічних мережних співтовариствах, розумітися на інноваційних педагогічних технологіях дистанційного навчання, уміти навчати свого предмета за допомогою різних засобів комунікації та співпраці.
Учням потрібні не просто знання, а прагнення до нових знань, усвідомлення необхідності безпосереднього самовдосконалення, цілеспрямованість в їх отриманні та використанні, при цьому необхідна не просто виконавська дисципліна, а здатність працювати в групі, співпрацювати з іншими, користуватися Інтернет - ресурсами.
Сучасні учні все частіше користуються мобільними телефонами, планшетами та іншими гаджетами, проводячи багато часу, спілкуючись у соціальних мережах або граючи в ігри, хоча можливості у використанні даних сучасних засобів набагато ширші. Ось ці можливості і були застосовані викладачем при підготовці учнів до уроку. А на уроці використана модель
змішаного навчання «перевернутий клас», основною концепцією якого є використання педагогічного програмного засобу, для передачі навчального матеріалу у позаурочний час, що дає можливість викладачеві реорганізувати заняття і відвести більше часу на узагальнення,систематизацію отриманих знань та їх контроль.
Актуальність методичної розробки полягає в необхідності створення системного та цілеспрямованого підходу до розвитку пізнавальних, комунікативних, творчих, інформаційних, професійних компетентностей учнів, а також створення викладачем системи дидактичного супроводу на уроці на основі залучення ресурсів мережі Інтернет.
Викладач має бути готовим не тільки передавати знання, виховувати, а й створювати сприятливу ситуацію, розвивати в учнів потребу в успішній пізнавальній діяльності.
Використання ІКТ на уроках дає результат, коли у викладача є система використання цих технологій, коли він послідовно і наполегливо втілює в життя свої наробки, формує в учнів вміння працювати з подібними джерелами інформації. Звичайно, один урок не може вмістити все різноманіття форм і методів роботи з використанням ІКТ, але він може стати поштовхом до творчості та нових звершень педагогів та учнів.
Методична розробка уроку з теми
«Технологія приготування та відпуск страв з відварних та припущених овочів»
Характеристика та навчально-виховні задачі теми
Урок проводився з учнями другого курсу професії «Кухар. Офіціант». Тема уроку «Технологія приготування та відпуск страв з відварних та припущених овочів» є однією з складових теми «Технологія приготування страв з овочів» (8 годин) навчальної програми.
Фрагмент поурочно-тематичного плану
|
|
|
|
Примітки |
||||
87 |
Загальні відомості про овочеві страви. Процеси, що проходять в овочах під час теплової обробки. |
|
|
|||||
88 |
Технологія приготування та відпуск страв з відварних та припущених овочів. |
|
|
|||||
89 |
Технологія приготування та відпуск страв зі смажених та запечених овочів.Характеристика гарнірів. |
|
|
|||||
90 |
Лабораторно – практична робота № 6. Технологія приготування страв з овочів. |
|
|
|||||
91 |
Лабораторно – практична робота № 6. Технологія приготування страв з овочів. |
|
|
|||||
92 |
Лабораторно – практична робота № 6. Технологія приготування страв з овочів. |
|
|
|||||
93 |
Лабораторно – практична робота № 6. Технологія приготування страв з овочів. |
|
|
|||||
94 |
Контрольна робота з теми. |
|
|
Методична розробка виконана із врахуванням конкретної вікової аудиторії учнів. У ній описано використання сучасних форм та методів, які дозволять підвищити ефективність навчання.
Оскільки на тему відводиться небагато годин, потрібно якомога краще показати її практичне застосування для учнів протягом цих уроків. Для цього використовуються як виробничі проблемні ситуації, так і приклади, які стосуються буденного життя учнів.
Урок узагальнення та систематизації знань. Нестандартна модель уроку «перевернутий клас» з елементами змішаного навчання, при якомуучень отримує знання тоді, коли йому зручно.Відведений час на уроці не витрачається на виклад нового матеріалу, а використовується для узагальнення та систематизації знань, завдяки чому створюється більше можливостей для досягнення навчальних результатів.
Завдання:
У результаті вивчення теми
учні знатимуть:
учні вмітимуть:
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ
Дата проведення:____________
Група: №231, ІІ курс
Професія: «Кухар. Офіціант»
Тема програми: Технологія приготування страв з овочів.
Тема уроку: Технологія приготування та відпуск страв з відварних та
припущених овочів.
Мета уроку:
навчальна–узагальнити, систематизувати та закріпити знання учнів зтехнології приготування та відпуску страв з відварних та припущених овочів;
розвиваюча – активізувати розумову діяльність учнів, розвивати пізнавальну, пошукову активність та самостійність; формувати навички роботи з різними джерелами інформації, вміння складати опорні конспекти; підвищувати рівень комунікативних здібностей учнів, працювати з різними програмами та платформами.
виховна–виховувати любов до своєї професії, доброзичливість, вміння слухати, вступати в діалог і відстоювати свою думку, співпрацю в колективі.
Методична мета:впровадження Інтернет – ресурсів на уроках професійно –
теоретичної підготовки для формування професійних компетентностейучнів.
Тип уроку:узагальнення і систематизація знань
Вид уроку: бесіда, розповідь, самостійна робота
Види діяльності: фронтальна, індивідуальна, парна
Метод викладання уроку:пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, частково-пошуковий, проблемний
Обладнання та оснащення робочих місць:
Методичне оснащення:
Дидактичне оснащення:
Міжпредметні зв’язки:Устаткування підприємств харчування, тема «Машини для протирання продуктів та овочів»; Інформаційні технології, тема «Комп’ютерні телекомунікації та комп’ютерні мережі»
Внутрішньо предметні зв’язки:
Теми програм «Овочі, гриби: обробка, продукти їх переробки», «Теплова кулінарна обробка продуктів». Тема уроку «Загальні відомості про овочеві страви. Процеси, що проходять в овочах під час теплової обробки».
В результаті вивчення теми
учні знатимуть:
учні вмітимуть:
Умовні позначення
Для зручності та розуміння в ході уроку використані різні умовні позначення:
Запитання для учнів
Виконання домашньої роботи |
Форми роботи, що передбачають вихід в Інтернет
Презентація в програмі Microsoft PowerPoint
Презентація в програмі Prezi
Публікація в програмі Microsoft Publisher
Потокова презентація (відео)
Повідомлення в програмі документа Word
|
|
|
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ЩОДО ВИКОНАННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Виконання домашнього завдання є важливим етапом у підготовці до уроку.
ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА УРОКУ
|
Діяльність викладача |
Очікувані результати за етапами уроку |
||||
|
1. Привітання. Перевіряє готовність учнів до уроку. 2. Організовує і психологічно налаштовує учнів на спільну працю. 3. Проводить інструктаж з техніки безпеки, використовуючи метод «Мікрофон» |
Формування уміння зосередитися і налаштуватися на діловий ритм. |
||||
2. Актуалізація знань учнів
|
2. Мотивує навчальну діяльність учнів. 3. Підбиває підсумок виконання домашнього завдання. Акцентує увагу на учнів, які виконали завдання високого рівня. Детально обговорює виконання учнями тестових завдань, аналізує їх роботи. 4. Виконання вправи «Знайди пару» в програміLearningApps.org https://learningapps.org/display?v=pi5b0t76n19 5. Пояснює послідовність наступної роботи на уроці. |
Мотивація наступної діяльності у практичному застосуванні набутих знань у професійній діяльності. Відновлення раніше засвоєних учнями знань для розуміння, осмислення і кращого запам'ятовування нового навчального матеріалу. |
||||
3. Узагальнення і систематизація знань |
1. Пояснює новий навчальний матеріал з використанням презентації. 2. Виконання вправи «Відтворити алгоритми приготування страв» в програміLearningApps.org https://learningapps.org/myapps.php 3.Ознайомлення з сучасними виробничими інноваціями та приготуванням страв регіонального компоненту з базових підприємств міста. 4. Виконання тестових завдань та аналіз результатів. |
Узагальнення та систематизація набутих знань та умінь за темою, розвиток критичного та творчого мислення, усвідомленої активності учнів. Формування вмінь з прийняття рішень у нестандартних виробничих ситуаціях. Формування розвитку професійної самостійності. |
||||
4. Підбиття підсумків.
|
1.Повідомлення про виконання запланованої мети, завдань уроку. 2. Повідомлення та обґрунтування оцінок, отриманих учнями на уроці. Відображення позитивних та негативних аспектів діяльності групи та окремих учнів. 3. Видає диференційоване домашнього завдання. 4.Рефлексія: знімає психологічну напругу, проводить гру «Блеф-клуб». |
Виявлення глибини знань, перевірка та оцінка набутих знань та умінь.Виявлення недоліків у знаннях учнів,визначення їх причин. Видача диференційованого домашнього завдання для розширення знань учнів, привчаючи їх до регулярної самостійної роботи, формування вмінь самоконтролю, виховання самостійності, активності, почуття обов’язку та відповідальності. |
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
Вступне слово викладача
Перевірка наявності учнів.
Доброго дня! Я рада вас вітати. Сьогодні ми проводимо урок у комп’ютерному кабінеті. Для вас це вже звично, але все-таки давайте ще раз нагадаємо правила з техніки безпеки в цьому кабінеті.
(Проводить метод «Мікрофон»). Учні по-черзі дають відповіді.
Очікувані відповіді:
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Повідомлення теми програми: «Технологія приготування страв з овочів».
Повідомлення теми уроку: «Технологія приготування та відпуск відварних та припущених страв з овочів».
Мотивація навчальної діяльності.
Страви з овочів – важливе джерело вуглеводів, необхідних для організму людини мінеральних речовин, органічних кислот і вітамінів. Смакові й ароматичні речовини, барвники, які містяться в овочах, підвищують апетит. Клітковина посилює перистальтику кишечника, а також сприяє нормалізації жирового обміну і виведенню з організму холестерину.
Залежно від виду теплової обробки розрізняють страви з відварних,
припущених, смажених, тушкованих і запечених овочів. Теплова обробка сприяє розм’якшенню овочів, утворенню нових смакових і ароматичних речовин. І для того, щоб овочі не втратили своїх корисних речовин, потрібно знати правила їх приготування, які сьогодні ми детально розглянемо на уроці.
Сьогодні у нас незвичайний урок − «перевернутий». Це означає, що ви на попередньому уроці, отримали випереджувальне домашнє завдання різного рівня.
Учні нагадують завдання
Оголошення результатів виконання домашнього завдання:
Оголошення та обґрунтування оцінок за створені презентації, публікацію, повідомлення, що були надіслані викладачу на електронну поштуLudmilav65@ukr.net
Оголошення та обґрунтування оцінок за виконанні тести на платформі Google Форми.
Оголошення критеріїв оцінювання роботи учнів на уроці.
Викладач:Аналізуючи виконані тести, можна сказати, що не всі учні дали правильні відповіді на запитання про форми нарізки овочів. Тому, напередодні, у Viberв «Групу 131», надіслано повідомлення про додаткове домашнє завдання «Повторити форми і розміри нарізки овочів».
Перевіримо ваші знання за допомогою інтерактивної вправи в програмі LearningApps .org. На виконання роботи відводиться 30 секунд. Додаткові бали отримують тільки три пари учнів, які правильно виконають вправу.
Вправа 1. (Додаток 2) https://learningapps.org/display?v=pi5b0t76n19
Учні працюють в парах, за комп’ютерами.
Викладач визначає переможців та аналізує роботу групи в цілому.
Оголошення характеру та призначення наступної роботи учнів на уроці.
План уроку:
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань
Пояснення викладача з використанням онлайн-презентаціїhttps://docs.google.com/presentation/d/1DvqC43w4-ZfQrJvbxwsenA5ZWKwLly3S/edit#slide=id.p2
Додаткова мотивація навчальної діяльності.
На сьогоднішній день картопля - основний продукт харчування слов'ян. Не менш важливу роль вона відіграє в раціоні харчування інших народів світу.
2008 рік ООН оголосила Міжнародним роком картоплі.
За дослідженнями світових експертів ця високоврожайна культура - «продукт харчування майбутнього».Тому і називають її – другим хлібом світу.
Під такою назвою підготувала буклет Зайцева Діана, в якому висвітлила історію, походження назви та цікаві факти подорожі картоплі. (Додаток № 2)
Викладач: Як говорили в доброму старому фільмі «Дівчатах»: «Ти думаєш, картопля — це так просто, зварив і з'їв? Не тут-то було! З картоплі знаєш, скільки можна страв приготувати? А ну, вважай: картопля смажена, варена, пюре, картопля-фрі, картопля-пай. Картопляні пиріжки з м'ясом, з грибами і так далі».
А страв і справді багато, причому більша частина з них давно увійшла в наш щоденний раціон. Складно знайти людину, яка не знає, як відварити або приготувати пюре з картоплі. Тільки от ці страви бувають різними. А от, чи знаєте ви, як готуються стандартні страви, я пропоную згадати і виконати інтерактивну вправу в програмі LearningApps .org. Додаткові бали отримують тільки три пари учнів, які вірно вирішили вправу.
Вправа 2. (Додаток 3) «Складіть алгоритм приготування страв».https://learningapps.org/myapps.php
Викладач аналізує виконання вправ і визначає переможців, виставляє додаткові бали за урок.
Викладач продовжує пояснювати новий навчальний матеріал з використанням онлайн -презентації, опираючись на набуті знання учнів але детально зупиняючись на недоліках, які можуть виникнути під час приготування страв, спонукає учнів до пошуку альтернативнихрішень при вирішені поставлених проблемно-пошукових запитань. Учні уважно слухають, приймають участь в коментарях викладача, аналізують свої відповіді, доповнюють, уточнюють, виправляють і визначають вірні рішення проблем.
Про корисні поради при приготуванні страв повідомляє Чємерис Я.
Викладач пропонує учням переглянути відеоролик – мультфільм «Приготування сухого картопляного пюре «Мівіна».
https://www.youtube.com/watch?v=3X3bDpvHg
Учні аналізують відеоролик, визначають переваги та недоліки приготування такого картопляного пюре.
Викладач продовжує ознайомлення учнів з сучасними виробничими інноваціями, приготуванням кольорового картопляного пюре та приготуванням страв регіонального компоненту з базового підприємства в таверні «Адмірал». Звертає увагу на сучасні способи подачі страв.
Пропонує переглянути учнівські презентації Мурзіної А. «Сучасні способи подачі страв»(Додаток 6)
та Павлюка М. «Картопляне пюре країн світу» (Додаток 7).https://prezi.com/p/5iecpxpu0j66/presentation/
Закріплення нового матеріалу
Для швидкої перевірки засвоєних нових знань, викладач пропонує виконати тести на платформі Google Форми
Після виконання тестів, учні відразу мають змогу дізнатись оцінку та переглянути свої відповіді, а загальний аналіз робіт групи викладач висвітлює на екрані. Діаграми та графіки дозволяють побачити загальну картину: статистику оцінок по групі в цілому, а також перелік питань в кількісному та процентному співвідношенні, на які часто учні відповідають неправильно. Це дає змогу викладачу відразу провести детальний аналіз робіт.
ІV. Підбиття підсумків.
Викладач повідомляє про досягнення запланованої навчальної мети та завдань уроку. Аналізує активність учнів при вивченні нового матеріалу. Повідомляє та обґрунтовує оцінки, отримані на уроці.
Видає диференційоване домашнє завдання
3. Виконати тести (якщо попередня оцінка вас не задовольнила)
4. Приготувати вдома картоплю відварну або картопляне пюре.
Рефлексія. Викладачу важливо не тільки дізнатися і зрозуміти емоційний стан учнів по закінченні уроку, але й те, наскільки продуктивним для нього став урок. Учні повинні оцінити не тільки свою активність на уроці, корисність і цікавість форм подачі знань, а й повторити важливі елементи вивченого матеріалу. Для цього викладач проводить гру «Блеф-клуб».
Хід гри: викладач називає певні твердження, відповіддю є «так» або «ні». Якщо учні згодні з цим твердженням, то вони плескають в долоні.
Запитання для учнів:
Дійсно, при дотриманні всіх правил приготування, ваші страви завжди будуть не тільки красивими, корисними, а ще і дуже смачними.
Отже, наш урок закінчений. Дякую за роботу. Бажаю хорошого продовження дня! До побачення!
Висновок
Важливим у роботі педагога стало використання сучасних засобів навчання, зокрема, електронних. Адже Державний стандарт повної загальної середньої освіти передбачає передумови для формування соціальної, комунікативної, інформаційно-комунікаційних та інших видів компетентностей учнів.
Використання ресурсів Інтернет у підготовці майбутніх фахівців громадського харчування полягає в тому, що учням не просто надаються технічні засоби, але й здійснюється навчання думати,здійснювати пошук шляхів реалізації певної проблеми, колективне її обговорення та прийняття рішення, що дає можливість колективно та індивідуально навчатися, формувати власну поведінку, обирати розв’язок різноманітних ситуацій, брати участь у реалізації колективних проектів, що реально збагачує та розширює знання учнів.
Використання ІКТ на уроках при змішаному навчанні полягає в тому, що навчальний процес організований таким чином, коли практично всі учні опиняються втягнутими в процес пізнання.
Для викладача модель «Перевернутий клас» дозволяє багато урочного часу використати на розширення, узагальнення та перевірку знань учнів. А вивчення нового матеріалу учнями проходить вдома, тоді, коли їм зручно, при своєму темпі, де вони можуть зробити паузи для оформлення конспектів.
Застосування даної технології є ефективною, оскільки дозволяє учням легко засвоїти теоретичний матеріал, і закріпити його за допомогою практичних завдань.
Використанні джерела
1998р.