Добірка дидактичних матеріалів з всесвітньої історії до розділу "СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СВІТ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ"

Про матеріал
Дидактична розробка урізноманітнить роботу на уроці та домашнє завдання, сприяє кращому запам'ятовуванню матеріалу, розвитку творчості та самостійності. Розробку побудовано відповідно до чинної навчальної програми. Вона допоможе вчителю в доборі необхідного матеріалу на кожен урок. Для створення завдань використовувалися матеріали та ілюстрації з відкритих джерел мережі Інтернет.
Перегляд файлу

image

1.       Question

На французькій книжковій ілюстрації ХІІІ століття зображено

image

image

image

/ 0.5 points

2.       Question

Чи згідні Ви з твердженням?

З X–XI  ст. васалітет існував також на теренах Русі.

image

3.       Question

Чи згідні Ви з твердженням?

Упродовж багатьох століть (VIII - IX ) людям не вдалось освоїти величезні площі Європи. (Внутрішня колонізація виявилась невдалою).

image

4.       Question

image

image

image

5.       Question

У якому рядку всі слова стосуються середньовічного міста

image

6.       Question

Причини появи міст в Середньовічній Європі

а) успіхи в господарстві;

image

7.       Question

Виберіть зміни, що стались у Європі з виникненням та розвитком міст

image

image

image

8.       Question

Назви міст: Оксфорд (Бичий брід), Франкфурт (Вільний брід), Кембрідж (Міст через річку Кем), Мюльхаузен (Дім мельника), Страсбург (Фортеця на дорозі) вказують на:

image

/ 0.5 points

9.       Question

Як ви поясните середньовічний вираз: «Міське повітря робить людину вільною»:

image

image

певний термін проживання в місті робив особисто вільною людину, яка раніше залежала від феодала

image

10.   Question

Найчисельнішим станом середньовічного суспільства було

image

11.   Question

Установіть відповідність

 

 

Донжон

Феод

Феодалізм

Оброк

Земельний маєток разом із селянами, який давав сенйор своєму васалу в спадкове володіння за певну службу

image

image

image

image

Податок продуктами чи грошима, який стягали феодали з селян

image

image

image

image

Суспільний лад середньовічної Європи, основою якого є власність феодала на землю та працю селян

image

image

image

image

Головна і найкраще укріплена вежа замку

image

image

image

image

image

/ 0.5 points

12.   Question

Дане зображення розкриває поширення епідемії...

image

image

13.  

image

Question

Головна і найкраще укріплена вежа замку

image

image

14.   Question

Установіть відповідність

 

 

Шедевр

Герб

Магістрат

Чорна смерть

Цех

Друга за історичним переліком пандемія чуми, занесена зі Східного Китаю, що прокотилася по Азії, Європі, частині Африки у середині XIV сторіччя

image

image

image

image

image

У XIII—XIX ст.

узагальнена назва  органів станового міщанського самоврядування і суду в деяких європейських державах, зокрема, й в Україні.

image

image

image

image

image

 Доказ майстерності, який ремісникпідмайстер повинен був подати на розгляд цеху для того, щоб набути статусу майстра.

image

image

image

image

image

Закриті корпоративні спілки, що складалися з членів, ремісничих фахів, поширені в містах Західної Європи починаючи з XI—XII століття.

image

image

image

image

image

image

/ 0.5 points

15.   Question

Система відносин між феодалами

image

image

image

/ 0.5 points

16.   Question

Стислий вислів, що пояснював зміст герба

image

image

/ 0.5 points

17.  

image

Question

З переліку оберть, що не входило до обладунків та озброєння лицаря

image

/ 1 point

18.   Question

image

Встановіть відповідність

image

19.   Question

image

image

/ 0.5 points

20.   Question

Церковна ієрархія

image

image

image

/ 0.5 points

21.   Question

Оберіть всіх, хто міг бути учасником середнівічного цеху:

image

Перегляд файлу

image

1.   Question

Установіть термін за його визначенням.

Тисячолітня історична епоха між античністю та новим часом.

image

2.   Question

Продовжіть речення.

У X–XV  ст. суспільства Європи були поділені на замкнуті групи…

image

3.   Question

Що описано в уривку з джерела: «Там списи вершники ламають… щоб збити зі змилених коней своїх противників скоріш»?

image

image

/ 1 point

4.   Question

Увідповідніть події з їхніми наслідками.

 

опанування антами

території сучасної

України

політична

роздроблені сть Русі

Візантійська імперія загинула

включення

Русі в європейські

міждержавні відносини

існування

імперії Карла

Великого

 

 Велике розселення слов’ян

image

image

image

image

image

утворення королівства франків

image

image

image

image

image

туркиосмани під керівництво м Мехмеда ІІ Завойовника заволоділи Константино полем (1453

р.) 

image

image

image

image

image

хрещення

Русі (988 р.)

image

image

image

image

image

image

/ 1 point

5.   Question

Укажіть три твердження, що характеризують Європу в епоху середньовіччя.

imageУ цю епоху виникли перші, так звані «річкові» цивілізації: месопотамська, єгипетська, китайська, індійська.

imageСаме тоді на основі германських і слов’янських племен сформувалися сучасні європейські народи.

imageУ Європі відбувся перехід від привласнювального до відтворювального господарства.

imageПочали виникати племена, чия згуртованість була зумовлена господарськими та оборонними потребами, а також спільними віруваннями та обрядами

imageТогочасне суспільство було становим, опертим на взаємні зобов’язання між сеньйорами й васалами.

image

6.       Question

Упишіть пропущене.

Середньовічне місто. З image ст. пожвавлюється міське життя. Розвиток міст

пов’язаний насамперед із соціально-економічним чинником. Зростання чисельності населення, надлишки сільськогосподарської продукції створили передумови для

image відносин. Селяни продавали свій товар на міському ринку й купували

. Переселившись у місто, можна було здобути

imageособисту                                              . Тоді казали, що «міське повітря робить людину вільною». Міста

стали осередками пекарів, м’ясників, ковалів, шевців, столярів, кравців. Майстри однієї чи

суміжних спеціальностей об’єднувались у image . Купці теж мали свої об’єднання —

image

image

image

/ 1 point

7.       Question

На які верстви суспільства не поширювалися васальні відносини?

image

8.       Question

Абсолютну більшість населення в країнах Західної Європи в період Середніх віків становили

image

image

image

image

/ 1 point

9.       Question

Представників міської верхівки в Середні віки в Західній Європі називали

image

image

image

/ 1 point

10.   Question

Про що йдеться в уривку із джерела:

«Підприємливі люди селилися там, де було безпечніше, можливо було продати свої вироби або перепродати чужі.

Ці поселення виникали біля колишніх римських фортець, великих феодальних маєтків, монастирів, важливих шляхів, річкових переправ, мостів, зручних бухт і заток, де здавна процвітала торгівля»?

image

11.   Question

Які з наведених ознак характеризують цехове ремесло в Середньовіччі?

А Цехи не контролювали якість виробів ремісників, що входили до них

Б Цехи організовували обмін таємницями ремесла з іншими цехами

В Існував суворий контроль якості виробів ремісників цеху

Г На утриманні цеху були вдови, сироти, каліки

Д Цехи регулювали лише питання організації виробництва й не втручалися в організацію життя та побуту ремісників

Е У разі облоги міста під власним прапором виступали на його захист Ж Цехи сприяли розвитку конкуренції та збагаченню одних ремісників за рахунок інших

image

image

image

Перегляд файлу

image

Ігрові вправи для учнів.

image Розділ 2. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СВІТ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ

Завдання легко персоніфікувати. Тобто призначити завдання, де учень вказує своє прізвище. Завдяки цьому, відстежується результат роботи кожного учня.

Ігрові вправи використовуємо як тренажер при повторенні, як навчальні завдання на інтерактивній дошці чи домашні завдання.

Вправи створені на платформі Wordwall https://wordwall.net/uk/resource/61025925 https://wordwall.net/uk/resource/61024885 https://wordwall.net/uk/resource/61025711

Перегляд файлу

image

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Зв’язок людини і природи. Рух населення. Внутрішня і воєнна колонізація. Кобернік Л. В

Номер слайду 2

Зв’язок людини і природи. Поміркуйте!Яку роль відігравала природа в житті середньовічної людини?

Номер слайду 3

Як на мініатюрах із середньовічного календаря — «Розкішного часослову герцога Беррійського» — зображено взаємодію людини та природи?

Номер слайду 4

Що б ви спорудили на пагорбі? Що споруджували середньовічні люди?

Номер слайду 5

Перегляньте відео. Запишіть основну причину активного замкового будівництва. Міркуємо і діємо!

Номер слайду 6

Основні торгівельні шляхи Середньовіччя – Середземне та Балтійське моря

Номер слайду 7

Розгляньте ілюстрації та поясніть:• Які засоби пересування застосовували мандрівники;• Чому мандрівники ставали об’єктами нападів. Мандрівники-пілігрими (середньовічні мініатюри)

Номер слайду 8

Середньовічні міграції населення. Поміркуймо!Що спонукало людей вирушати на освоєння нових земель?

Номер слайду 9

НАПРЯМКИ КОЛОНІЗАЦІЇ

Номер слайду 10

Діємо!Розгляньте хмаринку слів і випишіть всі терміни та поняття, які стосуються вивченої теми:

Номер слайду 11

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли ____ ? Що ____ ? Хто ____ ? Де ____ ? Звідки ми можемо дізнатися про ____ ? Чому ____ ? Як ____ ? Який результат ____ ? Запропонуйте свої запитання однокласникам.2. Розташуйте словосполучення й фрази в логічній послідовності: внутрішня колонізація; зростання потреб у землях, придатних для господарювання; збільшення кількості населення; освоєння занедбаних територій. Поясніть свої міркування.3. Заповніть пропуски в тексті: «Влада сприяла всіляким переселенським рухам. Знатні та заможні спеціально запрошували до себе працівників, гарантуючи їм певні привілеї: права та свободи. Так відбувалася ____ — заселення й освоєння вільних земель усередині країни. За браком «внутрішніх» територій зазіхали на закордонні володіння, завойовуючи їх, що виливалося в ____ ».4. На мініатюрах середньовічного календаря - "Розкішного часослову герцога Беррійського" зображеноміграцію людининатуральне господарство середньовіччявзаємодію людини і природистворення середньовічних держав. Перевірте себе!

Номер слайду 12

Рефлексія «Анкета» Підкресліть слово / словосполучення, яке відповідає Вашому настрою після уроку: {69 F134 C7-6 FAD-4 E50-BDB6-3 E8173615188}На уроці я працював/ла Своєю роботою на уроці я Урок мені здався За урок я Мій настрій Матеріал уроку мені був активно / пасивно Задоволений(задоволена) / незадоволений (незадоволена)коротким / довгим цікавим / нудним утомився (утомилась)/ не втомився (не утомилась)став кращим / погіршився зрозумілим / не зрозумілим корисним / марним Кобернік Л. В

Перегляд файлу

Дата__________

imageimage       Замок. Рицарські традиції.

Життя селян

Практична робота 2.

1.     Рефлексія «Перевірю самого себе»

1.1.    Пригадайте вивчене, виконавши онлайн-вправи:

«Три стани середньовічного суспільства» Варто запам'ятати!

1.2.    Перегляньте відео «Лицарі», що є фрагментом відео ТРК «ТВА

image

Плюс»    «Подорож  у        середньовіччя».   URL: https://www.youtube.com/watch?v=LEopYx7Eisw. Назвіть ознаки, за якими можна ідентифікувати (упізнати) лицаря.

image

image

Мініатюра з ілюстрованої хроніки (XIV ст.)

image

Мініатюра з Манеського кодексу (XIV ст.)

2.     Попрацюйте в парі

2.1.    Прочитайте навчальний текст § 11 (п.1). Перегляньте відео запишіть ознаки середньовічного замка.

image

image

2.2.    Спираючись на здобуті знання, позначте замки й фортеці, у яких зберігся донжон.

imageКарлштейн. Чехія

Замок Марієнбург. Польща

image

3.     Міркуємо і діємо!

3.1.    Підсумуйте вивчене, виконавши онлайн-вправу: Схема замка

3.2.    Поєднуючи інформацію з тексту параграфа й ілюстрацій, розкажіть про життя середньовічних селян.

Запишіть         селянські    повинності. Назвіть       види  господарської діяльності та продукти, виробниками яких були селяни.

image

Перегляд файлу

Дата__________

Середньовічне суспільство та християнська церква

1.     Свідчать документи

Граф Єтьєн де Фужер про три стани (XII ст.) Священника уділ — за всіх молитися. А рицаря — на полі бою битися І славою в борні покритися.

Обов'язок селян — трудитися.

1.1     Які три стани виділяє автор у середньовічному суспільстві?

1.2     Які обов'язки передбачає належність до певного стану?

2.     Заповніть пропуски

___________— велика група людей з однаковими правами й обов'язками, які передаються у спадок.

3.     До     яких  суспільних станів         належали    постаті,       зображені   на

image

відповідно пронумеруйте зображення

image

5. Запишіть визначення.

Сеньйор

image

Васал

image

6.     Користуючись схемою «Феодальна драбина», розв’яжіть історичну задачу. «Герцог Жак викликав до себе барона П’єра і наказав йому зібрати військо з підлеглих рицарів, щоб воювати з герцогом-конкурентом. Що мав відповісти барон П’єр? Чи герцог Жак мав право так учинити?».

image

7.     Що таке «феод» і «феодалізм»?

image

8.     Прочитайте текст § 10 (п.3), запишіть селянські повинності. Назвіть види господарської діяльності та продукти, виробниками яких були селяни.

image

image

9.     Зробіть вибір: «правда» чи «неправда» щодо твердження:

Основою середньовічної економіки та мірилом багатства була земля, а власність на землю давала доступ до влади.

10.Що є свідченням того, що в добу Середньовіччя панувало натуральне господарство?

        11.На   основі  схеми  поставте  кілька  запитань,  які  допоможуть  вам

image

image

image

12.Рефлексія «Перевірю самого себе» Корисна гра

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Кобернік Л.В

Номер слайду 2

«Ті, що моляться» духівництво «Ті, що воюють» рицарство «Ті, що працюють» селяни, ремісники

Номер слайду 3

Біле духовенство Чорне духовенство

Номер слайду 4

Феодальний маєток Селяни Рицарі

Номер слайду 5

Виховання Кодекс честі Зброя Назад

Номер слайду 6

Паж (з 6-7 років) Зброєносець (з 15) Рицар (18-20) Назад

Номер слайду 7

Оборонна Наступальна Назад

Номер слайду 8

Що передбачав «кодекс рицарської честі»? Бережливість Вірність в служінні королю і сеньйору Боягузтво Презирство до смерті Жадність Пошук подвигів Обережність Захист християнської віри Щедрість Презирство до нижчих станів Захист знедолених і немічних Назад Міркуємо і діємо! Перевір себе

Номер слайду 9

Вірність в служінні королю і сеньйору Презирство до смерті Пошук подвигів Захист християнської віри Щедрість Захист знедолених і немічних Назад

Номер слайду 10

Заняття Феодальні повинності Назад

Номер слайду 11

Визначте яку роботу виконують селяни? Перевір себе

Номер слайду 12

посів жнива обмолот Назад

Номер слайду 13

Це примусові обов'язки, які виконував селянин за користування землею. Панщина - Оброк – дармові роботи частка продукції селян в господарстві селянського господарства феодала на користь феодала Завдання: в одному із середньовічних документів записані повинності селян у феодальному володінні. Які обов'язки є оброком, а які – панщиною? Вульфард — людина залежна, дружина ж у нього — вільна, її звуть Ермоарою, у них троє дітей. Має ця людина одну ділянку землі, що складається з ріллі, виноградника та лугу. Він має сплачувати військовий збір за те, що пасе свою худобу на монастирському лузі, ще три міри й одне порося. За свою землю він зобов'язаний орати на панському полі. Повинен збирати хліб у полі, рубати для пана ліс, возити хліб і ліс на панський двір, працювати на цьому дворі скільки накажуть. Крім цього, він повинен давати панові щороку три курки, 15 яєць. Якщо йому накажуть везти вино, він зобов'язаний це виконати... І на лузі накосити сіна. Провір себе

Номер слайду 14

Вульфард — людина залежна, дружина ж у нього — вільна, її звуть Ермоарою, у них троє дітей. Має ця людина одну ділянку землі, що складається з ріллі, виноградника та лугу. Він має сплачувати військовий збір за те, що пасе свою худобу на монастирському лузі, ще три міри й одне порося. За свою землю він зобов'язаний орати на панському полі. Повинен збирати хліб у полі, рубати для пана ліс, возити хліб і ліс на панський двір, працювати на цьому дворі скільки накажуть. Крім цього, він повинен давати панові щороку три курки, 15 яєць. Якщо йому накажуть везти вино, він зобов'язаний це виконати... І на лузі накосити сіна. Зелений – оброк, червоний – панщина Назад

Номер слайду 15

Можливість залишити феодала Не міг покинути землю пана Продати свій наділ Виконання додаткової роботи за бажанням феодала Заняття ремеслом Виплата податку за смерть родича, весілля доньки і т.п. Завдання: визначте які права феодал мав щодо особисто залежних селян, а які – вільних общинників? Провір себе

Номер слайду 16

Особисто залежні селяни: Не міг покинути землю пана Виконання додаткової роботи за бажанням феодала Виплата податку за смерть родича, весілля доньки и т. п. Вільні общинники: Можливість покинути феодала Продати свій наділ Заняття ремеслом Назад

Номер слайду 17

такий тип господарювання, за якого виробництво спрямоване на задоволення власних потреб, а не на продаж; усе необхідне для життя виробляється всередині господарства. Назад

Номер слайду 18

Назад

Номер слайду 19

Провір себе 7 Назад Назвіть основні частини замку. Міркуємо і діємо!

Номер слайду 20

1 – стіни 2 – бойові вежі 3 – рів 4 – підйомний міст і ворота 5 – криниця і господарські будівлі 6 – головна вежа (донжон) 7 – жилі приміщення Назад

Номер слайду 21

Об'єднайте поняття за групами: замок, рицар, селянин. Донжон, панщина, щит, оброк, меч, феодальні повинності, ворота, посів, паж, геральдика, шолом, жнива, зброєносець, рів, бенкет, обмолот, полювання, натуральне господарство, війна, кодекс честі. Назад

Номер слайду 22

Замок: донжон, ворота, геральдика, рів. Рицар: щит, меч, паж, шолом, зброєносець, бенкет, полювання, війна, кодекс честі. Селянин: панщина, оброк, феодальні повинності, посів, жнива, обмолот, натуральне господарство. Назад

Перегляд файлу

Дата__________

Середньовічне місто. Ремесло і цехи.

Торгівля і гільдії. Міська культура й повсякденне життя

Діз  айте   !

1.1. Де з'явилися найперші середньовічні міста? Доповніть схему.

image

1.2.    Помандруйте       вуличками  міста та      перегляньте анімацію https://ua.mozaweb.com/uk/lexikon.php?cmd=getlist&let=3D&sid=TOR. Що нового про середньовічне місто ви дізналися?

Мір уємо і діємо!

2.1. Виконайте онлайн-вправу: https://learningapps.org/display?v=p0c8g49hk20

2.2.    Спираючись         на      здобуті       знання,       заповніть    схему «Як   ставали повноправними цеховими майстрами».

image

2.3. Заповніть пропуски

___________— спілка майстрів однієї спеціальності.

___________— надання грошей у борг з умовою сплати відсотків після погашення боргу.

2.4. Зробіть вибір: «правда» чи «неправда» щодо твердження:

Цехи опікувалися своїми членами й водночас вимагали, щоб ті дотримувалися статутів — правил виготовлення продукції та взаємодопомоги.

Вар     за      'ят       !

3.1. Прочитайте довідку. Випишіть ключові слова.

image

3.2. Запишіть визначення.

Гільдія

image

Ганза

image

Об о  р ємо в г у і!

4.1. Роздивіться емблеми німецьких середньовічних гільдій. Спробуйте пояснити, які професії представлені, і розшифрувати ці своєрідні рекламні зображення.

image

4.2. Складіть крилатий вислів про особливості життя в середньовічних містах. Як ви його розумієте? https://wordwall.net/uk/resource/61025925

Реф  сія “Пер ірю са        се  !

корисна гра

image

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Chachina Svetlana
    Дякую, колего, за гарний матеріал!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
4 жовтня 2023
Переглядів
858
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку