Миргородська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І – ІІІ ступенів
Полтавської обласної ради
Добірка уроків
з природознавства у 4 класі
Підготувала:
Савенко В.М.,
вчитель початкових класів Миргородської
спецшколи-інтернату
2019р.
Тема: Материки Землі
Формування ключових компетентностей:
Формування предметних компетентностей: закріпити знання про глобус та види географічних карт, ознайомити з поняттям «материк», вивчити назви материків Землі та їх розміщення на глобусі й карті півкуль; удосконалювати уміння користуватися картою півкуль; розвивати пізнавальний інтерес, сприяти розвитку пам’яті, розвивати просторові уявлення, збагачувати словниковий запас дітей з порушеннями слуху ; виховувати допитливість, почуття дружби та взаємодопомоги, екологічну культуру.
Обладнання: фізична карта півкуль, глобус, фізична карта України, карта світу, ілюстрації на тему «Материки Землі», тести; підручник з природознавства, робочі зошити.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Вчитель.
Встаньте, діти, всі рівненько
Посміхніться всі гарненько
Гостей, що завітали, привітаєм.
Всім присутнім здоров’я й доброго
настрою побажаєм.
Адже: «Якщо хочеш, щоб життя тобі усміхнулось – спочатку усміхнись сам життю.»
ІІ. Корекційна робота
1. Перевірка слуху
2.Робота з профілем звука [ц]
Вчитель.
Сьогодні продовжимо вчитися правильно вимовляти звук [ц]. Погляньте на профіль звука.
Артикуляція звука [ц]:
Коли говоримо звук [ц] , кінчик язика – внизу, біля нижніх зубів. Вимовляємо звук [ц] .
3. Фонетична зарядка
ац – оц – уц
ца – цо – цо
ца – цу – цу
це - це – це
4. Мовна хвилинка (Читання чистомовки)
Це – це – це - покотилося яйце.
Це – це – це - миємо своє лице.
Ців – ців – ців - цівкотіння горобців.
ІІІ. Хвилинка спостереження
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
1.Фронтальна бесіда
Вчитель.
Меридіани – проведені згори вниз лінії на глобусі, що з’єднують Північний і Південний полюси, вказують напрям північ – південь. Меридіан поділяє глобус на дві півкулі – східну і західну.
Лінії, проведені зліва направо, називають паралелями, вони вказують напрям схід – захід.
Екватор – це умовна лінія, паралель, що знаходиться на однаковій відстані від полюсів. Екватор розділяє землю на дві півкулі – Північну і Південну.
2.Робота з картками
1 картка.
Як зображують основні сторони горизонту на карті?
Меридіани вказують напрям:
а) захід – схід;
б) північ – південь;
в) схід – захід.
2 картка.
Географічна карта – це …
Лінії, проведені зліва направо, називаються:
а) меридіанами;
б) паралелями;
в) екватором.
3 картка.
Чому не завжди зручно користуватися глобусом?
Як називається умовна лінія, що знаходиться на однаковій відстані від полюсів:
а) меридіан;
б) паралель;
в) екватор?
4 картка.
Які карти називають фізичними?
Водні простори на карті позначають:
а) зеленим кольором;
б) коричневим кольором;
в) блакитними кольорами.
3. Робота з тестами
а) полюс;
б) меридіан;
в) екватор.
а) географічна карта;
б) глобус;
в) модель Сонця.
а) зображення всієї земної кулі;
б) зображення частин глобуса;
в) зображення суші.
а) синім та блакитним;
б) жовтим, зеленим та коричневим;
в) сірим?
а) зверху;
б) знизу;
в) посередині?
а) модель Землі;
б) модель Сонця;
в) модель Юпітера.
а) меридіанами;
б) паралелями;
в) допоміжними екваторами.
а) меридіанами;
б) паралелями;
в) допоміжними осями.
а) уявні лінії;
б) реальні лінії на поверхні Землі.
в) паралелі – уявні лінії, а меридіани – реальні;
а) фізичними;
б) політичними;
в) картами природних зон.
4. Робота в зошиті з друкованою основою
З чим зручніше працювати – з картою чи з глобусом? Чому? (Працювати з глобусом не дуже зручно. Тому, все що зображено на глобусі, переносять на карту. Картою зручніше користуватися. )
5. Повідомлення теми та завдань уроку
Вчитель.
Діти, тема нашого сьогоднішнього уроку: «Материки Землі».
V. Робота над темою уроку
1.Розповідь про материки Землі
Вчитель.
Материки – це великі ділянки суходолу, оточені з усіх сторін водою. На землі є шість материків: Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія і Антарктида. Материки відрізняються між собою за розмірами, формами земної поверхні, природою.
2. Робота з картою півкуль
(2-3 учні показують на карті місцезнаходження материків.)
3. Робота в зошиті з друкованою основою
Вчитель.
4.Фізкультхвилинка
Трава низенька-низенька.
Дерева високі-високі.
Вітер дерева колише-гойдає,
То вправо , то вліво нахиляє,
то вперед ,то назад,
то вниз пригинає.
Птахи летять-відлітають,
А учні тихенько за парти сідають.
5. Розповідь про материк Євразія
(користуватися фізичною картою півкуль)
Вчитель.
Вони мов дві сестри,
Що разом зросли.
Слово «Азія» схід означає.
Так віддавна її називають.
Багата вона мальовничими місцями,
Розливами рік та високими горами!
Заходом сонця, мороком, тьмою
Давні народи її уявляли,
І щоб протиставити із сестрою,
Назву Європа подарували.
Отже Азія – «сонце зійшло»,
Ну а Європа – «сонце зайшло»!
А разом це великий
Землі-матусі материк!
Євразія - найбільший материк Землі. Він складається з двох частин: Європи й Азії. Умовна межа між ними проходить уздовж Уральських гір, по Каспійському, Азовському і Чорному морях, потім через протоки Босфор і Дарданелли, Мармурове море до Середземного моря.
Євразія знаходиться у північній півкулі, тому на її території є всі теплові пояси: холодний, помірний, жаркий, а також вона розміщується у Західній та Східній півкулях одночасно. Це спричиняє наявність різноманітного клімату і багатство різновидів живої природи. Євразія омивається всіма чотирма океанами планети.
Тваринний і рослинний світ Євразії багатий і різноманітний. Тут ростуть ялини, сосни, дуби, каштани, кипариси та магнолії. У лісах, степах, тайзі та тундрі живуть бурі та білі ведмеді, олені, вовки. На півдні континенту мешкають слони, тигри, крокодили.
У Євразії знаходиться Байкал – найглибше озеро світу, а також найменше море – Мармурове та наймілкіше – Азовське.
6. Бесіда на закріплення матеріалу
(2-3 учні показують на карті материк Євразію)
7. Розповідь про материк Африка (користуватися фізичною картою півкуль)
Вчитель.
Африка – другий за розміром материк землі. Він весь лежить у жаркому поясі. Тут є пекучі пустелі, густі тропічні ліси і вкриті травою рівнини. Населення Африки – це люди різних народностей. У саванах, пустелях і тропічних джунглях живуть зебри, антилопи, жирафи, леви, горили, мавпи. В Африці знаходиться найжаркіше місце на Землі – пустеля Сахара, яку перетинає найдовша річка на планеті – Ніл. Так як і Євразія Африка міститься в Західній і Східній півкулях. Через ці два материки проходить початковий меридіан, який ділить землю на Західну і Східну півкулі.
8. Бесіда на закріплення матеріалу
(2-3 учні показують на карті материк Африка)
9. Розповідь про місцезнаходження України на карті світу (користуватися картою світу, картою Європи )
Вчитель.
Як ми уже знаємо найбільшим материком землі є Євразія. Складається він із двох частин - Європи та Азії. Саме на Європейській частині Євразії знаходиться наша країна. Україна розташована в центрально-східній частині Європи. Її територія лежить у помірних широтах Північної півкулі приблизно між 44’ і 52’пн. ш., на схід від Гринвіцького меридіану – між 22’ і 40’ сх. д.
10. Бесіда на закріплення матеріалу
(2-3 учні показують на карті місцезнаходження нашої країни)
VІ. Підсумок уроку
Розшифруйте назви материків: ЗІАЄВЯР КАРИФА
2. Бесіда
VІІ. Оцінювання роботи учнів. Домашнє завдання
Опрацювати статтю «Материки Землі».
Тема: Материки Землі
Формування ключових компетентностей:
Формування предметних компетентностей: закріпити знання про глобус та види географічних карт, ознайомити з поняттям «материк», вивчити назви материків Землі та їх розміщення на глобусі й карті півкуль; удосконалювати уміння користуватися картою півкуль; розвивати пізнавальний інтерес, сприяти розвитку пам’яті, розвивати просторові уявлення, збагачувати словниковий запас дітей з порушеннями слуху; виховувати допитливість, почуття дружби та взаємодопомоги, екологічну культуру.
Обладнання: фізична карта півкуль, глобус, фізична карта України, карта світу, ілюстрації на тему «Материки Землі», відеосюжет «Моя планета», тести, підручник з природознавства, робочі зошити.
Хід уроку
І.Організаційний момент
1. Гра «Все в усьому» (розвиває креативність, винахідливість, спостережливість).
Вчитель.
Подивіться уважно, що це (вчитель показує глобус)? (Глобус.) - Що можна сказати про цей предмет? - Якої він форми? (Відповіді учнів.) Ось у мене смайлики, вони також круглої форми. Намалюйте на смайликах свій настрій з яким ви прийшли сьогодні на урок. (Робота з смайликами.)
Бачу, що ви, діти, на наше заняття взяли позитивні емоції, тому сподіваюся, що сьогодні ми проведемо цікавий і корисний урок. А про що йтиме мова на уроці, відгадайте, переглянувши невеликий відеосюжет.
(Перегляд відеосюжету «Моя планета»)
ІІ. Корекційна робота
1. Перевірка слуху
2. Робота з профілем звука [ц]
Вчитель.
Сьогодні продовжимо вчитися правильно вимовляти звук [ц]. Погляньте на профіль звука.
Артикуляція звука [ц]:
Коли говоримо звук [ц] , кінчик язика – внизу, біля нижніх зубів. Вимовляємо звук [ц] .
3. Фонетична зарядка
ац – оц – уц
ца – цо – цо
ца – цу – цу
це - це – це
4. Мовна хвилинка (Читання чистомовки)
Це – це – це - покотилося яйце.
Це – це – це - миємо своє лице.
Ців – ців – ців - цівкотіння горобців.
ІІІ. Хвилинка спостереження
Загадки:
Виснуть хмари низько, низько
Опустили пасма коси.
Всюди мокро, всюди – слизько
Ходить краєм нашим... (осінь).
Що буває, як небо ридає ? (Дощ)
Без крил летять, без ніг біжать, без води пливуть. (Хмари)
Голі поля, мокне земля дощ поливає,
Коли це буває? (Восени)
У садках, гаях блукає,
Жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
Прислів’я та приказки:
Листопад – не лютий, проте спитає, чи вдягнутий та взутий.
Жовтень хоч і холодний, але листопад і його перехолодить.
Восени і в горобця є питло.
Прийшла Покрова – сиди, чумак, дома.
Восени і горобець багатий.
Народні прикмети:
Тепла осінь – на довгу зиму.
Багато жолудів – на холодну зиму і врожайне літо.
З’явилися опеньки – скінчилося літо.
Червоний місяць – на вітер, блідий – на дощ.
Пізній гриб – пізній сніг.
Вірш:
Вже брами літа закриває осінь.
Задощило. Захлюпало.
Серпень випустив серп.
Цвіркуни й перепілочки
Припинили концерт.
Чорногуз поклонився
Лугам і садами,
Відлітаючи в Африку,
Пакував чемодан.
Де ж ти, літо, поділося,
Куди подалось?
Осінь ось,
Вона осінь.
Осінь брами свої замикала вночі,
Погубила у небі журавлині ключі.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
1.Фронтальна бесіда
2. Робота з картою півкуль
(2-3 учні показують на карті місцезнаходження материків.)
3.Повідомлення теми та завдань уроку
Вчитель.
Діти, тема нашого сьогоднішнього уроку: «Материки Землі». Сьогодні ми продовжимо нашу подорож материками Землі.
V. Робота над темою уроку
1.Розповідь про материки Південна Америка та Північна Америка
(користуватися фізичною картою півкуль)
Це два материки,
А назва в них одна.
Світ новий Колумб відкрив,
Перший він сюди приплив.
А торговця Америго
Увінчали в картах, книгах.
З того часу і донині
Дві Америки єдині!
Південна Америка – четвертий за величиною материк. Уздовж його західного узбережжя тягнеться довгий гірський хребет – Анди. У Південній Америці є жаркі й холодні пустелі і великі, порослі травою рівнини. Цей материк є батьківщиною картоплі, помідорів, кукурудзи, арахісу, бавовни, ананасу.
Північна Америка – третій за величиною материк. На її півночі холодно, там багато лісів і озер. На півдні лежать спекотні пустелі і густі тропічні ліси. А в середній частині знаходяться рівнинні степи, які називають преріями. Величезні скелясті гори оточують материк на заході. Багато мешканців Північної Америки живуть у великих сучасних містах.
2. Робота з картою півкуль
(2-3 учні показують на карті місцезнаходження материків Південна Америка та Північна Америка.)
3.Розповідь про материк Австралія (користуватися фізичною картою півкуль)
«Аustralis» у перекладі з латини
«Південна» означає.
Австралією материк звуть і понині,
Бо на півдні він проживає.
Австралія – найменший континент. Тут спекотний клімат. Переважна більшість населення живе в містах, розташованих на узбережжі. Землі, віддалені від узбережжя називають Бушем. Тут водяться звірі, які вилуплюються із яєць: качкодзьоб та єхидна. Австралія – найсухіший материк, пустелі займають близько його половини. До таких умов пристосувалася рідкісна рослина – евкаліпт, а також тварини – коала, кенгуру.
4. Робота з картою півкуль
(2-3 учні показують на карті місцезнаходження материка Австралія.)
5.Фізхвилинка
Рано-вранці крокодили
На зарядку всі ходили,
А за ними вирушали
Тигри, леви і шакали.
Поспішали кенгуру,
Несли в торбах дітвору.
Антилопи і горили
Теж зарядку там робили.
Слон поволі, наче робот,
Раз і два, і три, й чотири –
Присідали крокодили.
Лиш ледачі бегемоти
Не вилазили з болота.
6. Розповідь про материк Антарктида
(користуватися фізичною картою півкуль)
Ночі полярні, крига довічна.
Це Антарктида – земля не північна.
Антарктида – найхолодніше місце на Землі. Більша її частина – замерзлий океан. Постійного населення тут немає. На цьому материку колоніями живуть пінгвіни. В Антарктиді розташовано багато науково-дослідних станцій. Є серед них і українська. Вчені з усього світу спостерігають за погодними умовами, вимірюють товщу криги та вивчають дику природу.
7. Робота з картою півкуль
(2-3 учні показують на карті місцезнаходження материка Антарктида.)
VІ. Підсумок уроку
1. Робота з картками
Картка 1
1.Скільки материків на планеті Земля?
а) 5;
б) 4;
в) 6.
2.У західній півкулі Землі знаходяться материки
а) Євразія;
б) Антарктида;
в) Північна Америка;
г) Південна Америка.
Картка 2
1.Який материк складається з двох частин:
а) Африка;
б) Австралія;
в) Євразія;
г) Антарктида?
2.Найбільший материк – це…
а) Африка;
б) Євразія;
в) Північна Америка;
г) Антарктида.
Картка 3
1.Який материк розташований у північній та південній півкулях:
а) Північна Америка;
б) Африка;
в) Антарктида;
г) Австралія?
2.Який материк омивається всіма океанами:
а) Австралія;
б) Антарктида;
в) Південна Америка;
г) Африка;
д) Євразія;
е) Північна Америка?
Карта 4
1.Материк, на якому знаходиться Південний полюс:
а) Євразія;
б) Антарктида;
в) Австралія.
2.На якому материку знаходиться наша країна:
а) Африка;
б) Південна Америка;
в) Євразія?
2. Практична робота з картою півкуль
3. Бесіда
4. Гра «Закодовані слова»
Розшифруйте назви материків: ЗІАЄВЯР КИТАНАРДА КАРИФА АСВІЛЯТРА
VІІ. Оцінювання роботи учнів. Домашнє завдання
Опрацювати статтю «Материки Землі». Підготувати повідомлення на тему «Природа океанів», проілюструвати його.
Тема: Природні багатства України. Що таке корисні копалини»
Формування ключових компетентностей:
Формування предметних компетентностей: продовжити формувати у дітей з порушеннями слуху поняття «природа нежива», сформувати поняття «корисні копалини», уявлення про охорону гірських порід, зокрема корисних копалин; продовжити роботу по формуванню практичних навичок роботи з картою; розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, уміння робити висновки; збагачувати словниковий запас дітей; формувати вміння здобувати знання на основі дослідів; виховувати самостійність, інтерес до здобуття знань, дбайливе ставлення до навколишніх предметів, гордість за природні багатства своєї Батьківщини, бережливе ставлення до природних ресурсів.
Обладнання: фізична карта України, атласи, картки для індивідуальної роботи з текстом «Корисні копалини », колекція корисних копалин для початкової школи, картки завдань – інструкцій для роботи в парах, зразки гірських порід, загадки, номери груп, склянки, оцет, вода, пісок, глина, молоток, дошка, цвях, фломастер, добірка книг про корисні копалини, картки із закодованими словами, зразки корисних копалин, склянки з водою, металеві пластинки, молоток, сірники.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
(Психологічне налаштування до уроку)
Вчитель.
Вже дзвінок нам дав сигнал
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо!
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім класі
Діти – просто молодці!
Сьогодні в нас особливий урок. Ми з вами будемо працювати, досліджувати, спостерігати, аналізувати, як справжні науковці. Для цього нам потрібні будуть усі прилади, які ви бачите на цьому столі, а також книги, зошити, карти. Ви готові до цього? (Відповіді дітей)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Робота над загадками
Вчитель.
Послухайте декілька загадок і спробуйте розгадати їх.
Вчитель.
Корисні копалини знаходяться в Землі або на її поверхні. Це гранітні гори, які височать на заході та півдні нашої країни, це пісок, глина, які лежать у нас часто прямо під ногами, це кам’яна ( кухонна) сіль, яка знаходиться під землею у різних місцях України. Корисні копалини називають природними скарбами. Які ж це скарби, якщо їх так багато? А може, люди даремно їх так називають? (Відповіді дітей)
Вчитель.
(Учні записують свої очікування на спеціальних клейких папірцях, які вчитель кріпить на дошці.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Вчитель.
Я буду атакувати вас питаннями, а ви мене - відповідями. Приготувалися?
Вчитель.
Тему сьогоднішнього уроку дізнаєтеся, якщо розшифруєте слова РИСКОНІ ЛИПАНИКО.
Отже, ми з вами будемо вивчати корисні копалини , природні багатства України.
ІV. Корекційна робота
Вчитель.
Сьогодні продовжимо вчитися правильно вимовляти звук [ч]. Погляньте на профіль звука.
Артикуляція звука [ ч ]:
2. Фонетична зарядка (Прочитати чистомовки)
Ча – ча , ча – ча – ча – давай пограємо в квача.
Чі – чі, чі-чі – чі – загубили ми ключі.
Чу – чу – чу, чу – чу – чу - руки в річці намочу.
Іч – іч - іч - розтопили вдома піч.
Ач – ач – ач – їм гарячий я калач.
Юч – юч – юч – загубивсь від хати ключ.
ІV. Хвилинка спостережень
V. Робота над темою уроку
1. Розповідь та демонстрація колекції корисних копалин та предметних ілюстрацій (використано інтерактивну дошку)
Вчитель.
Надра землі, її поверхня містять численні природні багатства. Всі речовини, що добувають з глибини і поверхні землі, використовують у промисловості й сільському господарстві, називаються корисними копалинами. Місця, де залягають ці корисні копалини, називають родовищами. Родовища порід залягають у надрах землі на різній глибині. Щоб добути ті, які знаходяться неглибоко під землею, риють великі ями-кар’єри. А щоб добути ті, які сховані глибоко під землею, будують шахти, бурять свердловини. Хто ж допомагає знаходити місця з корисними копалинами? Пошукам корисних копалин займаються геологи. Їх ще називають розвідниками земних глибин. Це ті люди, які вивчають з чого складається наша планета.
«Гео» – грецькою мовою означає «земля». А «логос» – наука. Геологія – наука про землю.
Кам’яне вугілля, нафта, природний газ, торф, граніт, пісок, глина, сіль, залізна руда – це все корисні копалини. Їх добувають з надр Землі і використовують у промисловості і народному господарстві. Тому вони є корисними. Яка від них користь?
(Демонстрація колекції корисних копалин та предметних ілюстрацій.)
Щоб виготовити скло і зробити склянку, потрібний пісок. Щоб побудувати будинки, потрібно мати багато піску, граніту, вапняку, цементу. Для опалення будинків, руху авто і літаків потрібні нафта, природний газ, кам’яне вугілля. Для виготовлення різноманітних машин потрібні метали, які виплавляються із залізної руди. Щоб виготовити тарілку, потрібна особлива глина – каолін. Щоб суп був смачним, потрібна сіль. Тому без корисних копалин людям довелося б дуже важко.
2. Практична робота з фізичною картою України
(Учні розглядають фізичну карту України, знаходять умовні позначки родовищ корисних копалин.)
3. Гра «Знайди слова»
а) П О І М С А О Б К (пісок)
б) В И А П М І Н Р Я О К (вапняк)
в) Г Л Е Ч И К-Е- Ч И К+И+К Н И Г А-К-И Г=? (глина)
г) Г Р А+Н+К І Т-К (граніт)
4. Демонстрація колекцій «Продукти переробки нафти», «Продукти переробки кам’яного вугілля», «Вироби з металу», «Вироби з глини».
5. Фізкультхвилинка
Раз, два, – всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три, чотири – нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П’ять, шість – всі веселі.
Крутимось на каруселі.
Сім, вісім, – в поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять, десять – відпочили
І за парти тихо сіли.
6. Практична робота з досліджень по групах
Вчитель.
- Де використовуються корисні копалини? Які їх властивості?
Для цього ми проведемо дослідницьку роботу з групою негорючих корисних копалин. Пропоную вам попрацювати у групах. Завдання-інструкції для груп 1,2,3,4. Для роботи кожної групи облаштоване місце. Перед роботою у групі прочитаємо «Правила роботи у групі»:
Картка-інструкція
Перша група
Завдання 1. Відгадайте загадку.
Найміцніший і найкращий
На віку вже більш мільярда літ.
Як же звуть його? …
Завдання 2. Розгляньте зразки граніту. Визначте його стан, колір.
Завдання 3. Будьте дослідниками!
Дослід 1. На металеву пластинку покладіть шматочок граніту і обережно вдарте по ньому молотком. Що сталося?
Дослід 2. Капніть кілька крапель оцту на шматочок граніту. Що помітно?
Картка-інструкція
Друга група
Завдання 1. Дайте відповідь на питання.
Яка корисна копалина складається з решток рослин?
Завдання 2. Будьте дослідниками!
Дослід 1. Візьміть в руки шматочок торфу, стисніть його в руці, розламайте. Який торф на дотик? Якого він кольору?
Дослід 2. Вкиньте торф у склянку з водою. Що помітили? Витягніть торф з води, стисніть пальцями. Що відчуваєте?
Дослід 3. Обережно підпаліть шматочок торфу. Як він горить? Скільки утворилося диму і попелу?
Картка-інструкція
Третя група
Завдання 1. Відгадайте загадку.
У воді тоне, тьмяно блищить,
У печі горить,
Цілу зиму людей веселить.
Якого кольору буре вугілля?
Завдання 2. Будьте дослідниками!
Дослід 1. Шматочок бурого вугілля вкиньте у склянку з водою. Що помітили?
Дослід 2. Покладіть на металеву пластинку шматочок бурого вугілля і обережно вдарте по ньому обережно молотком. Що сталося?
Дослід 3. Обережно підпаліть шматочок бурого вугілля. Як він горить? Скільки утворилося диму і попелу?
Завдання 3. Поміркуйте і дайте відповідь.
Що виділяється при горінні бурого вугілля?
Картка-інструкція
Четверта група
Завдання 1. Відгадайте загадку.
Як називається корисна копалина, що утворилася дуже давно на дні колишніх морів і океанів, придивившись до якої, можна побачити рештки черепашок, морських тварин, скелети риб?
Визначте стан, колір.
Завдання 2. Будьте дослідниками!
Дослід 1. Покладіть шматочок вапняку на металеву пластинку. Обережно вдарте по ньому молотком. Що сталося?
Дослід 2. Крапніть кілька крапель оцту на шматочок вапняку. Що помітили?
7 . Презентація виконаної роботи
(Кожна група, звітуючи про пророблену роботу, заносить результати у таблицю.)
Корисна копалина |
Стан |
Колір |
Властивості |
Граніт |
твердий |
червоний чорний, сірий |
без запаху, міцний, нерозчинний у воді, важчий за воду |
Торф |
твердий |
бурий |
без запаху, крихкий, легший за воду, вбирає воду, нерозчинний, горить, виділяє тепло, утворює багато диму, після згорання залишає багато попелу |
Буре вугілля |
твердий |
бурий |
без запаху, крихке, важче за воду, не розчинне у воді, горить, виділяє тепло |
Вапняк |
твердий |
білий |
без запаху, кришиться, при взаємодії з кислотою виділяє газ |
8.Робота з підручником та заповнення таблиць
Горючі корисні копалини
Корисна копалина |
Стан |
Колір |
Властивості |
Використання |
Нафта |
Рідина, різкий запах |
Темно-бурого кольору |
Горить, виділяє тепло |
Ліки, пластмаси, фарби, смола, бензин |
Природний газ |
Без запаху |
Безбарвний |
Горить, виділяє тепло |
|
Торф |
Твердий, крихкий |
Бурого кольору |
Горить , виділяє тепло |
Тканини, ліки, пластмаси, підстилка для тварин |
Кам’яне вугілля |
Твердий |
Чорного кольору |
Горить, виділяє тепло |
Спирт, тканини, гума, смола, фарби, ліки |
Негорючі корисні копали
Корисна копалина |
Стан |
Колір |
Властивості |
Використання |
Граніт |
Міцний, важкий |
Різного кольору |
Добре шліфується |
Пам’ятники, фундамент, бруківка |
Вапняк |
Твердий |
Різного кольору |
Кришиться |
Зубна паста, ванна, мармур |
Пісок, глина |
Сипкий, в’язка |
Різного кольору |
Добре про-пускає воду, погано пропускає воду |
Скло, будівництво, пластилін, посуд |
9. Вправа «Я – маленькмй вчитель»
Виступи «дітей – вчителів» ( робота з додатковим матеріалом)
Учень.
Граніт. У великій кількості перебуває на поверхні землі, з нього складаються гори, ним устелено дно деяких річок. Видобувається у кар’єрах.
Учениця.
Вапняки. Утворилися з відмерлих живих істот на дні морів і океанів. Якщо вапняки перебувають глибоко в товщі землі, де дуже високі температура і тиск, то вони перетворюються на дуже міцну породу – мармур. Добуваються у кар’єрах.
Учень.
Торф. Для утворення торфу потрібні відповідні умови: рослини, які, відмираючи, осідають на дно боліт, куди не досягає сонячне світло, тепло, вода, де мало повітря. Відмерлі рослини скупчуються, злежуються на дні, утворюючи торф’яники.
VІ. Узагальнення, систематизація знань учнів, отриманих на уроці
1. Гра «Ти – мені, я - тобі» (робота в парах)
Вчитель.
Прочитайте текст про «Корисні копалини» , поставте питання один одному за змістом.
2. Бесіда
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання
Прочитати інформацію у підручнику, дати відповіді на питання.
1