Урок "Охорона природи на Землі"

Про матеріал
Урок з природознавства "Охорона природи на Землі". Мета: поглибити і розширити знання дітей про вплив людини на природу, підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати; збагатити знання дітей про природу і заходи щодо її збереження; вміти зіставляти вчинки людей, аргументувати свою думку.
Перегляд файлу

Тема. Охорона природи на Землі

Мета. Поглибити і розширити знання дітей про вплив людини на природу, підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати. Збагатити знання дітей про природу і заходи щодо її збереження. Вміти зіставляти вчинки людей, аргументувати свою думку.

    Формувати у дітей ділову готовність реалізувати свої знання в нестандартній ситуації (під час «судового процесу»). Розвивати пізнавальну активність, спостережливість, творчі здібності та інтелектуальні вміння дитини.

 Виховувати потребу охороняти природу, переконання у необхідності бережливого ставлення до природи і власної участі в посильній природоохоронній діяльності.

Обладнання. Глобус, маски до гри «Екологічний суд», плакати «Охорона природи», книжкова виставка «Планета Земля – наш спільний дім», ноутбук, відеофільми «Планета людей у небезпеці», «Чорнобиль».

Хід уроку

І. Організація класу.

Інтерактивна вправа «Привітайся з сусідом»

-Доброго дня! Сьогодні до нас на урок завітали гості. Тож давайте привітаємо їх.

Доброго дня! Мовим за звичаєм

Доброго дня! Всім ми зичимо.

Щастя й здоров’я Вам кожної днини.

Миру і злагоди Вашій родині.

Автотренінг

Бачу, кожен з вас вже постарався - до уроку приготувався

Тож девіз тепер читаймо і урок природознавства розпочинаймо!

--Діти, із розсипаних слів, користуючись цифрами-підказками,  дізнайтесь , будь ласка, під яким девізом ми будемо працювати на уроці.

                3            1           7      4       5       6        2

навчати, Добре, знати, хто, хоче, все, того

(Добре того навчати, хто хоче все знати)

Учні самостійно складають девіз, користуючись індивідуальними картками і один учень читає вже складений девіз)

-Так під яким девізом ми будемо працювати на уроці? Прочитаємо всі разом

-А ви хочете більше знати?

(запис на дошці)

Урок має бути

Ми будемо:

цікавим

навчальним

продуктивним

дисциплінованими

уважними

зібраними

активними

 

Якщо ви будете на уроці уважними, активними, дисциплінованими, зібраними, то і урок наш буде цікавим, навчальним , продуктивним.

ІІ. Хвилинка «Календар погоди»

А зараз послухаємо традиційне повідомлення про погоду. Його підготував черговий синоптик….А ви, діти, відкрийте, будь ласка, зошити та запишіть в календар природи свої спостереження.

-Діти. Перед вами на партах лежать ілюстрації пейзажів. Отже, ілюстрація під яким номером найбільше відповідає сьогоднішній погоді? Чому?

  • Діти! Так яка зараз пора року? А який місяць?
  •   Уважно подивіться на дошку, «зберіть»    слова й прочитайте речення про осінь

                Л                                                      о

 

П                                                                  А                              х

 

             Е                                                        Ч

(плаче)                                      (осінь)                  (холодними)                     (дощами)

-А тепер прочитаємо цей вислів, будь ласка…. Як ви розумієте це речення?

- Впродовж тижня ви працювали з календарними листками. Які народні прикмети ви записали про листопад? 

   -Запам`ятайте їх і перевірте.

 

III. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Діти! Я бачу, що у вашій душі розгорівся вогник допитливості, з’явилося бажання дізнатися, над якою темою  будемо працювати. Прочитайте мовчки тему нашого уроку.

-Так над якою темою ми будемо працювати?

2.Оголошення очікуваних навчальних результатів.

-Як ви гадаєте, якщо тема уроку має таку назву, то про що ми будемо говорити на уроці?

-Що ви очікуєте від уроку?

-Отже, сьогодні на уроці ми спробуємо якомога більше дізнатися про охорону природи на Землі, поговоримо про екологічні завдання, які стоять перед людством, спробуємо дати відповідь на питання- як зберегти природу рідної землі, як їй не зашкодити і допомогти відродитися. Будемо вчитися реалізувати свої знання в нестандартній ситуації.

2.Створення емоційного фону уроку

(Тихо звучить мелодія і презентація )

 - Спробуйте уявити тиху, спокійну ніч, мерехтіння зірок. Всесвіт…

-Жили собі у Всесвіті дев’ятеро сестер. Та одна з них була найчарівніша. Милувала вона всіх своїми чистими блакитними очима, розкішним зеленим волоссям, дзвінким життєрадісним голосом.

-Чи впізнали ви цю красуню? Як звуть її?  (Земля)

-Так це планета Земля. І все, що живе на Землі, є нащадками, спадкоємцями Всесвіту. Отже, ми з вами- родичі не тільки з усіма людьми, тваринами, рослинами, але із Сонцем, зірками, галактиками, з усім космосом

3.Асоціативний кущ до слова «Земля»  (намалювати Землю)

- Діти, які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «Земля»? (Природа, грунт, Україна…)

Так, молодці. Але можна дібрати ще багато інших слів.  

Для цього попрацюємо в групах.

    -Але перед початком роботи пригадаємо правила роботи в групах

 

 

Космос                                 Природа

 

          Екологія                                                                            Україна

 

Людина                       Дім                                          Грунт

 

 

1гр.   Знайдіть слова-іменники.

2 гр. Знайдіть слова-прикметники

-Діти, а які синоніми ви можете підібрати до слова «земля»  (рідний край, планета, грунт)

Молодці, можна придумати ще дуже багато слів. Можливо, ці слова ще ми сьогодні зустрінемо на уроці.

IV. Актуалізація опорних знань.

1. Вступне слово вчителя.

– Отже, планета Земля- наш спільний дім. Нашим обов’язком є вивчення природи Землі та її охорона. Природа дає все необхідне для життя людини: їжу, воду, повітря. Вона є джерелом натхнення для художників, композиторів, письменників. Недарма природу називають ненькою. Природа потребує постійної уваги, турботи. Ми повинні берегти природу, охороняти її багатства. Формами охорони природи є заповідники, заказники, пам’ятники природи, національні парки.

2.Словникова робота

Заповідники- природні ділянки, що охороняються і де заборонена будь-яка господарська діяльність.

Заказники- природоохоронні об'єкти, які можуть бути постійними або тимчасовими і в яких можливе часткове використання тварин, рослин та інших природних ресурсів.

 Пам’ятки природи- природоохоронні об’єкти,на яких розташований окремий унікальний природний об'єкт, який охороняється

Національний парк-територія, визначена у законі та у державній власності, що охороняється від більшості типів людської діяльності та забруднення

-Так що таке заповідники?

Сьогодні у нас незвичайний урок. Уроки бувають різні: веселі й сумні, цікаві та пізнавальні. А я хочу подарувати вам урок милосердя і справедливості. А ви, як завжди, будете мені помічниками. Домовились?

V. Засвоєння нових знань

Ділова гра «Екологічний суд».

– Ой, я й забула! По дорозі до школи поштар передав вам лист. Давайте зачитаємо  і дізнаємося від кого він і про що.

 (Фільм  «Захист природи»)

 

Лист-попередження «Планета людей у небезпеці»

  • Жива природа-це душа планети.

Під час процесу виробництва щороку у ріки, озера, моря скидається до 6 кубокілометрів забрудненої води, а це десятки мільйонів тонн шкідливих речовин, що отруюють повітря.

Викиди в атмосферу становлять на рік понад двісті мільйонів тонн небезпечних отруйних речовин.

Хмари несуть кислотні дощі, пилові бурі, наслідки Чорнобильської катастрофи не знають державних кордонів.

-Швидко росте населення Землі, в 2050 році населення планети складатиме близько 9,8 млрд чоловік. Кожному з них потрібна їжа, дах над головою. У той самий час ресурси планети зменшуються. Знищується родючий ґрунт - джерело земного життя

- Рослинний покрив планети вже не в змозі переробити вуглекислий газ, який виділяється при згоранні палива. До того ж ліси зникають з великою швидкістю.

– За підрахунками вчених за три з половиною століття з планети безповоротно щезли сорок шість видів ссавців і дев'яносто чотири види птахів.

–– Щорічно планета губить десятки видів тварин і рослин. Червона книга стає все товщею від нових і нових назв.

-Природа єдина. Тому забруднення та інші порушення природи в одній ланці неминуче позначаються на інших територіях. Погіршення навколишнього середовища набуло глобального характеру, і боротися із цією загрозою треба разом усім країнам, усім народам.

Планета людей - у небезпеці. Люди! Схаменіться!

Матінка-земля

-Діти, так від кого цей лист? Про що вона нас попереджає?

Так, інколи чуєш: «Людина - цар природи». Але хто поставив людину над природою? Саме людина. А хто така людина без природи? Неможливо уявити собі. Без повітря, без співу птахів, пахощів лук, шелесту листя. Все це щедро дає нам природа, а замість цього просить тільки бережливого ставлення до себе.

На жаль, ні рослини, ні тварини, ні повітря, ні ґрунт не можуть говорити. А якби могли? Давайте пофантазуємо і здійснимо уявну подорож до залу судових засідань

 

Учень. Отже, суд. Суд над людиною.

Суддею у нас буде Зубр. Був час, коли життя його висіло на волосині. Зубрів, не замислюючись, винищували.

Головний обвинувач Тур, тому що останній тур був винищений у XVII столітті.

Адвокат-захисник Собака.

Присяжні засідателі - всі, хто знаходяться в залі.

 

Діти всі в масках або костюмах. За головним столом сидить суддя. З одного боку - обвинувач. За окремим столом адвокат-Собака та Людина. Присяжні виходять до спеціальної трибуни.

Зубр-суддя. Прошу уваги! Судове розслідування починається! Слово головному обвинувачу

Тур. Я боюся, що багато ще видів тварин і рослин зникнуть так, як зникнув мій вид. Я звинувачую людину в тому, що вона знищила таку корисну тварину, як морська корова, або сирена. Довжина її тіла сягала 9 метрів, важила вона 40 тонн, а молоко було смачним і цілющим.

Ще один приклад мандрівний голуб, який помер у зоопарку на початку нашого століття. Величезні зграї цих птахів знищувались заради смачного м'яса.

Звернімося зараз до долі флори. Ліванський кедр. Колись це дерево росло скрізь, але його вирішили виміняти на канати, полотно, золото, інші товари, які привозили з Єгипту. Ось результат: зараз тільки в Лівані залишився ліс із 400 дерев.

Де б не з'явилася людина, вона завжди що-небудь знищує, чи кого-небудь убиває. (Звертається до людини).

А що відбувається сьогодні? Отруєне повітря, ріки... Подивіться! Зупиніться! Подумайте!

Зубр. Якого покарання, на вашу думку, шановний Туре, заслуговує Людина?

Тур. Вона покарана і продовжує карати себе сама!

Зубр. Слово захисту.

Адвокат-Собака. Хто, як не ми, домашні тварини, знаємо Людину?

Тур. Ви ж від неї залежите в усьому! Вам не вигідно обвинувачувати її, бо хто вам дасть пити і їсти?

Собака. А чи знаєте ви, що щоб припинити винищення рослин і тварин, у 1948 році був створений Міжнародний союз охорони природи, який взяв під свою опіку рідкісні види рослин і тварин. Також міжнародна організація „Грінпіс” – бореться за збереження лісів, океанів, рослин і тварин на Землі

 А перший заповідник був створений у 1832 році в Америці, саме там, де природі завдано такої великої шкоди. Лише на території України діють 19 заповідників. З них найбільші – Асканія Нова, Чорноморський державний заповідник, Державний заповідник «Дунайські плавні», Український державний степовий заповідник, Луганський державний заповідник, Канівський державний заповідник. Лише на території Куп'янщини знаходиться 5 заказників місцевого значення: Миколаївський, Цибівський, Куп’янський, Новомиколаївський, Стінки.

Крім заповідників, в Україні створено 3 національні парки, більш як 1500 заказників і близько 4000 заповідних об'єктів: пам'яток природи, пар­ків, угідь. (Фотовиставка)

 

Зубр. Давайте заслухаємо свідків зі сторони звинувачення Повітря.

Повітря. За рік тільки вуглекислого газу в атмосферу викидається близько 5 млрд тонн. В результаті тоншає озоновий шар, з'являються озонові діри. В ці діри потрапляють ультрафіолетові промені, які призводять до ракових захворювань, зменшується кількість кисню, знищуються ліси, в основному, тропічні, багатоярусні, мішані ліси

Зубр. Дякую. Наступний свідок Вода.

Вода. Вчені підрахували, що кожного року у водойми потрапляє стільки шкідливих речовин, що ними можна було б заповнити 10000 товарних потягів. Забрудненою водою не можна користуватися. У такій воді багато шкідливих речовин, які спричиняють різні захворювання. У такій воді гинуть рослини і тварини. Вмирають малі річки та озерця, а за ними починають хворіти великі, ті, з яких п'ють воду. На нашому материку гине, пересихає Аральське море.(Розповідає і вивішує на дошку надпис)

Зубр. Слово захисту.

Собака. На жаль, все це гірка правда. Але ж людині потрібна вода: щоб одержати одну тонну сталі, необхідно використати 150 тонн води, а щоб одержати одну тонну паперу, треба 250 тонн води.

Зубр. Дякую. Свідок Грунт.

Ґрунт. Ґрунт утворюється дуже повільно, потрібні сотні й тисячі років. А ось зруйнувати його можна дуже швидко. Скоро­чується кількість пахотних земель внаслідок ерозій, відведення під будівництво, прокладення доріг. (Розповідає і вивішує на дошку надпис)

Зубр. Послухаємо наступних свідків квіти.

Конвалія. І нас також стає все менше і менше. Природа веліла нам зацвітати дуже рано. І людина, скучивши упродовж довгої зими за квітами, просто зриває нас, щоб потримати яку-небудь квітку в руках.(Розповідає і вивішує на дошку надпис)

Зубр. Наступні свідки – птахи.

Звучить грамзапис голосів різних птахів.

Зубр. Свідок – Сова.

Сова. Всі тварини цікаві. Але найбільшу цікавість у «любителів природи» викликаємо ми, птахи. Комусь хочеться посадити нас у клітку, комусь потрібне опудало, комусь пух, а кому м'ясо.

Лише мене, Сову, людина вважає передвісником нещастя. Так, кричимо ми страшно, але і користь приносимо велику, знищуючи гризунів. Скільки моїх пернатих братів і сестер люди вже ніколи не побачать! За останні 150 років з обличчя Землі зникло 150 видів птахів!

Зубр. Ми слухали свідків. Після всього, що ми тут дізналися, що ж нам робити з людиною?

Собака. На будь-якому суді дається слово звинуваченому. Послухаємо Людину.

Людина. Я хочу попросити у вас пробачення

Собака. Хочу ось що вам сказати. Те, що зробила людина з природою, тяжкий злочин. Але ж тільки людина може щось виправити! Тільки людина створила Червону книгу, заповідники і охороняє їх.

Червона книга. Я Червона книга список рідкісних видів тварин та рослин, що перебувають під загрозою зникнення. Вперше мене видано в 1966 році, а в Україні у 1980 році. Рослини й тварини, занесені до Червоної книги, охороняються законом, їх не можна знищувати. А на моїх сторінках понад 200 видів рослин та майже 200 видів тварин України. На моїх червоних сторінках записані рослини і тварини, що під загрозою зникнення, на оранжевих – що можуть скоро стати зникаючими, на жовтих – рідкісні. Але є у мене й зелені сторінки. На них записані назви тварин і рослин, кількість яких збільшилась завдяки турботі людей.

Повітря. Люди! Рятуймо чисте повітря.

Вода. Рятуймо воду в морях, в океанах, в малих і великих річках.

Конвалія. Рятуймо вулиці від голосних двигунів.

Повітря. А потім рятуймо небо!

Сова. Рятуймо мрії.

Тур. Від кого рятуймо?

Людина. Від себе.

Усі. Поки ще не пізно і можна хоч щось зберегти.

(Лунає дзвін і замовкає)

                                        (Фільм «Чорнобильська зона»)

VI. Закріплення вивченого.

Творче завдання

– А тепер, шановні учасники судового засідання поміркуйте і внесіть свої пропозиції щодо збереження природних компонентів!

(Робота в парах)

   Суддя виносить вирок.

Суддя. Для зачитування вироку всім встати! Заслухавши обвинувача, захист і свідків, суд ухвалив: вважати людину винною у злочині над природою. Але, враховуючи, що робота щодо збереження природи в наш час ведеться і чимала, не карати людину. Вона сама себе карає. Дати час людині на виправлення: все життя!

Умови виконання вироку:

1.Бережіть і охороняйте рослинний і тваринний світ свого рідного краю.

2.Беріть участь в озелененні села

3.У лісі не кидайте запалені сірники, не розводьте багаття

4.Не рвіть дикоростучих квітів

5. Не ловіть диких тварин і птахів.

6.Не руйнуйте диких гнізд і мурашників, не розкопуйте нір тварин.

7.Не галасуйте на природі. Галас лякає звірів і птахів.

8.Не забруднюйте природу непотрібними предмети і відходами.

9.Бережіть криниці, колодязі і водоймища, не кидайте в них сміття

Суддя. Суд закінчено! Сідайте!

 --Отже, перед людьми  стоїть серйозна проблема : як зберегти планету Земля?

   І якщо ми будемо виконувати умови вироку, то збережемо планету Земля від знищення.

-На цьому наша уявна подорож закінчилася і тепер повертаємося до школи! Але, що це? Коробки з під соку, пакети з під паличок, пластівців,  порожні пляшки  та ще багато різноманітного сміття. Як же нам  використати ці предмети не забруднивши природу?   

- А зараз кожна територіальна група презентує свою роботу по використанню порожніх пляшок, пакетів і коробок з-під соку.

-Отже, якщо ви дасте друге життя цьому матеріалу або держава побудує заводи по переробці сміття, то наша планета буде доглянутою.

VII. Робота з підручником.

Діти, а щоб ще більше дізнатися про небезпеку, яка нависла над нашою планетою, відкрийте підручник на ст.104 і прочитайте статтю " Збережемо природу Землі разом". Читаючи текст ви повинні знайти відповіді на питання: що наносить шкоду природі, які існують природоохоронні заходи і самостійно заповнити індивідуальну таблицю

VІII. Узагальнення та систематизація знань учнів.

  • Так що наносить шкоду природі?

Оцініть свою роботу

-Які існують природоохоронні заходи?

IX.Рефлексія (підбиття підсумків), оцінювання результатів уроку

-Як ви вважаєте, чи підтвердилися ваші очікування стосовно теми і мети уроку?

-Про які природоохоронні заходи ви дізналися?

-Що було б, якби людина не займалася природоохоронною роботою?

- Про що б ви попросили всіх людей Землі?

-Підрахуйте бали,отримані за урок. Чи задоволені ви результатом?

-Я думаю, ви дуже гарно попрацювали і отримали гарні результати. Але навчання це нескінченний процес, тому

X.Домашнє завдання

- … відкрийте щоденники і запишіть домашнє завдання

-Читати і переказувати «Збережемо природу землі разом» (Ст.104-105)

-Виконайте перше завдання на с.41 зошита

- Підготувати для класної виставки малюнок під назвою «Планета Земля в небезпеці- захистимо її»

 Гра «Незакінчені речення»

-А тепер пограємо в гру «Незакінчені речення»

Я вам пропоную речення, а ви їх закінчіть використовуючи мікрофон

        Сьогоднішній урок навчив мене…

        Найцікавішим завданням на сьогоднішньому уроці було…

doc
Додано
11 жовтня
Переглядів
16
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку