Додаємо і віднімаємо числа з переходом через розряд. Розв’язування задач виразом

Про матеріал
Актуалізувати знання учнів складу чисел другого десятка, уміння замінювати двоцифрове число сумою розрядних доданків; ознайомити з додаванням і відніманням числа з переходом через розряд; удосконалювати обчислювальні навички та вміння розв’язувати задачі на обчислення третього доданка; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати товариськість.
Перегляд файлу

Тема: Додаємо і віднімаємо числа з переходом через розряд. Розв’язування задач виразом

 

Мета: актуалізувати знання учнів складу чисел другого десятка, уміння замінювати двоцифрове число сумою розрядних доданків; ознайомити з додаванням і відніманням числа з переходом через розряд; удосконалювати обчислювальні навички та вміння розв’язувати задачі на обчислення третього доданка; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати товариськість.

Обладнання: картки для групової роботи, ілюстративний та роздавальний матеріал.

Тип уроку: урок формування знань, умінь та навичок.

Освітні галузі: математична.

 

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу (2 хв.)

- Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Гадаю, що ви, як і я дуже раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємося.

 

Привітання до гостей:

Добрий день!

У добрий час,

Радо ми вітаємо Вас!

 

Лего-вправа «Світлофор настрою».

 

Девіз уроку:

Діяти активно,

Думати оперативно,

Сперечатись доказово

Для всіх обов’язково!

 

2. Мотивація навчальної діяльності (1 хв.)

- Навіщо нам вивчати математику?(Вміти рахувати дуже важливо)

- Чого ви очікуєте від уроку?Яким би ви хотіли бачити наш урок? (Цікавим, навчальним, творчим, добрим,продуктивним)

- А якими вам потрібно бути на уроці, щоб наш урок був саме таким, ви узнаєте, коли обчислите ось ці вирази:

12-3+1=10     УВАЖНИМИ

10-1+2=11     АКТИВНИМИ

4+5+3=12     РОЗУМНИМИ

12-6+7=13    КМІТЛИВИМИ

20-5+1=16    СТАРАННИМИ

18+1+1=20  ОРГАНІЗОВАНИМИ

3. Актуалізація знання складу чисел другого десятку. Усні обчислення. Робота в групах

 

9+6=15

К

 

9+6=15

К

 

8+9=17

С

 

7+8=15

Х

 

9+9=18

Ч

 

5+6=11

С

6+6=12

А

 

7+7=14

Р

 

7+4=11

Н

 

8+3=11

О

 

9+6=15

А

 

8+9=17

Р

8+8=16

З

 

9+4=13

И

 

7+7=14

І

 

9+8=17

Л

 

7+7=14

Р

 

8+8=16

І

8+7=15

К

 

9+9=18

Ж

 

8+8=16

Г

 

7+4=11

О

 

7+6=13

І

 

6+7=13

Б

8+3=11

О

 

7+5=12

А

 

6+7=13

О

 

9+5=14

Д

 

6+5=11

В

 

7+8=15

Н

9+4=13

В

 

8+8=16

Н

 

6+6=12

В

 

8+5=13

Н

 

8+8=16

Н

 

6+6=12

А

8+4=12

А

 

8+4=14

А

 

7+8=15

А

 

6+6=12

А

 

8+7=15

А

 

 

 

 

                           

                                   Кола вена

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Каліграфічна хвилинка.

- Напишіть каліграфічно число 24.

5. Математичний диктант

- Запишіть суму чисел 5 і 7 (12);

- Запишіть різницю чисел 17 і 8 (9);

- Число 9 збільшити на 4 (13);

- Число 12 зменшити на 3 (9);

- Перший доданок – 20, другий – 6. Обчисліть суму (26);

- Зменшуване – 38, від’ємник – 5. Обчисліть різницю (33).

 

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

 

1. Ознайомлення з додаванням числа з переходом через розряд. Дослідження (с.65,№2)

- Прокоментуйте розв’язання прикладу 82+2.

- Поясніть спосіб розв’язання прикладу 87+3

- Розгляньте схему розв’язання прикладу 87+4. Зіставте цю суму з попередніми. Визначте, що змінюється в сумах. Чим вони відрізняються? Як ц відмінність вплине на розв’язання?

- Прокоментуйте за схемою розв’язання прикладу 87+4

Коментування. Перший доданок 87 подано у вигляді суми розрядних доданків 80 і 7. До суми 80 і 7 додаватиму 4. Зручно одиниці додавати до одиниць, тому до 80 додам суму чисел 7 і 4. Обчислюю: 7+4=11. До 80 додаю 11, одержую 91.

  • Діти, зверніть увагу, що при додаванні и одержали число наступного десятка, ми перейшли через десяток, тобто через розряд.

- Що спільного у міркуваннях для всіх трьох випадків? (Спосіб міркування для обчислення значення сум однаковий: двоцифровий доданок подають у вигляді суми десятків та одиниць, другий доданок додають до одиниць, отриманий результат додають до десятків).

2. Первинне закріплення

1) складання алгоритму додавання

Алгоритм:

1.Розкладаю двоцифрове число на розрядні доданки.

2. Працюю з одиницями. Додаю одиниці.

3. Отримане число додаю до десятків

4. Називаю результат.

2) розв’язування прикладів з коментуванням (с.65, №2)

Руханка

3. Формування вміння змінювати число сумою зручних доданків (с.65,№3). Робота за зразком

- Скільки в числі десятків? Яким буде перший доданок суми?(Десятки, але на один десяток менше.) Скільки в числі десятків? Яким буде другий доданок суми?(10+одиниці числа.)

4. Ознайомлення з відніманням числа з переходом через розряд. Дослідження (с.65,№4)

- Обчислите значення різниці за схемою. Зіставте різниці.

- Що змінилося? Як ця зміна вплине на розв’язання?

- Обчисліть значення другої різниці.

Коментування. Зменшуване 32 подаємо у вигляді суми зручних доданків:20 і 12. Від суми 20 і 12 віднімаємо 6. Зручно відняти 6 від 12 і до іншого доданка додати одержаний результат. Обчислюємо: 12-6=6; до 20 додаємо 6, одержуємо 26.

- Зіставте способи міркування в обох випадках. Що в них спільного? (Зменшуване подаємо  у вигляді суми зручних доданків; віднімаємо число від суми.) Що відмінного? (Зменшуване подаємо у вигляді суми зручних доданків, де другий доданок одиниці та ще 10).

5. Первинне закріплення

1) складання алгоритму віднімання

Алгоритм:

1. Подаю зменшуване у вигляді суми зручних доданків, де перший доданок десятки, але на 1 десяток менше, а другий доданок – одиниці +10.

2. Віднімаю від’ємник від другого доданка.

3. Додаю до першого доданка одержане число.

4. Називаю результат.

2) розв’язування прикладів з коментуванням (с.65, №2)

- Обчисліть значення виразів із поясненнями.

 

6. Формування вміння розв’язувати задачі

1) Вправа «Кубування»

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий

Кубик, діти, чарівний.

Від доріжку прокладає,

Знання наші перевіряє.

На кубику Блума запитання:

  • Що таке проста задача? (Задача, яка розв’язується однією дією.)
  • Що таке складена задача? (Задача, яка розв’язується двома і більше діями.)
  • Щоб скласти короткий запис до задачі треба:
  • уважно прочитати задачу;
  • знайти ключові слова;
  • знайти числові дані;
  • знайти опорну схему.
  • Де містяться числові дані до задачі? (В умові задачі.)
  • Де міститься шукане? (В запитанні, його треба знайти)
  • Який текст є задачею? (У задачі повинні бути умова з числовими даними і запитання)

2) Формування вміння розв’язувати задачу на обчислення третього доданка виразом (с.65, №6)

- Прочитайте задачу. Повторіть її умову. Назвіть запитання. Виділіть числові дані. Яке число є шуканим?

- Складіть короткий запис задачі. Що означає кожне число задачі? Яке число є шуканим?

- Що достатньо знати, щоб відповісти на запитання задачі? (Достатньо знати два числові значення: скільки всього солодощів у буфеті (суму трьох доданків) (відомо – 30 кілограмів), та скільки всього кілограмів печива в буфеті (суму двох перших доданків) (невідомо). Якою арифметичною дією відповімо на запитання задачі? (Дією віднімання.)

- Чи можна відразу відповісти на запитання задачі? (Ні, оскільки невідомо, скільки всього кілограмів печива в буфеті.) Що достатньо знати, аби відповіти на це питання?(Достатньо знати два числові значення: скільки кілограмів печива в першій коробці (відомо – 12 кг) та скільки кілограмів печива в другій коробці (відомо – 8 кг). Якою арифметичною дією відповімо на це запитання? (Дією додавання.) Чи можна відразу відповісти на це запитання?(Так, оскільки відомі обидва числових значення.) Розбийте задачу на прості.

- Сформулюйте кожну просту задачу та покажіть опорні схеми до них.

- сформулюйте план розв’язування задачі. Про що ми дізнаємося першою дією? Другою дією? Запишіть розв’язання задачі з поясненнями. Назвіть повну відповідь на запитання задачі.

Розв’язання:

  1. 12+8=20 (кг) – всього печива в буфеті;
  2. 30-20=10 (кг).
  • Поєднайте дві дії розв’язання у вираз. Перевірте послідовність виконання дій.

Вираз: 30- (12+8)=10 (кг)

Відповідь: у третій коробці 10 кг цукерок.

 

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА (7 хв.) 

  1. Робота з «Хмарою слів»
  2. Самооцінювання. Вправа «Незакінчене речення»
  • Спробуйте закінчити речення:
  • На уроці я навчився (лася)…
  • Ці знання мені допоможуть…
  • Я знаю як додати одноцифрове число до двоцифрового з переходом через розряд. Для цього слід…
  • Я знаю як відняти одноцифрове число від двоцифрового з переходом через розряд. Для цього слід…
  • Я легко виконував (ла) такі завдання …
  • Потрібно було добре подумати, коли…
  • Оцініть свою роботу, розфарбуйте сніжинку:
  •   блакитним: «Я молодець»;
  •   синім «Працюватиму краще»;
  •   фіолетовим «Треба ще тренуватися».

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 2 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку