ДОДАТОК 1
Лабораторна робота № 1
Тема: Вивчення модифікаційної мінливості у рослин, побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої.
Мета: Вивчити модифікаційну мінливість у рослин і побудувати варіаційний ряд і варіаційну криву.
Устаткування і матеріали: лінійка, олівець, листя рослин.
Хід роботи:
1. Виміряйте довжину листя.
2. Розташуйте їх в порядку наростання величини даної ознаки (довжини листової пластинки), позначте цифрами зустрічаються величини ознаки і проведіть лінію по вершинах листя - отримаєте варіаційний ряд.
3. Запишіть отримані дані варіаційного ряду в таблицю:
n |
v |
P |
|
M |
де n – загальне число варіант варіаційного ряду;
v – варіанти;
P – частота зустрічальності варіант;
– знак підсумування;
М – середня величина ознаки.
З цією метою:
- по осі абсцис відкладіть на однаковій відстані окремі варіанти довжини листової пластинки в наростаючому порядку;
- по осі ординат відкладіть числові значення, відповідні частоті повторюваності кожної варіанти (довжини листової пластинки);
- по горизонтальній осі відновите перпендикуляри до рівня, відповідного частоті повторюваності кожної варіанти;
- точки перетину перпендикулярів з лініями, відповідними частоті варіант, з'єднайте прямими.
ДОДАТОК 2
Лабораторна робота №1. |
||||
Тема: вивчення модифікаційної мінливості у рослин, побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої. |
||||
Мета роботи: вивчити модификационную мінливість у рослин, побудувати варіаційний ряд і варіаційну криву. |
||||
Устаткування: олівець, лінійка, листя липи 50 штук. |
||||
Хід роботи. |
||||
1. Дані вимірювань заношу в таблицю. |
||||
№ |
Варіанта V, (см) |
Частота зустрічальності P, (шт.) |
VP |
|
1 |
4 |
2 |
8 |
|
2 |
4,5 |
2 |
9 |
|
3 |
5 |
1 |
5 |
|
4 |
5,5 |
1 |
5,5 |
|
5 |
7 |
5 |
35 |
|
6 |
8 |
5 |
40 |
|
7 |
8,5 |
7 |
59,5 |
|
8 |
9 |
6 |
54 |
|
9 |
9,5 |
5 |
47,5 |
|
10 |
10,5 |
8 |
84 |
|
11 |
11 |
3 |
33 |
|
12 |
12,5 |
2 |
25 |
|
13 |
14 |
3 |
42 |
|
Сума |
|
50 |
447,5 |
|
|
|
|
|
|
Середнє значення мінливості, М |
|
8,95 |
||
|
|
|
|
|
2. Будую варіаційний ряд. |
|
|||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
3. Будую варіаційну криву. |
||||
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок: довжина варіаційного ряду свідчить про те, що довжини листових пластин з однаковим генотипом різні через природних умов, і чим більше різні умови, тим ширше модификационная мінливість довжини листової пластини. |
Додаток 3
Тест з біології ( «Модифікаційна мінливість»)
1 варіант
1. Спадковість - це властивість організмів:
1) придбавати подібні ознаки з іншими організмами;
2) набувати ознак, подібні до батьківськими;
3) передавати наступному поколінню свої ознаки і особливості;
4) змінюватися під впливом умов навколишнього середовища.
2. Модифікаційна мінливість - це різноманітність:
1) генотипів; 2) фенотипів і генотипів;
3) фенотипів під впливом умов навколишнього середовища;
4) фенотипів під впливом генотипів.
3. Ступінь вираженості ознаки може варіюватися в залежності від:
1) фенотипу; 2) умов середовища;
3) умов середовища в певних межах, визначених генотипом;
4) генотипу.
4. Норма реакції - це:
1) діапазон можливих змін ознак у даного генотипу;
2) кількість ознак, які виникають у організму;
3) необмежену зміна ознаки цього генотипу;
4) діапазон можливих змін генотипу.
5. Гомозиготні рослини примули мають червоні квітки. Якщо в момент формування бутонів рослини перенести зі звичайних кімнатних умов в умови з температурою + 30-35 0С, то з'являться білі квіти. Цей досвід є доказом:
1) впливу умов навколишнього середовища на якісний ознака;
2) впливу умов навколишнього середовища на кількісний ознака;
3) множинного дії гена; 4) домінування ознаки.
2 варіант
1. Поняття мінливості відображає:
1) здатність організму набувати нових ознак;
2) здатність організму набувати нових ознак під впливом умов навколишнього середовища;
3) дія умов навколишнього середовища;
4) спадкові зміни організму.
2. Модифікаційна мінливість викликає зміни:
1) хромосом;
2) генів;
3) фенотипу.
4) прояви ознаки даного генотипу.
3. Фенотип особини є результатом:
1) зміни ознак даного генотипу;
2) прояви генотипу;
3) взаємодії генотипу з умовами навколишнього середовища;
4. Організм успадковує:
1) фенотип;
2) ознаки;
3) норму реакції;
4) ознаки в межах норми реакції.
5. Чим пояснюється, що на поле, засіяному пшеницею, рослини, що мають однаковий генотип, відрізняються один від одного по висоті стебла, величиною класів, величиною зерен?
1) впливу умов навколишнього середовища на якісний ознака;
2) впливу умов навколишнього середовища на кількісний ознака;
3) множинного дії гена; 4) домінування ознаки.
Додаток 4
Тест з інформатики ( «Електронні таблиці»)
I варіант
1. В електронній таблиці основний елемент робочого листа - це:
1) осередок; 2) рядок; 3) стовпець; 4) формула.
2. Виберіть вірне позначення рядка в електронній таблиці:
1) 18D; 2) К13; 3) 34; 4) АВ.
3. В полі електронної таблиці не може перебувати:
1) число; 2) текст; 3) робочий лист; 4) формула.
4. Запис формули в електронній таблиці не може включати в себе:
1) числові вирази; 2) текст; 3) знаки арифметичних операцій; 4) імена осередків.
5. Графік функції можна створити в Excel за допомогою:
1) Рядки формул; 2) Майстри Функцій;
3) Майстри Шаблонів; 4) Майстри Діаграм.
II варіант
1. В електронній таблиці осередком називають:
1) горизонтальну рядок; 2) вертикальний стовпець;
3) перетин рядка і стовпця; 4) рамку-курсор на екрані.
2. Виберіть вірне позначення стовпчика в електронній таблиці:
1) DF; 2) F12; 3) АБ; 4) 113.
3. Введення формул в таблицю починається зазвичай зі знака:
1) $; 2) f; 3) *; 4) =.
4. Серед наведених нижче записів формулою для електронної таблиці є тільки:
1) A2 + D4B3; 2) A1 = A2 + D4 * B3; 3) A2 + D4 * B3; 4) = A2 + D4 * B3.
5. Для побудови звичайних графіків функцій зазвичай використовується:
1) лінійчата діаграма; 2) гістограма;
3) точкова діаграма; 4) кругова діаграма.