ДОДАТКОВІ ВПРАВИ ПРИ ВИВЧЕННІ ПРИРОДИ РІДНОГО КРАЮ
Учні четвертих класів на кінець навчального року повинні, зокрема, уміти розрізняти найпоширеніших рослин і тварин лісу, поля, саду, водойм своєї місцевості, знати їх назву, визначати ознаки пристосування живих істот до умов зовнішнього середовища, доглядати деяких у куточку живої природи, брати участь у природоохоронних заходах.
Інтеграція пов’язаних між собою шкільних предметів з метою надання учням комплексного розуміння оточуючого світу є одним з пріоритетних напрямків інноваційних освітніх технологій.
З огляду на це пропоную серію додаткових запитань і вправ, які допоможуть перевірити, конкретизувати й розширити ці знання, сприятимуть розвитку вмінь застосовувати їх у конкретних ситуаціях.
Матеріал згруповано в такій тематичній послідовності: рослини лісу, тварини лісу; зернові рослини; хліб — усьому голова, "бережіть хліб;, цукрові буряки, картопля і соняшник; бур’яни і шкідники поля; луки; рослини водойм, риби, птахи й хутрові звірі водойм; річка Уж; узагальнення знань про природу рідного краю. Залежно від змісту та мети вправи можна використовувати на всіх етапах уроку та в позакласній роботі.
1. Відгадайте! Навесні веселить, влітку холодить, восени годує, а взимку гріє. (Ліс).
2.Закінчіть речення;
Наука про життя і вирощування лісу —... (лісівництво). Ліс, вода, угіддя, де рослини і тварини охороняються законом—... (заказник). Ліс з широколистими породами дерев—... (діброва). Дерево з цінною деревиною—... (дуб).
3. Прочитайте текст: «Цікава і напрочуд незвичайна праця лісника. Виростить, виплекає з дрібного непоказного насіння маленькі ніжні рослини, обережно пересадить їх у добре оброблений грунт і доглядає... Згодом вони перетворяться у могутні дуби, ясени, стрункі сосни, ялини».
Яке значення має вирощування лісів?
Бесіда. Гектар лісу за рік очищає 18 млн. кубічних метрів повітря. До того ж, подібно до велетенського пилососу, він забирає з повітря 36 т пилу. Лише одне листяне дерево — дуб «виробляє» за годину 1 кг 700 г кисню. Денна «продукція» цього природного «кисневого заводу» може задовольнити потреби 64 чоловік. Гектар лісу дає врожай їстівних грибів — у середньому до 80 кг, близько тонни малини, чорниці, журавлини та інших ягід, таку саму кількість лікарської рослинної сировини, а в насадженнях липи, білої акації, інших медоносів бджоли збирають з такої площі близько 3 ц меду.
Особлива увага, на сьогоднішній день, повинна приділятися економії лісових ресурсів. Адже зменшення витрат деревної сировини при виробництві пиломатеріалів, фанери, плит, сірників, ламінату, скипидару, спирту на один процент дало б змогу зберегти у країні щороку від вирубки тисячі гектарів лісу лісу.
4. Таємниці лісовичка.
а) Насушіть плодів шипшини, а потім приготуйте з них вітамінний напій. Якщо регулярно його питимете по півсклянки перед їжею, то жодна хвороба до вас не пристане. Ось рецепт напою: 2 столові ложки сухих плодів, 2 склянки води, 20 г меду. Сухі плоди треба подрібнити, залити гарячою водою, накрити, поставити у темне місце на 5—6 годин. Процідити, додати мед.
б) Лісовий чай не гірший від традиційного, а навпаки , ще кращий. Завчасно назбирайте листків суниці, малини, чорної смородини, шипшини, квіток та листків глоду. Восени додайте сухих плодів горобини, шипшини, глоду. Чудовий лісовий чай: смачний і корисний!
в) Виготуйте набір іграшок та аплікацій «Казка лісу», подаруйте їх своїм друзям. Ягоди глоду й горобини, каштани й жолуді, кумедний сучок, зламана вітром гілочка ялини і кленове листя — все знадобиться в роботі.
5. Позмагайтеся, «чомучки».
а) Чому березу називають «стахановкою лісу»?
Відповідь. На порубках або згарищах першою поселяється береза — світлолюбна й досить швидкоросла порода.
б) Яке дерево найпоширеніше з наших лісах?
Відповідь. Сосна звичайна. Це хвойне дерево-велетень (висота його досягає 25-40м), займає майже третину лісів України.
в) Що за гостя в нас така,
і зелена, і струнка?
Сяє зірка угорі,
На гіллі скрізь — ліхтарі,
І ростуть на ній не шишки,
А цукерки та горішки.
Г. Демченко.
Відповідь. Новорічна ялинка.
г) У трав’янистих рослин хвойного лісу переважає біле забарвлення пелюсток квіток. Чому?
Відповідь. Під кронами хвойних дерев завжди густа тінь, а за цих умов найбільш видимими , є квіти зі світлим кольором пелюсток.
д) Чому після снігопаду у хвойному лісі, , на грунті значно менший шар снігу, ніж у листяному? і.
Відповідь. Значна частина снігу затримується на хвої і не падає на землю.
6. а) Загадка.
В тюбетейках діти обліпили віти.
Відповідь. Жолуді.
б) У лісорозсаднику висіяли 5 кг жолудів дуба. 300 штук їх важать 1 кг. Скільки можна виростити саджанців, якщо із 100 насінин проростає 90?
Розв’язання
1) 300 × 5 = 1500 — усього висіяно штук жолудів.
2) 1500: 100-90 = 1350 —всього виросте саджанців.
7. а) Чому в заповіднику забороняють збирати гриби?
Відповідь. Гриби сприяють перегниванню деревини, що має велике значення у природі.
б) Чому руйнування мохового покриву в лісі може зашкодити деревам, грибам та іншим рослинам?
Відповідь. Мохи здатні нагромаджувати й утримувати воду.
в) На малюнку (мал. 1) зображено план парку з 18 алеями. Юннати вирішили встановити тут постійне чергування, для чого виділили «зелений патруль» з п’яти чоловік. Командир патруля розставив дітей так, щоб всі 18 стежок — алей були під наглядом, причому кожний патрульний бачив тільки свої алеї і жоден не бачив «чужих». Де стояв кожен учень?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь. Командир «зеленого патруля» розставив юннатів так, як показано на мал. 2.
8. а) Ялинова гілка. Цікавою здатністю відзначаються хвойні дерева: вони опускають свої гілки перед дощем і піднімають перед ясною погодою. Виріж невелику частину стовбура молодої ялини разом з гілкою (напереродні Нового року) очисти гілку від кори, прикріпи до стіни будинку, залишивши гілочку вільною. Закріплений сучок починає реагувати на погоду.
б) Поспостерігайте навесні за вільхою та березою: якщо на березі листя розпуститься раніше, ніж на вільсі, літо буде сухе, тепле; якщо ж раніше зазеленіє вільха,— вологе, прохолодне.
Лісові компаси
в) Щоб не заблукати у лісі, треба знати прикмети: кора дерев, що ростуть окремо на великій галявині, товща й темніша з північного боку; у берези кора завжди біліша й чистіша з південного боку — це помітно навіть у лісовій хащі; мохи й лишайники на корі дерев ростуть в основному з північнго боку; мурашники в лісі розміщуються з південної сторони дерев. Південний схил мурашника більш пологий, а північний — крутий; у сонячну погоду квіти «дивляться» на схід. Перевір.
9. Гра «Усе в лісі співає». Прийшла Калинка в гості до Лісовичка, а в лісі все співало. Кожне дерево — свою пісню.
Береза співала ніжну пісеньку. Яку? (Наприклад, «Берізка», муз. Ю. Рожавської, сл. Г. Бойка).
Як прийшла до нас красунечка весна,
Посадила я берізку край вікна.
Стала, стала я берізку поливать,
Стала пісеньку веселу їй співать:
Буйним листям всім на радість шелести,
Ти рости, моя берізко, виростай,
І про дівчинку Оленку пам’ятай.
Верба співала задумливу пісню. Яку? («У верби-вербиченьки», муз. М. Ведмедері, сл. Н. Карпенко).
У верби-вербиченьки таке миле личенько,
У верби-вербиченьки усмішка ясна.
Опустила вербонька коси на травиченьку,
Заплела вербиченьку квітами весна.
Притулилась вербонька до води-водиченьки,
Притулилась вербонька матінки-землі.
Так багато весноньки у верби-вербиченьки,
В неї від народження сили чималі.
Горобина співала тривожну пісню. Яку? («Горобинонька», слова і музика Ю. Михайленка).
Про малину та калину всі пісні співають,
А червону горобину та й не помічають.
А вона до нас у лісі, у містах і селах
Посміхається очима ягідок веселих.
Приспів
Горобинонька рясна нахиляє віти, -
І букетики горять, наче самоцвіти.
Жовте листячко злетить, травонька зів`яне…
І зимою для птахів корму вже не стане.
Хай сріблястий пада сніг, ще й мороз лютує, -
Горобина всіх птахів смачно нагодує.
А які пісні ви знаєте про ліс?
10. Вибери правильну відповідь (мал. 3, 4).
11. а) Хто я?
Тут-тук-тук!
Так-так-так!
І комашка, і черв’як,
І личинка — біла спинка,
І жучок — короїд —
Мій сніданок,
Мій обід.
Г. Бойко
Відповідь. Дятел.
б) Які птахи особливо охайно і старанно очищають свої гнізда від різного сміття? (Дятли, жайворонки, шпаки).
12. а) Що воно за дивна птиця?
Світла денного боїться.
Дзьоб гачком, великі очі,
І не спиться їй щоночі.
Ху-ху-гу! — кричить — співа.
Відгадали? Ні? (Сова).
б) Які птахи видають звуки, схожі на сміх людини?
Відповідь. Сіра сова і пугач.
в) Жарт.
- Що ти знаєш про сову?
- Сова корисний птах, але для декого страшний.
- Для кого?
- Для мишей.
13. а) Загадка.
Тисяча тисяч мулярів будують хати без дворів. (Мурашки).
б) Як можна, спостерігаючи мурашник, дізнатися про наближення дощу?
Відповідь. Перед дощем мурашки ховаються в мурашники і закупорюють ходи.
в) Для чого лісники огороджують жердинами мурашники?
Відповідь. Щоб взимку тварини випадково не зруйвнували присипаний снігом мурашник.
14. а) Жуки — синоптики.
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.
Яку погоду «прогнозують» хрущі?
Відповідь. Існує така прикмета: хрущі, літаючи, гудуть — на ясну, тиху і теплу погоду.
б) Хто швидше махає крилами — джміль чи комар? Як це можна визначити?
Відповідь. Комар робить 594 помахи за секунду, а джміль— 123—233, тому комар дзижчить, а джміль гуде.
15. Жарт.
На уроці вчителька запитала:
16. а) Перевір: білка восени будує гніздо на дереві низько — зима буде суворою, високо — на теплу зиму.
б) Який лісовий житель висушує на деревах гриби?
Відповідь. Білка. Вона насаджує гриби на сучки дерев, а взимку відшукує їх.
в) Жарт.
- Чим покрите тіло у білки?
- Шубою.
17. Куди зайцеві бігти зручніше — згори чи під гору?
Відповідь. У зайця передні ноги короткі, а задні довгі. Тому він під гору біжить легко, а згори летить, перевертаючись через голову.
18. а) У лісі живе хитра руда дівиця,
Звуть її ... (Лисиця).
б) Вивчіть напам’ять скоромовку:
Обережний, хитрий лис
До нори вечерю ніс.
Біг додому лісом лис,
Шелестів над лисом ліс.
19. а) Загадка.
Я шукаю мед, малину,
Рибку сам собі ловлю,
Влітку й миті не спочину,
А зайде зима, то сплю. (Ведмідь).
б) Цей звір зовні дуже схожий на маленьке ведмежа. В нього золотаве пухнасте хутро, невеличкі вушка й добрі довірливі очі. А звуть його —... (байбак).
Яка є примовка про нього? («Спить, як байбак»).
20. У живому куточку поселились їжачок, вуж, зяблик, білочка, хом’ячок. Юннати принесли новоселам подарунки: горішки, черв’ячків, колоски пшениці, молоко, електричну лампу, комах, шматочки м’яса. Кому який подарунок дістанеться?
Відповідь. їжачку — молоко, вужу — черв’ячки, зяблику — комахи, білочці —• горішки, хом’ячку — колоски пшениці.
21. Шукайте відповіді:
а) Навесні сіють хліба, які встигають вирости і дозріти за півроку — весну й літо. Називаються вони —... (ярі).
б) Восени сіють хліба, яким для росту й дозрівання потрібен рік,— осінь, зима, весна, літо. Називаються вони — ... (озимі).
в) Ярі дають зерно через півроку. Для чого сіяти озимі, якщо чекати врожаю цілий рік?
Відповідь. Озима пшениця надійніша за яру й удвічі врожайніша.
22. У полі засіяно пшеницею 1000 га землі. Скільки можна додатково одержати зерна, якщо зібрати з 1 кв. м по одному втраченому колоску? (Маса зерна з одного колоска становить у середньому 1 г).
Відповідь. 10 т.
Бесіда. «Втратам — надійний заслін». Залишений на квадратному метрі поля колосок пшениці—цс втрата 15—16 кг зерна на гектарі, колосок ячменю—13—14 кг, стручок гороху— 10—12 кг.
Зменшивши висоту зрізу стерні на 1 см, можна одержати 50 кг соломи з гектара.
Якщо з колоска висиплеться хоч би одна зернина, на гектарі його не доберемо центнер.
Якщо при перевезенні на 1 м дороги впаде 10 зернин, втрати на 50-кілометровому шляху становитимуть 16 кг.
23. а) Прочитайте ці рядки:
Коровай, калач і здоба —
Наш достаток на столі.
Спасибі працьовитим хліборобам
За їхній труд великий, нелегкий!
Даємо слово старшим — я і ти —
Про хліборобський рід не забувати,
І кожну хлібну кришку берегти!
І кожну скибку хліба шанувати!
М. Познанська
Чому кажуть «Хліб — усьому голова»? Як треба ставитися до тих, хто вирощує його?
б) Які ти знаєш приказки про бережливе ставлення до хліба?
Відповідь. Зерно до зерна—та й мірка повна. Колос дорогий, хоч і малий, підбери, щоб не пропав.
в) Яку рослину символізує жовтий колір на Державному прапорі України?
Відповідь. Пшеничне колосся.
Він виріс із зерниночки,
З тоненької билиночки.
Вітри блакитні віяли,
А хмарки дощик сіяли.
Колоссячко пишається,
Ой, буде втіха кожному,
Хто виростив і виходив
Це золоте зерно!
Л. Забашта
24. а) Загадка.
Зелений хвостик зверху має,
А голову в землі ховає (Буряк).
б) 3 1200 т цукрових буряків виходить 180 т цукру. Скільки цукру можна одержати з 55 млн. т буряків?
Відповідь. 8 250 000 т.
25. Опишіть рослину картоплі. Які її сорти вам відомі? Як розмножити цінний сорт картоплі, якщо є лише кілька бульб?
Чи знаєте ви? Якщо курячий білок, який вважається найбільш повноцінним продуктом харчування людини, взяти за 100 одиниць, то білок пшениці становитиме лише 64 одиниці. Білок же карпотлі має 85 одиниць від поживного курячого. Ось вам і картопля!
26. Загадка.
На сонечко я схожий,
І сонце я люблю,
До сонця повертаю
Я голову свою.
І олію з мене б'ють,
И макуху дістають. (Соняшник).
Чи знаєте ви? Одна рослина соняшника за літо «випиває» бочку води місткістю 200— 250 л.
27. а) Художник замалював в альбомі деякі рослини поля (мал. 5.) Визначте, як вони називаються.
Відповідь. Це бур’яни: 1 — осот, 2 — мишій, 3 — пирій, 4 — березка польова, 5 — волошка.
б) Складіть гербарій найпоширеніших бур’янів поля вашої місцевості. В яких посівах які бур’яни переважають?
Довідка. На Україні росте 700 видів бур’янів.
28. Відгадай: а) Не сіють, не жнуть —самі родять. (Бур’яни).
б) Стоїть, колихається,
Червоною голівкою величається,
А як торкнеш, то зойкнеш. (Будяк).
29. Як називаються ці шкідливі тварини (мал. 6)?
Відповідь. 1 — польовий слизень, 2 — буряковий довгоносик звичайний, 3 — черепашка шкідлива, 4 — плодожерка яблунева, 5 — колорадський картопляний жук, 6 — жужелиця хлібна.
30. Більшість метеликів під час відпочинку складають крила. Поспостерігайте, що рано- вранці вони сидять, повернувшись на схід, опівдні — на південь, увечері — на захід.
31. Загадка. Хто виїздить у чисте поле, не покидаючи своєї хати? (Слимак).
32. Жарт.
Учитель. Де живе хом’як?
Учень. У зоомагазині.
33. Серед рослин луків є своєрідні барометри. Перевір: донник лікарський перед дощем піднімає листочки і згортає їх. Конюшина на негоду згортає листочки, схиляється й опускає квіточки.
34. Що це?
Гойда-гойда, хить та хить —
Щось на вітрі шелестить.
Гей, на вітрі, над водою
Щось тріпоче бородою.
Та зелена борода
Синє небо підміта!
Підмітає, шелестить:
Гойда-гойда, хить та хить!..
М. Петренко
В і д п о з і д ь. Очерет.
35. Про квіточку якої рослини говорить автор?
— Ні, ти лише поглянь, Валю, яке це диво! Розкіш! Немов би вирізьблено... Адже вона не мармурова, не алебастрова, а жива, але яка холодна! І яка тонка, ніжна робота, — людські руки ніколи б так не зуміли. Поглянь, як вона спить на воді, чиста, строга, байдужа...
Чому цю рослину називають годинником, який плаває по воді; рослиною-барометром водойм?
Відповідь. Квіти білого латаття. За ними можна довідатися про час: вони розтулюють пелюстки о сьомій ранку, а стулюють їх о сімнадцятій годині. Латаття не розкриває своїх квіток на негоду.
36. Тече вода із-за гаю Та попід горою.
Хлюпочуться качаточка Поміж осокою.
А качечка випливає З качуром за ними.
Ловить ряску, розмовляє З дітками своїми.
Т. Шевченко
Про що ви дізналися з цього вірша? Як розумієте слова гай, ряска?
Відповідь. У водоймах живуть невеликі рослини, що вільно плавають на поверхні води. Це — ряска і пухирник.
37. Чим пояснити явище «цвітіння» водойми?
Відповідь. «Цвітіння» води спричиняють різні водорості. Залежно від того, яких більше розвивається, вода набуває зеленого або синьо-зеленого кольору.
38. Жарт.
- Чому водойми міліють улітку?
- Бо спекотно і риби багато п’ють.
39. «Олімпіада» Золотої рибки.
а) Пливе човном Телесик по річці, ловить рибку та годує діда й бабу, наловить, віддасть і знову попливе. Якої рибки наловив Телесик (мал. 7)?
Відповідь. 1—лин, 2 — карась звичайний, 3 — щука, 4 — дзеркальний короп, 5 — окунь.
б) Яка промислова риба вважається одомашненою?
Відповідь. Дзеркальний короп.
в) Які тварини ростуть протягом усього життя?
Відповідь. Така здатність характерна тільки для риб.
г) Загадка. Голова є, а шиї немає; очі є, а брів немає; рот є, а мовчить; без ніг, а далеко ходить. (Риба).
40. а) Має клешні й довгі вуса.
Я і сам його боюся,
Бо щипає, мов гусак.
Ну, а звуть щипаку ... (Рак).
М. Климчук
б) У воді сидить охоче,
Та не риба і не рак,
Вистромля великі очі
І співає: кум-квак. (Жаба).
в) Чи п’є жаба воду?
Ві д п о в і д ь. Ні. Потрібна для жаби вода надходить в організм тільки через шкіру, яка поглинає вологу і виділяє її.
41. Прикметі вір, але й перевір. Раки і жаби виходять на берег — перед негодою.
42. Каченята або гусенята, виведені в інкубаторі, не можуть триматися на воді і швидко тонуть. А каченята, яких висиділа качка, плавають. Чим це пояснити?
Відповідь. Коли каченята вилуплюються у гнізді, їхній пушок одразу ж змащується жиром, який завжди є на пір’ї качки. Інкубаторних же каченят ніхто не змащує. Потрібен
певний час, щоб вони набули здатності самі себе змащувати жиром.
43. Поспостерігайте, за якої погоди качки хлюпочуться і кричать на воді.
44. Хто-хто в цій хатинці живе?
а) Живуть у хатках, влаштованих на купинах, вербових корчах. За формою ці хатки нагадують копицю сіна. Це нагромадження гілок дерев і водяних рослин, скріплених між собою мулом. Хатка може досягти 3 м у діаметрі й до 1 м 50 см висоти.
Відповідь. Бобри.
б) Основні місця поселення — багаті рибою річки з численними заводами, стрімкими берегами, порослими густим чагарником й очеретом, довго незамерзаючими бистринами, перекатами та глибокими ямами. Для денного відпочинку не мають постійних лігвищ, і тому переховуються в різних тимчасових схованках — у виїмках під берегом, під хмизом.
Відповідь. Видри.
45. а) Що росте у лісі, що в полі, а що у квітнику чи на городі (мал. 9)?
Відповідь. У лісі — гриби, у полі — пшениця, у квітнику — братки, на городі — редиска.
б) У назві яких рослин відбиваються особливості місць їхнього зростання?
Відповідь. Суниці лісові, бук лісовий, сокирки польові, осот польовий, костриця лучна тощо.
в) Яка наймедоносніша рослина нашої місцевості? Для відповіді скористайтеся таблицею.
Назва рослин |
Кількість меду (в кг з га) |
Вишня |
30 |
Алича |
40 |
Соняшник |
30 - 50 |
Гречка |
70 |
Малина |
60 - 100 |
Конюшина біла |
100 |
Жовта акація |
350 |
Липа |
1000 |
46. а) 3 насіння і плодів яких рослин виготовляють манну, перлову, гречану крупи, «геркулес», толокно, пшоно?
Відповідь. Манну і перлову крупи — з пшениці, гречану — з гречки, «геркулес» і толокно — з вівса, пшоно — із проса.
б) Назвіть рослини, з волокна яких виготовляється тканина.
Відповідь. З бавовника — марля, ситець; льону - полотно, парусина; коноплі — брезент, мішковина; джут — грубі тканини, канати.
47. У назвах яких тварин відображено особливості місць їхнього існування?
Відповідь. Жайворонок польовий, горобець польовий та міський, ластівка сільська, гадюка лісова та степова, миша лісова, бобер річковий, вуж водяний тощо.
48. Інсценівка «Угадай, хто я».
Ведучий. Кіт ловить мишей, чайка їсть
рибу, мухоловка — мух.
Загадковий звір. Угадай, хто я? Я їм жуків і мурашок.
Юннати к. Ти — дятел.
Загадковий звір. А от і не вгадав! Ще я їм ос і джмелів.
Ю н н а т и к. Ага! Ти птах осоїд.
Загадковий звір. Не осоїд! Ще я їм гусениць і личинок.
Ю н н а т и к. Гусениць і личинок люблять дрозди.
Загадковий звір. А я не дрізд! Ще я гризу скинуті лосями роги.
Ю н н а т и к. Тоді ти, певно, лісова миша.
Загадковий звір. І зовсім не миша. Трапляється, я й сама навіть їм мишей.
Ю н н а т и к. Мишей? Тоді ти, звичайно, кіт.
Загадковий звір. То мишка, то кіт! І зовсім ти не вгадав. Здаєшся?
Ю н н а т и к. Рано.
Загадковий звір. Іноді я їм ящірок. І зрідка рибу.
Ю н н а т и к. Може, ти чапля?
Загадковий звір. Не чапля, їм я ще бруньки, насіння ялин і сосен, ягоди й гриби.
Юннати к. Ти — дикий кабан.
Загадковий звір. Знову не вгадав! Допоможу тобі: я — білка.
Ведучий. Запам'ятайте друзі: коти їдять не тільки мишей, мухоловки ковтають не самих лише мух. А білки гризуть не тільки горішки.
Використана література
Цеханька О. Ф., Стрелков Д. Г. Рослини та тварини України — Ранок— 2010.
Елін Ю. Я. Рослини наших лісів.— К.: Радянська школа. — 1983.
Борзова В. В. Велика книга про тварин — Харків: Талант — 2019.
Заячковський І. Живі барометри, компаси, сейсмографи.— К.: Веселка.— 1986.
Корнєєв О. П. Розповіді про звірів. — К.: Радянська школа.— 1985.
Труфанов Г. Цікава орнітологія. — К.: Веселка,— 1983.
Рогожкін А. Г.,Енциклопедичний словник юного натураліста,— 1981.