Цікаві домашні досліди здатні багато дати для розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Наукові досліди, проведені у вигляді гри, вчать дітей бути допитливими, уважними до явищ природи, розвивають ерудицію. В результаті дитина на ночному прикладі засвоює ті закони фізики і хімії, які згодом буде проходити в старшій школі.
За допомогою ціїї книжки можна познайомитись з предметом хімія, яка є королевою всіх природничих наук.
Управління освіти, сімї, молоді та спорту Дубенської міської ради
Дубенська загальноосвітня школа І-ІІІст. №1
Схвалено до друку на засіданн шкільної методичної ради протоколом №3
Автор-упорядник: Пешко О.А.
Рецензент: Дмитрієва В.М.
Веселі експерименти для дітей допомагають розкритися талантам і здібностям, готують майбутніх вчених.
В цій книзі я пропоную вирушити в захоплюючу подорож на казковий острів «ХІМІЯ»
Дубно 2016
Книжка приходить до дитини разом із казкою.
Багато видатних педагогів, психологів, письменників підкреслювали
виховне та розвивальне значення казки (С. Русова, І. Франко, К.
Ушинський, Л. Толстой, В. Сухомлинський та ін.). Різні аспекти роботи з
казкою висвітлені у працях сучасних дослідників і педагогів-практиків
(А. Богуш, Н. Вітковська, Т. Гризоглазова, Д. Джола, Н. Лисенко, Ю.
Мандрик, О. Савченко, О. Чебикін, А. Щербо та ін.), психологів (О.
Запорожець, Н. Карпинська, Т. Рубцова, Н. Молдавська та ін.).
Знайомство з казкою допомагає дитині зрозуміти оточуючий світ. Будь-яка
казка представляє собою розповідь про основні закони, які діють в нашому
житті. Це цілий комплекс життєвих ситуацій, розповідь про відносини між
людьми. Казка не навантажує дитину складними міркуваннями. Тому її мова
доступна малечі.
Цікаві домашні досліди здатні багато дати для розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Наукові досліди, проведені у вигляді гри, вчать дітей бути допитливими, уважними до явищ природи, розвивають ерудицію. В результаті дитина на ночному прикладі засвоює ті закони фізики і хімії, які згодом буде проходити в старшій школі.
За допомогою ціїї книжки ви познайомитесь з предметом хімія, яка є королевою всіх природничих наук. Ви зрозумієте, що це цікава і корисна наука, і не так важка, як її описували ваші товариші. Колись ви не знали букв, не вміли читати і писати, а тепер так легко відкривається перед вами світ книг. Так буде і з хімією, якщо вивчати її грамоту, то з нею теж не буде турбот.
Подорож до казкового острова Хімія
У старовинному місті Дубно, яке поринуло у зимовий сон на звичайнісінькій вулиці у звичайному будинку жила звичайна дівчинка Марічка.
Цього вечора вона як завжди, сиділа біля свого віконечка і спостерігала за сніжинками, що танцювали свій чудесний танок. І в один момент у Марічкиних руках незрозуміло звідки з`явився олівець і листок паперу. З`явилося відчуття, що, якщо намалювати білосніжного із блакитними очками і рижою бородою чоловічка, то вийде дуже цікава картинка…
Коли малюнок був закінчений і чоловічок глянув на Марічку і ніби підмигнув, їй здалося що вона потрапила у казку!
І все так і було…За кілька секунд малюнок ніби ожив. І відразу у дівчинки народилося стільки запитань, що вона незнала з чого почати говорити.Єдине слово що вона змогла виговорити було – «фея»
І в один момент кімната Марійки перетворилася на казкову країну.
Першою їхньою зупинкою став острів з величезними виноградниками оточений з усіх боків водою, що нагадувала «мінералку».
Після кількох хвилин роздумів Марійка згадала, як вони із мамою проводили дослід "Підводний човен".
Підводний човен був з винограду.
Потрібно взяти склянку зі свіжою газованою водою або лимонадом і кинути в неї виноградинку. Вона трохи важча за воду і опуститься на дно. Але на неї тут же почнуть сідати бульбашки газу, схожі на маленькі повітряні кульки. Незабаром їх стане так багато, що виноградинка спливе. Але на поверхні бульбашки луснуть, і газ полетить. Обважніла виноградинка знову опуститься на дно. Тут вона знову покриється пухирцями газу і знову спливе. Так буде тривати кілька разів, поки вода не "видихнеться". Також мама розповідала що, за цим принципом спливає і піднімається справжній човен. А у риби є плавальний міхур. Коли їй треба зануритися, м'язи стискаються, здавлюють міхур. Його обсяг зменшується, риба йде вниз. А треба піднятися - м'язи розслаблюються, розпускають міхур. Він збільшується, і риба спливає.
- Ось і вихід! Ми назбираємо винограду і будемо його кидати у воду , коли він буде підійматися ми зможемо перейти на інший острів по виноградинках.
Уже до вечора наші герої потрапили у нову дивовижну країну. Вона нагадувала гори де Марійка була на відпочинку з мамою і татом.
У самому центрі знаходився вулкан з якого час від часу підіймалася піна-магма. Таке незвичайне видовище точно запам'ятається дівчинці надовго.
Марійці стало дуже цікаво і вона запитала у Атома що це таке. Він розповів їй історію утворення цього вулкану. І сказав ,що коли вона повернеться до дому то з легкістю зможе виготовити такий вулкан у дома. Для цюго потрібно насипати побільше соди (близько 2 столових ложок) в невелику посудину і лити на неї оцет прямісінько з пляшки. Коли оцет буде литися на соду, що знаходиться всередині, станеться маленьке диво: піна-магма стрімко витікатиме назовні, мов під час виверження реального вулкану. (Обережно! Не нахиляйтеся до реагентів.)
Обійшовши вулкан, наші герої потрапили у місто під назвою Спектр.
Але коли вони проходили повз будинки, не помітили жодної живої душі. Атом запропонував завітати до свого давнього приятеля Веселуна. Можливо він зможе поясни чому так тихо і понуро і їхньому місті.
Такий цікавий науковий експеримент я проводила вдома з мамою. Для експерименту ми використовували:
В тарілку наливали трохи молока. Додавали по краплі харчові барвники різних кольорів в центр тарілки. (Барвники можна купити в рідкому вигляді або придбати набори у вигляді порошку, які потім необхідно розвести водою.) Далі потрібно занурити вушну паличку в середину молока. Не змішуючи кольору! На інший кінець вушної палички капаємо рідке мило. Поміщаємо намилений кінець палички в центр тарілки і потримаємо 10-15 секунд.
Дослід працює дуже просто. Молоко за своєю консистенцією нагадує воду, але містить жири, мінерали, вітаміни та інші речовини. Секрет симфонії квітів полягає у краплі мила. Справа в тому, що основна властивість мила - ліквідувати жири. Коли мило поміщається в молоко, молекули мила прагнуть атакувати молекули жирів, в свою чергу, молекули жирів намагаються уникнути «нападу». Саме цей процес і відображає стрімкий рух кольорів.
Якщо ви мені допоможете, то ми можемо повторити цей дослід і у вашому місті. Будете мати фонтани і озера ноповнені веселкою.
І ось наші друзі прийнялися до роботи, яка зацікавила усе місто і зусиллями кожного мешканця там знову стало весело і кольорово.
Але подорож наших героїв повинна тривати далі .
Третій острів куди потрапили Марічка із Атомом був ща загадковішим. Він весь був прикрашений кристалами різної форми і різних кольорів. І знову таки нагадав Марічці цікавий дослід який вона проводила вдома.
Дуже цікаве заняття, а головне — зовсім просте. Потрібно приготувати перенасичений сольовий розчин, щоб нова порція солі не розчинялася у воді. А тепер помістити в склянку з розчином дріт з петелькою на одному кінці. Пройде кілька днів — і на ньому з'являться (так-так!) кристали. А якщо ще й харчовий барвник в розчин додасте, то у Вас вийде, приміром, «справжній» сапфір (якщо барвник синього кольору) або рубін (якщо червоного).
З цього острава можна дістатися на інший, лише з допомогою повітряної кулі. Але щоб перевозчик Гелій допоміг перелетіти острів на його кулі потрібно дати відповіді на його запитання.
І перше завдання яке получили наші герої було перетворення молока на масло. І це завдання Марійка з Атомом виконали відразу. Потрібно лише Взяти пакет молочних вершків, перелити їх у посудину яка щільно закривається кришкою. Кришка закривається і починайте збивати. Експеримент тривав досить довго спочатку вершки перетворюються в густий крем, а потім в домашнє масло.
Другим завданням було : дістати монету з води, не замочивши рук? Покладіть монету на дно тарілки і залийте її водою. Як її вийняти, не замочивши рук? Тарілку не можна нахиляти.
Але і це завдання виявилося не аким важким. Атом пояснив як просто і цікаво можна надути повітряну кульку. Для цього знадобляться:
Експеримент починаємо з того, що наливаємо в пластикову пляшку одну і чверть чашки оцту. Наповнюємо повітряна кулька трьома чвертями чашки соди і прикріплюємо кульку до верху пляшки. Обережно дозволяємо соді опуститися в пляшку і стежимо за тим, як кулька надувається, проте літати вона при цьому не буде.
А ще я знаю як проткнути повітряну кульку без шкоди для нї!
Кожен знає, що якщо проколоти кульку, то вона лопне. Наклейте на кульку з двох сторін по шматочку скотчу. І тепер ви спокійно проткне кульку через скотч без будь-якої шкоди для неї.
Ось таким чином нашим мандрівникам вдалося «придбати квиток» на повітряну кулю Гелію.
З висоти пташиного польоту Марійка розгледіла різнобарвні во дяні лілії.
Незабаром повітряна куля приземлилася на острів який був подібний до величезного мурашника, де купошилися такіж чоловічки як і Марійчин друг Атом.
… Прокинулась дівчинка у своєму ліжку.
Повертаючись на правий бік вона відчула у своїй долонці, ніби щось залоскотало. Розкривши долоньку вона побачила подарунок Атома.
1