Поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з'ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції; з'ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальними даними; удосконалювати навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням.
Тема. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.
Цілі: поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з'ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції; з'ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальними даними; удосконалювати навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми роботи: розповідь, фронтальна робота, демонстраційні досліди, робота з опорними схемами, використання ІКТ, роздавальний матеріал. Методи навчання: інтерактивні (робота в групах), частково-пошукові, практичні (виконання вправ, розв'язання рівнянь, завдань, створення ситуації успіху).
Обладнання: мідний дріт, розчин іоду, картопля, спиртівка.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу (вітання, перевірка готовності до уроку, очікування від уроку (3 хв) (слайд 2).
II. Перевірка ДЗ (проходить у формі самостійної роботи за посібником Дехтяренко С. Г. Моніторинг якості освіти: рівнева загальосвітня підготовка учнів з хімії. 7 клас. 12-річна школа: Посібник для вчителів хімії.–Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2007.–80 с та взаємоперевірки) (10хв + 4хв) слайд 3,4)
І варіант № 3,4,9,10 (с.36 - 37)
ІІ варіант № 3,4,9,10 (с.38 - 39)
Відповіді: №3 – 2б, №4 – 2б, №9 – 3б, №10 – 5б
І варіант №3 б,г №4 а,б,в №9 а №10 б.
ІІ варіант №3 а,в №4 в,а,б №9 б №10 а.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (хімічна казка)( 5хв) (слайд 5)
Дійові особи
Учень. Знаєш, Наталко, як я хімію люблю! Ну, чого ти скисла?
Учениця (зітхає). Та ця хімія в мене з голови не виходить. Ну, скажи, за що мені вчитель двійку поставила?
Учень . І правильно поставив! Ти хімічних явищ не знаєш. Жодного прикладу не змогла навести, де ми з ними в житті зустрічаємося.
Учениця . Та ж у підручнику немає! Ну, звідки мені знати?
Учень (показує пальцем на чоло). Міркувати треба! Сказав же вчитель, що придивлятися треба краще і скрізь можна помітити хімічні явища. Хімія навколо нас. (Розводить руки.) Розумієш?
Учениця . Навколо нас?! (Озирається.) Ну, це вже занадто. Тут же жодних змін не видно.
Учень. Чекай, перетворення відбуваються постійно. От пригадай дерева влітку. Яке в них було листя?
Учениця . Як це яке? Звичайне листя — зелене!
Учень. Так, зелене! А восени? Яке листя восени?
Учениця. Жовте. Та ж на те й осінь. Восени завжди листя жовтіє. А на кущах — навіть червоне.
Учень. От я думаю, що в листі, можливо, також хімічні явища відбуваються. А як ти вважаєш?
Учениця . Треба вчителя запитати.
Учень (задумливо дивиться на дуба). Якби сам дуб міг відповісти, от було б здорово!
Учениця (жартома). А ти візьми й запитай у нього. (Сміється.)
Учень (жартома). Гей, шановний дубу, розкажи нам, будь ласка.
Виходить Дуб у костюмі із зеленого листя. Діти з подивом перезираються.
Дуб. Здрастуйте,діти! Ви хочете знати, які перетворення відбуваються в моїх листках? Можу розповісти. Ви, напевно, помітили, що влітку я виглядаю інакше, ніж восени. Зізнаюся, літній зелений місяць мені більше подобається, але нічого не поробиш: доводиться змінювати вбрання то на жовте, а то й на жовтогаряче.
Учень. А чому?
Учениця. Я знаю, чому ви влітку були такий зелений! У клітинах наших листків було багато зеленої речовини — хлорофілу.
Дуб. Цілком правильно. Крім зеленого хлорофілу в моїх листках є ще й інші речовини, жовтий ксантофіл і оранжевий каротин. Улітку вони були непомітні, тому що хлорофілу було більше, а восени із хлорофілом відбувається реакція розкладу, і зелене забарвлення поступово зникає. Зате тепер виступають ксантофіл і каротин. От чому я восени такий жовтий.
Учень. Усе зрозуміло.
Дуб. Зрозуміло-то зрозуміло, але від цього мені не легше. (Зітхає.) Адже восени вітер поступово роздягає мене, зриває моє пожовтіле листя.
Учень. Чекайте, шановний Дубу, але влітку ви не боялися вітрів і не роняли листя?
Дуб. На жаль, усе це так. (Зітхає.)
Учень. То в чому ж справа? Можна подумати, що листя раніше трималося міцніше.
Дуб. У клітинах черешків моїх листків утворюється особлива коркова речовина. У місці утворення цієї речовини листок легко відокремлюється від стебла і падає на землю. І нічим я тут допомогти не можу. Тепер ви самі бачите, як мені доводиться страждати через ці перетворення. Ну, до побачення! (Зітхає і непомітно ховається за стовбур.)
Учениця. До побачення.
Учень. Дякуємо. {Махає рукою.) Ну, чия правда? Тепер зрозуміло, що в природі відбуваються явища, тільки краще придивлятися треба. А ти... (Передражнює.) «У підручнику немає...». Тож бо й воно! Міркувати треба!
Записуємо тему уроку (слайд 6).
IV.Вивчення нового матеріалу (15 хв)
У навколишньому світі постійно відбуваються зміни. Зміна пір року, рух води в річці, ріст рослин, кипіння води в чайнику — все це приклади процесів, що відбуваються навколо нас. Ці процеси називають явищами. Залежно від того, до якої сфери життя належать явища, їх можна поділити на політичні, соціальні, геологічні, біологічні, а також на фізичні та хімічні.
Порівняймо дії двох ремісників: коваля та металурга. Коваль бере залізний брусок, нагріває його, б'є по ньому молотом і в результаті отримує виріб, наприклад підкову. Чи змінюється у цьому випадку речовина, з якої складався брусок,— залізо? Ні. Під ударами молота частини речовини заліза рухаються, зміщуються, але самі не змінюються. Таке явище належить до фізичних.
Явища, за яких змінюється форма предмета або агрегатний стан речовини, але не змінюється її склад, а отже і властивості, називаються фізичними.Кипіння води, поява крапель води або льоду в холодильнику, замерзання річок, відливання виробів з розплавленого металу, подрібнення речовин - усе це приклади фізичних явищ.
..А що ж робить металург? Він бере залізну руду й перетворює її на
блискучі бруски заліза. Чи змінилася за цих умов речовина? Залізна
руда це бурий порошок або камені, які не проводять електричного
струму й легко розсипаються внаслідок удару молотком. А залізо
має металічний блиск, добре проводить електричний струм, внаслідок
чого не розсипається, а розплющується. Отже, залізна руда і брусок складаються з різних речовин, які мають різні властивості. На
відміну від коваля, металург перетворив частинки залізної руди на часинки
заліза. Такий процес належить до хімічних.
Явища, за яких одні речовини перетворюються на інші, називаютьсяхімічними. Горіння деревини, поява іржі на поверхні залізних виробів, прокисання молока, пригорання їжі на сковорідці - все це приклади хімічних явищ.
Сьогодні ми повинні згадати матеріал, вивчений у курсі «Природознавство».
Явища – усі зміни, які відбуваються в світі |
|
Фізичні |
Хімічні |
Склад речовини залишається без змін, а змінюється лише її агрегатний стан чи форма. |
Відбувається перетворення одних речовин на інші. Хімічні явища = хімічні реакції |
Робота з підручником
Демонстрація 1
Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль.
Демонстрація 2
Візьмемо картоплину і розріжемо її.
Крапнемо краплю іоду на розріз, з’явилося синє забарвлення.
Розповідь учителя
Часто замість слів «хімічне явище» кажуть хімічний процес або хімічна реакція.
Зміни, що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, описуються хімічними реакціями.
Речовини, що вступають у реакцію, називаються вихідними речовинами, або реагентами.
Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.
У хімічних явищах виявляються хімічні властивості речовин — їх здатність змінюватися під впливом різних умов і реагувати з іншими речовинами. Описати хімічні властивості речовини — означає вказати як вона може змінюватися, з якими з інших речовин і за яких умов може реагувати. Вивчення хімічних властивостей речовин — одне із завдань хімії (слайд 8).
Умовний запис хімічної реакції:
А + В=С+Д
вихідні продукти
речовини реакції
Ознаки хімічних реакцій
Дуже часто хімічні та фізичні явища перебігають одночасно. Наприклад, під час горіння свічки парафін спочатку плавиться і випаровується (фізичні явища), а потім пари парафіну починають горіти (хімічне явище). Якщо нагрівати шматочок цукру, то він розплавиться (фізичне явище), а у разі довгого нагрівання перетвориться на вуглеподібну чорну масу (хімічне явище).
Як же відрізнити хімічні явища від фізичних? Звичайно ж, можна сказати, що якщо молекули речовини змінилися, то явище належить до хімічних, а якщо не змінилися, то до фізичних. Але молекули надзвичайно важко побачити навіть у найсильніший мікроскоп.
Оскільки в процесі хімічної реакції утворюються нові речовини з новими властивостями, то про перебіг реакції можна судити за зміною фізичних властивостей реагуючих речовин. Так, якщо поставити молоко в тепле місце, то через деякий час воно перетвориться на кисле молоко. Під час скисання молока з молочного цукру утворюється молочна кислота, про перебіг цієї реакції можна судити за зміною смаку.
Якщо жир на сковорідці починає підгоряти, то про перебіг цієї реакції ми дізнаємося за появою запаху акролеїну — продукту розкладу жиру.
Під час кипіння водопровідної води з розчинених у ній речовин утворюється вапно. Ця речовина не розчиняється у воді, тому осідає у вигляді нальоту на стінках чайника — випадає в осад.
Виділення газу також свідчить про хімічне перетворення: гашення соди столовим оцтом або лимонною кислотою супроводжується характерним шипінням через утворення вуглекислого газу.
Часто про хімічні перетворення свідчить зміна забарвлення. Наприклад, колір листя на деревах восени змінюється від зеленого до жовтого або червоного.
Багато хімічних реакцій, наприклад реакції горіння, супроводжуються виділенням енергії, зазвичай у формі теплоти і світла. Проте є реакції, які йдуть з поглинанням енергії. Наприклад, реакція фотосинтезу в рослинах відбувається з поглинанням енергії сонячного світла.
Умови перебігу хімічних реакцій
Для перебігу хімічних реакцій необхідні певні умови. У першу чергу речовини необхідно з'єднати та перемішати (або хоча б привести в зіткнення).
Але не завжди хімічна реакція починається відразу після перемішування. Деревина дуже добре горить, проте сама собою вона не займається. Для того, щоб почалася реакція горіння, дерево треба підпалити - тобто нагріти до певної температури. Далі реакція відбувається самостійно, поки не закінчиться один з реагентів. Для проведення багатьох хімічних реакцій потрібне постійне нагрівання або охолоджування.
Деякі реакції відбуваються під дією світла або електричного струму. Відомі нестійкі речовини, які розкладаються від тертя або удару.
Умови, необхідні для перебігу різних реакцій, дуже різноманітні. Більшість реакцій не вимагає спеціальних умов, але деякі відбуваються лише за певних умов, які описуються в хімічній літературі.
Які зовнішні ознаки хімічної реакція? (демонстрація відеодосліду)
(слайд 9)
IV.Закріплення нового матеріалу ( 5 хв)
Резервне запитання 1.(Усна фронтальна робота)
Повернувшись додому з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо хімічних явищ! Наприклад:
а) іде тепло від батареї опалення;
б) запалилася неонова реклама;
в) горять іменинні свічки;
г) мама "гасить" соду оцтом, готуючи тісто;
д) скисає молоко, не випите кішкою;
е) з відкритої пляшки "Фанти" виділяються бульбашки газу;
ж) на цвяхах у гаражі з'являється іржа,
з)дощ;
и)сніг;
і)ріст дерев,
Резервне запитання 2.
Виберіть з переліку умови перебігу реакцій:
а) змішування речовин,
б) виділення газу,
в) попереднє нагрівання речовин,
г) виділення теплоти і світла,
д) попереднє розчинення реагуючих речовин,
е) дія електричного струму,
ж) утворення осаду.
Резервне запитання 3.
Виберіть, які з наведених явищ належать до хімічних, а які — до фізичних:
а) взимку гілля дерев вкривається памороззю;
б) за зиму опале листя згниває;
в) розлитий ацетон швидко випаровується;
г) запах розлитих парфумів швидко поширюється по всій кімнаті;
д) з часом на стінках чайника утворюється накип;
е) у теплому місці молоко швидко скисає;
ж) у вологому повітрі бронзові пам'ятники вкриваються зеленим нальотом; з) крапля бруду на черевику до ранку перетворюється на коричневу пляму;
і) іржавий цвях очищується від іржі наждачним папером.
Завдання 1.Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні. (визначте, які явища можна віднести до фізичних, а які — до хімічних. Якщо ви дасте правильні відповідь, то в колонці фізичних явищ по вертикалі ви отримаєте назву двовалентного хімічного елемента, просту речовину, метал.)(слайд 10)
Явище |
Фізичне |
Хімічне |
Іржавіння заліза |
б |
с |
Плавлення скла |
к |
л |
Утворення туману |
а |
г |
Прокисання молока |
в |
о |
Запалювання сірника |
о |
щ |
Розтирання крейди в ступці |
л |
н |
Випарювання спирту |
ь |
п |
Вкриття мідних предметів зеленим нальотом |
ф |
о |
Замерзання води в калюжі |
ц |
ж |
Пригоряння яєчні |
х |
ш |
Восени листя жовкне |
н |
о |
Фільтрування розчину |
і |
и |
Горіння вугілля |
т |
ю |
Кипіння води |
й |
к |
Відповідь: кальцій
Завдання 2.Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні. (визначте, які явища можна віднести до фізичних, а які — до хімічних. Оберіть літеру в тому стовпці, в якому є правильна відповідь. Якщо ви дасте правильні відповідь, то в колонці хімічних явищ по вертикалі ви отримаєте назву одновалентного хімічного елемента, просту речовину, метал.) (слайд 11)
Явище |
Фізичне |
Хімічне |
«Гашення» соди оцтом |
б |
с |
Дощ |
ю |
л |
Утворення інею |
а |
г |
Зіпсоване м’ясо |
в |
р |
Запалювання феєрверку |
о |
і |
Виготовлення цукрової пудри |
ш |
н |
Випарювання розчину |
ь |
п |
Вкриття срібних предметів темним нальотом |
ф |
б |
Протухання яєць |
х |
л |
Достигання ягід черешні |
н |
о |
Фільтрування розчину |
и |
и |
Танення льоду |
т |
ю |
Кипіння води |
й |
к |
Відповідь: срібло
V. Домашнє завдання (2 хв) (слайд 12)
Вивчити п10 і відповісти на запитання 2, 6 усно.
Творче завдання*. Наведіть приклади хімічних реакцій, з якими ви зустрічаєтесь у побуті, й опишіть фізичні явища, що супроводжують їх.
VІ.Підсумки уроку (3 хв) (слайд 13)
Оцінювання учнів, очікування від уроку, рефлексивний тест ( у випадку погодження з твердженням підніміть великий палець вгору)
1. На цьому уроці я дізнався (- лась) багато нового.
2. Я вважаю деяку інформацію життєво важливою.
3. Я сумлінно працював (- ла) на уроці.
4. Інформація уроку дала змогу поглибити мої знання.
5. Я хочу підготувати доповідь на тему та уявляю, як саме це зроблю.
Використані джерела
Інструкційна картка
Учня (учениці) класу________________________________________
Очікування від уроку
Перевірка ДЗ Варіант _________
№ завдання |
Виконання завдання |
Відповідь |
Перевірка |
№3 |
|
|
|
№4 |
|
|
|
№9 |
|
|
|
№10 |
|
|
|