Урок "Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують."

Про матеріал

Поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з'ясувати їхні істотні від­мінності; сформувати поняття про хімічні реакції; з'ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальни­ми даними; удосконалювати навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням.

Перегляд файлу

 

Тема.  Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.

Цілі:  поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з'ясувати їхні істотні від­мінності; сформувати поняття про хімічні реакції; з'ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальни­ми даними; удосконалювати навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 Форми роботи:  розповідь, фронтальна робота, демонстраційні досліди, робота з опор­ними схемами, використання ІКТ, роздавальний матеріал. Методи навчання: інтерактивні (робо­та в групах), частково-пошукові, практичні (виконання вправ, розв'язання рівнянь, завдань, створення ситуації успіху).

Обладнання: мідний дріт, розчин іоду, картопля, спиртівка.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу (вітання, перевірка готовності до уроку, очікування від уроку (3 хв) (слайд 2).

II. Перевірка ДЗ (проходить у формі самостійної роботи за посібником Дехтяренко С. Г. Моніторинг якості освіти: рівнева загальосвітня підготовка учнів з хімії. 7 клас. 12-річна школа: Посібник для вчителів хімії.–Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2007.–80 с та взаємоперевірки) (10хв + 4хв) слайд 3,4)

І варіант № 3,4,9,10 (с.36 - 37)

ІІ варіант № 3,4,9,10 (с.38 - 39)

Відповіді: №3 – 2б, №4 – 2б, №9 – 3б, №10 – 5б

І варіант №3 б,г №4 а,б,в №9 а №10 б.

ІІ варіант №3 а,в №4 в,а,б  №9 б №10 а.

    ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (хімічна казка)( 5хв) (слайд 5)

 Дійові особи

Учень. Знаєш, Наталко, як я хімію люблю! Ну, чого ти скисла?

Учениця  (зітхає). Та ця хімія в мене з голови не виходить. Ну, ска­жи, за що мені вчитель двійку поставила?

Учень . І правильно поставив! Ти хімічних явищ не знаєш. Жод­ного прикладу не змогла навести, де ми з ними в житті зустрічаємося.

Учениця . Та ж у підручнику немає! Ну, звідки мені знати?

Учень  (показує пальцем на чоло). Міркувати треба! Сказав же вчитель, що придивлятися треба краще і скрізь можна помітити хіміч­ні явища. Хімія навколо нас. (Розводить руки.) Розумієш?

Учениця . Навколо нас?! (Озирається.) Ну, це вже занадто. Тут же жодних змін не видно.

Учень. Чекай, перетворення відбувають­ся постійно. От пригадай дерева влітку. Яке в них було листя?

Учениця . Як це яке? Звичайне листя — зелене!

Учень. Так, зелене! А восени? Яке листя восени?

Учениця. Жовте. Та ж на те й осінь. Восени завжди листя жовтіє. А на  кущах — навіть червоне.

Учень. От  я думаю, що в листі, можливо, також хімічні явища відбуваються. А як ти вважаєш?

Учениця . Треба вчителя запитати.

Учень  (задумливо дивиться на дуба). Якби сам дуб міг відповісти, от було б здорово!

Учениця  (жартома). А ти візьми й запитай у нього. (Сміється.)

Учень (жартома). Гей, шановний дубу, розкажи нам, будь ласка.

Виходить Дуб у костюмі із зеленого листя. Діти з подивом перезираються.

Дуб. Здрастуйте,діти! Ви хочете знати, які пере­творення відбуваються в моїх листках? Можу розповісти. Ви, напевно, помітили, що влітку я виглядаю інакше, ніж восени. Зізнаюся, літній зелений місяць мені більше подобається, але нічого не поробиш: дово­диться змінювати вбрання то на жовте, а то й на жовтогаряче.

Учень. А чому?

Учениця. Я знаю, чому ви влітку були такий зелений! У клітинах наших листків було багато зеленої речовини — хлорофілу.

Дуб. Цілком правильно. Крім зеленого хлорофілу в моїх листках є ще й інші речовини, жовтий ксантофіл і оранжевий каротин. Улітку вони були непомітні, тому що хлорофілу було більше, а восени із хлорофілом відбувається ре­акція розкладу, і зелене забарвлення поступово зникає. Зате тепер ви­ступають ксантофіл і каротин. От чому я восени такий жовтий.

Учень. Усе зрозуміло.

Дуб. Зрозуміло-то зрозуміло, але від цього мені не легше. (Зітхає.) Адже восени вітер поступово роздягає мене, зриває моє пожовті­ле листя.

Учень. Чекайте, шановний Дубу, але влітку ви не боялися вітрів і не роняли листя?

Дуб. На жаль, усе це так. (Зітхає.)

Учень. То в чому ж справа? Можна подумати, що листя раніше трималося міцніше.

Дуб. У клітинах черешків моїх листків утворюється особлива кор­кова речовина. У місці утворення цієї речовини листок легко відокрем­люється від стебла і падає на землю. І нічим я тут допомогти не можу. Те­пер ви самі бачите, як мені доводиться страждати через ці перетворення. Ну, до побачення! (Зітхає і непомітно ховається за стовбур.)

Учениця. До побачення.

Учень. Дякуємо. {Махає рукою.) Ну, чия правда? Те­пер зрозуміло, що в природі відбуваються явища, тільки краще придивлятися треба. А ти... (Передражнює.) «У підручнику немає...». Тож бо й воно! Міркувати треба!

Записуємо тему уроку (слайд 6).

IV.Вивчення нового матеріалу (15 хв)

У навколишньому світі постійно відбуваються зміни. Зміна пір року, рух води в річці, ріст рослин, кипіння води в чайнику — все це приклади процесів, що відбуваються навколо нас. Ці процеси назива­ють явищами. Залежно від того, до якої сфери життя належать явища, їх можна поділити на політичні, соціальні, геологічні, біологічні, а та­кож на фізичні та хімічні.

Порівняймо дії двох ремісників: коваля та металурга. Коваль бере залізний брусок, нагріває його, б'є по ньому молотом і в результаті от­римує виріб, наприклад підкову. Чи змінюється у цьому випадку речовина, з якої складався брусок,— залізо? Ні. Під ударами молота частини речовини заліза рухаються, зміщуються, але самі не змінюються. Таке явище належить до фізичних.

Явища, за яких змінюється форма предмета або агрегатний стан речовини, але не змінюється її склад, а отже і властивості, називаються фізичними.Кипіння води, поява крапель води або льоду в холодильнику, замерзання річок, відливання виробів з розплавленого металу, подрібнення речовин - усе це приклади фізичних явищ.

..А що ж робить металург? Він бере залізну руду й перетворює її на
блискучі бруски заліза. Чи змінилася за цих умов речовина? Залізна
руда це бурий порошок або камені, які не проводять електричного
струму й легко розсипаються внаслідок удару молотком. А залізо
має металічний блиск, добре проводить електричний струм, внаслідок
чого не розсипається, а розплющується. Отже, залізна руда і брусок       складаються з різних речовин, які мають різні властивості. На
відміну від коваля, металург перетворив частинки залізної руди на часинки
заліза. Такий процес належить до хімічних.

Явища, за яких одні речовини перетворюються на інші, називаютьсяхімічними. Горіння деревини, поява іржі на поверхні залізних виробів, прокисання  молока, пригорання їжі на сковорідці  - все це приклади хімічних явищ.

Сьогодні ми повинні згадати матеріал, вивчений у курсі «Природознавство».

  • Як називають процеси, що відбуваються в природі й у світі? (Явища)
  • Які бувають явища? (фізичні та хімічні)
  • А тепер пригадаймо, які явища належать до фізичних. (Ті, в яких ре­човина не змінюється)
  • Які явища належать до хімічних? (Ті, в яких речовина змінюється) (слайд 7)

Явища – усі зміни, які відбуваються в світі

Фізичні

Хімічні

Склад речовини залишається без змін, а змінюється лише її агрегатний стан чи форма.

Відбувається перетворення одних речовин на інші.

Хімічні явища = хімічні реакції

 

Робота з підручником

Демонстрація 1

Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль.

  • Яке це явище? (Фізичне)
  • Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина) Прожарюємо дріт у полум'ї спиртівки, він почорнів.
  • Яке це явище? (Хімічне)
  • Чому? (Змінилася речовина)

Демонстрація 2

 Візьмемо картоплину і розріжемо її.

  • Яке це явище? (Фізичне)
  • Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина)

Крапнемо краплю іоду на розріз, з’явилося синє забарвлення.

  • Яке це явище? (Хімічне)
  • Чому? (Змінилася речовина)

 

Розповідь учителя

Часто замість слів «хімічне явище» кажуть хімічний процес або хімічна реакція.

Зміни, що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, опи­суються хімічними реакціями.

Речовини, що вступають у реакцію, називаються вихідними речовинами, або реагентами.

Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.

У хімічних явищах виявляються хімічні властивості речовин — їх здатність змінюватися під впливом різних умов і реагувати з іншими речовинами. Описати хімічні властивості речовини — означає вказати як вона може змінюватися, з якими з інших речовин і за яких умов може реагувати. Вивчення хімічних властивостей речовин — одне із завдань хімії (слайд 8).

Умовний запис хімічної реакції:

А + В=С+Д

      вихідні  продукти

             речовини  реакції

Ознаки хімічних реакцій

Дуже часто хімічні та фізичні явища перебігають одночасно. Наприклад, під час горіння свічки парафін спочатку плавиться і випаровується (фізичні явища), а потім пари парафіну починають горіти (хімічне явище). Якщо нагрівати шматочок цукру, то він розплавиться (фізичне явище), а у разі довгого нагрівання перетвориться на вуглеподібну чорну масу (хімічне явище).

Як же відрізнити хімічні явища від фізичних? Звичайно ж, можна сказати, що якщо молекули речовини змінилися, то явище належить до хімічних, а якщо не змінилися, то до фізичних. Але молекули надзвичайно важко побачити навіть у найсильніший мікроскоп.

Оскільки в процесі хімічної реакції утворюються нові речовини з новими властивостями, то про перебіг реакції можна судити за зміною фізичних властивостей реагуючих речовин. Так, якщо поставити молоко в тепле місце, то через деякий час воно перетвориться на кисле молоко. Під час скисання молока з молочного цукру утворюється молочна кислота, про перебіг цієї реакції можна судити за зміною смаку.

Якщо жир на сковорідці починає підгоряти, то про перебіг цієї реакції ми дізнаємося за появою запаху акролеїну — продукту розкладу жиру.

Під час кипіння водопровідної води з розчинених у ній речовин утворюється вапно. Ця речовина не розчиняється у воді, тому осідає у вигляді нальоту на стінках чайника — випадає в осад.

Виділення газу також свідчить про хімічне перетворення: гашення соди столовим оцтом або лимонною кислотою супроводжується характерним шипінням через утворення вуглекислого газу.

Часто про хімічні перетворення свідчить зміна забарвлення. Наприклад, колір листя на деревах восени змінюється від зеленого до жовтого або червоного.

Багато хімічних реакцій, наприклад реакції горіння, супроводжуються виділенням енергії, зазвичай у формі теплоти і світла. Проте є ре­акції, які йдуть з поглинанням енергії. Наприклад, реакція фотосин­тезу в рослинах відбувається з поглинанням енергії сонячного світла.

Умови перебігу хімічних реакцій

Для перебігу хімічних реакцій необхідні певні умови. У першу чергу речовини необхідно з'єднати та перемішати (або хоча б привести в зіткнення).

Але не завжди хімічна реакція починається відразу після перемішування. Деревина дуже добре горить, проте сама собою вона не займається. Для того, щоб почалася реакція горіння, дерево треба підпалити - тобто нагріти до певної температури. Далі реакція відбувається самостійно, поки не закінчиться один з реагентів. Для проведення багатьох хімічних реакцій потрібне постійне нагрівання або охолоджування.

Деякі реакції відбуваються під дією світла або електричного стру­му. Відомі нестійкі речовини, які розкладаються від тертя або удару.

Умови, необхідні для перебігу різних реакцій, дуже різноманітні. Більшість реакцій не вимагає спеціальних умов, але деякі відбувають­ся лише за певних умов, які описуються в хімічній літературі.

Які зовнішні ознаки хімічної реакція? (демонстрація відеодосліду)

(слайд 9)

  •  виділення теплоти і світла;
  • зміна забарвлення речовини;
  • поява або зникнення запаху;
  • утворення або розчинення осаду;
  • виділення газу.

IV.Закріплення нового матеріалу ( 5 хв)

Резервне запитання 1.(Усна фронтальна робота)

Повернувшись додому з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо хімічних явищ! Наприклад:

а) іде тепло від батареї опален­ня;

б) запалилася неонова реклама;

в) горять іменинні свічки;

г) ма­ма "гасить" соду оцтом, готуючи тісто;

д) скисає молоко, не випите кішкою;

е) з відкритої пляшки "Фанти" виділяються буль­башки газу;

ж) на цвяхах у гаражі з'являється іржа,

з)дощ;

и)сніг;

і)ріст дерев,

Резервне запитання 2.

Виберіть з переліку умови перебігу реакцій:

 а) змішування речовин,

б) виділення газу,

в) попереднє нагрівання речовин,

 г) виділення теплоти і світла,

д) попереднє розчинення реагую­чих речовин,

е) дія електричного струму,

ж) утворення осаду.

 

Резервне запитання 3.

Виберіть, які з наведених явищ належать до хімічних, а які — до фізичних:

а) взимку гілля дерев вкривається памороззю;

 б) за зиму опале листя згниває;

в) розлитий ацетон швидко випаро­вується;

г) запах розлитих парфумів швидко поширюється по всій кімнаті;

д) з часом на стінках чайника утворюється на­кип;

е) у теплому місці молоко швидко скисає;

 ж) у вологому повітрі бронзові пам'ятники вкриваються зеленим нальотом; з) крапля бруду на черевику до ранку перетворюється на ко­ричневу пляму;

і) іржавий цвях очищується від іржі наждач­ним папером.

Завдання 1.Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні. (визначте, які явища можна віднести до фізичних, а які — до хімічних. Якщо ви дасте правильні відповідь, то в колонці фізичних явищ по вертикалі ви отримаєте назву двовалентного хімічного елемента, просту речовину, метал.)(слайд 10)

Явище

Фізичне

Хімічне

Іржавіння заліза

б

с

Плавлення скла

к

л

Утворення туману

а

г

Прокисання мо­лока

в

о

Запалювання сір­ника

о

щ

Розтирання крей­ди в ступці

л

н

Випарювання спирту

ь

п

Вкриття мідних предметів зеленим нальотом

ф

о

Замерзання води в калюжі

ц

ж

Пригоряння яєчні

х

ш

Восени листя жовкне

н

о

Фільтрування роз­чину

і

и

Горіння вугілля

т

ю

Кипіння води

й

к

Відповідь: кальцій

Завдання 2.Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні. (визначте, які явища можна віднести до фізичних, а які — до хімічних. Оберіть літеру в тому стовпці, в якому є правильна відповідь. Якщо ви дасте правильні відповідь, то в колонці хімічних явищ по вертикалі ви отримаєте назву одновалентного хімічного елемента, просту речовину, метал.) (слайд 11)

 

 

Явище

Фізичне

Хімічне

«Гашення» соди оцтом

б

с

Дощ

ю

л

Утворення інею

а

г

Зіпсоване м’ясо

в

р

Запалювання феєрверку

о

і

Виготовлення цукрової пудри

ш

н

Випарювання розчину

ь

п

Вкриття срібних предметів темним нальотом

ф

б

Протухання яєць

х

л

Достигання ягід черешні

н

о

Фільтрування роз­чину

и

и

Танення льоду

т

ю

Кипіння води

й

к

Відповідь: срібло

V. Домашнє завдання (2 хв) (слайд 12)

Вивчити п10 і відповісти на запитання 2, 6 усно.

Творче завдання*. Наведіть приклади хімічних реакцій, з якими ви зустрічаєтесь у побуті, й опишіть фізичні явища, що супроводжують їх.

VІ.Підсумки уроку (3 хв) (слайд 13)

Оцінювання учнів, очікування від уроку, рефлексивний тест ( у випадку погодження з твердженням підніміть великий палець вгору)

1. На цьому уроці я дізнався (- лась) багато нового.

2. Я вважаю деяку інформацію життєво важливою.

3. Я сумлінно працював (- ла) на уроці.

4. Інформація уроку дала змогу поглибити мої знання.

5. Я хочу підготувати доповідь на тему  та уявляю, як саме це зроблю.

Використані джерела

  1. Григорович О. В. Хімія. 7-8 класи. Матеріали до уроків/ О. В.
  2. Григорович, О. М. Гостіннікова - X.: Веста: Вид-во «Ранок», 2008. -192 с.
  3. Дехтяренко С. Г. Моніторинг якості освіти: рівнева загальосвітня підготовка учнів з хімії. 7 клас. 12-річна школа: Посібник для вчителів хімії. - Запоріжжя: TOB «ЛІПС» ЛТД, 2008. -128 с.
  4. Науменко Г. С. Дидактичні ігри на уроках хімії в курсі 12-річної школи/ УпорядТ. С. Науменко, О. О. Загубинога. - X.: Видав, гр. «Основа», 2008. -188 с.
  5. Хімія. 7 клас. Дидактичні матеріали до курсу/ Упоряд К. М. Задорожний. - X.: Видав, гр. «Основа», 2007. -112 с. - (Серія бібліотека журналу «Хімія»; Вип.6 (54)).
  6. Інтернет - ресурси
     


Інструкційна картка

Учня (учениці)  класу________________________________________

Очікування від уроку

Перевірка ДЗ Варіант _________

 

№ завдання

Виконання завдання

Відповідь

Перевірка

№3

 

 

 

 

 

№4

 

 

 

 

 

№9

 

 

 

 

 

 

 

№10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дорош Ира
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
19 жовтня 2018
Переглядів
16327
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку