Урок математики в 6 класі
Тема: Додатні і від’ємні числа. Число 0
Мета: Сформувати уявлення учнів про зміст понять «додатні числа», «від'ємні числа». Виробити вміння відрізняти ці види чисел і виконувати прості вправи, що передбачають таку класифікацію. Розвиток обчислювальних навичок, мислення, пам’яті, уваги. Виховання працьовитості, культури математичних записів. Підвищення інтересу до вивчення математики. Ознайомлення з деякими історичними фактами математики.
Те, що я встиг пізнати, - чудово.
Сподіваюся, таке ж чудове те,
Що мені ще доведеться пізнати.
Сократ
Хід уроку
І Організаційна частина
Перевірка готовності класу до уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання
III Актуалізація опорних знань
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Вчитель:
1. Що вивчає математика? (Числа та дії з ними)
2. З якими числами ви вже познайомилися? (З натуральними та дробовими)
3. Які числа називаються натуральними? (Це ті числа, які використовуються при лічбі предметів)
4. Із заданого переліку виберіть натуральні числа: 23; 0; 15; 1,43; . (23; 15)
5. Яке число є найменшим натуральним числом? (1)
6. Яке число є найбільшим натуральним числом? (Найбільшого натурального числа не існує)
ІІІ Вивчення нової теми
Поняття додатних та від’ємних чисел
Вчитель: Сашко вийшов зі школи і пройшов повз три будинки вулиці. Де опинився Сашко? Біля бібліотеки? Біля басейну?
Чи можна визначити, де опинився Сашко? Що потрібно знати, щоб дати відповідь на це запитання?
Треба знати не тільки пройдену відстань, а й напрямок руху від школи.
Вчитель: Попрацюємо з термометром
Яку температуру він показує зараз?
Що буде показувати, якщо стовпчик термометра підніметься на 5; на 12 поділок?
А що буде показувати, коли стовпчик термометра спуститься на 20; на 25 поділок?
Вчитель: Огляньте ще такі термометри (мал).
Вчитель: Варто знати
У 1198 році відбулася Перша національна українська експедиція на Еверест. Досягнувши позначки 8848 м над рівнем моря, наші альпіністи підкорили найвищу вершину світу.
Якщо колись нашим дослідникам пощастить спуститися на дно Маріанської впадини, то в газетах напишуть «Українцям підкорилася позначка – 11022 м».
Висновок:
Всі числа умовно ділимо на:
а) додатні;
б) від'ємні;
в) не додатне і не від'ємне, тобто 0.
Вчитель:
Означення додатних та від'ємних чисел
Число 0
Вчитель:
Вам цікаво звідки з'явились такі назви чисел ?
Де взявся 0?
Давайте перенесемось у часі …
Відвідаємо стародавню … Індію
Індійці винайшли 0.
В своїй праці «Брахма-спхута-сіддханта» Брамагупта дав означення нуля як результату віднімання з числа самого числа.
Він одним з перших встановив правила арифметичних операцій над додатними і від'ємними числами та нулем, розглядаючи при цьому додатні числа як майно, а від'ємні числа як борг.
Далі Брамагупта намагався розширити арифметику давши означення ділення на нуль.
V Закріплення вивченого матеріалу
Яку температуру покаже термометр, якщо потепліє або похолодає на 5°С
Що буде з водою у відрі, якщо воно стоятиме на вулиці при таких температурах?
а) кількість людей, що мешкає в будинку;
б) довжина кімнати;
в) кількість грошей;
г) маса якого-небудь предмета?
Рухатися праворуч
Рухатися ліворуч
Пройти повз три будинки
За допомогою додатних та від'ємних чисел запишіть твердження:
Відповідь:
10. Які твердження є правильними:
1) Кожне натуральне число є додатним
2) Кожне натуральне число є невід'ємним
3) Кожне дробове число є від'ємним
4) 0 є додатним числом
Відповіді:
11. Відомо, що дівчинка зайшла у ліфт на 4 поверсі і проїхала 3 поверхи. На якому поверсі дівчинка вийшла?
VІІІ Домашнє завдання