"Додаток до уроку. Пісні Марусі Чурай".

Про матеріал
Додаток до уроку допоможе учням повніше опрацювати й краще запам’ятати навчальний матеріал, перевірити, чи уважні вони читачі, чи зрозуміли усе, про що пише письменник. У фрагменті авторського зошита вміщено різноманітні запитання, завдання, вправи, які допоможуть перевірити набуті знання, виробити вміння працювати самостійно й закріпити навички аналізувати художні твори, розбиратися в них, висловлювати своє ставлення до прочитаного.
Перегляд файлу

 

http://cs621422.vk.me/v621422063/10a81/8zVRSHiR5CA.jpg 

 

D:\Картинки\оформление слайдов\old_parchment_parchment.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          Її пісні - як перло многоцінне,

                                      як дивен скарб серед земних  марнот.

                                                      Л.Костенко

 

 

Укладач:

Ратушна   Наталія    Миколаївна ,

 учитель  української   мови  та  літератури

Лукашівського  навчально-виховного  комплексу

«Дошкільний  навчальний  заклад –

 загальноосвітня  школа  І - ІІІ ступенів»

Чорнобаївської  районної  ради  Черкаської  області

 

 

 

 

ЗМІСТ

  1.               Гра «Так чи ні»…………………………………………………………..…3
  2.               «Пошук інформації»…………………………………………………….… 3
  3.               Метод «ПРЕС»……………………………………………………………...5
  4.               Досьє на  Марусю Чурай …………………………………………………5
  5.               « Словесний портрет»……………………………………………………...5
  6.               Сенкан «Чураївна»…………………………………………………………6
  7.               Кросворд «Маруся»………………………………………………………...6
  8.               «Анкета» ліричного твору…………………………………………………7
  9.               Цитатний диктант…………………………………………………………..8
  10.          «Дослідження – трансформування» ………………………………….…..9
  11.          «Пошукове дослідження»………………………………………………....8
  12.          «Креативне мислення»……………………………………………….……9
  13.          «Асоціативне мислення»……………………………………………...…..9
  14.          Метод «Незакінчене речення»………………………………………...….9
  15.          Бліц-опитування……………………………………………………...…….9
  16.          Робота з репродукцією картини……………………………………..…10
  17.          Гра «Шукачі скарбів»……………………………………………….…....10
  18.          Творча майстерня…………………………………………………………10
  19.          Творчий практикум……………………………………………………….11
  20.          Робота з ілюстративним матеріалом…………………………………….11
  21.          Гра « Термінологічна ідентифікація»……………………………………12
  22.          Гра «Чарівні цеглинки»…………………………………………………..13
  23.          Описание: C:\Documents and Settings\XP\Мои документы\rf\0_86ab7_20e94d9a_orig.png«Мікрофон»……………………….........................................13

 

Описание: C:\Documents and Settings\XP\Мои документы\Смайли\14358e5cf301.png 

 

 

 

 

Гра «Так чи ні»

834504_1208101. Маруся Чурай – це легендарна піснярка з  Черкащини (ні).

2. Батьком Марусі був урядником добровільного козачого полку Гордій Чурай (так).

3. Гриць Бобренко доводився Марусі молочним братом (так).

4. Сумуючи за своїм коханим, не маючи від нього жодної звістки, Маруся іде на прощу до Почаївської  лаври (ні).

5. Гриць скорився своїй матері і одружився з Галею Вишняк (так).

6. Про одруження  Гриця  Маруся дізналася  від Івана Іскри (так).

7. З народних оповідань ми дізнаємось, що нещасна дівчина не знайшла в собі сили забути зрадливого коханого. У відчаї вона кинулася у криницю, щоб покінчити з життям (ні).

8. Маруся варила зілля у вівторок ( так).

9. Без милого стане світ тюрмою   (так).

10. Вирушаючи у похід козаки ніколи не свистали, бо це погана прикмета

(так).

11. Пісню «Віють вітри, віють буйні» (з п'єси «Наталка Полтавка» Івана Котляревського, виконує Наталка ( так).

12. Пісню «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці» було створено після отруєння (ні).

http://s4.pic4you.ru/y2014/08-13/12216/4544035.png«Пошук інформації»

Учитель роздає учням матеріали про життя та творчість давньогрецької поетеси Сапфо і ставить перед ними завдання: «Зіставте почуте вами на уроці про українську піснетворку Марусю Чурай та прочитане про давньогрецьку поетесу. Як ви гадаєте, чому Марусю Чурай ось уже майже два століття, від часу виходу у 1839 р. повісті  О.Шаховського, називають «малоросійською Сафо»?

(Матеріал для вчителя.  За переказом, Сапфо (Сафо — на еолійському діалекті Псапфа) була дочкою аристократа Скамандроніма, що займався торгівлею, і жінки на ім'я Клеїс. Народилася в Мітілені на острові Лесбос в Егейському морі між 630 і 620 pp. до н.е. У шість років осиротіла, тому матері довелося віддати її до школи, де навчали співу і танцям. Абсолютний слух обумовив захоплення поезією. Вже в юному віці Сапфо писала оди, гімни, елегії, святкові і застільні пісні. За свідченням сучасників, Сапфо була невисокого зросту, дуже смаглява, з живими блискучими очима і довгими темними локонами уздовж щік. Через політичні обставини приблизно в 17-літньому віці Сапфо з братами — Хараксом, Ларіхом й Еврігом — довелося тікати з острова на Сицилію, тому що почалися переслідування проти аристократів, замішаних у замаху на тирана Мірсіла. Лише в 595 р. до н.е., коли Сапфо вже було тридцять, вона змогла повернутися на Лесбос і оселитися, як і раніше, в Мітіліні. Відомо, що вона заснувала школу риторики, присвячену Афродіті, слухачками якої були молоді знатні дівчата. Їх Сапфо навчала музики, танців і віршуванню на еолійському діалекті. Приміщення, де зустрічалися жінки, сама Сапфо іменувала «Домом Муз». Подруги й учениці Сапфо постійно обмінювалися складеними віршованими рядками. Знайомства, весілля, спілкування між подругами, взаємні жіночі потяги і захоплення, суперництво, ревнощі, розлука — усе це знаходило своє місце в ліриці Сапфо і її учениць. Близька до фольклору лірика Сапфо рідко виходила за межі суто жіночих переживань, однак переживання ці були виражені поетесою з надзвичайною простотою і яскравістю. На одній із фресок невідомий художник відтворив прекрасну жительку Помпеї. Дівчина зображена в момент творчого натхнення. Ще хвилина, друга — і на тонкій восковій поверхні дощечки з'являться нові віршовані рядки. Обличчя поетеси одухотворене, в очах світиться думка. Говорять, що саме такою була Сапфо.

Одні легенди показують Сапфо холодною і неприступною, інші, навпаки, малюють її ідеалом гармонійної особистості. На її честь чеканили монети, на яких вона зображена з лірою в руках. Платон назвав поетесу «десятою музою». Вірші Сапфо вплинули на творчість Сократа, Горація. Страбон іменував її «чудом» і стверджував, що «дарма шукати у всьому плині історії жінку, яка у поезії могла б витримати хоча б приблизне порівняння із Сапфо». У стародавні часи поетичні твори Сапфо становили дев'ять книг, серед яких були гімни, весільні пісні (епіталами), пісні любовні й елегії. З усього масиву творчості Сапфо до нас дійшли, крім численних уривків, тільки дві цілі поезії, які в оригіналі написані так званою «сапфічною строфою», особливою формою чергування наголошених і ненаголошених складів, яка в римській літературі увійшла в ужиток особливо після Горація.

Існувала легенда, що Сапфо нібито вийшла заміж і народила дочку Клеїс. Але доля була до неї жорстока: з невідомих причин і чоловік, і дитина Сапфо прожили недовго, а сама Сапфо покінчила із собою близько 572 р. до н.е., кинувшись у море зі скелі на острові Левкадія).

чувакМетод «ПРЕС»

Доведіть, що Маруся Чурай була народжена для любові, але не зазнала її радощів, і всі свої надії, усе своє любляче серце по краплині сточила в неперевершені рядки, що й зараз бентежно озиваються в наших серцях і вражають нас глибиною і щирістю висловленого в них почуття, довершеністю форми, чарівністю мелодій.

  1. Я вважаю, що…
  2. Тому що…
  3. Наприклад, …
  4. Отже,

Досьє на напівлегендарну українську поетесу

Склади досьє на Марусю Чурай.

  • 834504_120810Вік
  • Місце проживання
  • Батьки
  • Обдарування
  • Кохання

«Словесний портрет»

http://www.kachanovka.in.ua/foto/publ/v_tarn_1s.jpg
http://history-poltava.org.ua/wp-content/uploads/2014/10/27-Marusya.jpg( Створіть словесний портрет легендарної поетеси на основі її пісень, портрету Ф. Самусєва та картини В. Маковського «Українська дівчина»)

 

 Портрет роботи Ф. Самусєва.                                                    В. Маковський

                                                                                          «Українська дівчина»

Сенкан

Скласти сенкан  на тему «Чураївна».

Сенкан — п’ятирядковий неримований вірш, який складається за такою схемою:

1 рядок — слово-тема (іменник);

2 рядок — 2 прикметники (означення теми);

3 рядок — 3 дієслова (активність, дієвість, пов’язана з темою);

4 рядок — фраза з чотирьох слів (розуміння теми або ставлення до неї);

5 рядок — слово-висновок (іменник, синонім або висновок до теми).

Кросворд « Маруся»

1.   Художній засіб «стоїть місяць», «година настала».

2.   Поетеса, з якою порівнюють Марусю Чурай.

3.   Прізвище  того, за ким виплакала «Марусенька свої ясні очі».

4.   Ім’я головного героя пісні «Ой не ходи, Грицю...».

4.   Він палко і щиро любив Марусю,але не відкривав своїх почуттів, бо знав, що її серце належало іншому.

5.   Постійний епітет до слова «очі», використаний у пісні «Засвіт встали козаченьки».

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

http://freegrafica.ru/uploads/posts/2010-07/1279560763_zhff1gzw8ke0bqv.jpegMarusya Churay.jpg 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

http://pics.livejournal.com/nika_diz/pic/0008w66y 

 

 

 

Відповіді:

1. Метафора. 

2. Сафо.  

3. Бобренко. 

4. Іскра.  

5. Ясні.

«Анкета»  ліричного твору

«Засвіт встали козаченьки»

Заповніть таблицю

Тема

зображення походу козаченьків, розлучення хлопця з матінкою і коханою.

Ідея

 

Основна думка

 

Жанр

літературна козацька пісня

Історія написання

 

Настрій

 

 

«Анкета»  ліричного твору

                         «Віють вітри, віють буйні»

Заповніть таблицю

Тема

 

Ідея

возвеличення щирого почуття кохання.

Основна думка

 

Жанр

 

Історія написання

 

Настрій

сумний, передає страждання дівчини

«Анкета»  ліричного твору

                      «Ой не ходи, Грицю...»

Заповніть таблицю

Тема

 

Ідея

 

Основна думка

«Нехай же Гриць двох не кохає»

Жанр

драматична літературна пісня

Історія написання

 

Настрій

 

 

Цитатний диктант

    «Засвіт встали козаченьки»

  1. Козаченьки вирушили в похід (з полуночі).
  2. Не  плач, не плач, Марусенько, не плач, не журися, та….(за свого миленького Богу помолися).
  3. Через………. неділеньки додому вертайся (чотири).
  4. Прийми ж мою Марусеньку як…. (рідну дитину).

«Віють вітри, віють буйні»

  1. Хто щаслив був хоч з часок -… ( повік не забуде).
  2. Чи щаслива та билинка,…. (що росте у полі?)
  3. Полетіла б я до тебе, та…(крилець не маю).

«Ой не ходи, Грицю...»

  1. Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці, бо…( на вечорницях дівки чарівниці)
  2. Дівчинонька справедливая у…. рано зіллячко копала, а у … переполоскала

( неділю, понеділок).

  1.  У … рано Гриця отруїла (середу).
  2. А прийшла ….-  (поховали Гриця).
  3.  Оце тобі, Грицю, за теє розплата -…. (з чотирьох дощок темная хата).

«Дослідження-трансформація»

 

Доведіть, що пісня «Ой не ходи, Грицю...» має фольклорну основу, народнопоетичні образи. 

 «Пошукове дослідження»

За допомогою тлумачного словника знайдіть значення слова «любов», «зрада».

http://viking1234567.narod.ru/7_1.png                           «Креативне мислення»

Намалюйте поняття «любов», «зрада».

       «Асоціативне мислення»

Які у вас асоціації викликає слово «любов», «зрада».

     Метод «Незакінчене речення»

Ознайомившись з піснею  «Засвіт встали козаченьки», я зрозумів…, відчув…, подумав….

Бліц-опитування

  •  Чому, на вашу думку, Маруся Чурай не може простити Грицеві зраду навіть після його щирого каяття?
  •  Яку роль у пісні «Засвіт встали козаченьки» відіграє діалог?
    - Зясуйте, які народнопоетичні засоби використано у пісні. Наведіть приклади з тексту.
  •  Які автобіографічні факти відбились у пісні «Віють вітри, віють буйні»? Яким   настроєм   пройнято пісню?   Обґрунтуйте свою думку.

Робота з http://40.media.tumblr.com/8fbe4d1c46fd3f30e9d5b980e65aa407/tumblr_n8i5joxhQE1tdhopeo1_1280.jpgрепродукцією картини

   Розгляньте репродукцію картини М.Кривенка «Їхав козак на війноньку», дайте відповіді на запитання:

1. В які часи відбуваються події, відтворені художником?

2. Чи може бути ця картина ілюстрацією до пісні Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки»?

3.  Опишіть картину за питаннями :

-  кого зображено на передньому плані?

-  опишіть український степ;

-  чому небо на картині має опалово-жовтий відтінок?

- чому на задньому плані картини палають вогні на сторожових вежах? Про що вони сповіщають?

-  яке враження склалося від перегляду картини?

Гра «Шукачі скарбів»

  1. Відшукайте в текстах пісень «Засвіт встали козаченьки»? «Віють вітри, віють буйні» та «Ой не ходи, Грицю...» метафори.
  2. Знайдіть та випишіть за дві хвилини з перелічених вище пісень якомога більше епітетів.

                           Творча майстерня

Виділіть та розподіліть у пісні «Віють вітри, віють буйні» зорові, слухові образи, окресліть кольорову гаму, назвіть емоції та почуття ліричного героя (за таблицею)

Зорові образи

Слухові образи

Кольорова гама

Емоції, почуття

 

 

 

 

 

 

http://s4.pic4you.ru/y2014/08-13/12216/4543913.pngТворчий практикум

Доведіть, що пісні «Ой не ходи, Грицю...»  властиві ознаки балади

Робота з ілюстративним матеріалом

2778604_736d5f732778685_e39a3a3c2778599_3a866225Розгляньте  ілюстрації до твору. Знайдіть епізоди, до яких вони належать

 

 

 

 

 

 

 

 

2778905_b75402fe2778672_3577e21f2778896_cb2fc1cf

 

 

 

 

 

 

 

 

2778617_cfa5b2162778668_e8098ba72778622_d18d83f8

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра  «Термінологічна ідентифікація»

(робота в групах)

    Методичний коментар. Гравці обох команд отримують картки трьох типів – перший тип карток містить лінгвістичні терміни, другий – їхні визначення, а треті – приклад ілюстрацію. Треба встановити відповідності між картками всіх типів. Перемагає та команда, яка впорається із завданням швидше.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра  «Чарівні цеглинки»

Постав «цеглинки» на відповідні місця і прочитай вислів Ліни Костенко. Як ви розумієте його зміст?

1

2

3

4

5

6

7

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь: « Її пісні - як перло многоцінне, як дивен скарб….»

«Мікрофон»

  •                   Яке враження справила на вас творчість Марусі Чурай? 
  •                   Чи співчуваєте ви Грицеві?
  •                   Чи можна сказати, що почуття, які переживали герої пісень Марусі, не властиві сучасній молоді? 
  •                   Як ви ставитеся до вчинку героїні пісні «Ой не ходи, Грицю...»? Як би вчинили ви? 

1

 

docx
Додано
29 вересня 2019
Переглядів
2897
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку