Додавання і віднімання десяткових дробів

Про матеріал
За рахунок використання комп’ютерних технологій на уроках надається можливість використання додаткового матеріалу, підвищується ступінь наочності, посилюється мотивація навчання і, як наслідок - підвищується інтерес до предмета, в тому числі і за рахунок привабливості комп'ютерної техніки.
Перегляд файлу

УРОК №3.

Тема.   Додавання і віднімання десяткових дробів

Мета:

  • формувати навички додавання і віднімання десяткових дробів, користуючись правилами;
  • розвивати  логічне мислення, увагу, пам'ять, мислительні операції; формувати культуру математичних записів;
  • виховувати охайність, працелюбність, шану до традицій українського народу,  прагнення вивчати народні символи України.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання:  презентація «Додавання і віднімання десяткових дробів», індивідуальні картки, таблиця, підручники Математика для 5 класу

Хід уроку

І. Організаційний етап

Вправа « Комплімент»

II. Актуалізація опорних знань.
1.Математичний диктант

  • Із двох десяткових дробів із різними цілими частинами більшим є той, у якого…
  • Запишіть десятковий дріб 0,6 із двома цифрами після коми.
  • Спростіть десятковий дріб 5,5000.
  • Порівняйте числа 9,3 і 9,6.
  • Порівняйте  числа 2,32 і 2,334.
  • Запишіть у порядку спадання десяткові дроби: 9,4; 9,12; 9,3; 9,05.
  • Між якими сусідніми натуральними числами розміщений дріб 7,89?
  • Запишіть три числа, кожне з яких більше 3,4 і менше 3,6.

Учні перевіряють взаємоперевіркою (1 питання – 1,5 б.)

Відповіді.

  1. Ціла частина більша
  2. 0,6=0,60
  3. 5,5000=5,5
  4. 9,3˂9,6
  5. 2,32˂2,334
  6. 9,4; 9,3; 9,12; 9,05.
  7. 7˂7,89˂8
  8. 3,5; 3,55;  3,58.

2. Вправа  «Так чи  ні»

  1. 0,23˃0,32                 3) 2,3 ˂3,2                   5)  4,356˂4,536
  2. 1,245˂1,231             4) 2,05˃2,15                6)  12,34˃12,43
  1. Мотивація навчальної діяльності.

З давніх-давен до дівочого вінка в'яжуть  кольорові стрічки. У нас з вами є стрічки різної довжини: 0,57 м; 0,6 м; 0,56м; 0,59 м; 0,62 м. Як знайти довжину всіх стрічок разом? Яку довжину треба відрізати від інших стрічок, щоб всі стрічки мали 0,56 м?

Щоб розв'язати задачу, сьогодні ми вивчимо правила додавання і віднімання десяткових дробів.

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
Сьогодні на уроці ми будемо формувати навички додавання і віднімання десяткових дробів. Виконуючи математичні завдання, ви познайомитесь  із рослинними символами України, з яких ми сплетемо вінок.

  У давнину віночки на Україні виплітали з різного зілля від весни і до пізньої осені. Український віночок служив не тільки окрасою голови. Вважалося, що у ньому є чарівна сила, що і біль знімає, і волосся береже.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь вчителя

Десяткові дроби записують за тим самим позиційним принципом, що й натуральні числа. Тому додавання і віднімання таких дробів виконують аналогічно до додавання і віднімання натуральних чисел. Якщо числа багатоцифрові, то ці дії зручніше виконувати в стовпчик. При цьому  десяткові дроби записують так, щоб коми в доданках були одна під одною, тоді однойменні розряди будуть стояти один під одним. У сумі кому ставлять під комами в доданках.

  1. Робота з підручником

Відкрили підручники на ст. 269  і знайшли правила  додавання і віднімання  десяткових дробів. Ознайомитись із правилами.
     3.  Рубрика «Зверніть увагу»

При додаванні десяткових дробів виконуються переставний і сполучний закони додавання.

VII. Закріплення набутих знань

Вчитель. Найпочесніше місце у вінку здавна займає деревій. Про його лікувальні властивості ми дізнаємось, коли виконаймо усні вправи з підручника.

  1. Робота з підручником

      Усні вправи: № 1224, 1227

Вчитель. Деревій є символом нескореності. У народі деревій ще називають кривавником, бо він зупиняє кров.

Відгадайте загадку:

Лист зелений і міцний

Сніг для нього не страшний,

А коли весну стрічає,

Сині очі розкриває.

(барвінок)

Барвінку належить особливе місце у вінку, він – символ життя і безсмертя людської душі.

  1. Робота в парах

Установити відповідність між завданнями 1-4 та їх результатами А-Д.

Обчислити зручним способом

1

3,4+5,7+4,3+6,6

А

21

2

3,6+7,9+5,4+4,1

Б

40

3

7,8+5,5+4,2+12,5

В

33

4

6,7+4,3+21,4+7,6

Г

20

 

 

Д

30

 

Вчитель прикріплює барвінок до стрічки.

Вчитель. Хто ж там, хто вже так стомився і наліво похилився.

Діти треба дружно нам всім встати фізкультхвилинку розпочати:

 

Руки вище підніміть,

І спокійно опустіть.

Руки вгору, руки вбоки

І зробіть чотири кроки.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

 

Руки вище підніміть

І спокійно опустіть.

Розведіть їх в сторони

Плесніть, діти, кілька раз

За роботу -  все гаразд.

 

Вчитель. Наступна квітка цікава тим, що в засушеному вигляді зберігає свій колір і вигляд, немов жива.

Назву цієї квітки ви дізнаєтесь, виконавши наступну вправу

  1. Вправа «Шифрувальник»

Завдання

Відповіді

Правильна відповідь

3,4 + 7,9

А)13,1

Б) 12,3

Б

2,3 - 0,7

Е)1,6

В)1,5

Е

16,9 - 3,4

З)13,5

И)12,5

З

0,45+3,55

К)3,95

С)4,0

С

24,7 – 16,5

М)8,2

Н)7,2

М

8,6 – 4,3

Е)4,3

Л)3,4

Е

4,8+5,9

Р)10,7

С)9,17

Р

54,2-34,1

Ч)19,1

Т)20,1

Т

10,7+5,3

Н)16

Ш)15,1

Н

17,3-6,5

Я)11.3

И)10,8

И

4 - 1,5

К)2,5

Д)1,5

К

Вчитель. Так, це безсмертник, який дарує людині здоров'я.

 

  1. Письмові вправи

Коментоване письмове розв’язування вправ із підручника №  1233(1,3); 1235 (4)

Самостійно із наступною самоперевіркою.

1 ряд - №1231 (2,8,14); 1244 (3,9,15)

2 ряд - №1231 (3,9,15); 1244 (4,10,16)

3 ряд - №1231 (4,10,16); 1244 (5,11,17)

Вчитель. Виконавши це завдання, ми вплітаємо у вінок любисток.

Що є символом відданості?

Другим символом відданості є ще одна квітка. Її ми вплетемо розв'язавши задачу.

5.Розв'язування задачі

У грудні фірма «Вишиванка» отримала прибутку 438,86 тисячі грн., а в січні – на 16,4 тисячі більше, ніж у грудні. Скільки тисяч грн. прибутку отримала фірма за два місяці разом?

Вчитель прикріплює волошку до стрічки.

 

6.Робота в групах

Вчитель. Символом дівочої чистоти здавна була добре знайома вам квітка, яку ви вплетете у вінок після того, як попрацюєте в групах. Учні об'єднуються в три групи розв'язують рівняння і перевіряють самоперевіркою

Група №1

Розв’язати рівняння

х + 13,4 = 15,82

20 – х = 12,3

9 – (7,3 – х) = 3,2

Група №2

Розв’язати рівняння

х + 24,7 =29,8

30 – х = 18,3

14 – (х – 3,25) = 5,7

Група №3

Розв’язати рівняння

10,6 + х = 19,7

41– х =21,7

28 – (х –11,25) = 15,4

У нашому вінку з'являється остання рослина.

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Заглядається у воду

На свою чудову вроду.

Вчитель. Так це калина, яка є символом самої України.

Вчитель прикріплює калину, зав'язує стрічку у формі вінка і кладе у куточок державних символів України.

V. Підсумок  уроку

1. Заповнити таблицю

а

3,05

3,16

5,09

11,6

23,6

10,7

в

2,7

1,34

4,51

4,4

12,4

5,4

а + b

 

 

 

 

 

 

а – b

 

 

 

 

 

 

 

. Домашнє завдання

- Опрацювати §30; знати відповіді на питання ст. 270

- №1232  І-варіант (1,3,5,7), ІІ – варіант (2,4,6,8); 

  №1245  І-варіант (1,3,5,7), ІІ – варіант (2,4,6,8)

Індивідуальне завдання. Виразіть в метрах  та обчисліть:

138 м 42 см + 12 м 3 дм 4 см – 77 см 8 мм

docx
Додано
17 березня 2023
Переглядів
374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку