Конспект уроку
на тему:
«Додавання та віднімання десяткових дробів»
Підготувала вчитель-методист Кременецької ЗОШ І-ІІІ ст. №1
ім.Галини Гордасевич Алкіна Галина Володимирівна
Тема. Додавання та віднімання десяткових дробів
Мета:
навчальна:
розвивальна:
виховна:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Обладнання та наочність: підручник математики за 5 клас, автор: Істер, Нова програма
Хід уроку
(§36, № 1216, 1226)
№1216. Округли число до:
1) тисяч ;
2) сотень ;
3) десятків ;
4) одиниць ;
5) десятих ;
6) сотих ;
7) тисячних ;
8) десятитисячних .
№1226. Які цифри можна поставити у «віконечко», щоб округлення було виконано правильно? Наведи всі варіанти:
1)
.
2)
;
;
;
;
.
3)
;
;
;
;
.
4)
;
;
;
;
.
5)
;
;
;
;
.
6)
;
;
;
;
.
Повторимо поняття, які нам будуть потрібні сьогодні на уроці. Для цього виконаємо наступні завдання.
І варіант
ІІ варіант
1. Виконайте додавання чисел:
а) ; б)
а) ; б)
2. Подайте у вигляді десяткового дробу суму чисел:
і
і
3. Урівняйте кількість цифр після коми в числах (запишіть дроби так, щоб після коми в них була однакова кількість цифр):
а) ; б)
а) ; б)
4. Обчисліть у найзручніший спосіб (використовуючи переставну і сполучну властивості додавання):
Ви вмієте додавати й віднімати натуральні числа та дроби з однаковими знаменниками. А тепер давайте поміркуємо над такою задачею: в одному сувої тканини було 16,25 м, а в другому — 18,35 м. Скільки метрів у двох сувоях?
Що потрібно зробити? Чи можна скористатися правилом додавання дробів із однаковими знаменниками? Чи важливо виражати величини у метрах і сантиметрах?
Сьогодні ви дізнаєтесь, як правильно додавати й віднімати десяткові дроби, не перетворюючи їх на звичайні.
Метод: пояснювально-ілюстративний
Правило 1. Додавання десяткових дробів
Щоб знайти суму двох десяткових дробів, потрібно:
Приклад 1. Знайдіть суму чисел .
2 |
3 |
, |
6 |
5 |
1 |
5 |
4 |
5 |
, |
3 |
3 |
4 |
2 |
6 |
8 |
, |
9 |
8 |
5 |
7 |
Виконаємо додавання в стовпчик. Для цього запишемо дані дроби так, щоб коми доданків були одна під одною. Виконаємо додавання, не звертаючи уваги на коми, тобто як натуральні числа. У сумі кому поставимо під комами доданків.
Приклад 2. Знайдіть суму чисел .
1 |
5 |
, |
4 |
2 |
0 |
0 |
0 |
|
5 |
, |
3 |
1 |
2 |
5 |
4 |
2 |
0 |
, |
7 |
3 |
2 |
5 |
4 |
Оскільки у числа після коли стоїть 5 цифр, а у числа – лише 2 цифри, тому потрібно зрівняти кількість десяткових знаків. Для цього подамо перше число у вигляді .
Правило 2. Віднімання десяткових дробів
Щоб знайти різницю двох десяткових дробів, потрібно:
9 |
, |
5 |
6 |
8 |
3 |
, |
1 |
2 |
0 |
6 |
, |
4 |
4 |
8 |
Приклад. Знайдіть різницю чисел .
Час прийшов для відпочинку,
Проведемо фізкультхвилинку.
Раз! Два! Всі присіли.
Потім вгору підлетіли.
Дружно всі присіли, встали.
І руками помахали.
Три! Чотири! Нахилились.
Зі струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Всі веселі.
Крутимось на каруселі.
А тепер всі руки в боки.
Як зайчата скоки-скоки!
Сім! Вісім! В потяг сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
1. Виконання усних вправ.
(§37 № 1234(1, 3, 4, 7), 1236(1-4))
№1234. Обчисли:
1) ;
3) ;
4) ;
7) .
№1236. Обчисли:
1) ;
2) ;
3) ;
4) .
2. Виконання письмових вправ.
(§37 № 1235(2, 3), 1237(1, 4), 1239, 1241(2, 5, 7-9), 1243(1, 5-8), 1246)
№1235. Обчисли:
2) ;
3) .
№1237. Обчисли:
1) ;
4) .
№1239. На одній машині було т піску, а на іншій − т. Скільки піску було на двох машинах?
(т)
Відповідь. т піску було на двох машинах.
№1241. Виконай додавання:
2) ;
5) ;
7) ;
8) ;
9) .
№1243. Виконай віднімання:
1) ;
5) ;
6) ;
7) ;
8) .
№1246. Розв’яжіть рівняння:
1) ;
;
.
2) ;
;
.
3) ;
;
.
4) ;
;
.
Метод: сократичний
А тепер давайте складемо алгоритм додавання і віднімання десяткових дробів. (як підсумок роботи на уроці)
Алгоритм додавання і віднімання десяткових дробів
Метод: бесіда
1. Додавання й віднімання яких чисел, нагадує додавання й віднімання десяткових дробів?
2. У чому перевага десяткової форми запису дробів?
(§37 № 1240, 1242(3, 5-8), 1244(1, 4-7), 1247(3-4))
Усі ці завдання аналогічні до тих, які ми виконували під час уроку, тому питань щодо їх виконанню у вас не повинно виникнути. За виконання номерів цих можна отримати лише 9 балів. Для тих хто хоче отримати оцінку 12, має виконати індивідуальне завдання.
Зверніть увагу! При розв’язуванні цього завдання, необхідно бути уважними, слідувати алгоритму. Не спішіть виконувати всі дії зразу. Рекомендую по черзі розписувати дії і ви точно не помилитесь.