Доля людини в новелі «Сойчине крило» І.Франка

Про матеріал
Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст новели. Розкрити долю людини в новітній інтерпретації. Розвивати навички аналізу образів, зв’язного мовлення, образне мислення. Формувати інтерес до модернової літератури. Виховувати культуру людських відносин.
Перегляд файлу

         Тема уроку.  Доля людини в новелі «Сойчине крило» І.Франка

Мета : Допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст новели. Розкрити долю людини в новітній інтерпретації. Розвивати навички аналізу образів, зв’язного мовлення, образне мислення. Формувати інтерес до модернової літератури. Виховувати культуру людських відносин.

Цілі: розглянути і прокоментувати композицію і сюжет новели “Сойчине крило”, розкрити образ Марії, його неоднозначність, охарактеризувати образ героя-адресата. Вміти визначати основний морально-етичний пафос новели та висловити власну оцінку твору, взяти участь у моделюванні, використовуючи творчі здібності, інтелектуальний ресурс; з’ясувати дилему «Одинокість Массіно - це умілість майстра життя чи негідне «паперове існування», створити модель образу героя та способу його життя, зрозуміти на прикладі життя героїв новели цінність життя, «філософію серця».

 

 

Очікувані результати: читання й інтерпретація філософського змісту новели, виконання дослідницьких завдань; побудова асоціативних моделей; потрактовування змісту висловлювання «штука заради штуки», читання й розуміння прозового твору, накопичення емоційно-чуттєвого досвіду, вміння поєднувати інтелектуальні здібності та образні компоненти, вміння працювати в групі.

Тип  урокуурок-літературознавче дослідження

Теоретико-літературні поняття: сюрреалізм, експресіонізм, символізм, новела

Літературно-мистецькі зв’язки: зображувальне мистецтво

Наочні засоби навчання: комп’ютер, репродукції картин Е.Мунк «Крик». С.Далі. «Спокуса Св. Антонія»

Хід уроку

І. - Вступне слово- звернення вчителя до учнів-читачів

«Він був середнього росту, а йшов, як велетень, не на людську міру ставив кроки, мало хто встигав за ним, а головою сягав, хтозна-як високо. Спокійної вдачі, а вибухав , як порох, коли  йшлося про добро трудящих, і кидав громи, щоб Русь не спала. З війська відпустили за слабкий зір, а бачив краще від інших, з низин далі сягав оком, ніж інші з гори. Влада гнобителів не пустила його викладати у вищій школі, а він став учителем усього народу.»

І.  Франко творив на зламі ХІХ – ХХ ст. Як відомо, це час бурхливих історичних подій, різких соціальних перемін, змін у свідомості, світобаченні та світовідчутті людей. Митці, яких назвали модерністами, намагалися знайти особливі художні засоби та нові жанри для передачі своєрідності епохи,  сум’яття  в душах людей. І . Франко теж звернувся до модерних засобів письма, не відкидаючи при цьому й традиційних, не порушуючи національної етичної традиції. Про Франка – майстра прози – ми говоритимемо на сьогоднішньому уроці.

Жіноче серце! Чи ти лід студений,

Чи запашний, чудовий цвіт весни?

Чи світло місяця? Огонь страшенний,

Що нищить все? Чи ти як тихі сни?

І.  Франко

 

 

Видатний український філософ Памфіл  Юркевич писав:  

  • Серце є хранителем і носієм усіх тілесних сил людини.
  • Серце є центром духовного життя людини. У ньому зароджується рішучість на ті чи ті вчинки, наміри й бажання.
  • Серце є джерелом різноманітних душевних поривань, хвилювань і пристрастей в усіх їхніх ступенях.
  • Серце визначає моральне життя людини, з нього виходить усе добре і зле в словах, думках і вчинках.
  • Серце людини основа її особистості, індивідуальності
  • Світ існує і відкривається передовсім для глибинного серця, а вже потім для розуміючого мислення

    

 

  1.               Повідомлення,  формулювання теми уроку, читацьких завдань.

Учитель

  •                    Жіноче серце – океан, рай і пекло водночас. Зрозуміти жіночу поведінку, її серце намагалися багато століть,  у різних країнах такі велетні психологічної прози як Гі де Мопассан, Лев Толстой, Віктор Гюго, але і до цього часу точаться суперечки. Стосунки між чоловіком і жінкою – це два світи, які вбирають у себе переживання, емоції, відчуття, настрої. Кохання, що виникає між особистостями, єдине у своєму роді, але може вбирати в себе інші почуття. Важко вберегти його, але кому це вдасться, відчує себе щасливим.
  •                    Про що піде мова на сьогоднішньому уроці,  як ви вважаєте?
  •                    Які завдання спроектуєте?
  1.               Визначення особистісно важливих цілей діяльності.
  1. Розглянути і прокоментувати композицію і сюжет новели “Сойчине крило”.
  2. Розкрити образ Марії, його неоднозначність.
  3. Дати характеристику образу героя-адресата, висловити власну оцінку твору, взяти участь у моделюванні, використовуючи творчі здібності, інтелектуальний ресурс
  1.               Мотивація навчальної діяльності учнів.
  •                 Якими є стосунки між чоловіками та жінками? Чому одна людина прагне розірвати  пута самоти, а інша навпаки робить усе можливе, щоб зберегти незалежність? Які фобії переслідують кожну людину протягом життя? Ці та інші питання ми зможемо розв’язати, якщо поринемо у світ модерністської новели «Сойчине крило».
  •                 Чи писали ви листи? А чи отримували? Я надіслала вам листи .  Чужих листів не читають, але ми матимемо змогу познайомитися з  одним чужим листом через спілкування героїв твору.

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Підготовка до сприйняття художнього твору

Актуалізація опорних знань

               Вивчення теоретико-літературних понять

--Що ви знаєте про модернізм і його течії? (імпресіонізм, неоромантизм, неокласицизм, символізм, експресіонізм, неореалізм, сюрреалізм, «потік свідомості» )

--У чому полягає особливість українського модернізму? (У західноєвропейських літературах, насамперед французькій, існувала певна послідовність течій: символізм- імпресіонізм- експресіонізм; неоромантизм- неокласицизм- неореалізм- сюрреалізм тощо. В Україну ж модернізм «запізнився» на 10-20 років, тому письменники одночасно опановували стилі, які на Заході вже «відкрили». Це зумовило поєднання різноманітних модерністських течій у нашій літературі.)

--Пригадайте, що таке символ? Художня деталь? ( виразна подробиця у творі, що має значне змістовне та ідейне спрямування. Може уточнювати або розкривати задум автора, виступати втіленням ідеї чи лейтмотиву твору)

Символ – те, що слугує знаком будь-якого поняття, явища, ідеї. Голуб — с. миру. Якір — с. надії; 

Символізм – напрям у літературі та мистецтві кінця ХІХ — початку ХХ ст., що просякнуте індивідуалізмом і містицизмом, відображає дійсність як ідеальну сутність світу в умовних і відірваних, відхилених формах. Він зосереджується переважно на художньому висловлюванні за допомогою символу почуттів, видінь, ідей. Філософсько-естетичні принципи символізму стосуються творів Ф. Ніцше, який намагався проникнути в таїну буття й свідомості, надчасову ідеальну сутність світу.

Імпресіонізм- витончене відтворення суб’єктивних вражень та спостережень, мінливих відчуттів та переживань; психологізм у змалюванні персонажів; прагнення зафіксувати миттєві враження; лаконізм прози, багатство відтінків; збільшена увага до кольорів і звуків, яскравих деталей.

Експресіонізм – напрям у мистецтві першої половини ХХ ст., що виголошує основою художнього зображення підкреслену, іноді гротескну емоційну виразність образу.

«Потік Неокласицизм- прагнення зберегти право на власний моральний та естетичний кодекс, виходячи зі свого  уявлення про мистецькі цінності, деяку незалежність вічного мистецтва від скороминущих виявів життя.

Неоромантизм- боротьба, небезпечні таємні події, емоційність і драматизм розвитку художньої дії.

 

Сюрреалізм (франц. Surrealisme, надреалізм), напрям у мистецтві ХХ ст., що проголосив джерелом мистецтва сферу підсвідомості (інстинкти, сновидіння, страхи, галюцинації) . Головною рисою сюрреалізму стала парадоксальна алогічність, поєднання предметів і явищ, яким надається предметно пластична достовірність. Намагання зітерти кордони між розумом і безумством.

 

«Потік свідомості»- внутрішній монолог; духовне життя героїв передається у всій його безпосередності, постійній зміні думок, почуттів, вражень, спогадів.

Пригадайте, що таке новела. (Новела – невеликий за обсягом глибоко психологічний  прозовий твір, у якому незвичайна подія розгортається дуже динамічно й має несподівану драматичну розв’язку).

  •                 Чим новела відрізняється від інших творів?(Подібна до оповідання. Однак на відміну від нього менша за обсягом та вирізняється особливим динамізмом і психологізмом)

Словникова робота

  •                 Чи були незрозумілі слова?
  •                 Як ви розумієте слово сибарит? (Сибарит – людина, яка надає перевагу бездіяльному, марному способу життя, зманіжений розкошами).

Чим є штука у творі «Сойчине крило» І.Франка? (Штука – своєрідне мистецтво).

  •                 C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\s01106i.bmpЩо вам відомо про сойку? (Яскрава пташка сімейства воронових, іноді розорює гнізда дрібних птахів)

 

 

 

                

   Сойка (Garrulus glandarius), птах родини воронових, відіграє роль "поліцейського лісів": вона завжди на сторожі, своїм скрипучим голосом подає знак лісовим мешканцям про появу людини набагато раніше чим людина її помітить. Довжина тіла близько 34 см, вага 147 -196 г. В природі сойка уникає відкритих місць, більше полюбляє перельоти з крони на крону. По землі пересувається невпевненими стрибками, тому внизу довго не затримується. Також сойка має здатність переймати звуки інших птахів. механічних звуків. Сойка може "стукати", ніби вдаряє дзьобом об дерево, "скрипіти", як незмазане колесо воза. Іноді можна опинитися свідком і спільного співу сойок. Кожна з них навперебій спочатку видає мінорну свистячу трель, після якої йдуть тихий клекіт, щиглики, глухий передзвін. До квітня подібні концерти закінчуються, після чого спів сойки можна тільки іноді почути на гніздовий ділянці. У всіх випадках спів сойки - явище вкрай короткочасне і нерегулярне. Воно припиняється з появою гнізда, і аж до вильоту пташенят сойка робиться однією з наймовчазніших і лякливих птахів.

Сойка належить до найбільш обдарованих пересмішників. Альфред Брем так описує здібності сойки: "Іноді птах кричить, як кішка: "мяу ", а нерідко глухим черевомовним голосом, але абсолютно ясно вимовляє слово" маргольф "... вона відтворює всі звуки і шуми, які чує у своїй окрузі. Вона так досконало передає нявкаючий заклик мишоїда, що здається, ніби це властивий їй самій, а не запозичений крик ... Іноді сойки вчаться вимовляти окремі слова, а частіше насвистувати короткі мелодії.

(Матеріал з Вікіпедії)

ІІІ. Вивчення, аналіз, інтерпретування художнього твору

  •                 Спробуймо розібратись, чому новела називається «Сойчине крило»? На що натякає автор, даючи таку назву своєму твору? (між Марією і сойкою можна провести паралель – обидві вільні. Сойка імітує різні звуки, припиняє це робити, коли звиває гніздо, усі ці роки Марія імітувала не лише своє почуття, а навіть життя)
  •                 Образ якого птаха ще присутній у творі? Який він позитивний чи негативний? (Символ сови з одного боку – позитивний, часто використовується для театрального ефекту, а з іншого - демонський).
  •                 Проведіть паралелі між цими символами. На що вони вказують
  •                 Як ви ставитесь до вбивства сойки Манею? Назвіть причини, що спонукали її до цього, чи виправдовують вони такий вчинок? (Через ревнощі ненависть до сойки набуває лютої агресії: Маня вбиває сойку. Саме це вбивство потім позначається на пригніченому стані молодої жінки, її демонічних рисах).
  •                 Утворіть смисловий ланцюжок зі слів, які використовує автор, називаючи жінку. (Жінка – комедіантка-чорт - демон).
  •                 З якою метою Франко подає листи жінки? (Майбутнє не можливе без істини минулого. Жінка виступає співрозмовником з читачем, ділиться своїм найсокровеннішим: своїми почуттями, своїм життям).Учениця зачитує уривки з листа під звуки птахів.
  •                 Назвіть причину, що спонукала Маню втекти з дому. Яке найбільше бажання керувало усіма її вчинками?
  •                 Едмон Арокур писав: «Поїхати – значить трохи вмерти». Поясніть думку, співставте її з подіями твору. Чим поплатилася дівчина за свій необдуманий вчинок?
  •                 Які почуття панували в серці Хоми на початку нашого знайомства з ним?(епізод з описом умов життя зачитує учень під аудіозапис увертюри до опери Дж. Россіні «Вільгельм Тель» та відео на якому хризантеми, портрет Гете, книги в дорогих палітурках, підсвічник)
  •                 Чи можемо сказати, що цей епізод символічний і виступає як протистояння естетичне – етичному?
  •                 Як реагує чоловіче серце на лист? («Кожний лист – се бомба»).
  •                 Назвіть сполучення слів, що інтегруються навколо понять «мистецтво», «життя, існування». («Артист життя», «Світи, повні невимовної розкоші, вольної волі, палкого кохання»).
  •                 Чому автор неодноразово вживає слово «життя»? (Герой новели намагається переконати, що його життя справжнє, таким чином він утікає від реальності: «Я витворив собі оте життя як не здобуту твердиню, в якій живу і паную…»).
  •                 «Коли згадуєш той час, коли ти кохав, здається, що з тих пір більше вже нічого не трапилось», - так писав Франсуа Моріак. Як перегукуються ці слова з роздумами Массіно?

          Розгляд мистецького матеріалу

  •                 Погляньте на репродукцію картини Едварда Мунка «Крик». (експресіонізм)
  •                 Який настрій створений автором?
  •                 Які почуття передано ? (Червоне, вогняне небо, фантастична тінь, схожа на чудовисько, яке лякає. Напруга спотворила простір, лінії зламані, кольори не гармонують, перспектива знищена. Непорушно рівним залишається тільки міст. Він протиставляється тому хаосу, в який занурюється світ .Міст- бар’єр, який відділяє людину від природи. Захищені цивілізацією люди розівчилися відчувати, бачити, чути. На спотвореному обличчі відчай, жах, страх. Руки підняті і затуляють вуха, вказують на рефлекторне бажання втекти від самого себе).

 

  •                 Спрогнозуйте, які страхи лякають людей, на основі новели «Сойчине крило» і репродукції картини «Крик».

 

  •                 Чого найбільше боїться Массіно?

 

  •                 Чи намагається герой захиститися від страху? Чи відбувається в Массіно з ним діалог?

ІV. Літературно-мистецька діяльність учнів: дослідно-пошукові завдання, творчі (усні й письмові) роботи

 

 

Трьом групам учнів у залежності від їхніх інтелектуальних здібностей пропоную завдання, що розкривають смисл твору з позиції сюрреалізму, символізму, експресіонізму. Під час представлення результатів надаю рецензію

Завдання для І групи учнів-читачів

Дослідіть, як мистецтво гри впливає на особисте життя людини. Доведіть цитатами з тексту.

Завдання для ІІ групи учнів-читачів

Спроектуйте, використовуючи символічні знаки (коди, малюнки…) сутність Хоми, його спосіб життя.

Завдання для ІІІ групи учнів-читачів

Поясніть смисл слів «штука для штуки». На вашу думку, гра – це житття, чи життя – це гра? Може, життя – це мистецтво гри?

Презентація результатів проектної діяльності І групи учнів-читачів

Мистецтво

 


Раціоналізована сутність

                 (чоловіча)

  1. Удосконалений спосіб існування у світі з метою убезпечення себе від негативних впливів.
  2. Інтровертний захист.(з обереж-

ністю ставиться до нового, тяжіє до стабільності)

Ігрова, стихійна сутність

                (жіноча)

  1. «Театр зваби».
  2. Діють закони естетичного буття.
  3. Режисура, омана.

 


«І я вірив мріяв, любив. Тонув душею в рожевім тумані, будував золоті замки на вітрі, вважав окрасою життя те, що було лише конвенціональною брехнею». (Чоловіча сутність)

«Як добрий режисер я брала до помочі все, що було під рукою: сонце й ліс, пурпури сходу, чар полудня і меланхолію вечора. Оповідання батька і шум лісу. Рев бурі і тихі шепти дружньої розмови». (Жіноча сутність)

«Жинщина жиє чуттям і, як геліотроп до сонця, обертається все до тих, хто вміє грати на струнах чуття».

 

Презентація результатів проектної діяльності ІІ групи учнів-читачів

Створений колаж є відображенням сутності головного героя, способу його життя.

Образ слона відображає образ Массіно, який читає лист від Мані;

бивні – оборонна позиція, страх контактів;

одинока фігура – символ самоти;

«відлюдок», «самітник», «новак у твердій школі самоти».

одяг – вказує на те, що чоловік вчений;

опора на елементи філософії:

Щастя чоловіка – я хочу, щастя жінки – він хоче.

Жінка – небезпечна гра. (Ніцше)

Щастя – це вдоволеність собою (Шопенгауер)

«Женщино, демоне! Чого тобі треба від мене? Чого ти завзялась мучити мене? «Життя - се мій скарб, мій власний одинокий, якого найменшої частинки, одної мінути не гідні заплатити мені всі скарби світу».

Чорний колір одягу – втеча від реальності;

алея, дорога – шлях самознищення;

природа – світ;

простір – бажання;

хмара – пригнічення бажань;

дерева – облаштування в житті;

огорожа – захист від зовнішнього світу;

сувій – правила життя.

 Презентація результатів проектної діяльності ІІІ групи учнів-читачів

Для чоловіка життя – це мистецтво, для жінки гра – це життя.

«Штука для штуки» з позиції жінки – «казка буття»: «Нічого не ощадила», «Хіба женщини можуть інакше?» Ця гра з одного боку приваблива, а з іншого - трагічна. Будь-яка нечесна гра приводить до почуття провини, а звідси, як бачимо, - до каяття. Якщо спокута не відбувається, то – до кари.

«Штука для штуки» в чоловічому розумінні заперечує міжособистісні зв’язки, тобто розуміємо як самотність, при чому самотність – власний вибір:

 «Тепер я сам сиджу за естетичними заборолами, що, мов шліфована сталь відкидаю від себе всі кулі та гранати фальшивих слів, і сліз, і сміхів».

«Естетик убив у мені живого чоловіка, а я ще й горджуся тим убитим трупом».

      Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  •                 Підсумовуючи, порівняйте характери героїв.
  •                 Чи вдалось вам розгадати таємницю жіночого серця?
  •                 Назвіть тему твору. (історія  кохання Хоми і Мані)
  •                 Визначте пафос новели. (Кохання – це високе почуття, це «робота душі»; тільки втрачаючи, людина розуміє цінність втраченого; за помилки у виборі доводиться відповідати, нести спокуту; не можна жити емоціями; на першому місці у стосунках між людьми мають бути гуманізм, відповідальність за власні вчинки)
  •                 Що ви можете сказати про композицію твору?(  твір у творі, твір з обрамленням)
  •                 Назвіть риси напрямів і течій модернізму,  які помітили у творі І.Франка. Скористайтеся довідками з листа.
  •                 Що є ключовим у новелі з погляду експресіонізму? (балансування між страхом життя і смерті)

 

Розгляд мистецького матеріалу

  •                 Погляньте на репродукцію картини С. Далі і скажіть, до якого стилю мистецтва вона належить? Чому?
  •                 Які спокуси готує життя?

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\s_079.bmp С.Далі. «Спокуса Св. Антонія»

 святий Антоній - ранньохристиянський подвижник, відлюдник, що жив у пустелі в III-IV століттях. Антихрист, спокушуючи праведника, насилав на нього всілякі спокушаючі гріховні бачення. Одного разу нечистий сам з'явився преподобному у вигляді найгарнішої оголеної діви (діву можна розгледіти на картині, вона стоїть на слоні в еротичній позі).     

На полотні Далі ці гріхи несуть на собі тварини на тонких павучих ніжках. Якщо б святий хоч на хвилину піддався спокусі - то ніжки би зламалися, а гріхи впали на землю, на самого Антонія.

  •                 Чи від усього необхідно відмовитись, щоб зберегти власну свободу? Чи настільки вона потрібна людині?
  •                 Чому складається враження, що Франко не завершив свою новелу? (Автор залишає можливість зрозуміти, що філософія відносин із самим собою вимагає прийняття рішень. Образ героя-адресата є уособленням боротьби між “естетикою” і “живим чоловіком”. Для кожної людини настає момент, коли необхідно зробити вибір, який істотно вплине на її життя).

V. Рефлексія

  1. Обмін враженнями від почутого, прочитаного (за творчістю письменника)
  •                 Чим сподобалась вам новела?
  •                 Чи здатні ви зрозуміти людину, навіть якщо вона вам не подобається?
  •                 Цей твір можна назвати новелою-сповіддю, новелою-освідченням. Висловіть власну оцінку твору. Чого він навчає?
  •                 Дилема «Одинокість Массіно - це умілість майстра життя чи негідне «паперове існування»? Хто вважає, що одинокість- це умілість майстра життя  станьте справа, хто вважає навпаки- зліва. Обгрунтуйте свій вибір.

 

VI. Домашнє завдання

 

Написати міні-твір ; підготувати розповідь «Роль І. Франка в розвитку драматургії» + драма «Украдене щастя» (оглядово)

 

Учитель

 

Жінка для Франка була святинею, але життя змушувало її страждати, переживати випробування, бути квіткою в пилюці. Автор співчував своїй героїні, його любов всепрощаюча і світла. Письменник побудував сюжет з елементами інтриги, як цікаву історію, яку можна розповісти. Сюжетом править рух почуттів. Показано психологічні переживання, зосереджено увагу на нюансах. Передано моральний біль. Розглянуто філософію провини, покарання, каяття. Врешті решт головні герої перестають бути загубленими. Думки та настрої персонажів тримали нас в гіпнотичному стані, доки все не завершилось. Потрібно бути геніальною людиною, щоб з пережитого почуття створити прозу, яка потрібна не лише автору, а й усім. Сподіваюсь, що спостереження за долями героїв навчили вас цінувати життя, людські почуття.

 

docx
Додав(-ла)
Zapisotska Natalia
Додано
22 грудня 2019
Переглядів
3360
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку