Тема уроку. Доля людини в новелі «Сойчине крило» І.Франка
Мета : Допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст новели. Розкрити долю людини в новітній інтерпретації. Розвивати навички аналізу образів, зв’язного мовлення, образне мислення. Формувати інтерес до модернової літератури. Виховувати культуру людських відносин.
Цілі: розглянути і прокоментувати композицію і сюжет новели “Сойчине крило”, розкрити образ Марії, його неоднозначність, охарактеризувати образ героя-адресата. Вміти визначати основний морально-етичний пафос новели та висловити власну оцінку твору, взяти участь у моделюванні, використовуючи творчі здібності, інтелектуальний ресурс; з’ясувати дилему «Одинокість Массіно - це умілість майстра життя чи негідне «паперове існування», створити модель образу героя та способу його життя, зрозуміти на прикладі життя героїв новели цінність життя, «філософію серця».
Очікувані результати: читання й інтерпретація філософського змісту новели, виконання дослідницьких завдань; побудова асоціативних моделей; потрактовування змісту висловлювання «штука заради штуки», читання й розуміння прозового твору, накопичення емоційно-чуттєвого досвіду, вміння поєднувати інтелектуальні здібності та образні компоненти, вміння працювати в групі.
Тип уроку – урок-літературознавче дослідження
Теоретико-літературні поняття: сюрреалізм, експресіонізм, символізм, новела
Літературно-мистецькі зв’язки: зображувальне мистецтво
Наочні засоби навчання: комп’ютер, репродукції картин Е.Мунк «Крик». С.Далі. «Спокуса Св. Антонія»
Хід уроку
«Він був середнього росту, а йшов, як велетень, не на людську міру ставив кроки, мало хто встигав за ним, а головою сягав, хтозна-як високо. Спокійної вдачі, а вибухав , як порох, коли йшлося про добро трудящих, і кидав громи, щоб Русь не спала. З війська відпустили за слабкий зір, а бачив краще від інших, з низин далі сягав оком, ніж інші з гори. Влада гнобителів не пустила його викладати у вищій школі, а він став учителем усього народу.»
І. Франко творив на зламі ХІХ – ХХ ст. Як відомо, це час бурхливих історичних подій, різких соціальних перемін, змін у свідомості, світобаченні та світовідчутті людей. Митці, яких назвали модерністами, намагалися знайти особливі художні засоби та нові жанри для передачі своєрідності епохи, сум’яття в душах людей. І . Франко теж звернувся до модерних засобів письма, не відкидаючи при цьому й традиційних, не порушуючи національної етичної традиції. Про Франка – майстра прози – ми говоритимемо на сьогоднішньому уроці.
Жіноче серце! Чи ти лід студений,
Чи запашний, чудовий цвіт весни?
Чи світло місяця? Огонь страшенний,
Що нищить все? Чи ти як тихі сни?
І. Франко
Видатний український філософ Памфіл Юркевич писав:
Учитель
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Актуалізація опорних знань
Вивчення теоретико-літературних понять
--Що ви знаєте про модернізм і його течії? (імпресіонізм, неоромантизм, неокласицизм, символізм, експресіонізм, неореалізм, сюрреалізм, «потік свідомості» )
--У чому полягає особливість українського модернізму? (У західноєвропейських літературах, насамперед французькій, існувала певна послідовність течій: символізм- імпресіонізм- експресіонізм; неоромантизм- неокласицизм- неореалізм- сюрреалізм тощо. В Україну ж модернізм «запізнився» на 10-20 років, тому письменники одночасно опановували стилі, які на Заході вже «відкрили». Це зумовило поєднання різноманітних модерністських течій у нашій літературі.)
--Пригадайте, що таке символ? Художня деталь? ( виразна подробиця у творі, що має значне змістовне та ідейне спрямування. Може уточнювати або розкривати задум автора, виступати втіленням ідеї чи лейтмотиву твору)
Символ – те, що слугує знаком будь-якого поняття, явища, ідеї. Голуб — с. миру. Якір — с. надії;
Символізм – напрям у літературі та мистецтві кінця ХІХ — початку ХХ ст., що просякнуте індивідуалізмом і містицизмом, відображає дійсність як ідеальну сутність світу в умовних і відірваних, відхилених формах. Він зосереджується переважно на художньому висловлюванні за допомогою символу почуттів, видінь, ідей. Філософсько-естетичні принципи символізму стосуються творів Ф. Ніцше, який намагався проникнути в таїну буття й свідомості, надчасову ідеальну сутність світу.
Імпресіонізм- витончене відтворення суб’єктивних вражень та спостережень, мінливих відчуттів та переживань; психологізм у змалюванні персонажів; прагнення зафіксувати миттєві враження; лаконізм прози, багатство відтінків; збільшена увага до кольорів і звуків, яскравих деталей.
Експресіонізм – напрям у мистецтві першої половини ХХ ст., що виголошує основою художнього зображення підкреслену, іноді гротескну емоційну виразність образу.
«Потік Неокласицизм- прагнення зберегти право на власний моральний та естетичний кодекс, виходячи зі свого уявлення про мистецькі цінності, деяку незалежність вічного мистецтва від скороминущих виявів життя.
Неоромантизм- боротьба, небезпечні таємні події, емоційність і драматизм розвитку художньої дії.
Сюрреалізм (франц. Surrealisme, надреалізм), напрям у мистецтві ХХ ст., що проголосив джерелом мистецтва сферу підсвідомості (інстинкти, сновидіння, страхи, галюцинації) . Головною рисою сюрреалізму стала парадоксальна алогічність, поєднання предметів і явищ, яким надається предметно пластична достовірність. Намагання зітерти кордони між розумом і безумством.
«Потік свідомості»- внутрішній монолог; духовне життя героїв передається у всій його безпосередності, постійній зміні думок, почуттів, вражень, спогадів.
Пригадайте, що таке новела. (Новела – невеликий за обсягом глибоко психологічний прозовий твір, у якому незвичайна подія розгортається дуже динамічно й має несподівану драматичну розв’язку).
Словникова робота
Чим є штука у творі «Сойчине крило» І.Франка? (Штука – своєрідне мистецтво).
Сойка (Garrulus glandarius), птах родини воронових, відіграє роль "поліцейського лісів": вона завжди на сторожі, своїм скрипучим голосом подає знак лісовим мешканцям про появу людини набагато раніше чим людина її помітить. Довжина тіла близько 34 см, вага 147 -196 г. В природі сойка уникає відкритих місць, більше полюбляє перельоти з крони на крону. По землі пересувається невпевненими стрибками, тому внизу довго не затримується. Також сойка має здатність переймати звуки інших птахів. механічних звуків. Сойка може "стукати", ніби вдаряє дзьобом об дерево, "скрипіти", як незмазане колесо воза. Іноді можна опинитися свідком і спільного співу сойок. Кожна з них навперебій спочатку видає мінорну свистячу трель, після якої йдуть тихий клекіт, щиглики, глухий передзвін. До квітня подібні концерти закінчуються, після чого спів сойки можна тільки іноді почути на гніздовий ділянці. У всіх випадках спів сойки - явище вкрай короткочасне і нерегулярне. Воно припиняється з появою гнізда, і аж до вильоту пташенят сойка робиться однією з наймовчазніших і лякливих птахів.
Сойка належить до найбільш обдарованих пересмішників. Альфред Брем так описує здібності сойки: "Іноді птах кричить, як кішка: "мяу ", а нерідко глухим черевомовним голосом, але абсолютно ясно вимовляє слово" маргольф "... вона відтворює всі звуки і шуми, які чує у своїй окрузі. Вона так досконало передає нявкаючий заклик мишоїда, що здається, ніби це властивий їй самій, а не запозичений крик ... Іноді сойки вчаться вимовляти окремі слова, а частіше насвистувати короткі мелодії.
(Матеріал з Вікіпедії)
ІІІ. Вивчення, аналіз, інтерпретування художнього твору
Розгляд мистецького матеріалу
ІV. Літературно-мистецька діяльність учнів: дослідно-пошукові завдання, творчі (усні й письмові) роботи
Трьом групам учнів у залежності від їхніх інтелектуальних здібностей пропоную завдання, що розкривають смисл твору з позиції сюрреалізму, символізму, експресіонізму. Під час представлення результатів надаю рецензію
Завдання для І групи учнів-читачів
Дослідіть, як мистецтво гри впливає на особисте життя людини. Доведіть цитатами з тексту.
Завдання для ІІ групи учнів-читачів
Спроектуйте, використовуючи символічні знаки (коди, малюнки…) сутність Хоми, його спосіб життя.
Завдання для ІІІ групи учнів-читачів
Поясніть смисл слів «штука для штуки». На вашу думку, гра – це житття, чи життя – це гра? Може, життя – це мистецтво гри?
Презентація результатів проектної діяльності І групи учнів-читачів
Мистецтво
Раціоналізована сутність
(чоловіча)
ністю ставиться до нового, тяжіє до стабільності)
Ігрова, стихійна сутність
(жіноча)
«І я вірив мріяв, любив. Тонув душею в рожевім тумані, будував золоті замки на вітрі, вважав окрасою життя те, що було лише конвенціональною брехнею». (Чоловіча сутність)
«Як добрий режисер я брала до помочі все, що було під рукою: сонце й ліс, пурпури сходу, чар полудня і меланхолію вечора. Оповідання батька і шум лісу. Рев бурі і тихі шепти дружньої розмови». (Жіноча сутність)
«Жинщина жиє чуттям і, як геліотроп до сонця, обертається все до тих, хто вміє грати на струнах чуття».
Презентація результатів проектної діяльності ІІ групи учнів-читачів
Створений колаж є відображенням сутності головного героя, способу його життя.
Образ слона відображає образ Массіно, який читає лист від Мані;
бивні – оборонна позиція, страх контактів;
одинока фігура – символ самоти;
«відлюдок», «самітник», «новак у твердій школі самоти».
одяг – вказує на те, що чоловік вчений;
опора на елементи філософії:
Щастя чоловіка – я хочу, щастя жінки – він хоче.
Жінка – небезпечна гра. (Ніцше)
Щастя – це вдоволеність собою (Шопенгауер)
«Женщино, демоне! Чого тобі треба від мене? Чого ти завзялась мучити мене? «Життя - се мій скарб, мій власний одинокий, якого найменшої частинки, одної мінути не гідні заплатити мені всі скарби світу».
Чорний колір одягу – втеча від реальності;
алея, дорога – шлях самознищення;
природа – світ;
простір – бажання;
хмара – пригнічення бажань;
дерева – облаштування в житті;
огорожа – захист від зовнішнього світу;
сувій – правила життя.
Презентація результатів проектної діяльності ІІІ групи учнів-читачів
Для чоловіка життя – це мистецтво, для жінки гра – це життя.
«Штука для штуки» з позиції жінки – «казка буття»: «Нічого не ощадила», «Хіба женщини можуть інакше?» Ця гра з одного боку приваблива, а з іншого - трагічна. Будь-яка нечесна гра приводить до почуття провини, а звідси, як бачимо, - до каяття. Якщо спокута не відбувається, то – до кари.
«Штука для штуки» в чоловічому розумінні заперечує міжособистісні зв’язки, тобто розуміємо як самотність, при чому самотність – власний вибір:
«Тепер я сам сиджу за естетичними заборолами, що, мов шліфована сталь відкидаю від себе всі кулі та гранати фальшивих слів, і сліз, і сміхів».
«Естетик убив у мені живого чоловіка, а я ще й горджуся тим убитим трупом».
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Розгляд мистецького матеріалу
С.Далі. «Спокуса Св. Антонія»
святий Антоній - ранньохристиянський подвижник, відлюдник, що жив у пустелі в III-IV століттях. Антихрист, спокушуючи праведника, насилав на нього всілякі спокушаючі гріховні бачення. Одного разу нечистий сам з'явився преподобному у вигляді найгарнішої оголеної діви (діву можна розгледіти на картині, вона стоїть на слоні в еротичній позі).
На полотні Далі ці гріхи несуть на собі тварини на тонких павучих ніжках. Якщо б святий хоч на хвилину піддався спокусі - то ніжки би зламалися, а гріхи впали на землю, на самого Антонія.
V. Рефлексія
VI. Домашнє завдання
Написати міні-твір ; підготувати розповідь «Роль І. Франка в розвитку драматургії» + драма «Украдене щастя» (оглядово)
Учитель
Жінка для Франка була святинею, але життя змушувало її страждати, переживати випробування, бути квіткою в пилюці. Автор співчував своїй героїні, його любов всепрощаюча і світла. Письменник побудував сюжет з елементами інтриги, як цікаву історію, яку можна розповісти. Сюжетом править рух почуттів. Показано психологічні переживання, зосереджено увагу на нюансах. Передано моральний біль. Розглянуто філософію провини, покарання, каяття. Врешті решт головні герої перестають бути загубленими. Думки та настрої персонажів тримали нас в гіпнотичному стані, доки все не завершилось. Потрібно бути геніальною людиною, щоб з пережитого почуття створити прозу, яка потрібна не лише автору, а й усім. Сподіваюсь, що спостереження за долями героїв навчили вас цінувати життя, людські почуття.