Домашні обов’язки. Жіноча робота не закінчується. Гендерні відносини в родині.

Про матеріал

Урок містить пояснення терміну "гендерна рівність"

Мета:

Формувати вміння в учнів аргументовано висловлювати свої думки за темою уроку.

Вдосконалити навички слухання та говоріння.

Ознайомити з поняттям гендерних родинних відносин.

Вдосконалити та систематизувати лексичний матеріал за темою.

Розвивати в учнів пам'ять, увагу та уяву.

Перегляд файлу

Тема:

Домашні обовязки. Жіноча робота не закінчується. Гендерні відносини в родині.

Мета:

Формувати вміння в учнів аргументовано висловлювати свої думки за темою уроку.

Вдосконалити навички слухання та говоріння.

Ознайомити з поняттям гендерних родинних відносин.

Вдосконалити та систематизувати лексичний матеріал за темою.

Розвивати в учнів память, увагу та уяву.

Обладнання:

підручник, тексти (для слухання та читання), роздатковий матеріал, Power Point презентація.

ХІД  УРОКУ.

 

 

І. Підготовка до сприйняття іншомовного мовлення.

Aim

1. Повідомлення теми та мети уроку.

Today we are going to speak about household chores.

Do you know the saying “A woman’s work is never done”? How do you understand it? Do you sometimes think about your family and a woman’s work? A little bit later we are going to discuss these things. But first let us practice some questions.

Warm up

Answer the questions. Use the following phrases when possible.

As to/as for; on the whole; as a rule; actually/in fact; frankly/strictly speaking; I believe/suppose; in/that depends.

1) How are housekeeping duties divided among the members of your family?

2) Do you help much about the house?

3) What kind of home chores do you have?

4) What house work do you particularly dislike?

 

ІІ. Основна частина уроку.

Check on

homework

1. Контроль домашнього завдання.

Учні працюють у групах по 3 – 4 чоловіки, обговорюючи написані твори. Потім кожна група предявляє кращий на їхню думку твір.

Oral Practice

2. Моделювання ситуації спілкування.

1) Vocabulary:

to keep the houseвести господарство, господарювати;

to polish the floor – полірувати (чистити) підлогу;

to make the bed – застилати ліжко;

to lay the table – накривати на стіл;

to go/to do (the) shopping – ходити по магазинам;

to help about the house – допомагати по господарству;

to clean/dust the room – прибирати кімнату;

to cook meal – готувати їжу;

to wash up/to do dishes – мити посуд;

the gender relations – гендерні відносини (відносини, які передбачають рівні права жінок і чоловіків в економічній, політичній та соціальній сферах).

2) Listening.

1. Pre-listening activity.

What is housekeeping?

   Housekeeping is everyday practice of domestic science in the home. It is the management of a home and the affairs of a home and family. It is what someone in your family has to do in spite of all the modern conveniences that towns-people have today.

   Life in the countryside, however, requires much more time and effort. Somebody has to chop wood and bring water for cooking and washing. You may have a vegetable garden, too, where you can grow vegetables for the table. You may keep chickens and other domestic animals. Somebody must take care of these.

   Domestic duties may take much of your time, but if all the members of the family help, if each one has his special duties, keeping house won’t be so difficult.

   Children help their parents in different ways. They can clean the house, make their beds, bring in dry things from the clotheslines, do the ironing and even cook simple meals. Junior schoolchildren lay the table and help with the washing-up. If the family large, the older children help to look after the little ones, and that is a great help to the mother.

   In this way children learn to do things for themselves, and get practice in housekeeping.

2. Post-listening activity.

1) What do you know about housekeeping?

2) What are your domestic duties?

3) How much do they take of your time?

4) How do children help their parents?

5) Can you name some children’s home duties not mentioned in the text?

Учні визначають що вони знають про домашні обовязки, які домашні обовязки вони мають, як вони можуть допомогти своїм батькам.

3) Reading.

1. Read the poem and try not to be like that boy.

I  GOT  UP  IN  THE  MORNING

I got up in the morning.

I tried to find my shoes,

My trousers, my coat,

My warm brown boots.

2. Arrange the lines of the poem in the order. Fill in the following words: bed, thing, said, place.

I couldn’t find a single ___ (thing).

But heard a bird who ___ (said),

“Put all the things in their ___ (place)

Before you go to ___ (bed)”.

4) Reading.

1. Pre-reading activity.

Do you always do everything you can to help your mother?

A Woman’s Work Is Never Done

   The mother of a family has a lot of work to do in the house. All day long she is busy, doing one thing or another.

   When Father goes to work, Mother goes to work, too. That’s why we try our best to help Mother.

   There is some dust on the floor every day. So we sweep the floor with a broom or clean it with a vacuum-cleaner. There is some dust on the furniture, too, on the tables, armchairs and chairs. We dust the furniture with duster. We make our beds ourselves, too, and try to keep our rooms clean and tidy.

   Mother doesn’t like when things are lying all over the place. She often says, “The right thing – in the right place”. And we try to keep our things in the right places.

   Doing the rooms, cooking meals and washing up takes a lot of time.

   We want Mother to rest. But she remembers: yesterday Tom fell down and made a hole in the trousers! So Mother takes some wool and a long needle and mends the trousers. Then she sees that a button from my coat is gone. She takes some thread and sews on a new button.

   Will Mother have a rest now? She looks at the clock: 6.30. Father will be home in a minute; she must get supper ready.

   There is always something to do, a woman’s work is never done.

   Let’s try our best to help our mothers!

2. Post-reading activity.

1) Answer the questions.

a) Mother is busy all day long, isn’t she?

b) Who tries to help Mum?

c) What do they do?

d) What does Mum like to say?

2) What words are missing?

a) If there is dust on the floor we ___ it with ___.

b) Yesterday Tom fell down and made a hole in his ___.

c) Mother took some ___ and a long ___ to mend his trousers.

3) Prove: Mother’s work is never done.

 

5) Speaking.

Work in groups. Topics to talk about:

The work about the house that you do every day and what is done once in a season.

Whether you can manage your domestic duties well.

What is pleasant (unpleasant) about housework.

A woman’s work is never done.

Discussion.

Учням надаються фрази «домашня праця не варта справжнього чоловіка», «гарна мати повинна все віддати дітям, а потім подумати про себе», «успішність виховання дітей залежить від матері, ніж від батька».

Класу пропонується перекласти дані фрази і висловити свою думку щодо них.

Учні реагують на висловлювання товаришів, висловлюючи згоду, сумнів, незгоду, наприклад: I agreeYes, definitely. It depends. Sure. I can’t  agree more. I disagree.

Conclusion. Підбиття підсумків обговорення.

Вчитель та учні приходять до спільного висновку що і чоловік і жінка, і тато і мама, і хлопчик і дівчинка рівні як особистості і тому повинні мати рівні можливості для свого розвитку, а це і є головною думкою гендерної рівності, тобто гендерних відносин у родині.

Writing

Work in groups. Fill in the words from the box.

Have, cook, wash, lay, water, dust, clean, help, sweep.

 

   How I Can Help My Parents

   My name is Rimma. I live with my parents. I like to ___ (help) them. Every Sunday I ___ (clean) my room. I take the vacuum-cleaner and clean the carpets. I ___ (sweep) the floor, ___ (dust) the sofa and chairs.

   We have many flowers at home. Twice a week I ___ (water) them.

   I help my mother to ___ (lay) the table. I bring plates, spoons, forks and put them on the table. Every day I ___ (wash) the dishes after dinner and supper.

   My mother ___ (cooks) well, sometimes I help her when she makes cakes.

   If I ___ (have) time, my mother asks me to go shopping.

   I think it is necessary to help the parents.

 

ІІІ. Заключна частина уроку.

Homework

Домашнє завдання.

Творче завдання: “How do you help your parents?”.

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Англійська мова (8-й рік навчання) 8 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
21 вересня 2018
Переглядів
539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку