Форми взаємодії вчителя і учнів у навчально-виховному процесі ґрунтуються на трьох групах методів: пасивного, активного та інтерактивного навчання.
Методи активного та інтерактивного навчання мають між собою багато спільних рис, але методи інтерактивного навчання можна розглядати як найбільш сучасну форму активних методів навчання.
Запропонований матеріал розроблений відповідно навчальної програми іззарубіжної літератури.
ПЕРЕДМОВА
Зміни життя в сучасному світі вимагають і змін мети та призначення сучасної освіти. Знижується функціональна значущість і привабливість традиційної організації навчання, передача «готових» знань від учителя до учня перестає бути основним завданням навчального процесу. Формуються сучасні уявлення про фундаментальність освіти, отримавши яку, людина здатна самостійно працювати, вчитися і переучуватися.
Вчені-дослідники, вчителі-новатори вважають, що у центрі уваги сучасної освіти мають бути не стільки навчальні предмети, скільки способи мислення і діяльності школяра. Тобто, необхідно навчити дитину критично мислити, вирішувати складні проблеми шляхом аналізу обставин і відповідної інформації, зважувати і враховувати альтернативні думки, приймати виважені рішення, дискутувати, спілкуватися з іншими людьми.
Тому для науковців і вчителів актуальним залишається питання, як викладати і навчати, як вчити і вчитися, щоб зробити ефективним процес навчання?
Форми взаємодії вчителя і учнів у навчально-виховному процесі ґрунтуються на трьох групах методів: пасивного, активного та інтерактивного навчання.
Методи активного та інтерактивного навчання мають між собою багато спільних рис, але методи інтерактивного навчання можна розглядати як найбільш сучасну форму активних методів навчання.
Запропонований матеріал розроблений відповідно навчальної програми із зарубіжної літератури.
Використання інтерактивної стратегії змінює роль і функції вчителя — він перестає бути центральною фігурою і лише регулює навчально-виховний процес, займається його загальною організацією, визначає загальний напрям (готує до уроку необхідні завдання, формулює питання для обговорення у групах, контролює час і порядок виконання наміченого завдання, дає консультації, допомагає в разі серйозних утруднень).
У ході інтерактивного навчання вчитель не повідомляє дітям готові істини, рішення, висновки, а організовує навчальний процес таким чином, щоб учні в ході самостійного пошуку ідей та їх обговорення навчали один одного; допомагає створити атмосферу підтримки, взаєморозуміння, терпимості, дружелюбності. Не менш важливою є роль позиції вчителя. Учні мають відчувати його доступність, відкритість у спілкуванні, віру у здібності кожного, довір'я, уміння поставити себе на місце учня і побачити ситуацію його очима, співпереживання, співчуття.
Для мене сучасний урок - це і вірність традиціям + інновації, тому що без цього не можна.
Одним із кроків підвищення ефективності уроку літератури є впровадження разом із традиційними методами навчання інтерактивних технологій навчання
Термін “інтерактивна педагогіка” відносно новий, його ввів 1975 року німецький дослідник Ганс Фрінц.
Інтерактивна форма навчання – inter (взаємний), act (діяти). Процес навчання здійснюється в умовах постійної активної взаємодії всіх учнів. Учитель та учень являються рівноправними суб'єктами навчання. Виключається домінування будь-якого учасника навчального процесу, конкретної ідеї. Вчить гуманному, демократичному підходу.
Обсяг інформації, в полі якої щоденно перебуває кожна людина, не здатний запам’ятати, проаналізувати й утримувати найрозвиненіший мозок. Стає зрозумілим, що навчання літератури не можна звести до
запам’ятовування. Лише урок з використанням активних та інтерактивних форм навчання може зробити цей процес по справжньому цікавим. Творчим і діяльнісним.
ЛЮДИНОЮ НАРОДЖУЮТЬСЯ – ОСОБИСТІСТЮ СТАЮТЬ!
ПРИНЦИПИ РОБОТИ – СПІВРОБІТНИЦТВО:
«Інтерактив» — від англ. inter — взаємний та act — діяти, «інтерактив» означає взаємодіяти.
Один із аспектів моєї методики викладання курсу зарубіжної літератури для активізації діяльності учнів під час уроку - використання інтерактивних форм роботи, які, на мою думку, сприяють максимальному залученню досвіду учнів, їхнього мислення, мотивації на досягнення успіху і самореалізації. Упровадження інтерактивних технологій дали певні результати: в учнів збільшився інтерес до предмета, зросла активність, зацікавленість у діалогово-пошуковій діяльності.
Перевага інтерактивного навчання саме в тому, що воно передбачає залучення до процесу пізнання практично всіх учнів, передбачає їхню постійну активну співпрацю за умов, коли учень робить свій особливий індивідуальний внесок, коли триває жвавий обмін думками, ідеями, знаннями, способами діяльності.
Успішне опанування учнями знань багато в чому залежить від умілого використання прийомів, які забезпечують пізнавальну активність учнів. Ефективність начального процесу залежить і від самого учня, від бажання кожного працювати, активності на уроці. Учень має стати активним учасником процесу пізнання та формувати власні знання – така вимога часу.
У кожного вчителя є в особистій "скарбничці" методи і прийоми, які він збирає протягом тривалого часу.
Інтерактивним є метод, у якому той, хто навчається, є учасником, який щось здійснює, говорить, управляє, моделює, пише, малює тощо, тобто не виступає слухачем, спостерігачем, а бере активну участь у тому, що відбувається, власноруч створюючи це.
Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається тільки шляхом постійної, активної взаємодії всіх учнів. Учитель і учень є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання. Учитель
виступає як організатор процесу навчання, консультант. Результатів навчання можна досягти взаємними зусиллями учасників процесу навчання.
Інтерактивне навчання – це навчання в режимі діалогу, постійна активна взаємодія всіх його учасників з використанням моделей комунікацій, стосунків, ролей тощо.
За даними американських вчених:
Висновок: відносно пасивні методи навчання (коли учень лише засвоює та відтворює інформацію) мають на рівень (в 5-10 разів!) нижчу ефективність, ніж активні та інтерактивні.
В основу класифікації інтерактивних методів навчання науковцями покладені ті чи інші ознаки цих методів.
Так, М. Кларін класифікує інтерактивні методи навчання за принципом активності:
О. Пометун і Л. Пироженко об'єднують форми інтерактивного навчання у чотири групи, залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів:
Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умов постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове навчання в співпраці)…
Сутність і види інтерактивних методів навчання.
Методи інтерактивного навчання можна поділити на дві великі групи: групові та фронтальні. Перші передбачають взаємодію учасників малих груп (на практиці від 2 до 6-ти осіб), другі - спільну роботу та взаємонавчання всього класу.
Час обговорення в малих групах - 3-5 хвилин, виступ - 3 хвилини, виступ при фронтальній роботі - 1 хвилина.
Групові методи:
Фронтальні методи:
"Інтерактивні технології - не самоціль. Потрібно постійно контролювати процес, досягнення поставлених цілей (вони повинні бути чітко сформульовані і легко контрольовані), у випадку невдачі переглядати стратегію і тактику роботи, шукати і виправляти недоліки. При застосуванні інтерактивного навчання поглиблюється мотивація.
Як показали результати педагогів-практиків, після запровадження цих методів можна констатувати наступні зрушення:
Правила для учнів: Кожна думка важлива.
Не бійся висловитися!
Ми всі - партнери!
Обговорюємо сказане, а не людину!
Обдумав, сформулював, висловив!
Говори чітко, ясно, красиво!
Вислухав, висловився, вислухав!
Методи та прийоми роботи на уроках літератури:
Робота в парах дає час подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати й вести дискусію.
Сенкан – це вірш, який складається з п'яти рядків. Він синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, яке описує, віддзеркалює тему.
Любов
Божественна, мудра
Пожертвувати,
ощасливити, відчути
У закоханих серце одне
Це дар
Гронування є методом навчання, який спонукає учнів мислити вільно та відкрито стосовно певної теми, може бути використано як на етапі актуалізації, так і на стадії усвідомлення.
Етапи гронування:
1. Написати центральне слово (словосполучення чи фразу посередині аркуша, на слайді, на дошці).
2. Записати слова та фрази, які спадають на думку учням з теми. Записати стільки ідей, скільки дозволить час, або доти, доки вони не будуть вичерпані.
3. Коли всі ідеї записані, встановити, там, де це можливо, зв'язки між поняттями.
Правила, яких слід дотримуватися:
1. Записуйте все, що спадає на думку.
2. Не зупиняйтеся, доки є час чи ідеї.
3. Встановіть якомога більше зв'язків.
Стратегія «Кола Вена» допомагає учням скласти порівняльну характеристику героїв. У першому колі записуються риси характеру одного героя, у другому – іншого, а в перетині – те, що їх об’єднує.
‘‘Займи позицію ‘‘
Дайте оцінку вчинку Бермана:
Метод "Забрати зайве"
Із пропонованих відомостей забрати зайве.
1. Жюль Верн мріяв про море, і свою майбутню професію пов'язав з морськими мандрівками та літературною діяльністю.
2. У дитинстві хлопчик мріяв стати юристом і навчався в юридичному ліцеї.
3. Щоб не загубитись у науковому матеріалі, Жюль Верн створив власну картотеку, яка налічувала 20 тисяч зошитів і касет з відеоматеріалами.
4. Роман "Діти капітана Гранта" був написаний автором на прохання французьких моряків і вчених-географів.
Метод «Мікрофон»
Кожному дають можливість сказати щось швидко, по черзі, висловити свою думку.
(“Таємниця усмішки Мони Лізи полягає у…”)
Метод «Коло думок»
Учні сидять у колі на стільцях, без столів, і висловлюються по бажанню.
(“У чому ж полягає проблематика “Фауста”?”)
КАРУСЕЛЬ ЗАПИТАНЬ
Діти ставлять запитання один одному, пара-парі, група-групі. Потім колективно з’ясовують, яке і чиє запитання було найцікавіше.
Висока мотивація!
Творчість та фантазія!
Комунікабельність!
Активна життєва позиція!
Командний дух!
Цінність індивідуальності!
Свобода самовираження!
Акцент на діяльність!
Взаємоповага!
Демократичність!
Аналізуючи все, відмітимо, що на уроках літератури варто використовувати інтерактивні технології, що дадуть максимальний навчальний результат. Критерієм доцільності застосування інтерактивних технологій є їхня ефективність: вони дозволяють за менший термін навчання засвоїти більше інформації, сприяють прискореному оволодінню програмовим матеріалом, тому з'являється більше часу на закріплення і практичне застосування знань, умінь і навичок.
Інтернет ресурси
1. http://zl.kiev.ua/forum/thread19.html
2. http://osvita.ua/
3. http://knowledge.allbest.ru/
4. http://teacherjournal.com.ua/
5. http://www.novovolynsk-school4.edukit.volyn.ua/
8. http://sinsch7.klasna.com/
ВІДДІЛ ОСВІТИ ЖМЕРИНСЬКОЇ РАЙОННОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
РІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІ СТУПЕНІВ
Інтерактивні форми та методи роботи на уроках зарубіжної літератури
З досвіду роботи вчителя
зарубіжної літератури
Рівської ЗОШ І-ІІ ступенів
Зелінської С.А.
Зміст
3. Вступ ………………………………………………………….. 5
4. Інтерактивне навчання ……………………………………. 7
5. Класифікація методів навчання ..……….………………… 10
6. Рекомендована література ………………………………… 22
1