Мета уроку: ввести учнів у світ мистецтв; розвивати уміння та навики передання своїх думок і почуттів при сприйнятті картин, поезії, музичних творів; навчити спостерігати та бачити красу природи, любити її та берегти; поширювати художній кругозір; сприяти формуванню образного мислення, уяви, спонукати до виявлення творчих здібностей учнів, викликати позитивні емоції.
Натхнення вічною красою
Тема: Весна в поезії, музиці та образотворчому мистецтві.
Мета: ввести учнів у світ мистецтв; розвивати уміння та навики передання своїх думок і почуттів при сприйнятті картин, поезії, музичних творів; навчити спостерігати та бачити красу природи, любити її та берегти; поширювати художній кругозір; сприяти формуванню образного мислення, уяви, спонукати до виявлення творчих здібностей учнів, викликати позитивні емоції.
Тип уроку: позакласне читання,інтегрований урок- пошук
Обладнання та матеріали: музичні твори Е. Гріга «Ранок» із музики до п’єси Х. Ібсена «Пер Гюнт», П. Чайковського «Квітень» із циклу «Пори року»;
живопис:Н. Бєлянін «Весняне сонце », В. Бялиницький - Бируля «Рання весна», А. Саврасов «Граки прилетіли» (Додаток 1);
портрети Ф. Тютчева, А. Плєщеєва, О. Пушкіна, І. Буніна(Додаток 2).
На дощці – малюнок на тему: «Весняний ліс»( тимчасово закритий папером.)
Любіть природу, любіть квіти, любіть дерева,
небо, красу у великому й малому і ви навчитеся
любити життя, берегти людину!
Японський вислів
Зміст уроку
1.Вступне слово вчителя.
Кожна пора року по – своєму прекрасна… Літо тішить зеленню та різними барвами. Осінь милує око своїм золотим блиском. Теплими кольорами та відтінками. Зима – царюючою величністю, гарними візерунками на вікнах та безмежними білосніжними килимами, а весна вражає душу свіжістю трав. Першими листочками, які з’являються несподівано, чарівними голосами птахів, які лунають навкруги . Повітря прозоре, насичене свіжістю. Розквітає природа, оновлюється життя.
2.Мотивація навчальної діяльності.
Діти, уявіть собі зимовий ліс: ще не зійшов останній сніг, ще інколи бувають морози, але весна несміливо, обережно робить свої перші кроки.
Чи знаєте ви, яку таємницю зберігає ліс?
Сьогодні на уроці ми з вами спробуємо відшукати цю таємницю, виконуючи різні творчі завдання.
3.Оголошення теми та мети уроку.
Проблемне питання уроку: «Як любов до природи вчить нас любити людину?»
4.Застосування та розвиток набутих знань та навичок
Завдання 1: прослухайте виразне читання віршів і визначте їх тему та головну думку.( Учні читають вірші Ф. Тютчева « Еще земли печален вид», «Весна»)
Завдання 2: прослухайте вірші Ф. Тютчева «Весенние воды» і « Весняні води», визначте, що спільного, що різного у віршах. Чи однакові тема та головна думка?
Ви вірно відповіли на запитання і ми наблизились до першої таємниці, яку зберігає весняний ліс – це Сонце. (На малюнку відкриваємо сонце)
5. Художній переклад.
Завдання: перекласти вірш А. Плєщєєва «Весна» на українську мову. А після читання творів відкриваємо наступну таємницю – Блакитне небо.
6.Переказ вірша Ф.Тютчева «Весенняя гроза» прозою. Дізнаємось про таємницю - Приліт птахів.
7.Словникова робота. Гра «Заміни слово»
Завдання:підібрати епітети замість крапок до вірша С. Єсеніна «С добрым утром!»
Задремали звезды … ,
Задрожало зеркало затона.
Брезжит свет на заводи лесные
И румянит сетку небосклона.
Улыбнулись… березки,
Растрепали… косы.
Шелестят … сережки,
И горят….росы.
У плетня… крапива,
Обрядилась… перламутром.
И , качаясь, шепчет шаловливо:
« С …. утром».
Учень виразно читає вірш, а діти зіставляють зі своїми варіантами та обговорюють в групах результат.
Учитель музики:
Прослухайте твір норвежського композитора Удварда Гріга «Ранок». Коли будете слухати музику, спробуйте побачити не тільки картину світанка, а й прислухайтеся до себе, спробуйте охарактеризувати свої відчування, думками «увійдіть» у цей пейзаж і проживіть там декілька хвилин.Коли зрозумієте, що сонце вже зійшло, підніміть руку.
Звучить «Ранок» Гріга.
(Це перший промінчик починав свою подорож. Інструмент флейта)
Ви навчились розуміти музику. І ми звертаємось до таємниці: Ліс! Він оживає навесні, як сонце пробуджує день.
8.Учитель образотворчого мистецтва:
Учениця читає напам’ять вірш І.Буніна «После половодья»
Діти, які ви спостережливі. На перший погляд звичайні картини, але майстри слова, живопису, композитору можуть знаходити прекрасне в щоденності, вони бачать і розуміють мову природи.
А ми з вами зараз побачимо наступну таємницю. Як ви гадаєте, що це?Учитель на малюнку відкриває - Струмки.
9.Робота в групах:
Літератори складають твір - мініатюру (опис картини), або вірш.
Художники малюють кольорову гамму, яку вони відчувають і пояснюють свої відчуття.
Музиканти відповідають на запитання.
Звучить музика російського композитора П.І.Чайковського.
Учитель музики:
Колись у Петербурзі, де довгий час жив композитор, видався журнал, який мав назву «Нувеліст» від слова «новела», що означає невелике оповідання. Журнал виходив щомісяця, і в кожному номері читачів чекав приємний сюрприз: ноти музичних п’єс для рояля, які створив Чайковський. Кожна мала назву одного з місяців року. 12 місяців в році, 12 номер журналу, 12 п’єс:січень, лютий,березень… всі вони потім були об’єднані в альбом під назвою «Пори року».
- Як бачимо, красу природи можна передати різними засобами: словами, звуками, фарбами. Головне, щоб душа вміла побачити цю красу, відчути й зрозуміти її.
Епіграфом до уроку є японський вислів: « Любіть природу, любіть дерева, небо,красу у великому й малому, і ви навчитеся любити життя, берегти людину!»
Проблемне питання: «Як любов до природи вчить нас любити людину?», відповідаючи діти спираються на свій життєвий досвід.
Ми слухали «Квітень». Цей твір має ще одну назву. Прослухайте вірш і спробуйте здогадатись яку.
Дівчинка читає вірш З. Олександрової «Пролісок», і діти з радістю визначають останню таємницю – Пролісок.
10.Заключне слово вчителя: маленька, тендітна квіточка, незважаючи ні на що, тягнеться до сонця. Ви для мене – такі ж квіти, які тягнуться до знань. І сьогодні я хочу передати вам частку своєї душі і побажати… (кожному учневі даруючи проліски ) здоров’я, творчої наснаги, гарних друзів тощо.
11.Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.
12.Домашнє завдання: 1.Скласти сенкан « Природа».
2.Записати слова – асоціації до слова «весна»