Урок позакласного читання. Інтегрований - пошук. Натхнення вічною красою. Весна в поезії, музиці та образотворчому мистецтві.

Про матеріал


Мета уроку: ввести учнів у світ мистецтв; розвивати уміння та навики передання своїх думок і почуттів при сприйнятті картин, поезії, музичних творів; навчити спостерігати та бачити красу природи, любити її та берегти; поширювати художній кругозір; сприяти формуванню образного мислення, уяви, спонукати до виявлення творчих здібностей учнів, викликати позитивні емоції.


Перегляд файлу

                                      Натхнення вічною красою

Тема: Весна в поезії, музиці та образотворчому мистецтві.

Мета: ввести учнів у світ мистецтв; розвивати уміння та навики передання своїх думок і почуттів при сприйнятті картин, поезії, музичних творів; навчити спостерігати та бачити красу природи, любити її та берегти; поширювати художній кругозір; сприяти формуванню образного мислення,  уяви, спонукати до виявлення творчих здібностей  учнів, викликати позитивні емоції.

Тип уроку: позакласне читання,інтегрований урок- пошук

Обладнання та матеріали:  музичні твори Е. Гріга  «Ранок» із    музики до п’єси Х. Ібсена «Пер Гюнт»,   П. Чайковського  «Квітень» із циклу «Пори року»;

 живопис:Н. Бєлянін «Весняне сонце », В. Бялиницький - Бируля «Рання весна», А. Саврасов «Граки прилетіли» (Додаток 1);

 портрети Ф. Тютчева, А. Плєщеєва, О. Пушкіна,                                                         І. Буніна(Додаток 2).

 На дощці – малюнок на тему: «Весняний ліс»( тимчасово закритий папером.)  

                          Любіть природу, любіть квіти, любіть дерева,

                      небо, красу у великому й малому і ви навчитеся

                                   любити життя, берегти людину!

Японський вислів

Зміст  уроку

1.Вступне слово вчителя.

Кожна пора року  по – своєму  прекрасна…  Літо тішить  зеленню та різними барвами. Осінь милує око своїм золотим блиском. Теплими кольорами та відтінками. Зима – царюючою величністю, гарними візерунками на вікнах та безмежними білосніжними килимами, а весна вражає душу свіжістю трав. Першими листочками, які зявляються несподівано, чарівними голосами птахів, які лунають навкруги . Повітря прозоре, насичене свіжістю. Розквітає природа, оновлюється життя.

 

 

 

 

2.Мотивація навчальної діяльності.

Діти, уявіть собі зимовий ліс: ще не зійшов останній сніг, ще інколи бувають морози, але весна несміливо, обережно робить свої  перші кроки.

Чи знаєте ви, яку таємницю зберігає ліс?

Сьогодні на уроці ми з вами спробуємо відшукати цю таємницю, виконуючи різні творчі завдання.

3.Оголошення теми та мети уроку.

Проблемне питання уроку: «Як любов до природи вчить нас любити людину?»

4.Застосування та розвиток набутих знань та навичок

  • Що таке пейзаж?
  • Що означає вислів « пейзажна лірика»?
  • Що таке тема твору та головна думка?

 

Завдання 1: прослухайте виразне читання віршів і визначте їх тему та головну думку.( Учні читають вірші Ф. Тютчева « Еще земли печален вид», «Весна»)

  • Які твори ми називаємо оригіналом, а які перекладом?

 

Завдання 2: прослухайте вірші Ф. Тютчева «Весенние воды» і « Весняні води», визначте, що спільного, що різного у віршах. Чи однакові тема та головна думка?

  • Який вірш читався мовою оригіналу?

Ви вірно відповіли на запитання і ми наблизились до першої таємниці, яку зберігає весняний ліс – це Сонце.  (На малюнку відкриваємо сонце)

 

5. Художній переклад.

Завдання: перекласти вірш А. Плєщєєва «Весна» на українську мову. А після читання творів  відкриваємо наступну таємницю – Блакитне небо.

6.Переказ вірша Ф.Тютчева «Весенняя гроза» прозою. Дізнаємось про таємницю -  Приліт птахів.

7.Словникова робота. Гра «Заміни слово»

  • Згадайте,які художні засоби ви знаєте. Запишіть у зошити, що таке епітет, порівняння,персоніфікація).
  • Прослухайте вірш О.Пушкіна «Гонимы вешними лучами» і знайдіть виразні мовні засоби.

Завдання:підібрати епітети замість крапок до вірша                        С. Єсеніна   «С добрым  утром!»

Задремали звезды …  ,

Задрожало зеркало затона.

Брезжит свет на заводи лесные

И румянит сетку небосклона.

Улыбнулись…    березки,

Растрепали…    косы.

Шелестят …  сережки,

И горят….росы.

У плетня… крапива,

Обрядилась… перламутром.

И , качаясь, шепчет шаловливо:

« С ….       утром».

Учень виразно читає вірш, а діти зіставляють зі своїми варіантами та обговорюють в групах результат.

Учитель музики:

  • які ми бачимо кольорові образи?
  • а ви, діти, бачили коли – небудь світанок?
  • як повинен звучати світанок у музичній картині?

 

Прослухайте твір норвежського композитора Удварда  Гріга «Ранок». Коли будете слухати музику, спробуйте побачити не тільки картину світанка, а й прислухайтеся  до себе, спробуйте охарактеризувати свої відчування, думками «увійдіть»  у цей пейзаж і проживіть там декілька хвилин.Коли зрозумієте, що сонце вже зійшло, підніміть руку.

Звучить «Ранок» Гріга.

  • Чи сподобалася вам музика?Як починалась      мелодія?Звучав весь оркестр? Чому?

(Це  перший промінчик починав свою подорож. Інструмент флейта)

  • Як вдалося композитору показати, що зійшло сонце? (Зазвучав весь оркестр, музика начебто піднімається вгору)

Ви навчились розуміти музику. І ми звертаємось до таємниці: Ліс! Він оживає навесні, як сонце пробуджує день.

8.Учитель образотворчого мистецтва:

  • Як називаються картини, де зображується природа? ( Пейзаж)
  • кого з художників майстрів пейзажа ви знаєте? (І.Левітан, І.Шишкін….)
  • давайте звернемось до картин відомих художників: Н.Бєляніна  «Останній сніг», «В.Бяльницького «Рання весна», А.Саврасова  «Граки прилетіли», яка пора року на них зображена? (Весна)
  • за якими прикметами ви здогадалися? ( Яскравість сонячних променів, тане сніг, радісний настрій)

 

Учениця читає напамять вірш І.Буніна «После половодья»

  • якій картині співзвучний цей вірш?

Діти, які ви спостережливі. На перший погляд звичайні картини, але майстри слова, живопису, композитору можуть знаходити прекрасне в щоденності, вони бачать і розуміють мову природи.

 А ми з вами зараз побачимо наступну таємницю. Як ви гадаєте, що це?Учитель на малюнку відкриває - Струмки.

9.Робота в групах:

              Літератори складають твір - мініатюру (опис картини), або вірш.

            Художники малюють кольорову гамму, яку вони відчувають і пояснюють свої відчуття.

            Музиканти відповідають на запитання.

Звучить музика російського композитора П.І.Чайковського.

Учитель музики:

Колись у Петербурзі, де довгий час жив композитор, видався журнал, який мав назву «Нувеліст» від слова «новела», що означає невелике оповідання. Журнал виходив щомісяця, і в кожному номері читачів чекав приємний сюрприз: ноти музичних п’єс для рояля, які створив Чайковський. Кожна мала назву одного з місяців року. 12 місяців в році, 12 номер журналу, 12 пєс:січень, лютий,березень… всі вони потім були обєднані в альбом під назвою «Пори року».

  • чи сподобалася вам музика? Якою вона була? (енергійною, веселою, сумною, душевною)
  • з якою порою року асоціюється ця мелодія?
  • як зображена весна у музиці?

-  Як бачимо, красу природи можна передати різними засобами: словами, звуками, фарбами. Головне, щоб душа вміла побачити цю красу, відчути й зрозуміти її.

 Епіграфом до уроку є японський вислів: « Любіть природу, любіть дерева, небо,красу у великому й малому, і ви навчитеся любити життя, берегти людину!» 

  Проблемне питання: «Як любов до природи вчить нас любити людину?», відповідаючи діти спираються на свій  життєвий досвід.

 

Ми слухали «Квітень». Цей твір має ще одну назву. Прослухайте вірш і спробуйте здогадатись яку.

Дівчинка читає вірш З. Олександрової «Пролісок»,  і діти з радістю визначають останню таємницю – Пролісок.

10.Заключне слово вчителя:  маленька, тендітна квіточка, незважаючи ні на що, тягнеться до сонця. Ви для мене – такі ж квіти, які тягнуться до знань. І сьогодні я хочу передати вам частку своєї душі і побажати… (кожному учневі даруючи проліски )  здоров’я, творчої наснаги, гарних друзів тощо.

11.Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.

12.Домашнє завдання: 1.Скласти сенкан « Природа».

                             2.Записати слова – асоціації до слова «весна»       

 

 

docx
Додано
31 липня 2018
Переглядів
670
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку