У роботі розкрита сутність географічної компетентності як
сукупності знань, умінь, навичок, досвіду творчої діяльності, емоційно – ціннісних установок і здібностей учня, сформованих на основі його досвіду..Розроблена схема компетентнісно-орієнтованого уроку географії. описані методи та сучасні інноваційні технології компетентнісно-орієнтованого навчання .Визначено умови реалізації компетентнісного підходу з географії
Компетентнісний підхід як інноваційний напрям у навчанні географії
Дослідницькі, інтелектуальні та інформаційні технології об’єднані в єдиній освітній системі.
Ключові освітні компетентності
1) пошук проявів ключових компетентностей у кожному конкретному навчальному предметі;
2) побудову ієрархічної надпредметної систематики - «дерева компетентностей»;
РЕАЛІЗАЦІЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ДО НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ
Предметні географічні компетенції – це специфічні для географії знання, вміння й навички та досвід їхнього застосування; досвід творчої діяльності; вміння мислити просторово й комплексно; емоційно-ціннісні установки щодо довкілля та діяльності в ньому (погляди, переконання, ціннісні орієнтації). Предметні компетенції з географії як результат навчання виписані в Державному стандарті такими ключовими словами як: знає і розуміє; уміє і застосовує; виявляє ставлення і оцінює тощо.
На відміну від компетенції компетентність означає володіння учнями географічною компетенцією, яка ґрунтується на особистісному ставленні до неї. Отже, компетентність – це сукупність знань, умінь, навичок, досвіду творчої діяльності, емоційно – ціннісних установок і здібностей учня, сформованих на основі його досвіду.
Географія – найбільш інтегрований курс із шкільних предметів, тому для окреслення географічних компетентностей враховувались особливості викладання предмету.
Загальноосвітня цінність цього шкільного курсу в тому, що при його вивченні майбутній громадянин знайомиться з основними методами географічної науки, вона формує систему міцних і діяльних знань учнів, забезпечує розвиток умінь самостійно працювати з різними джерелами географічної інформації, орієнтуватись, вести спостереження; сприяє формуванню геокомпетентностей, здійснюючи тісний зв’язок теорії з практикою, з життям, допомагає у професійному самовизначенні школярів; розвиває особистісну установку учня на організацію процесу пізнання, творчу самостійну діяльність.
Удосконалення освітнього процесу з позицій компетентнісного підходу полягає в тому, щоб навчити учнів застосовувати набуті знання й уміння в конкретних навчальних та життєвих ситуаціях.
Реалізація компетентнісної концепції в нашому випадку передбачає:
Щоб забезпечити відповідність компетентностей традиційним освітнім параметрам, А.Хуторський та Т.Гільберг [15,2] пропонують зміст поняття «освітні компетентності» розглядати через структурні компоненти компетентності:.
Наприклад, так виглядає структура формування компетенції: досвід складання плану місцевості.
Сьогодні серед вчителів-практиків досить поширеним є такий конструктор компетентно-орієнтованого уроку географії
Забезпечення особистісної спрямованості процесу навчання реалізується через різноманітні форми проведення уроків, мотивацію та диференціацію процесу навчання.
Учителю географії належить вирішити важливе методичне завдання – реалізувати на практиці компетентнісний підхід, сформувати в учнів готовність використовувати отримані знання, вміння та навички у реальному житті для розв’язання практичних завдань та життєво важливих ситуацій. Розв’язати таку проблему можна, використовуючи на уроках географії активні методи навчання, технології, які розвивають передусім пізнавальну, комунікативну і особистісну активність сьогоднішніх школярів. Наприклад, організація польових практик, маршрутних зйомок, спостережень, робота з ресурсами ГІС та Інтернет, статистичними матеріалами, картами і картосхемами, «зелені» класи, екскурсії, зустрічі тощо.
Підтримують компетентнісно-орієтоване навчання такі базові технології та методи
Таблиця 4
Освітні технології та методи в компетентнісній освіті
Освітні технології |
Методи навчання |
Когнітивно орієнтовані |
Діалогічні, проблемні, семінари–дискусії, когнітивне інструктування, інструментально-логічний тренінг, тренінг рефлексії |
Діяльнісно орієнтовані |
Метод проектів, імітаційно-ігрове моделювання технологічних процесів, контекстне навчання, організаційно–діяльнісні ігри, дидактичні завдання, демонстраційний і фронтальний експеримент, практикум, спостереження за природою, дослідницька робота на шкільному географічному майданчику. |
Особистісно орієнтовані |
Інтерактивні та імітаційні ігри, тренінги розвитку, розвивальна психодіагностика |
Серед різноманітних засобів навчання особливу увагу треба приділяти роботі із алгоритмами, схемами-моделями різної модифікації
Орієнтація географічної освіти на компетентнісний підхід робить акцент на практичну складову шкільної дисципліни, оскільки її зміст лежить в основі формування ключових компетнтностей як освітніх результатів. Досягнення педагогічних цілей дозволяє акцентувати увагу в навчальному процесі на діяльнісній частині його змісту, тобто посиленні уваги на формуванні умінь школярів. Власний досвід учнів стає основою суб’єктивної позиції учня (і, відповідно, ключовою компетенцією) не сам по собі, а лише в процесі його осмислення, тому педагогічно важливими стають не стільки самі активні форми роботи на уроках, скільки їх обговорення.
Набагато більші можливості дає вчителеві використання геоінформаційних технологій (ГІТ), тобто використання електронних карт, можливостей інтернет-ресурсів.
Навчальною програмою передбачено, що випускники основної школи повинні мати розвинутий пізнавальний інтерес, інтелектуальні та творчі здібності, самостійну навчальну діяльність шляхом пошуку та обробки географічної інформації з різних, у тому числі геоінформаційних джерел, мати геоінформаційну компетентність.
Універсального методу навчання, який би гарантував учневі набуття географічних компетентностей, не існує у принципі через творчий характер компетентностей. Водночас, слід відмітити, що набуттю географічних компетентностей сприяє дослідницький підхід у навчанні - підхід, за якого ідеями досліджень просякнуті всі форми навчальної роботи: лекції, практичні заняття, індивідуальна та самостійна робота.
Географічна компетентність – одна з освітніх предметних компетентностей, яка формується на уроках географії та являє собою використання географічної інформації та географічних знань, умінь і навичок у практичній діяльності й у повсякденному житті.
Вивчаючи географію, учень ознайомлюється з реальним життям у навколишньому середовищі, з життям суспільства в усіх його проявах і зв’язках. Географічні знання дають просторове уявлення про земну поверхню та можливість усвідомлено орієнтуватися в соціально-економічних, суспільно-політичних і геоекологічних подіях у державі та світі. А тому проблема технологій оцінювання географічної компетентності учнів основної та старшої школи є досить актуальною.
Уміння користуватися географічними картами, уміння орієнтуватися на місцевості й уміння застосовувати різноманітні знання й уміння в побуті та в процесі підготовки до майбутньої професійної діяльності – головні складові географічної компетентності учнів, надзвичайно актуальними є застосування рейтингової системи й порт фоліо.
Тест, що має оцінити географічну компетентність учнів, повинен складатися з 12–24 завдань. У завданнях мають оцінюватися такі складові географічної компетентності учнів: уміння користуватися географічними картами; уміння працювати з числовою інформацією; уміння орієнтуватися на місцевості; уміння застосовувати знання й навички під час суб’єкт-об’єктної діяльності, в тому числі з питань природокористування; уміння розв’язувати комплексні задачі; наявність уявлення про просторово-часову єдність і взаємозв’язок природних та антропогенних процесів, що відбуваються в природі; уміння застосовувати різноманітні знання й уміння в побуті та в процесі підготовки до майбутньої професійної діяльності; уміння визначати поясний час та інші географічні одиниці. Відсоток цих завдань у тесті може варіюватися від 5% (уміння визначати поясний час та інші географічні одиниці) до 14% (уміння користуватися географічними картами; наявність уявлення про просторово-часову єдність і взаємозв’язок природних та антропогенних процесів, що відбуваються в природі; уміння застосовувати різноманітні знання й уміння в побуті та в процесі підготовки до майбутньої професійної діяльності).
Умовами реалізації компетентнісного підходу з географії є:
1. Використання інноваційних технологій в навчальному процесі.
2. Зміна конструкції уроку.
3.Використання ефективних форм організації навчальної діяльності: групових, індивідуальних, клубних, змінний склад навчальних груп, широке використання форм творчої організації праці, ситуації взаємного навчання, створення ситуації для застосування здобутих знань, обмін думками, інтерактивні форми.
4. Створення умов для самоосвітньої діяльності учнів.
5.Забезпечення інформаційної компетентності учнів: мультимедійне навчання, комп'ютерне моделювання.
6. Використання варіативної складової навчальних планів: авторських програм, курсів за вибором, спецкурсів, факультативів.
7. Визначення критеріїв оцінювання компетентності учнів.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Авдеева Н. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования // Педагогика. – 2003. – №5. – С. 34-39.
2. Гільберг Т. Реалізація компетентнісного підходу до навчання на уроках географії. Журнал «Географія та основи економіки в школі» - №4, 2009.
3. Науменко С.О. Технології оцінювання географічної компетентності учнів основної та старшої школи (результати анкетування вчителів). Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2013, № 5 (31)
5. Пометун О.І. Теорія і практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В. Овчарук. К.: "К.І.С.", 2004. – С. 16-25.
6. Родигіна І. В. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання. – Х. : Основа, 2005. – 96 с.
7 .Скворцова С.О., Вторнікова Ю.С. Професійно-комунікативна компетентність учителя початкових класів. Одеса. Абрикос- Компани, 2013
8. Трубачева С.Е. Умови реалізації компетентнісного підходу в навчальному процесі // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В. Овчарук. К.: "К.І.С.", 2004. – С. 53-58.
9 Щербань Т. Модель компетентного випускника: г. «Завуч». – 2005.№28.
Джерела Інтернету
10. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».Електронний ресурс. Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ru/
12.Наказ Міністерства освіти і науки України від 21 серпня 2013 року № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти». Електронний ресурс. Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ru/
13.Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія. 6–9 класи.Електронний ресурс. Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ru/
14. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів «Географія. 6 клас», Бойко В.М., Міхелі С. В., Харків, ТОВ «СИЦИЯ», рекомендованого Міністерством освіти і науки України (наказ МОН від 07.02.2014 № 123)
15. Хуторській А. Ключові освітні компетентності. Електронний ресурс. Режим доступу:
http://ru.osvita.ua/school/theory/2340/