Урок. "Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру, їх визначення".

Про матеріал

Конспект уроку згідно з чинною програмою, який містить як теоретичний матеріал, так і практичну складову. Цей конспект - приклад побудови уроку, в якому учням надається таблиця за якою зручно визначити необхідні для опрацювання поняття й запитання.

Перегляд файлу

Урок. Вітер. Причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру, їх визначення.

 

Мета: визначити причини виникнення вітру; ознайомитись з районами виникнення й поширення різних типів ґрунтів; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку.

1. Організаційний момент.

 

2. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

 

  Ласкавець, Дмухач, Крутій, Бігун, Посвистач, Степовий, Польовий, Горішній, Грозовий, Буревій та багато інших назв можна зустріти в стародавніх казках та легендах.  Діти, на вашу думку, що саме називали в давнину такими словами українці? Так, вітри! За вказівкою головного вітродмуха з чотирьох сторін світу дмуть чотири велетні з величезними вусами. Вітер руйнує, але й несе насолоду в спекотні літні дні, тому люди в стародавні часи таку величезну силу ототожнювали з царем-батьком вітрів Стрибогом. Саме з вітрами ми будемо знайомитись сьогодні на уроці.

 

3. Вивчення нового матеріалу. Розповідь вчителя.

 

   Хоча повітря ми не бачимо, але його рух завжди відчуваємо. Саме рух повітря і називається вітром. Внаслідок різних температур утворюються області з різним атмосферним тиском. Варто тиску в якомусь місці знизитись або підвищитись, і повітря почне переміщуватись до місця, де атмосферний тиск нижчий. Запам’ятайте: вітер – це горизонтальний(або близький до нього)  рух повітря з області з більш високим тиском в область з низьким тиском.

 

 

Ключові поняття, терміни

Знати відповіді на запитання.

 Вітер

Від чого залежить напрям вітру?

Флюгер

Від чого залежить сила вітру?

Анемометр

Як пояснити утворення денного бризу?

Постійні вітри

Як люди використовують вітер?

Бриз

Які знаєте постійні вітри?

Мусон

 

Роза вітрів

 

  Учням надається 10-15 хвилин для роботи з підручником.

   Робота в парах. Учні опрацьовують матеріал підручника, намагаючись знайти відповіді на ці запитання.

   Прийом «Мікрофон».

  Обговорення з учнями запитань, пояснення вчителя у разі необхідності.

 

4. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання, розвиток практичних навичок.

  • Що таке атмосферний тиск?
  • Який тиск вважається нормальним?
  • Як розподіляється атмосферний тиск на Землі?
  • Узимку на узбережжі тиск становить 770 мм рт. ст., а над морем – 760 мм рт. ст. Яким буде напрямок вітру? Намалюйте схему.
  • Коли забудовували місто Одесу, то враховували переважні напрямки вітру. Тобто для правильного розташування будинків потрібно знати напрямки вітру. Для цього використовують своєрідні схеми-діаграми –рози вітрів, які наочно вказують повторюваність вітрів різних напрямків за певний час.

Побудуємо такий графік – розу вітрів за даними:

 

Пн

Пн-З

Пн-Сх

Сх

Пд

Пд-З

7

3

5

3

5

7

 

Вчитель на дошці малює графік з поясненнями для учнів.

 

5. Узагальнення, систематизація знань.

 У давні часи, коли ще не було приладів, швидкість і силу вітру визначали за місцевими ознаками, за певними назвами. За багатьма ознаками було розроблено орієнтовну 12-бальну шкалу. Вона дає змогу  визначити силу вітру в балах, а потім і його швидкість.

 

Назва

Сила (балів)

Швидкість (м/с)

Штиль

0

До 1 м/с

Слабкий вітер

3

4

Сильний вітер

6

11

Шторм

9

20

Ураган

12

>29

 

На метеостанціях силу і напрямок вітру визначають за допомогою флюгера, а швидкість – анемометра.

Спробуйте визначити про який вітер йде мова у віршах Т. Г. Шевченка:

 (учні записують номер і назву вітру).

  1. Реве та стогне Дніпр широкий

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма…

  1. …Реве, стогне, завиває

Лози нагинає;

Грім гогоче, а блискавка

Хмару роздирає…

  1. Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють…

  ( 1- ураган; 2- шторм; 3- штиль)

6. Підсумок уроку. Рефлексі. Домашнє завдання.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Горовий Іван
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Тарасюк Тетяна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
12 липня 2018
Переглядів
5993
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку