Конспект уроку згідно з чинною програмою, який містить як теоретичний матеріал, так і практичну складову. Цей конспект - приклад побудови уроку, в якому учням надається таблиця за якою зручно визначити необхідні для опрацювання поняття й запитання.
Урок. Вітер. Причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру, їх визначення.
Мета: визначити причини виникнення вітру; ознайомитись з районами виникнення й поширення різних типів ґрунтів; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку.
1. Організаційний момент.
2. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.
Ласкавець, Дмухач, Крутій, Бігун, Посвистач, Степовий, Польовий, Горішній, Грозовий, Буревій та багато інших назв можна зустріти в стародавніх казках та легендах. Діти, на вашу думку, що саме називали в давнину такими словами українці? Так, вітри! За вказівкою головного вітродмуха з чотирьох сторін світу дмуть чотири велетні з величезними вусами. Вітер руйнує, але й несе насолоду в спекотні літні дні, тому люди в стародавні часи таку величезну силу ототожнювали з царем-батьком вітрів Стрибогом. Саме з вітрами ми будемо знайомитись сьогодні на уроці.
3. Вивчення нового матеріалу. Розповідь вчителя.
Хоча повітря ми не бачимо, але його рух завжди відчуваємо. Саме рух повітря і називається вітром. Внаслідок різних температур утворюються області з різним атмосферним тиском. Варто тиску в якомусь місці знизитись або підвищитись, і повітря почне переміщуватись до місця, де атмосферний тиск нижчий. Запам’ятайте: вітер – це горизонтальний(або близький до нього) рух повітря з області з більш високим тиском в область з низьким тиском.
Ключові поняття, терміни |
Знати відповіді на запитання. |
Вітер |
Від чого залежить напрям вітру? |
Флюгер |
Від чого залежить сила вітру? |
Анемометр |
Як пояснити утворення денного бризу? |
Постійні вітри |
Як люди використовують вітер? |
Бриз |
Які знаєте постійні вітри? |
Мусон |
|
Роза вітрів |
|
Учням надається 10-15 хвилин для роботи з підручником.
Робота в парах. Учні опрацьовують матеріал підручника, намагаючись знайти відповіді на ці запитання.
Прийом «Мікрофон».
Обговорення з учнями запитань, пояснення вчителя у разі необхідності.
4. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання, розвиток практичних навичок.
Побудуємо такий графік – розу вітрів за даними:
Пн |
Пн-З |
Пн-Сх |
Сх |
Пд |
Пд-З |
7 |
3 |
5 |
3 |
5 |
7 |
Вчитель на дошці малює графік з поясненнями для учнів.
5. Узагальнення, систематизація знань.
У давні часи, коли ще не було приладів, швидкість і силу вітру визначали за місцевими ознаками, за певними назвами. За багатьма ознаками було розроблено орієнтовну 12-бальну шкалу. Вона дає змогу визначити силу вітру в балах, а потім і його швидкість.
Назва |
Сила (балів) |
Швидкість (м/с) |
Штиль |
0 |
До 1 м/с |
Слабкий вітер |
3 |
4 |
Сильний вітер |
6 |
11 |
Шторм |
9 |
20 |
Ураган |
12 |
>29 |
На метеостанціях силу і напрямок вітру визначають за допомогою флюгера, а швидкість – анемометра.
Спробуйте визначити про який вітер йде мова у віршах Т. Г. Шевченка:
(учні записують номер і назву вітру).
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма…
Лози нагинає;
Грім гогоче, а блискавка
Хмару роздирає…
Степи, лани мріють…
( 1- ураган; 2- шторм; 3- штиль)
6. Підсумок уроку. Рефлексі. Домашнє завдання.