Опис досвіду роботи класного керівника
Основою сучасного виховного процесу є людина як найвища цінність.
Як наголошено в Національній доктрині розвитку освіти України, пріоритетним напрямом в її реалізації є формування особистості, яка усвідомлює свою приналежність до українського народу, сучасної європейської цивілізації; виховання людини демократичного світогляду, яка поважає громадські права і свободи, традиції народів і культур світу, національний, релігійний, мовний вибір кожної людини.
Реалізація Національної доктрини розвитку освіти передбачає:
підготовку людей високої моралі, здатних до творчої праці;
формування здорового способу життя, розвиток спорту, етичне, естетичне, екологічне, патріотичне, правове, трудове та фізичне виховання учнівської молоді.
Доповідь на тему:
з досвіду роботи класного керівника
Зелінської Світлани Анатоліївни
Опис досвіду роботи класного керівника
Основою сучасного виховного процесу є людина як найвища цінність.
Як наголошено в Національній доктрині розвитку освіти України, пріоритетним напрямом в її реалізації є формування особистості, яка усвідомлює свою приналежність до українського народу, сучасної європейської цивілізації; виховання людини демократичного світогляду, яка поважає громадські права і свободи, традиції народів і культур світу, національний, релігійний, мовний вибір кожної людини.
Реалізація Національної доктрини розвитку освіти передбачає:
Відповідно до цієї концепції головна мета виховної роботи – це виховання духовно багатої, розвиненої особистості, громадянина України.
Останнім часом виховній роботі у школі приділяється особлива увага. У процесі виховання молодого покоління перед учителем постає чимало складних і водночас важливих завдань. Як виростити гармонійну особистість? На які моральні цінності зорієнтувати дитину? Як допомогти їй зберегти доброту, людяність, вірність своїм родинним витокам?
Класний керівник – найголовніша ланка в системі виховання підростаючого покоління. Саме йому належить вирішувати ці проблеми.
Відтоді, як наша держава проголосила свою незалежність і обрала шлях самостійного розвитку, перед вітчизняною системою освіти постало завдання надзвичайної ваги: домогтися того, щоб діти зростали не лише здоровими і освіченими людьми, але й свідомими, творчими особистостями і патріотами України.
Виховна проблема, над якою працюю: «Виховання моральних цінностей учнів з метою формування патріотичної свідомості, національної гідності».
Свою роботу з учнями здійснюю за такими напрямами:
Дані напрями виховання тісно взаємопов’язані між собою і утворюють цілісну систему, яка забезпечує виховання всебічно розвиненої особистості – вільної, гуманної, духовно і творчо зрілої, фізично досконалої, громадянсько- відповідальної і мужньої, ініціативної та активної, здатної до подолання складних проблем, готової до самооцінки і самовиховання.
Робота класного керівника охоплює безліч справ. Важливо нічого не забути. Тому неможливо уявити собі життєдіяльність класу без планування. Складаючи план, завжди прагну до простоти і ясності, намагаюся дібрати форми роботи, які б відповідали віковим інтересам моїх учнів. Якісне планування – важлива умова успіху класного керівника. Воно повинно базуватися на педагогічних принципах – народності, культуро відповідності та природо відповідності, гуманізації та демократизації, послідовності та систематичності, оптимальному поєднанні словесно-інформаційних форм роботи та практичних видів діяльності.
Складний процес виховання здійснюю за допомогою різноманітних форм роботи з учнями: година спілкування, класні збори, анкета думок, відверта розмова, конкурс, рольова гра, колективна творча справа, випуск газети, свято,виставка-конкурс, ведення літопису класного колективу, колективне ігрове спілкування, похід, екскурсія, спартакіада. екологічна стежка, виставка творчих робіт, трудовий десант, інтелектуальна гра.
У процесі морально-етичного виховання формується ціннісне ставлення до людей, яке виявляється у моральній активності, прояві чуйності, чесності, правдивості, справедливості, гідності, толерантності, совісті, доброзичливості, ввічливості, тактовності, готовності допомогти іншим, здатності прощати і просити пробачення.
У своїй діяльності практикую різні форми роботи з морально виховання, а саме:
Виховні години: « Характер людини: як він формується», «Як долати труднощі і випробування», « Співчуття – перший крок до людяності », Народні ремесла», «Вдячність».
Разом з учнями ми прийняли участь у сьомому Всеукраїнському конкурсі Благодійних проектів «Добро починається з тебе». Особливі погляди про чуйність та милосердя учні висловлювали за «круглим столом», який проводили в класі та під час проведення диспуту на тему: «Що посієш, те й пожнеш».
У бесідах, відвертих розмовах, диспутах спонукаю дітей до того, щоб вони самостійно дійшли висновків щодо моральності у вчинках і поведінці, допомагаю визначити шляхи вирішення проблем у стосунках. роботу класу і надає можливість кожному висловити свою думку чи позицію.
Моральний аспект передбачає розуміння моралі як суспільного явища, усвідомлення суспільної моралі як відповідальності перед іншими людьми, самим собою, колективом. Аналіз стосунків у колективі переконує в необхідності чесної, добросовісної праці, формує основи моральності.
У своїй роботі з класним колективом дотримуюся таких заповідей класного керівника:
• Згуртуй класний колектив і зумій стати зі своїми вихованцями єдиним цілим.
• Стався до своїх вихованців, як до своїх рідних дітей.
• Бережи довіру дітей. Будь компетентним, чесним педагогом.
• Умій тримати «в собі» дитячі таємниці.
• Добре знай можливості кожного учня.
• Не дивися на учня «зверху вниз».
• Намагайся не змінювати в учнях їх індивідуальність, а всебічно розвивати її.
• Переконуй у правильності своїх дій не погрозами та авторитетом, а прикладами з життя.
• Умій керувати своїми почуттями. Не порушуй педагогічної етики
• Умій побачити й оцінювати ситуацію очима дітей.
Відносини з дітьми будую на принципах співробітництва, співтворчості і пам’ятаю, що вчитель може допомогти дітям розвивати почуття прекрасного, пробудити творчі сили. Вчитель повинен виховувати учня так, щоб з перших днів перебування у школі він чимось цікавився, розвивав свої творчі здібності, щоб у нього сформувалось певне життєве захоплення
Класний керівник – це не тільки вихователь і педагог, що організовує процес виховання та навчання учнів, це особистість, яка перебуває в процесі постійного саморозвитку, самовдосконалення, професійного зростання. За роки роботи з дітьми я переконалась, що маю постійно впроваджувати щось нове й цікаве, освоювати і використовувати інноваційні та інтерактивні технології. А ще визначила для себе певні правила, які називаю «Золоті правила класного керівника»:
Кожна людина проходить через чарівний, чудовий казковий світ дитинства. І дуже важливо, хто поведе її дивними стежками до пізнання світу, відкриваючи таїни знань, силу предмета, науки, процесу самоосвіти та самовдосконалення. Я вважаю, що справжніми вчителями і вихователями народжуються. Тільки той педагог залишає частку себе в дітях, хто не шкодуючи сил, творчої наснаги, таланту, вкладає в душі вихованців найбільші скарби – душевність, людяність, порядність.
Я обрала заняття до душі, але не зупиняюсь на цьому, прямую назустріч своїй мрії – досягти чогось високого. Адже людина живе на світі не лише для задоволення власних потреб, а щоб приносити іншим задоволення, радість. Потрібно жити так, щоб завтра жилось краще, ніж сьогодні. На мою думку, людині, байдужій до краси життя, людині з холодним серцем, байдужій до дітей, природи, всього, що робиться навколо, не може бути місця в школі.
До особистості вчителя ставляться дуже високі вимоги. Він має бути високоморальною людиною. Чи можливо виховати у інших моральні якості, якими не володієш сам? До того ж діти і підлітки дуже швидко вловлюють фальш в словах і вчинках дорослої людини. Вихователю необхідна сила волі; від нього вимагається цілеспрямованість, витримка, наполегливість. І нарешті його просто неможливо уявити без любові до дітей. Любити дитину – це означає відчувати і розуміти її, співпереживати, відчувати непереможну потребу бути з дітьми і віддавати їм себе.
На класного керівника покладається висока місія: дійти до серця кожної дитини, створити умови, щоб паростки людяності, добра, гуманізму і правди обов`язково в ньому проросли. Адже, за словами В.Белінського: « ...Немає настільки поганої людини, яку б добре виховання не зробило кращою.»
Учитись важко,
А учить ще важче,
Але не мусиш зупинятись ти.
Як людям віддаси
Усе найкраще,
То й сам сягнеш нової висоти.