Україна
Департамент освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації
Відділ освіти виконавчого комітету Зайцівської сільської ради
Майська філія І-ІІ ступенів
КОЗО «Кислянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»
Доповідь на педагогічну раду
Формування компетентностей учнів через продуктивну творчу діяльність на уроках біології
Вчитель біології:
Ніколенко С.П.
Учитель готується до гарного уроку все життя...
Така духовна і філософська основа нашого фаху і технологія нашої праці.
В.Сухомлинський.
Щоб гідно жити в сучасному суспільстві, особистість повинна бути компетентною в різних сферах діяльності. Саме компетентісний підхід покликаний подолати прірву між освітою і життям. Компетентність - це:
- мобільні знання, які постійно оновлюються;
- гнучкі, дієві методи, які дають можливість використовувати ці знання у
конкретній ситуації;
- критичне мислення, яке дозволяє оцінювати окремі ідеї щодо можливості їх використання в тій чи іншій ситуації. Це можна виразити схемою:
Компетентність
Мобільні знання Критичне мислення Дієві методи
Саме через таку схему доводжу учням, що людина, яка поєднуватиме в собі всі ці якості, стане високо компетентним спеціалістом.
Вважаю, що традиційне навчання не може бути провідним у цілісному освітньому процесі. Значущими стають ті складові, які розвивають індивідуальність учня, створюють всі необхідні умови для його саморозвитку, самовираження.
Для реалізації цієї ідеї я використовую інтерактивні технології, опираючись на наукові та практичні дослідження О.Пометун та Л. Пироженко.
Умовами їх використання є: створення психологічного клімату на уроці, наявність соціальних навичок, уміння учнів спілкуватися, бажання вчителя спілкуватися з учнями "на рівних ".У практиці своєї роботи використовую фронтальні технології навчання: "Мозковий штурм", "Мікрофон", "Дерево рішень"," Навчаючи - вчуся ", "Ажурна пилка". Моїм учням подобається працювати в групах, тому я застосовую різні методи кооперативного навчання: "Два - чотири-всі разом" "Ротаційна трійка", "Карусель", "Акваріум".
Я переконався, що застосування інтерактивних технологій є результативнішим, в порівнянні з пасивними методами навчання:
Для формування ключових компетентностей учнів використовую на уроках задачі творчого характеру. Вони пробуджують інтерес, розвивають творчі здібності, логічне мислення. Розв'язання таких задач вимагає від учня застосування раніше засвоєних знань та вмінь у новій ситуації. Творчі задачі на відміну від репродуктивних, допомагають підняти школярів на більш високий рівень їхнього розумового розвитку. Наприклад, під час вивчення тем "Регуляція функцій" та "Опора і рух"(8 клас):
На певних етапах уроку навчальну діяльність часто перетворюю на проектну. Основна мета - це навчання на активній основі. У цих умовах я виступаю у ролі організатора видів діяльності учнів як компетентний консультант і помічник. При вивчення теми "Походження людини" у 8 класі учні створювали проекти і презентуючи їх, показували взаємозв'язок людини з навколишнім середовищем. Це, дало можливість, використати методику міжпредметних зв'язків, зокрема: з географією, історією, екологією, хімією. На мою думку, технологія проектного навчання дає добрі результати для стимулювання інтересів учнів саме підліткового віку. З найбільшим захопленням дитина виконує дії вільно вибрані нею самою.
У своїй роботі я практикую планувати не окремі уроки, а повністю цілу тему ( згідно рекомендацій А. Гіна ). Це дозволяє економити мій час на підготовку до уроку, покращити її якість. Плануючи тему, я ставлю перед собою дослідницьку мету. Наприклад, спробувати якийсь новий для себе прийом. Після цього обов'язково підвожу підсумок. Я. переконався, що це є головний засіб професійного зростання.
Цікавою та практично спрямованою вважаю технологію "Конструктор уроку". Використовуючи таблицю конструктора, складаю формулу конкретного уроку. Я побачив, що:
Ступінь активності учнів під час уроку є реакцією на методи і прийоми роботи вчителя, показником його педагогічної майстерності. На своїх уроках для формування ключових компетенцій, використовую такі активні прийоми вивчення (наприклад за А. Гіном ):
- А. Крісті в одному романі пише: "Якщо на протязі години людина зазнає дуже жахливі відчуття та емоції, це означає, що вона прожила багато годин."
- Дві години, які ви провели з коханою дівчиною, здаються вам хвилиною. Навпаки, якщо вам доведеться хвилину посидіти на розжареній грубі, то ця хвилина буде здаватися як дві години.
- під час вивчення теми "Сенсорні системи" (8 клас) учням пропоную завдання: у своєму оповіданні « Мікромегас» Вольтер заздрить герою - людині з планети Сиріус, яка мала 72 органи чуттів. Чи є сенс у цих заздрощах?
- При вивченні теми «Увага» наводжу приклад: один французький психолог міг читати вголос один вірш і, в той же час, писав інший. Він міг, декламуючи вірш, письмово виконувати складні математичні дії. Яка властивість уваги виявляється в цьому випадку?
- під час вивчення теми "Умовні рефлекси" (8 клас) учням зачитую завдання:
- у музеї м. Чорноморськ є картина відомого художника О.І, Бендера, на якій зображено Ч.Дарвіна та А. Ейнштейна, які приїхали до Ф.М Достоєвського в садибу Михайлівське для того, щоб обговорити останні роботи І.П.Павлова з умовних рефлексів. Чи могла статися така подія? Якщо ні, то чому?
- При вивченні теми "Розмноження та індивідуальний розвиток людини" наводжу ситуацію: героїня фільму "Zoo", народивши близнят, заявляє своїм братам - коханцям, що кожний з них - батько однієї дитини. Чи таке можливе?
- під час вивчення теми "Порушення вищої нервової діяльності" (8 клас) пропоную учням тестування( так чи ні):
-Чи грюкаєте ви дверми, виходячи з квартири?
-Чи дратують вас розташовані в кімнаті речі, чи зачіпаєте ви їх. ходячи по кімнаті?
-Чи втрачаєте ви самовладання в суперечці?
-Чи перебиваєте ви співрозмовника?
-Коли ви розмовляєте, ви жестикулюєте?
-Ви не здатні утримати кінчиками пальців аркуш паперу так, щоб він не тремтів?
-Чи розмовляєте ви іноді з собою?
-Чи ображаєтесь ви через дрібніші?
-На протязі тривалого часу ввечері не можете заснути?
Якщо ви набрали 9 – так - вам треба негайно потурбуватися за своє здоров'я; 7 – так - помітна тенденція жити на нервах; 3 чи менше - міцна нервова система.
- Походження абревіаратури СНІД ( у всьому світі AIDS, у Франції - SIDA).
- Збудник. Шляхи передачі.
- Ознаки СНІДу . Хвороби, які супроводжують СНІД.
- Боротьба зі СНІДом. Профілактика.
Група повинна прозвітувати про виконання завдання та використану літературу.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1).Умовні рефлекси утворюються на базі безумовних.
2).Перша сигнальна система представлена мовою, а друга - органами чуттів.
3).Увага - здатність нервової системи зберігати і відтворювати інформацію без змін її характеру й змісту.
4).Звичка - свідоме керування емоціями і діями, а також здійснення задуманого.
5).Свідомість тісно пов'язана з мовою.
6).Обдарованість людини визначається навчанням і вихованням, а її розвиток - спадковістю.
7).Сновидіння виникають внаслідок перекомбінації, перегляду інформації.
8).Безумовні рефлекси з'являються з перших хвилин після народження.
9).Умовні рефлекси мають тимчасовий характер.
10).Основою пам'яті є динамічні стереотипи.
Плацента
газообмін живлення виділення бар'єр залоза внутрішньої секреції
У практиці своєї роботи використовую розроблену власну систему тестів, завдань творчого характеру, щоб поступово з 7,8,9 - х класів підготувати учнів до зовнішнього незалежного оцінювання. Одночасно, використовую тести і з різноманітних збірників різних авторів.
Проте, в педагогічній діяльності стикаюсь з такими труднощами: - при вивченні тем "Різноманітність тварин" виділяється замало годин; - важко винаходити час для корекції навчальних досягнень учнів; - вважаю обов'язковим проведення поточних оцінювань, що спонукає учнів до систематичності у вивченні предмету.
Основне кредо в моїй праці - розбудити і розвинути в кожній дитині творчий початок. Навчити працювати самостійно і допомогти зрозуміти та знайти себе, зробити перші кроки у творчості для радісного та щасливого. Світ переступив межу тисячоліть. Яким буде наше майбутнє? Як допомогти розкритися багатству індивідуального світу дитини? Як організувати навчальний процес, щоб в очах дитини не згас вогник допитливості, творчості, знахідок? Допомогти в цьому може розвивальний характер навчання, підкріплений пізнавальним інтересом, творчістю фантазії, логічним осмисленням, умінням узагальнювати, аналізувати, робити висновки.
Тож нехай наші учні переростають своїх учителів, а вчителі дійсно пишаються ними. Адже в цьому і полягає сенс нашої творчої праці, нашого життя.