Тема: «Пам'ять. Види пам’яті та її розвиток».
Мета: сформувати в учнів уявлення про природу пам’яті, основні характеристики пам’яті, значення пам’яті для становлення особистості, в ході уроку виявити різноманіття видів пам’яті; через висновки у роботі встановити основні правила запам’ятовування; виховувати в учнів розуміння важливості тренування пам’яті, котра необхідна людині для успішної реалізації у суспільстві.
Обладнання й матеріали: таблиці для дослідження різних видів пам’яті,
картинки, робочий зошит.
Базові поняття й терміни: пам’ять, види пам’яті, рухова, емоційна, образна,
словесно-логічна пам’ять, миттєва (сенсорна),
короткочасна та довгострокова, мимовільна
та довільна пам’ять.
Тип уроку: інтегрований урок з біології та основ здоров’я.
Девіз уроку: «Усі жаліються на свою пам'ять, але ніхто не жаліється на свій розум» (Ф.де Ларошфуко)
Структура уроку:
І. Актуалізація опорних знань та практичного досвіду (попередні вправи).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІV. Первісне застосування набутих знань.
V. Застосування учнями знань та навичок в стандартних умовах з метою засвоєння навичок (тренувальні вправи).
VІ. Творче перенесення знань та навичок.
VІІ. Підбиття підсумку уроку.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Хід уроку
Привітання учнів, створення позитивного настрою.
--Представити себе.
-Смайлики з іменами.
- Побажання.
І. Актуалізація опорних знань та практичного досвіду.
– Дати відповіді на запитання якомога швидше:
- Скільки поверхів має наша школа?
- Скільки вікон у вашій класній кімнаті?
- Які штори у шкільній їдальні?
- Скільки вікон у актовій залі?
- Скільки поворотів на шляху від вашого дому до школи?
-Чи відразу ви давали відповіді на запитання? Чому?
- Які властивості розумової діяльності були вами при цьому використані? (інтелект, пам'ять. Увага)
1. Що таке інтелект? – здатність людини до мислення, раціонального пізнання. Кожна людина має певні інтелектуальні здібності. Для розвитку інтелекту потрібна увага і пам’ять.
2. Що таке пам’ять? – закріплення, збереження і відтворення попереднього досвіду.
Вона допомагає людині оволодівати знаннями, способами діяльності, передавати їх наступному поколінню, зберігати індивідуальний досвід. Без пам’яті неможливими були б розумова діяльність, створення образів, уява, орієнтування у навколишньому середовищі. Втрачаючи пам'ять, людина губить не лише своє минуле, а й здатність нормально жити. Ви закінчуєте 9 клас і вас попереду чекають екзамени, тому вам треба розвивати, тренувати свою пам'ять.
Як ви зрозуміли темою сьогоднішнього уроку є «Пам'ять».
Мета, девіз, епіграф.
Тест «Чи гарна у вас пам’ять» (карти, шахи, 9 різних предметів). Відтворити попередню інформацію. ( Так ми перевірили увагу і пам'ять).
Тест. Учням упродовж 1 хв потрібно запам‘ятати 25 слів. Після завершення часу слова прибираються, а учні упродовж 1 хв відтворюють їх. Кожне слово – 1 бал.
сіно |
тротуар |
календар |
місяць |
Карпати |
ключ |
сторіччя |
Гімалаї |
людина |
трави |
літак |
фільм |
автомобіль |
перевал |
серце |
потяг |
жінка |
нерухомість |
співак |
вертоліт |
аромат |
картина |
абстракція |
радіо |
букет |
6 балів – ваша пам’ять (насамперед, зорова) досить недосконала. Але це не безнадійно – потрібно регулярно займатися вправами з тренування пам’яті.
7-12 балів – ваша пам’ять не дуже погана, але ви не вмієте зосередитися, а це завжди заважає запам’ятовувати.
13-17 балів – ви можете розраховувати, що в більшості випадків пам’ять вас не підведе.
18-21 бал – гарний результат. Ви можете зосередитися, маєте достатню волю.
22 і більше балів – у вас надзвичайна пам’ять.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Учитель: Мнемотехніка – спосіб запам’ятовувати нелогічну інформацію або інформацію, яку важко запам’ятати. Мнемозина – богиня пам’яті у стародавніх греків. Походження пам’яті вони пояснювали як дар Прометея людям.
Послухайте, що смертним я зробив
Придумав їм число
і букви навчив складати,
і пам’ять дав, матір муз – всього причину.
У житті бувають випадки, коли ви про що-небудь забували «Та це ж я вчив: – Чому ж не можу пригадати?»Чому ми буваємо неуважними? Чому не можемо запам’ятати інформацію і повторити її згодом? Як треба читати щоб запамятати?
Слабка пам'ять не існує сама по собі. Це є не що інше, як слабка увага і розпоширена спостережливість, спрямована одночасно на кілька предметів. Тому треба систематично розвивати увагу й навички концентрації думки спеціальними вправами.
– Існують механізми, що дозволяють спростити запам’ятовування, зробити його надійнішим та полегшити запам’ятовування. Ми назвемо їх законами пам’яті. ( таблиця)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
ІV. Первісне застосування набутих знань.
Розповідь учителя з елементами бесіди.
Зараз ми продовжимо дрслідження нашої пам’яті. Є фактори, що поліпшують пам'ять, а є такі, що погіршують.
(Учні об’єднуються у дві групи. Перша група обирає серед надрукованих на листочках факторів ті, які її поліпшують, а друга – ті, які погіршують. Прикріплюють до дошки і коментують.)
Механізми запамятовування: (таблиця)
Потреби (інтерес, мотивація) → виконання→ концентрація уваги→ організація інформації→ запам’ятовування
Секрети запам’ятовування (таблиця)
10% – читаючи; 33%
26% – слухаючи;
30% – розглядаючи;
50% – слухаючи і розглядаючи;
70% – обговорюючи;
90% – обговорюючи під час спільної діяльності;
95% – навчаючи інших.
Пояснення
1. Російські вчені визначили відсоток запам’ятовування необхідної інформації під час різних видів діяльності людини.
2. Американські вчені з’ясували, що учень запам’ятовує найбільше інформації (33%), яка розташована в правому верхньому куті таблиці.
Феномен пам’яті включає три ФАКТИ: (таблиця)
1). Короткий ряд інформації запам’ятовується легше, ніж довший.
2). Ми запам’ятовуємо не подробиці, а суть.
3). У мозку утворюються сліди – відбитки того, з чим людині доводилося стикатися.
Класифікація памяті (таблиця)
Генетична Прижиттєва
(Містить інформацію про (Зберігається інформація, яка
анатомічну та фізіологічну отримана людиною протягом її
будову організму в процесі життя).
розвитку, а також інстинкти).
Прижиттєва ділиться на:
За часом зберігання інформацію розрізняють: (таблиця)
За змістом матеріалу: (таблиця, (Підручник «Основи здоровя», стр. 91,Презентація)
І. Рухова
ІІ. Емоційна
ІІІ. Образна
ІV. Словесно-логічна
За метою діяльності:
-мимовільна
- довільна
Завдання №1. Механічна пам’ять.
Необхідно запам’ятати і відтворити впродовж однієї хвилини шість складів:
ВОЗ, ЧЕЛ, ЗОТ, ФУЛ, НИК, ХИЗ (таблиця)
Час експозиції – 2 с інтервал 1с, час відтворення – 1 хв.
Висновок: механічне запам’ятовування потребує високої концентрації уваги і тривалого часу
Завдання №2. Логічна пам’ять. (Людина розуміє матеріал, уміє встановлювати взаємозвязок між предметами та явищами)
Необхідно запам’ятати 6 пар слів логічно пов’язаних
Ваза – квіти сокира – дрова (таблиця)
добрива – урожай парасолька – дощ
гора – ноги голка – латка
Час експозиції – 2 с, інтервал – 1с, час відтворення – 1 хв.
Висновок: осмислене запам’ятовування більш продуктивне.
Завдання № 3. Наочно-образа пам’ять.
Впродовж 10 с необхідно запам’ятати розташування забарвлених геометричних фігур і за 1хв відтворити їх розташування на спеціальних картках. (таблиця)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок: запам’ятовування з використанням асоціацій (колір) є продуктивним
Завдання № 4. Образна пам’ять.
Упродовж 2 с з інтервалом в 1с демонструють 9 геометричних фігур. Їх необхідно відтворити протягом 1 хв.
Висновок: запам’ятовування без асоціацій дає багато помилок, потребує багато часу.
Бесіда про існування зв’язку поміж розвитком пам’яті й успішною реалізацією людини у суспільстві. Прямого взаємозв’язку немає, але пам’ять підказує вихід із складних ситуацій, розв’язання найскладніших проблем. По закінчені 9 класу ви будете здавати екзамени, вам треба запамятовувати багато інформації, а тому вам треба розвивати і тренувати свою пам'ять.
.
Зарыты в нашу память на века (таблиця)
И даты, и события, и лица,
А память, как колодец, глубока:
Лицо – и то неясно отразится.
В.Висоцький
Корисні зауваження про пам’ять: (таблиця)
1. Ніколи не скаржтеся на свою пам’ять – ви знаєте тисячі слів, різноманітні відомості, маєте гарний слух і зір. І, якщо при таких умовах щось негаразд із пам’яттю, скаржтеся на себе, а не на пам’ять.
2. Негативні емоції – ворог пам’яті. будьте спокійним, учіться з інтересом.
3. Причини «безпам’ятності» – лінощі.
4. Хороша пам’ять – це хороше здоров’я.
Закони пам’яті: (таблиця)
І. Закон перший «Думайте»
ІІ. Закон другий «Цікавтесь»
ІІІ. Закон третій «Їжте слона по частинах»
ІV. Закон четвертий «Будьте готові»
V. Закон п’ятий «Не товчіть сліди»
VІ. Закон шостий «Оглянься довкола»
VІІ. Закон сьомий «Учіть від А до Я»
Як запам’ятати текс підручника (таблиця)
1. Розгляньте уважно параграф
2. Під час перегляду – запитай
3. Уважно прочитай текст параграфу.
4. Перекажи прочитане.
V. Закріплення знань:
(Перегляд презентації)
А зараз Юля поділиться своїм досвідом з вами як тренувати свою пам'ять. І кожному з вас вона підготувала пам’ятки «Штучні прийоми запам’ятовування» та «Правила тренування пам’яті» (Вручає кожному учневі та коментує на дошці брошурку «Тренування пам’яті. Поради учневі.)
Штучні прийоми запам’ятовування (таблиця)
1. Напиши 3-4 рядки лівою рукою (старанно і акуратно)
2. Вправа «Резервуар» (порожній)
3. Вправа «Око»:
а) заплющ очі і побач вивчений термін (назви літери в прямому і зворотному напрямку);
б) розплющ очі, напиши на папері.
4. Довгострокова пам’ять.
від 1 до 20 і навпаки
5. Агент «007» 9 предметів
Правила тренування пам’яті (таблиця)
Рефлексія. Вправа «Мікрофон»:
Підсумок уроку ( Оцінка учнів. Побажання. )
Домашнє завдання: Основи здоров’я § 11, зошит стр. 51-55; Біологія§ 85
Дякую за урок.