Доповідь на педраді
за темою:
«Прикладні задачі на уроках
математики як засіб формування
ключових компетентностей учнів»
Вчитель математики
Довгань Ірина
Валентинівна
м. Чернівці
2021 р.
Нова українська школа має ефективно допомогти учневі розкрити, розвинути особистісний потенціал та сформувати стійкі компетентності, які необхідні при досягненні його життєвого успіху. Формування компетентностей учнів зумовлене не тільки реалізацією відповідного оновленого змісту освіти, але й використання сучасних методів та технологій навчання, які забезпечують здатність учня застосовувати свої знання в навчальних і реальних життєвих ситуаціях.
Я формую в учнів ключові компетентності через використання на уроках математики традиційних та інноваційних технологій навчання. Використовую різні форми та методи навчальної діяльності на уроках та у позакласній роботі, залучаю учнів до проектної діяльності. Як засіб формування ключових компетентностей учнів, я використовую на уроках математики прикладні задачі. Наведу приклади деяких з них.
Це наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формувати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.
Задача 1. Один птах за добу може звільнити від шкідників 12,5 фруктового саду. Скільки птахів треба для садової ділянки розмірами 150 м х 50 м ?
Задача 2. Водопровідний кран погано закритий. Кожну секунду з нього капає лише одна капля. Скільки витече з нього за 1 добу, якщо маса 100 крапель дорівнює 7 г ?
Задача 3. Змішали 30 і 15
розчини борної кислоти. Отримали 400 г 200
розчину. Скільки грамів кожного розчину взяли?
Вона передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).
Задача. Побудувати графіки даних функцій в табличному процесорі MS Excel.
містять в собі усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.
Задача 1. Підрахуйте, скільки разів у тексті Гімну України зустрічається кожна голосна буква. Складіть варіаційний ряді побудуйте відповідну гістограму.
Задача 2. Україна є однією з 9 держав світу, які проектують і будують літаки. Серед найяскравіших здобутків українського літакобудування – найбільший у світі літак АН – 225 «Мрія», маса якого 640 т, бере на борт вантаж у 253 т. У скільки разів маса літака більша за масу вантажу, що він може підняти? Відповідь округліть до десятих.
Задача 3. Вкладник поклав до банку 30000 грн. під 12 річних. Яку суму грошей він матиме на рахунку через рік?
Задача 4. Узимку куртка коштувала 2100 грн., навесні ціна на неї знизилась на 20. Яка стала ціна куртки?
Задача 5. Вартість проїзду в автобусі 5 грн., а в тролейбусі – 3 грн. На скільки відсотків вартість проїзду в автобусі більша за вартість проїзду в тролейбусі?
Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Здатність до підприємницького ризику.
Задача (пробне ЗНО з математики 2019 р.) Підлогу,розміри якої 7,5 м х 5,5 м,мають застелити кавроліном шириною 3 м, використавши для цього два шматки однакової довжини. Вартість кавроліну такої ширини в маркеті становить 200 грн. за 1 . У маркеті діє акція: якщо площа придбаного кавроліну становить 50 або більше
, то покупцеві надають знижку 8
від вартості купленого кавроліну.
Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.
Задача 1. Пояснити, який вид симетрії прослідковується у вірші Т. Г. Шевченка «Думка»: Тече вода в синє море, Шука козак свою долю
Та не витікає, А долі немає …
Задача 2. В музиці відомі такі тривалості нот: ціла – 1; половинна – 1/2; четвертна – 1/4; восьма – 1/8; шістнадцята – 1/16. Тривалість якої ноти отримаємо, якщо проспіваємо дві половинні? Дві четвертинні? Дві восьмі? Дві шістнадцяті?
Для формування в учнів розуміння власної національної ідентичності, любові до рідного міста, ознайомлення з історією Чернівців, я на своїх уроках використовую задачі про Чернівці. Наприклад:
Задача 1. Відомо, що назва Чернівців походить від великого міста-фортеці на південних рубежах Галицької держави. Стіни фортеці були зруйновані монгольськими завойовниками, тому мешканці з 1*59 року переселилися на правий берег Прута. З 1*59 року місто стало частиною Молдавської держави, це за 49 років до першої письмової згадки про Чернівці Олександром Добрим. Також відомо, що сума цифр року входження Чернівців до Молдови на 1 більше ніж сума цифр року переселення мешканців на правий берег Прута. Знайдіть невідомі роки.
Задача 2. Чернівці увійшли до складу Румунії у 1918 році, а до складу Австро-Угорської імперії на 144 роки раніше і перебувала у складі Австро-Угорщини 144 роки, а у складі Румунії 22 роки. Знайдіть роки перебування Чернівців у складі цих держав.
Задача 3. Чернівецьку ратушу було збудовано у 1848 році. Знайдіть коли був збудований поштамт, якщо перша цифра року будівництва ратуші дорівнює першій цифрі року будівництва поштамту, другі цифри однакові, третя – на 1 менша, а четверта – менша на 3. А через 20 років було збудовано Вірменську церкву. В якому році було збудовано Вірменську церкву?
Задача 4. В Чернівцях проживає приблизно 240 600 людей. З них українців – 189 000, росіян – 26 700, румун – 10 600, молдаван – 3 800, поляків – 1 400. Євреї становлять 0,6 всього населення Чернівців, білоруси - 0,4
, інші національності – 1,2
. Знайдіть який відсоток українців, росіян, румунів, молдаван та поляків мешкає в Чернівцях. Скільки євреїв, білорусів та інших національностей проживає у місті?
Це розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
Задача 1. У НВК «Любисток» навчається 806 учнів. Ми приходимо до школи без змінного взуття і приносимо на підошвах 15 г пилу. П’ята частина пилу осідає на підлозі і прибиральниці змивають його. Скільки пилу залишається у повітрі, яким ми дихаємо, і яке попадає у наші легені? Що потрібно робити, щоб пилу стало менше?
Задача 2. Одна цигарка містить 1,2 мг нікотину. Для людини, яка палить, смертельна доза становить 40 мг. Скільки цигарок достатньо викурити, щоб в організм потрапила смертельна доза нікотину?
Задача 3. Кабінет № 18 нашої школи має розміри: довжина - 7 м, ширина – 5м, висота - 3 м. Чи вистачить повітря 32 учням на 45 хв. уроку, якщо кожному учню потрібно 20 л повітря, враховуючи, що 1 повітря має масу 1,3 кг ? Що потрібно робити, щоб повітря вистачило кожній дитині на 7 уроків?
Задача 4. В кабінеті математики № 22 нашої школи ростуть кімнатні рослини. Протягом 24 год. вони поглинають до 87 шкідливих речовин з повітря. Яка частина шкідливих речовин залишається в повітрі? Як можна ще зменшити їх кількість?
Задача 5. Потреба однієї людини у воді на добу становить приблизно 2 л. Розрахуйте потребу в питній воді для своєї сім’ї на добу, місяць, рік. Яка потреба в питній воді на добу, місяць, рік у м. Чернівці, чисельність населення становить 265 300 осіб?
1