Конспект уроку з геометрії для 8 класу на тему "Середня лінія трапеції. Властивості середньої лінії трапеції" із застосуванням педагогічного програмного забезпечення GeoGebra та Learning.apps, розв'язування прикладних задач, використання вправи "Знайди помилку".
Тема уроку. Середня лінія трапеції. Властивості середньої лінії трапеції.
Мета уроку: ввести поняття «середня лінія трапеції», довести теорему про властивість середньої лінії трапеції; розвивати вміння розв’язувати задачі, застосовуючи теорему про середню лінію трапеції; формувати вміння учнів застосовувати здобуті знання на практиці та показати практичне застосування геометрії в повсякденному житті; формувати просторові уявлення, розвивати логічне мислення.
Епіграф: «Розум людський має три ключі, що все відмикають: знання, думку, уяву» (В. Гюго).
ХІД УРОКУ
Сьогодні наш урок присвячено трапеції. Дайте, будь ласка, означення трапеції українською, російською та англійською мовами.
Існує особлива мова, що зрозуміла кожній людині, якою б мовою та не володіла. Це – рисунок. Сьогодні на уроці ми будемо постійно звертатися до рисунків, розв’язувати задачі за готовими рисунками. Ви продемонструєте вміння застосовувати знання під час розв’язування задач на трапеції.
Запитання до учнів:
(використання програмного забезпечення
GeoGebra)
Умова задачі (слайд 2):
Над входом у дачний будинок є навіс. Згодом виникла потреба поставити підпори до середини навісу. Як, не вимірюючи, можна знайти довжину підпори, якщо відповідні краї навісу віддалені від поверхні землі на 2,5 м і 3,5 м?
Поміркуйте і зробіть геометричний малюнок до цієї задачі так, щоб за готовим кресленням ми могли розв’язати задачу.
Мал.1
Як ви вважаєте, чи можна на практиці, не застосовуючи безпосередню вимірювання, а використовуючи тільки знання з геометрії, визначити довжину підпори?
На це питання ми зможемо дати відповідь, після того як розглянемо тему «Середня лінія трапеції. Властивості середньої лінії трапеції» (слайд 3).
Усні вправи (слайд 5) .
На (рис. г) відрізок MN називається другою середньою лінією трапеції і знаходиться за формулами MN = (AD-BC) або MN =(АВ + CD)
(слайд 6)
Усні вправи (слайд 7).
(слайд 8)
Задача 1. (Розв’язати задачу кількома способами, обґрунтувати раціональність та правильність свого вибору).
У рівнобічній трапеції ABCD MN – середня лінія, з вершини В на основу AD опущена висота ВК. Довести, що відрізок KD дорівнює середній лінії трапеції (слайд 9).
Перший спосіб. Перша група пропонує довести дану рівність провівши відрізок СЕ ВК, та використавши властивість середньої лінії трапеції (слайд 10).
Другий спосіб. Провести уАВКмедіану МК, розглянути чотирикутник MNDK, довести що він – паралелограм, за його властивостями з’ясувати, що KD = MN (слайд 11).
Третій спосіб (слайд 12).
Задача 2 (394)
(використання програмного забезпечення GeoGebra)
Задача 3 (слайд 13).
Задача 4.
(використання програмного забезпечення GeoGebra)
Задача 5.
(використання програмного забезпечення GeoGebra)
Задача 6 (слайд 14).
1. Учні пояснюють, чому саме такий малюнок (чому треба зобразити прямокутну трапецію, чому FE – середня лінія).
2. Обчислюють довжину підпори FE як довжину середньої лінії трапеції.
FE = (2,5+3,5)/2.
Відповідь: довжина підпори 3 метри.
VIII. Застосовування вмінь та навичок. Виконання практичних завдань (слайд 16)
Уявіть, що ви будівельники. Як знайти довжину паркану (тобто периметр трапеції ABXC), яким огороджено дитячий майданчик, якщо вершина X недоступна та купою піску частково присипано сторони BX і XC (див. рис.)? Ви повинні поміркувати та розв’язати цю проблему. (Учні працюють у парах)
Розв’язання:
В Х
К К1
М М1
А С
IX. Підсумок уроку (слайд 17).
Вправа «Відшукай помилку» .
Домашнє завдання:
п.8, вправи № 244, 245, 247.