Конспект уроку із застосуванням програмного забезпечення GeoGebra та "Жива математика", використання графічного диктанта та розв'язування прикладних задач.
Тема уроку. Ромб і його властивості
Мета уроку: cформувати поняття про ромб; вивчити його властивості та ознаки; формувати вміння учнів застосовувати вивчений матеріал до розв’язування задач на побудову; вдосконалювати навички розв’язування задач на побудову, показати практичне значення геометрії; розвивати логічне мислення; виховувати самостійність, уважність, інтерес до предмета
Хід уроку
Для учнів із високим рівнем навчальних досягнень – завдання на картках.
Варіант 1.
Бісектриса кута А прямокутника АВСD перетинає його сторону ВС у точці К, ВК = 4 см, КС = 8 см. Знайдіть периметр прямокутника.
Варіант 2.
Бісектриса кута D прямокутника ABCD перетинає його сторону АВ у точці М, ВМ : МА = = 5 : 3. Знайдіть сторони прямокутника, якщо його периметр дорівнює 66 см.
Варіант 3.
У прямокутнику ABCD діагоналі перетинаються в точці О. М – середина сторони АВ, ВАС = 50°.Знайдіть кут МОD.
Варіант 4.
У прямокутнику ABCD О – точка перетину діагоналей, ВМ – висота трикутника АВО, ВОМ = 60°, АМ = 7 см. Знайдіть ВD.
Відповідь:
Варіант 1: 32см.
Варіант 2: 24см і 9см.
Варіант 3: 140
Варіант 4: 26см.
Для учнів з достатнім рівнем навчальних досягнень – тестові завдання;
Варіант 1
А. 5см Б. 20 см В. 10см Г. Визначити неможливо
2) У паралелограмі ABCD АС=BD=12cм, . Знайдіть довжину АD.
А. 12см Б. 6см В. 24см Г. Визначити неможливо
3) О - точка перетину діагоналей прямокутника ABCD, Знайдіть
А. 20 Б. 70 В. 140 Г. 90
Варіант 2
А. 12см Б. 6см В. 124см Г. Визначити неможливо
2) У паралелограмі ABCD АС=BD=18cм, . Знайдіть довжину BC.
А. 12см Б. 6см В. 24см Г. Визначити неможливо
3) О - точка перетину діагоналей прямокутника ABCD, Знайдіть
А. 45 Б. 15 В. 90 Г.75
Відповідь:
Варіант 1: 1. В; 2.Б; 3. А.
Варіант 2: 1. А; 2.Б; 3. Г.
Для учнів із середнім рівнем навчальних досягнень – дати відповіді на запитання (графічний диктант): - «ні», - «так»
На попередньому уроці ми з’ясували, що існує паралелограм, у якого всі кути рівні - це прямокутник. Виникає питання:
• Чи існує паралелограм, у якого всі сторони рівні?
Усні вправи
( слайд 1) ( слайд 2)
( слайд 3)
Ромбом називається паралелограм, усі сторони якого рівні.
2. Властивості ромба:
а) спільні з властивостями паралелограма (використання програмного забезпечення GeoGebra);
б) особлива властивість
(доведення за допомогою програмного забезпечення «Жива математика»)
3. . Розв'язування задач з коментарем
4. Ознаки ромба ( слайд 6)
5. Розв'язування задач за підручником.
Вправа 144, 146, 149.
6. Із глибин століть ( слайд 7) ( слайд 8)
За однією з версій, «ромб» походить від грецького ρομβοζ – бутон, оскільки ромб схожий на чотирикутний бутон. Існує інше пояснення: ρομβο «тіло, що обертається», «веретено». У геометрію термін увійшов тому, що переріз обмотаного веретена дійсно має форму ромба. Слово «ромб» походить від грецького rhombos, що означає – дзиґа, кружіння. Слово «ромб» вперше уживається у працях Герона і Папи Александрійського.
7. Це цікаво ( слайд 9)
Якщо сполучити середини сторін ромба, то утвориться прямокутник. Довести. Якщо сполучити середини сторін прямокутника, то у твориться ромб.
8. Означення дельтоїда ( слайд 10)
Чотирикутник називається дельтоїдом, якщо його суміжні сторони є рівними між собою та дві інші є теж рівними між собою.
9. Застосуйте на практиці
(слайд 11) ( слайд 12) ( слайд 13)
Ромби використовують як у виготовленні прикрас, так і в оздобленні інтер’єру, розпису на яйцях, у національних вишивках.
Зображення ромба, розділеного рисочками на чотири менші ромби, можна побачити на трипільських знахідках – жіночих глиняних фігурках богині родючості. У кожну з чотирьох ділянок такого ромба ще до випалювання втискували по одному хлібному зернятку – такий ромб був уособленням зораного і засіяного поля, символом родючої землі, а також плідної жінки.
Тротуарна плитка стає все більш популярною в Україні як в обробці алей приватних житлових будинків, так і садово-паркових доріжок громадських місць. Завдяки всіляким відмінностям колірного оформлення, фактури і форми дана плитка може стати оптимальним рішенням для прикраси присадибної ділянки. За допомогою мощення тротуарної плитки Авеню можна створити оригінальний авторський малюнок або мозаїку.
Практичне завдання ( слайд 14)
На малюнках зображено різні способи замощення площини рівними ромбами з гострим кутом у 60°. Зобразіть способи замощення площини рівними ромбами з гострим кутом у 45°. Спробуйте розфарбувати їх різними кольрами, щоб створилося враження об’ємної фігури.
10. Домашне завдання
§1 п.5, вправа 143, 147, 151.
Задача 1( слайд 15)
За схемами розсувного кронштейна і розсувної решітки поясніть, чому точки A, B, C, D… завжди лежать на одній прямій.
Задача 2.
Швачка викроїла з тканини чотирикутник, який має бути ромбом. Як перевірити правильність виготовлення викрійки, не користуючись інструментами?