Доповідь на педраду "Формування системи освіти для сталого розвитку на засадах компетентісного підходу до навчання "

Про матеріал
Доповідь на тему: « Формування системи освіти для сталого розвитку на засадах компетентісного підходу до навчання ». Матеріал рекомендовано для вчителів при підготовці до педагогічної ради та проведенні шкільних методичних обєднань.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Педагогічна рада 

Доповідь на тему:

« Формування системи освіти для сталого розвитку на засадах компетентісного підходу до навчання »

Центр екобогослов'я і сталого розвитку

 

 

 

 

 

 

 

                                                                    Підготувала:

                                                                    заступник директора з НВР

                                                                    Новак Г.І.

 

 

 

                      

 

ТЕМА:  Формування системи освіти для сталого розвитку на засадах компетентісного підходу до навчання

 

Актуальність теми нашої педагогічної ради обумовлена сучасними тенденціями в освіті. (Слайд 1)

На ХХІ століття головним стратегічним завданням всієї світової спільноти є забезпечення стабільного те ефективного існування сучасної цивілізації на засадах цілісності природного оточення, економічної життєздатності та соціальної справедливості для нинішніх і майбутніх поколінь. Вирішення цих питань стало можливим з впровадження у зміст соціальної та освітньої політики концепції сталого розвитку, яка вперше була проголошена у 1992році на Конференції ООН з проблем навколишнього середовища і розвитку в Ріо – де – Женейро (Бразилія), а потім розвинута на Всесвітньому саміті ООН з проблем сталого розвитку у Йоганнесбурзі у вересні 2002 року. В результаті, у грудні 2002 року Генеральною Асамблеєю прийнята Резолюція «Про декаду ООН з освіти для сталого розвитку, починаючи з 1 січня 2005 року (2005 – 2014), яка була підтримана більшістю країн світу, у тому числі, й Україною…

ХХІ століття – це постіндустріальна ера цивілізації, епоха дієвих організаційних та інформаційних технологій, епоха технологічної культури, епоха дбайливого і відповідального ставлення до довкілля та здоров’я людини. Новому періоду розвитку людства має відповідати нова філософія освіти, нові системи, нові моделі навчання.

Сьогодення ставить перед нами багато гострих проблем, які торкаються важливих життєвих аспектів. Самі по собі новітні освітні технології не здатні подолати ті кризи, що виникли в суспільстві ( соціальні, екологічні, економічні) потрібна нова освітня філософія, нові освітні  імперативи. ( Слайд 2)

Тому  основне завдання освіти XXI століття визначено як освіта   сталого розвитку. Рушієм і виконавцем суспільного життя в Україні є її населення. Згідно Конституції України людина, її життя і здоров'я визнаються найвищою соціальною цінністю. Тому основним завданням усіх ланок організації суспільства є мета, що формулюється так: «Краща якість життя для кожного тепер і для поколінь, що приходять»

 Загальна мета освіти сталого розвитку – компетентність людей, які сприяють процесу сталого розвитку.

Основні критерії, за якими досягається ця мета, є наступні:

• Розвиток людського потенціалу;

• Ефективна захищеність природного довкілля;

• Бережливе, раціональне і якісне використання природних ресурсів;

• Високі і стійкі рівні зростання економіки та зайнятості;

 На сьогодні концепція сталого розвитку є провідною стратегією подальшого існування постіндустріального суспільства. Вирішальне значення для становлення безпечного (тобто, стабільного, сталого) розвитку має освіта, яка є рушійною силою для реалізації необхідних суспільних змін.  ( Слайд 3)

Сталий розвиток суспільства – стабільний спрямований розвиток економічної та соціальної сфер при раціональному використанні екологічних ресурсів; такий розвиток суспільства, який задовольняє потреби нинішніх поколінь і не ставить під загрозу можливості наступних поколінь задовольнити свої потреби.  ( Слайд 4)

Освіта для сталого розвитку охоплює екологічну, економічну та соціальну проблематику навчання та виховання під кутом зору формування нової системи ціннісних орієнтирів та моделей поведінки підростаючого покоління та суспільства загалом.

Отже, сталий розвиток має розглядатися як універсальний і необхідний елемент повсякденного життя. Є необхідність включити його до всіх предметів і навчальних дисциплін. На державному рівні порушується питання, що сталий розвиток слід розвивати як окрему галузь знань. ( Слайд 5)

Поняття сталості передбачає створення умов для розповсюдження такого підходу до життя, коли розвиток суспільства спрямований забезпечувати потреби нинішній поколінь без втрат для майбутніх поколінь забезпечувати свої власні потреби

 Сам термін «стала  освіта» є показником розвитку суспільства. Ідеться про секторіальну ідею, яка дозволить розв’язати протиріччя, що виникають між суспільством, освітою, економікою й екологією. ( Слайд 6)

Дві найважливіші ідеї, підпорядковані сталому розвитку:

* розв'язання економічних, соціальних та екологічних проблем і досягнення рівноваги між ними для забезпечення якісного рівня життя людини;

 • впровадження зобов'язань нинішнього покоління, які  гарантують таке збереження природних, соціальних та економічних ресурсів, щоб  рівень добробуту наступних поколінь  лишався не нижчим за сучасний

Освіта сталого розвитку – це сучасний підхід до організації навчального процесу, який включає інформування членів суспільства про основні потреби сталого розвитку, формування світогляду, що базується на засадах сталості, переорієнтацію навчання з передачі знань на встановлення діалогу, орієнтацію на порушення та практичне розв’язання місцевих проблем.

Освіта сталого розвитку триває протягом усього життя і включає всі рівні та категорії освіти й навчання.

У формальній освіті:

  •      Дошкільна освіта;
  •      Загальна середня освіта;
  •      Вища освіта;
  •      Дистанційна освіта;
  •      Перекваліфікація;
  •      Короткотермінове навчання ;

У неформальній освіті:

  •     Самоосвіта, у тому числі  й у пенсійному віці;
  •     Участь у діяльності громадських організацій, асоціацій, зібрань.

( Слайд 7)

 Традиційна освіта не задовольняє потреб сьогодення, оскільки вона не реагує на гострі проблеми й не задовольняє їх повною мірою, не спрямована на практичне  розв’язання проблем. Суспільство розвивається швидкими темпами, я тому знання часто застарівають ще до закінчення терміну навчання. Лише освіта здатна виховувати цінності, поведінку та спосіб життя, необхідний для сталого розвитку

( Слайд 8)

Для впровадження освіти для сталого розвитку необхідно:

  •      Створити нормативно - правову базу, що охоплює всі аспекти сталості на всіх рівнях освіти;
  •      Підвищити рівень компетентності працівників освіти, аби включити проблеми сталого розвитку до навчального процесу;
  •      Надати можливість особам, які навчаються, самим відповідати за процес власного навчання;
  •      Забезпечити рівень доступу всіх членів суспільства до освіти;

Система освіти, спрямована на всебічний розвиток людських ресурсів, відкриє сучасним поколінням набагато більше можливостей для участі в реальних досягненнях економіки і суспільства. Як зазначено в Національній доктрині розвитку освіти України, випереджувальний розвиток освіти забезпечить вихід країни з нинішнього стану, всебічне оновлення суспільства й держави, нації та народу, досягнення гідного рівня життя. ( Слайд 9)

Складовими змісту освіти для сталого розвитку є:

 • якість життя, соціальна справедливість та  рівноправність;

 • збереження різноманіття: культурного, соціального та біологічного;

 • взаємозв'язок: у суспільстві, економіці та довкіллі;

 • усвідомлення відповідальності перед майбутніми поколіннями;

 • громадянська позиція, права та обов'язки громадян;

 • потреби та права майбутніх поколінь на якісне життя.

( Слайд 10)

Які зміни передбачає освіта для сталого розвитку в навчальному процесі ?

  •      для викладачів – це перехід  від  передачі знань до створення умов для їх активного засвоєння та отримання практичного досвіду;
  •      для учнів – це перехід від пасивного засвоєння знань до активного їх пошуку, практичного осмислення;
  •      для керівництва навчальним закладом – це зміни у використанні ресурсів закладом, впровадження принципів сталості та демократизації в управління, налагодження діалогу із зацікавленими групами населення.

 Сьогодні школа повинна забезпечити формування і розвиток інтелектуальної, творчої і ініціативної особистості, здатної жити в принципово нових умовах, реалізувати себе у житті, бути успішною і сприяти розвитку суспільства.

( Слайд 11)

Пріоритетні напрямки освіти для сталого розвитку:

  •      розвиток духовного потенціалу особистості  на засадах особистісно-орієнтованої педагогіки;
  •      розвиток інформаційної культури особистості, основ критичного мислення та медіа-грамотності;
  •      Впровадження норм міжособистісної та міжкультурної взаємодії на засадах принципів полікультурності та толерантності;
  •      розвиток правової культури особистості, основ громадянськості;
  •      формування культури здоров’я підлітків на засадах розуміння єдності природи та людини, залежності здоров’я людини від стану довкілля.

Школа повинна не лише дати учням певний обсяг знань і вмінь, але й сформувати людину, здатну творчо мислити, приймати рішення, мати свою позицію, брати на себе відповідальність, адаптуватися до умов життя, здатну до мобільності, швидкої зміни соціальних ролей, тобто бути людиною компетентною.

Для того, щоб кожен учень  був компетентним, а   компетентність, як вам відомо, базується на предметних знаннях та вміннях, але стосується життєвих умінь людини, необхідних будь – кому, необхідно  формувати систему освіти на засадах компетентнісного підходу до навчання. ( Слайд 12 )

 Учні повинні відстоювати принципи, які можуть визначити в майбутньому

  •      можливість  висловлювати та відстоювати власну точку зору;
  •      мислити критично;
  •      вчитися працювати у команді, домовлятися та поважати демократичні рішення;
  •      бути толерантними та відповідальними;
  •      бути відкритими для навчання та самонавчання;
  •      вміти приймати самостійні рішення у власному повсякденному житті.

 Нам необхідно більш рішуче змінювати форми і методи, втілювати дослідно - експериментальні роботи, не стояти на місці, працювати на випередження. Входження молоді у глобалізований , динамічний світ, у відкрите суспільство активізує роль соціальної компетентності вихованців. ( Слайд 13)

Щоб знайти своє місце в  житті, ефективно освоїти соціальні та життєві сфери, випускник школи має володіти якостями, уміннями які б допомогли йому швидко адаптуватися в суспільстві, а нам необхідно  використовувати інструменти  з впровадження освіти для сталого розвитку

  •      діалог: налагодження взаєморозуміння та постійного діалогу між вчителями та учнями;
  •      навчання: розвиток нових знань, навичок та вмінь для заохочення практики сталості у різних сферах життя людини;
  •      інформування: доступ до інформації з питань сталого розвитку та стану довкілля;
  •      маркетинг: зміни в поведінці кожної людини на користь сталості.

( Слайд 14)

  Впроваджуючи освіту для сталого розвитку слід очікувати?

  •      загальна культура молоді і  педагогів у питаннях природозбереження, регуляції відносин у суспільстві значно покращиться, якщо система навчання та виховання в інтересах сталого розвитку зможе забезпечити культурологічний підхід до формування змісту випереджаючої освіти як цілісного педагогічного процесу з постійним підвищенням соціальної домінанти сталості у системі Природа - Суспільство – Людина;
  •      умови креативності комплексу навчально-виховних заходів створюються з урахуванням культурних, соціальних та економічних аспектів життєдіяльності дитини, особистісно-орієнтованого підходу, пріоритету гумано- та екоцентричних цінностей, а також можливостей освітянського закладу інтеграції до європейського освітнього простору.

( Слайд 15)       Освіта для сталого розвитку – це основа нашого спільного сталого майбутнього.

doc
Додано
7 грудня
Переглядів
37
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку