Доповідь на тему "Національно-патріотичне виховання дитини "

Про матеріал
Національно-патріотичне виховання дитини – складний педагогічний процес. Тому і робота вчителя включає в себе цілий комплекс задач: • формування любові до рідного краю, поваги до України, державної символіки; • формування любові до культурного спадку свого народу; • виховання у дитини любові до своєї сім’ї, дому, вулиці, міста; • виховання поваги до праці; • виховання гордості за свій народ; • формування бережного ставлення до природи і до всього живого; • формування толерантності, поваги до інших народів, їх традицій; • формування елементарних знань про права людини; • прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій народу. Данні завдання вирішуються в усіх видах дитячої діяльності: на заняттях, під час ігор,
Перегляд файлу

Національно-патріотичне виховання дитини – складний педагогічний  процес. Тому і робота вчителя включає в себе цілий комплекс задач:

 формування любові до рідного краю, поваги до України, державної символіки;

 формування любові до культурного спадку свого народу;

 виховання у дитини любові до своєї сім’ї, дому, вулиці, міста;

 виховання поваги до праці;

 виховання гордості за свій народ;

 формування бережного ставлення до природи і до всього живого;

 формування толерантності, поваги до інших народів, їх традицій;

 формування елементарних знань про права людини;

 прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій народу.

Данні завдання вирішуються в усіх видах дитячої діяльності: на заняттях, під час ігор, праці.

Основні форми і методи патріотичного виховання на уроках у початкових класах такі:

 використання малих фольклорних форм (приказок, загадок, лічилок, мірилок, прикмет, уривків з казок, дитячих пісень, колискових, колядок, щедрівок, веснянок, закличок);

 виховні бесіди;

 складання усних і письмових текстів;

 конкурси дитячої творчості;

 уроки Пам’яті.

На уроках з природознавства знайомлю учнів з темою «Рідний край». Саме тут діти дізнаються про природу свого краю, про водойми , його рослинний і тваринний світ. Заочно мандруємо  різними куточками природи, знайомимося з мальовничими краєвидами рідного міста, дізнаємося про історичні факти створення нашого міста Слов’янська.

На етапі «Організаційний момент» учні завжди вітаються з сонечком, небом, хмаринками. Вчимося працювати з куточком природи.               Діти визначають який сьогодні день. яка погода, що змінилося в природі. Обов’язково  розглядаємо народний календар – які свята, народні прикмети.

Працюючи над темою «Україна – незалежна держава» обговорювали такі питання:

 Хто з вас подорожував Україною?

 Де побували?

 Що цікавого дізналися?

Прочитавши текст «Хто ти?» знайомляться з поняттям «громадянин». Учні усвідомлюють, що стати громадянином своєї держави – це прагнути до знань, мудрості, дізнаватися про історію свого народу, берегти все краще, що дісталося нам від дідів, прадідів, шанувати традиції українського народу.

Любов до нашої неосяжної Батьківщини починається з любові до нашої маленької батьківщини, до пам’яті про рідний поріг.

Вивчивши тему «Вчимося любити свою Батьківщину», учні слухали народну легенду про Україну, дізналися звідки пішла назва нашої країни, проводили гру «Закінчи речення»:

 моє місто називалося…

 центральна вулиця міста…

 у місті виготовляють…

В основній частині уроку використовую бесіди, ігри-подорожі, рольові ігри, в ході яких учні знайомляться з картою України, дізнаються про державні кордони, оволодівають інформацією про форми земної поверхні України; природні зони. Таким чином діти розвивають мовлення, поширюють знання про довкілля, в якому живуть, про суспільство.

На уроках навчання грамоти «Буквар» відкриває карта України, де алфавіт є назвами міст нашої країни. Тут же знайомимося з національною символікою, яка має велике значення, бо саме вона виконує важливі функції прав нації, об’єднання українських земель в єдину суверенну державу.

І в дитячому серці прокидається цікавість і гордість. Учні розуміють, що ці атрибути є невід’ємною частиною поняття Батьківщина.

В рубриці «Народні традиції» знайомлю учнів з українськими іграшками, старинними іграми, з українським фольклором (загадки, прислів’я, колискові, казки, приказки, шаради і тощо).

Під час вивчення оповідання «Всё здесь внученька» по Якову Тайцу на етапі «мовної розминки» використовую чистомовки, скоромовки, гру «Хто більше», «слово розсипалось».

Загадка про хліб допомагає оголосити рубрику «Робота з дитячою книгою».

При вивченні творів українських письменників та поетів знайомлю дітей з їх життям і творчістю, наголошую на тому, що ці особистості різні, але їх об’єднує одне – безмежна любов до України.

На уроках навчання грамоти (письма) використовую дидактичний матеріал. Велике виховне значення мають прислів’я, які можна використовувати при вивченні різних тем у процесі навчання грамоти . На етапі закріплення знань, знайомлячись із текстом про каравай, діти розглядають ілюстрацію та розповідають про народний звичай: коли гостей зустрічають хлібом-сіллю.

На уроках математики національно-патріотичне виховання відбувається безпосередньо через умову задачі. Включаю у зміст уроку задачі, що стосуються державності, столиці, прапора.

Вивчаючи тему «Одиниці вимірювання довжини» використовую карту та масштаб, знаходимо протяжність території України. на етапі «актуалізація опорних знань» використовую такі ігри: «Відшукай слово», «Склади картину з геометричних фігур».На кожному малюнку зі зворотнього боку – приклади.

Виховання патріотичної свідомості відбувається через ознайомлення учнів з іменами та біографіями видатних діячів. При вивченні теми «Час. Виміри часу» за даними датами встановлюємо, в яких віках вони жили. Діти готують повідомлення про видатних учених.

На уроках української мови звертаю увагу на вивчення українського побуту, поповнення словникового запасу, знайомлю дітей з народною творчістю, розширюю знання про народний одяг, його символічні елементи. Це добре сприймається учнями на етапі актуалізації опорних знань.

На уроках трудового навчання аспект патріотичного розвитку дитини направлений на формування національних цінностей. Працюючи над темою «Національний жіночий костюм для ляльки» ставилася така мета: поглибити і розширити знання учнів про національний костюм та його різновиди в різних регіонах України, вчити берегти національну культуру.

Велика увага приділяється вправам для розвитку мілкої моторики – це вироби з природних матеріалів, малюванню, що формує в учнів особистий інтерес до справи – виготовлення власними руками.

На уроках «Образотворчого мистецтва»  при ознайомленні дітей з дівочим віночком і квітами, які вплітаються в нього, особливий інтерес у учнів викликає  вправа «Квіткова галявина», яка має за мету не тільки ознайомити з назвою і формою квітки, а й самостійно розташувати її на галявині.

Викликають інтерес у дітей легенди, які пов’язані з живими символами України: Лелека, Соловей,   Зозуля, які діти з увагою сприймають.

Заслуговує на увагу така форма роботи – мистецький диктант «Два кольори». Це коли дітям пропонується вірш Вадима Крищенка «Два кольори»:

«Під синім небом України, золотилися

У чуйнім серці воєдино жита,

З’єдналася палітра та.

Бо це дано нам споконвіку – від

пращурів жива краса.

Душею, що не любить крику,

Єднали землю й небеса.»

Діти повинні намалювати синє небо і жовтий степ – це і буде наш синьо-жовтий прапор України.

Школа  - це життєвий простір дитини. Тут вона не просто готується до життя, а й живе. Тому виховну роботу планую так, щоб сприяти становленню особистості як творця і проектувальника  життя, гармонізації та гуманізації стосунків між учнями і педагогами, школою і родиною, керуючись ідеями самоцінності дитинства.

Важливу роль у цьому відіграє позакласна робота. Її мета полягає у задоволенні інтересів, запитів дітей, розвитку їх творчого потенціалу, нахилів, здібностей.

У школі оформлено куточок державної символіки, де учні мають змогу ознайомитися з державними символами. України: Гербом, Гімном, Прапором. Такі ж куточки є у кожному класі. Постійно виховую в учнів повагу до державної та національної символіки, розвиваю в них свідомість справжніх громадян і патріотів своєї країни. Так, наприклад, запрошую  учнів на свята до школи у вишиванках, з синьо-жовтими стрічками.

Основними видами роботи з дітьми під час виховних годин в класі є робота з такими рубриками:

«Юний художник» -  малюнки дітей, які відображають сильне й чисте почуття любові до рідного краю, природи, дозволяє їм створити виразні образи, засновані на своїх власних спостереженнях , а також змушують замислитись над ставленням до оточуючого світу. Кожного року беремо участь у проведенні конкурсів на кращій малюнок «Моє рідне місто», «Місто майбутнього», «Край, у якому я живу». Треба показати дитині, що рідне місто славиться своєю історією, традиціями, пам’ятниками, кращими людьми.

Провели виховні години:

«Життєві цінності: Мир. Добро. Стосунки».

«Козацький календар».

«Помним мир спасённый».

Українська мова – наше багатство».

«Мої права і обов’язки».

«День народження  збройних сил України».

На уроках та позакласних заходах учні знайомляться з культурною спадщиною України. Намагаюся прищепити їм любов до своєї нації, відчуття її частки. Проводили цикл таких заходів: «Моя сім’я», «Ми всі українці – єдина сім’я», «Я живу у Подільську».

Одна з улюблених форм роботи з дітьми є тематичні екскурсії. «Знайомство з містом», екскурсія до краєзнавчого музею.

Ми  повинні розуміти, що напрямок роботи з національно-патріотичного виховання є одним із значимих в системі освіти і залежить від професійної майстерності педагога, який своїми уміннями повинен залучати учнів до знань нашої національної культури і спадщини.

Специфіка нашої роботи така, що ми сіємо зерна розуму і доброти, а проростають вони ще не скоро, не раптом.

 

 

 

docx
Додано
6 травня 2019
Переглядів
1560
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку