Нові професійні ролі і завдання сучасного вчителя в контексті концепції Нової української школи
І ми прагнемо перейти до школи,
яка розвиває індивідуальність,
забезпечує свободу вибору.
Але щоб користуватися свободою вибору,
ти повинен розуміти, як робити цей вибір.
Суспільство повинно зрозуміти,
що через вчителя ми будуємо
нову школу і нове ставлення до дітей.
Лілія Гриневич,
Міністр освіти та
науки України
ФОРМУЛА НОВОЇ ШКОЛИ СКЛАДАЄТЬСЯ З 8 КЛЮЧОВИХ КОМПОНЕНТІВ
1.Новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві;
2. Умотивований учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно;
3. Наскрізний процес виховання, який формує цінності;
4. Децентралізація та ефективне управління, що надасть школі реальну автономію;
5. Педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками;
6. Орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм;
7. Нова структура школи, яка дозволяє добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя;
8. Справедливий розподіл публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної освіти.
Мета нової школи – новий випускник:
ВИПУСКНИК НОВОЇ ШКОЛИ
Нова школа потребує нового вчителя, який зможе стати агентом змін. Реформою передбачено низку стимулів для особистого і професійного зростання, щоб залучити до професії найкращих.
Українська школа буде успішна, якщо до неї прийде успішний вчитель. Він – успішний вчитель і фахівець – вирішить дуже багато питань щодо якості викладання, обсягу домашніх завдань, комунікації з дітьми та адміністрацією школи. До дітей має прийти людина-лідер, яка може вести за собою, яка любить свій предмет, яка його фахово викладає.
Учителі вивчатимуть особистісно орієнтований та компетентнісний підхід, управління освітнім процесом, психологію групової динаміки тощо. У зв’язку з цим варто говорити про нову роль вчителя – не як єдиного наставника та джерело знань, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній траєкторії дитини.
Нові ролі педагога
Вчитель-фасилітатор
Фасилітатор –
(від англ. facilitate):1 сприяти, 2 допомагати, 3 полегшувати. Це вчитель, основне завдання якого полягає в стимулюванні та направленні процесу самостійного пошуку інформації та спільної діяльності учнів. Фасилітація – це організація й управління процесом обговорення певних питань (тем) у групі людей.
Мета учителя-фасилітатора – організувати спілкування всіх учасників обговорення з нейтральної сторони, налагодити ефективний обмін думками таким чином, щоб зіткнення думок перейшли в конструктивне русло, розбіжності були успішно подолані і прийнятне рішення було вироблено.
Вчитель-тьютор
Тьютор –
(від англ. tutor — учитель) — особа, що веде індивідуальні або групові заняття із учнями, студентами, репетитор, наставник, опікун.
Тьютор — ключова фігура в дистанційному навчанні, що відповідає за проведення занять з учнями, студентами.
Життєва необхідність тьютора для здобувачів освіти інклюзивних груп та класів.
На думку фахівців, учитель працює відповідями, а тьютор – питаннями.
Вчитель- коуч
Коуч
Професія, призначення якої — сприяти людині в досягненні її життєвих цілей, розвитку та успіху.
Коучинг (англ. Coaching – тренерство) — процес, під час якого людина або група людей навчаються й одержують навички, необхідні для їхньої підтримки.
Коуч – це фахівець, тренер, здатний зробити з людини чемпіона, тобто мова йде про виховання переможців.
Вчитель – модератор
Модерація – це спосіб проведення навчальних занять або професійних нарад, який швидше призводить до результатів і дає можливість усім учасникам прийняти загальні рішення як свої власні, це структурований за певними правилами процес групового обговорення з метою ідентифікації проблем, пошуку шляхів їх вирішення та прийняття спільного рішення
Модератор – організатор групової роботи, що активізує і регламентує процес взаємодії учасників групи на основі демократичних принципів, забезпечує ділове спілкування, протоколювання процесу обговорення, проміжних і підсумкових результатів групової дискусії.
Сучасний вчитель
Висновки