Роль предмета «Інформатика» у системі загальної середньої освіти
Обґрунтування ролі та місця інформатики в системі загальної середньої освіти не може розглядатися поза контекстом, з одного боку, загальних проблем змісту шкільної освіти в цілому і, з іншого боку, основ інформатики як науки.
Під загальною освітою розуміємо освіту, спрямовану на всебічний розвиток особистості, що забезпечує формування у людини цілісних уявлень про навколишній світ, що створює основу для опанування всіх основних видів діяльності; освіту, інваріантну до різних видів професійної освіти.
Зміст загальної освіти має складну структуру, багаторівневу багатоаспектну організацію, пов'язану з вивченням всіх основних областей навколишньої дійсності.
Головне для загальної освіти - повнота відображення в змісті навчання всіх основних областей навколишньої дійсності, що забезпечує формування повноцінного наукового світогляду учнів, всебічний розвиток особистості, підготовку до праці і подальшої професійної освіти.
Слід зазначити, що за останні 60 років інформатика як наука бурхливо розвивалася і зараз займає гідне місце в системі наукових дисциплін. Зміст інформатики має інтегративний характер. Такої концепції дотримуються вчені: М. І. Жалдак,. Т. Б. Захарова, Н. В. Морзе. Російський вчений В. С. Ледньов, дійшов висновку, що повинен бути системотвірний навчальний курс, що вивчає область дійсності, пов'язану з інформаційними процесами в живій природі, суспільстві, техніці.
Підсумовуючи різні сучасні уявлення про інформатику як науку, за загальним визначенням інформатика — це теоретична та прикладна (технічна, технологічна) дисципліна, що вивчає структуру і загальні властивості інформації, а також методи і (технічні) засоби її створення, перетворення, зберігання, передачі та використання в різних галузях людської діяльності. Саме таке розуміння науки інформатики береться за основу змісту сучасного шкільного курсу інформатики, як об'єкт вивчення інформатики (як навчального предмета). Крім того, В. С. Ледньов підкреслював, що курс інформатики займає особливе місце в системі шкільної освіти, адже в процесі її вивчення в учнів формуються різні важливі, з точки зору завдань сучасного загальної освіти, загальнонавчальні уміння та навички.
Основні педагогічні функції цього навчального предмета полягають в наступному:
Також слід зауважити, що оволодіння багатьма видами інформаційної діяльності, в тому числі і освоєння сучасних інформаційних технологій, розглядається сьогодні як необхідна умова переходу до системи безперервної освіти. У цьому особлива роль належить шкільному курсу інформатики.
Необхідність такої підготовки випливає з особливостей безперервної освіти: реалізації індивідуальних освітніх «траєкторій», диференційованості освітніх процесів, посилення ролі засобів інформаційних технологій в освіті.
В цілому можна сказати, що на шкільний курс інформатики покладено ряд найважливіших педагогічних функцій в реалізації основних завдань загальної освіти в сучасних умовах. Усвідомлення цього приводить до висновків про те, що інформатика займає гідне місце в системі загальної середньої освіти.
Список використаної літератури: