Доповідь на тему «Використання методу проєктів в еколого-біологічній освіті школярів»

Про матеріал
Формування ключових компетентностей на уроках біології можливе тільки в умовах розвивального навчання і виховання. Сприяє цьому метод проєктів. Детальніше про метод читайте у доповіді.
Перегляд файлу

Доповідь на тему

«Використання методу проєктів в еколого-біологічній освіті школярів»


           Формування ключових компетентностей на уроках біології можливе тільки в умовах розвивального навчання і виховання. У зв'язку з цим можна виділити наступні аспекти успішного уроку біології:

 

- формування предметної компетентності;

- розвиток пізнавальної активності й самостійності;

- формування інформаційної культури;

- розвиток мислення;

- розвиток творчих здібностей;

- формування комунікативної компетентності та толерантності.

- створення  комфортного середовища;

- формування рефлексивних якостей.

 

         Все це сприяє успішному освоєнню освітньої програми з біології та досягненню учнями особистісних і метапредметних результатів.

 

       Навчальний рік цікавий, якщо він різноманітний. Ніщо так не втомлює, як одноманітність, тому на уроці повинні чергуватися різні форми діяльності, і кожен урок повинен бути неповторним, зі своєю "родзинкою", зацікавленим "Оце так.. Нічого собі..", коли діти раптом завмирають від подиву і захвату.

         На своїх уроках я застосовую різні елементи технологій: частково-пошукові, проблемні методи роботи, проєктну методику, технологію повного засвоєння, технологію розвитку критичного мислення, ІКТ та інші, що сприяє формуванню пізнавального інтересу учнів до навчальної діяльності. Практично всі уроки з поясненням нового матеріалу передбачають проблемний виклад, а використання сучасних освітніх технологій дає можливість формувати в учнів ключові компетенції: навчально-пізнавальні, особистісного самовдосконалення, соціальні та міжкультурні, комунікативні, інформаційні.

 

             Активне використання інноваційних технологій, дозволяє зберегти низький рівень тривожності, високу мотивацію, відчуття комфорту, який підвищує продуктивність навчання, бо учні стають активними учасниками навчального процесу.

 

          Метод проєктів. Що ж це за технологія? Ця технологія визнана однією з найбільш ефективних навчальних технологій сучасної школи. Технологія проєкту — це цілеспрямована, самостійна діяльність учнів під керівництвом вчителя. Учитель створює позитивний емоційний настрій всіх учнів в ході роботи над проєктом і організовує рівноправне партнерське спілкування.

          Суть цієї технології — стимулювати інтерес дітей до певних проблем, що передбачає оволодіння певними знаннями й через проєктну діяльність показати практичне застосування отриманих знань. Проєкт розрахований на індивідуальну роботу, парну, групову, яку учні виконують

протягом певного часу

 

           Використання методу проєктів дозволяє реалізувати діяльнісний підхід при вивченні біології. Цей метод організації самостійної роботи учнів по розв'язанню навчальних біологічних і екологічних проблем має для школярів особистісний сенс. «Все, що я пізнаю є для мене важливим. Я знаю для чого це мені треба, де і як я зможу ці знання застосувати» - ось сутність і основна теза сучасного розуміння методу проєктів.

 

          У чому специфіка і який розвивальний вплив на особистість проєктної діяльності? Проєктна діяльність — самостійне розв'язання школярем (групою школярів) певної навчальної проблеми, а головне — практичне застосування отриманих знань. В результаті учні під керівництвом учителя самостійно розв'язують проблеми, отримують реальний і відчутний результат пізнання і дослідницької діяльності.

 

            Слід сказати, що як вид самостійної роботи будь-який проєкт можна назвати творчим. Творчість учня проявляється у створеному продукті. Це розвивальний вплив, особистісний смисл і соціальне значення отриманого результату. У цьому мотиваційна дія проєктної діяльності, оскільки школярі особисто зацікавлені в набутті знань, які знадобляться їм у житті. Учитель може підказати учневі тему проєкту, нові джерела інформації, а може просто направити думку учнів у потрібну сторону для самостійного пошуку практичного втілення ідеї.

 

             Над проєктом школярі можуть працювати індивідуально або в групі. Теми повинні задовольняти професійні, пізнавальні, творчі, прикладні потреби й інтереси, розвивати здібності учнів. Тому після кожного розділу підручника пропонуються відповідні біологічні та екологічні теми з природокористування, збереження соціального середовища і здоров'я.

             Проєкт як вид творчої діяльності досить складний в організації. Тому вчитель допомагає школяреві: при постановці провідних і проміжних цілей; в момент пошуку шляхів їх вирішення; при виборі оптимального рішення при наявності альтернативи; здійсненні й аргументації вибору об'єкта або процесу.

           Вкрай важливо, не знижуючи самостійності учня, коригувати його діяльність з урахуванням проміжних результатів.

           Об'єктивна оцінка процесу (самої діяльності) і результату творчої діяльності — складна проблема. Від обраної форми захисту проєкту багато в чому залежить успіх всієї роботи в цілому. Захист проєкту може проходити у формі доповіді, тез доповіді, наукової статті, наукового звіту, реферату, у вигляді монографії, захисту, виставки проєктів. Потрібно створити такі умови, в яких учень міг би проявити себе повною мірою.

 

         Мій досвід організації проєктної діяльності школярів дозволяє виділити наступні критерії оцінки проєкту:

- актуальність проєкту;

- правильність сформульованих завдань і обраних методів дослідження, обробки отриманих результатів;

- логіка викладу матеріалу;

- глибина проникнення в проблему;

- обґрунтованість висновків і доказовість рекомендацій, пропозицій.

 

           Учитель із носія готових знань перетворюється в організатора проєктної діяльності учнів: він пропонує теми проєктів, список літератури, консультує і надає допомогу на всіх етапах роботи над проєктом і при його оформленні. Співпраця і зусилля школяра, при такій організації навчання, формують самостійність і творчі здібності учня — важливі й потрібні якості. За ступенем самостійності виконання ми ділимо проєкти на кілька типів.

          Найпоширеніші — дослідницькі проєкти. Вони повністю підпорядковані логіці дослідження і мають його структуру. Цей тип включає: самостійне формування проєктів, визначення методів дослідження, джерел інформації, висування гіпотез, розв'язання позначеної проблеми, експериментальне дослідження, висновки й пропозиції щодо практичного втілення результатів.

 

         Значно активізує діяльність учнів робота над інформаційними проєктами. Учні самостійно проводять відбір наукової, популярної та навчальної інформації. Це формує у них вміння реферувати літературу, знаходити літературні джерела. Далі проходить оформлення роботи та її захист. При цьому діти вчаться викладати матеріал за планом, ставити питання і відповідати на них, у школярів з'являється досвід співпраці з класом. Творчість учня проявляється при інтерпретації результатів, оформленні проєкту і його подальше використання.

             Оцінюючи роботу, необхідно враховувати активність учня (або групи) при її виконанні. Головне — соціальна спрямованість результатів дослідження, естетичне, ціннісне та екологічне усвідомлення пропонованих ідей. Ця спрямованість може виражатися по-різному: в діловому листі з пропозиціями компетентним органам; у вигляді практичних пропозицій щодо вирішення біологічних і екологічних проблем депутатам в мерію, державний парламент, урядові організації інших держав тощо.

 

         Проєктно-дослідницька діяльність учнів є частиною шкільного компонента і зображає специфіку освітнього закладу. Головною метою методу проєктів є поглиблення і розширення знань, розвиток мислення, формування активного пізнавального інтересу до біології та екології, прищеплення школярам інтересу до самостійної організації занять, виховання і розвиток їх ініціативи й творчості. Проектно-дослідницька діяльність сприяє і професійній орієнтації учнів, полегшуючи тим самим вибір актуальної спеціальності — так здійснюється перехід до профільної освіти.

 

          У процесі проєктної діяльності учні здобувають нові знання, що не містяться в базовій програмі з біології, і цінний досвід практичної діяльності людини.

          Практика показує, що проєктну діяльність можна використовувати й в позаурочний час. Учні, вивчаючи різні процеси і явища в природі, проводячи спостереження в навколишньому середовищі, також використовують елементи проєктної технології та розробляють різні дослідницькі проєкти різної складності. Приклад, дослідницький проєкт "Вивчення екологічного стану шкільної ділянки", "Вивчення ступеня запиленості повітря на пришкільній території" та інші. Застосування методу проєктів на уроках і позаурочній роботі дозволяє розвивати в учнів навички самостійного мислення, вміння знаходити й розв'язувати проблеми, залучаючи для цієї мети знання з різних областей, вміння прогнозувати результати та можливі наслідки різних варіантів рішення, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Радченко Світлана Андріївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 липня 2020
Переглядів
607
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку